škodaturkey.com

GENEL => Paylaşım => Konuyu başlatan: demir_01 - 25 Aralık 2010, 12:10:15

Başlık: dizel şahin ve kartal
Gönderen: demir_01 - 25 Aralık 2010, 12:10:15
Türkiye'de 1985 yılında hükümet yakıta ödenen dövizden tasarruf etmek  adına ticari taksileri dizelleştirmek için çeşitli kararlar aldı. O  yıllarda yurt dışından motor ithalatı yapılamıyordu ve devlet  dizelleştirme adına bazı firmalara motor ithal etme yetkisi verdi.  Türkiye'ye ithal edilen motor markaları şunlardı ve adetleri şu  şekildeydi:

1)Isuzu - 4091 adet
2)Audi - yaklaşık 1000 adet
3)Citroen  - yaklaşık 400 adet
4)NSA - yaklaşık 400 adet
Yerli üretim:
1)BMC  - Leyland

Motorların 1985 peşin fiyatları 1.500.000 TL  civarındaydı. Bu yıllarda yeni bir şahinin fiyatı 2.200.000 TL  civarındaydı. Motorun ne kadar büyük para olduğunu varın siz düşünün.

Taksiciler  bu dizel motorlara direk hücum ettiysede sonuç tam bir hüsran oldu.  Motorların marş motoru gibi donanımlar hariç 180 kg civarında gezinen  kuru ağırlıkları araçların ön takımı için ciddi problem oldu. Ayrıca  ithalatçı firmalar 2 yıl içinde motora ait 54 parçayı yerli  üreteceklerine dair taahhütname vermişlerdi ancak gerçekleştiremediler,  bunun neticesinde yukarıda yazdığım düşük toplam ithalat adetleri ve  yedek parça ithalatı zorlukları nedeniyle motorlar takıldığı araçları ve  araç sahiplerini perişan etti. Kilometrede 29 kuruş benzin yerine 12  kuruş motorin yakacağım diye yola çıkan taksici karaborsadan fahiş  fiyatlarla bulunan (hatta karaborsada bile parça bulamadığı için ekmek  teknesi günlerce yatan) yedek parçaya ve tamirciye çalışır oldu.

İşin  balonu çok kısa sürede patladı ve bugün bile dizel motor hakkındaki  dedikoduların başlamasını sağladı. 1986 yılının şubat ayında Renault 9  modelinin dizel versiyonunu çıkardıysada, ve başlarda güzel satış  rakamları elde ettiysede, araç sonradan dizel motor takılan araçların  kötü şöhretine yenik düştü.

1985 yılının başında yaşanan dizel  furyasında ve kısa süre sonrasında dizel pazarına hiç bakmayan, bugün  bile nedenini bilmediğim şekilde dizelin kötü şöhretinin doruğa ulaştığı  yıllarda (dizeller takılalı 2 - 3 yıl olmuş ve parça sıkıntısı tavan  yapmış ve millet dizel motorları söküp benziliye geçerken) Tofaş 1988  yılı mayıs ayından 1989 yılı sonuna kadar Şahin ve Kartal'ın dizel  motorlu versiyonlarını üretmiştir.

Bugün hemen hiç kimsenin bilgi  sahibi olmadığı olan kişilerinse nerdeyse bildiklerini unuttuğu bu  araçlara ait reklam ve teknik veri bilgileriyle fiyat tablolarını  aşağıya ekliyorum.

(http://img691.imageshack.us/img691/183/sahind.jpg)


06.01.1989  tarihi itibariyle fiyatlar:

(http://img22.imageshack.us/img22/9133/tofas.jpg)
Başlık: Cevap: dizel şahin ve kartal
Gönderen: mayham85 - 25 Aralık 2010, 12:15:43
en başarılı şekilde kullanılan dizel swap mevzusu audi 80 lerin 1.6 td motorları ile olmştu. ankarada 90 ların sonlarına kadar audi motorlu ticariler dolanıyordu iyi hatırlarım o günleri :)
Başlık: Cevap: dizel şahin ve kartal
Gönderen: mygokhan - 25 Aralık 2010, 13:43:06
Çok güzel paylaşım :) Teşekkürler..
Başlık: Cevap: dizel şahin ve kartal
Gönderen: aliergun - 25 Aralık 2010, 13:47:55
Güzel paylaşım hakkaten:)
Başlık: Cevap: dizel şahin ve kartal
Gönderen: hakanerdogan - 25 Aralık 2010, 13:56:15
Güzel paylaşım.
Başlık: Cevap: dizel şahin ve kartal
Gönderen: emrah arıcan - 25 Aralık 2010, 20:59:15
güzel arşiv güzel paylaşım.türk halkına yapılan işkence şuanda devam ediyorum.benzin nerdeyse 4 tl