škodaturkey.com
TEKNİK => Teknik Bilgi Paylaşımı => Konuyu başlatan: Symbol - 28 Ağustos 2009, 02:30:54
-
Bir süredir aracımın LPG tüketiminden memnun değildim. Henüz 6 aylık Zzavoli sistemim var. Uzun yıllar kullanacağım için kaliteli bir marka tercih etmeye çalıştım. Bir süre sonra LPG enjektörleri bozuldu ve garantiden ücretsiz değişimi yapıldı. Ama sonrasında bir türlü tüketim değerlerim düzelmedi.
Önceden 7.5 lt LPG / 100km tüketime kadar düşmüştüm karma kullanımda( Tabi bu değer İzmir trafiği için geçerli ve benim iş güzergahımda ) Ama son zamanlarda 9-9,5 lt LPG/100km rakamlarını görmeye başladım.
Internette biraz araştırma yaptıktan sonra aracın çalışmasını yakından incelemeye karar verdim. Eski renault 9'um olsa bir tornavida ile işi çözecektim ama yeni nesil araçlar pek öyle olmuyor:)
Aracımın ECUsuna bağlanmak için interface kabloya ihtiyacım vardı. ELM327 olarak da adlandırılan bu parça ebay'de mevcut. Tabi skodalar için biraz daha farklı bir modeli var onu kullanmak gerekiyor. 1 haftada Çin'den ürünüm geldi ve aracıma bağladım. OBD2 bağlantı portundan lapotop'un USB girişine bağlanıyorsunuz.
Internet üzerinde ücretsiz-ücretli ( crackli :D ) bir çok yazılım mevcut. Çoğu yazılım aynı işi görüyor ufak farklılıkları var sadece.
Peki yazılım ve interface kablo ile neler yapabiliyorsunuz ?
- Aracınızın tüm sensör bilgilerini anlık olarak görüntüleyebiliyorsunuz ve log tutabiliyorsunuz. Log tutma özelliği son derece faydalı çünkü sürüş sırasında hangi sensörlerin nasıl değiştiğini excel tablosunda veya grafiklerde detaylı olarak inceleyip analiz edebiliyorsunuz.
- Dyno test, yol bilgisayarı, 0-100km testi vs gibi ekstra özellikler
- Arıza lambası yanarsa hata kodunu okuyabiliyor ve silebiliyorsunuz.
- Wideband O2 sensörünüz varsa izleyebiliyorsunuz
Gelelim sonuca, neden LPG tüketimim fazlaymış;
Araç ECU'su sandığımdan daha akıllıymış.Lambda ve benzeri sensörlerden aldığı bilgiye göre(zengin-fakir karışım uyarısı) enjektörden püskürttüğü yakıt miktarını standart değerine göre arttırabiliyor yada azaltabiliyor.
STFT: Short Term Fuel Trim: Kısa zamanlı düzeltme yapıyor. Örneğin aracı kullanırken bir durumda araç fakir karışıma düştü, ecuyu uyarıp kısa süreli püskürttüğü yakıtı arttırıyor ve bunuda % olarak gösteriyor
LTFT: Long Term Fuel Trim: Uzun zamanlı düzeltme yapıyor. Diyelimki aracınız 100 km oyunca STFT ile püskürtme miktarını artttırdı, ECU bunu kabulleniyor ve siz kontağı açtığınızda standarda göre % fazla yakıtta çalıştırıyor aracı.
LPG ayarı fakir yapılmış. STFT %50-60 lara kadar uzuyordu. Yani araç sanki yakıt yetiştiremiyor ve püskürtmeyi arttırıyor. Devamlı böyle gidince LTFT %38leri bulmuş. ECU'nun kafası karışmış :) Yani araç % 30-40 gibi fakir karışımda çalışıyor, bu sebeple yakıtı arttırıyor.
Yani LPG yarı fakirde programlandığı için ben daha fazla gaza basmak zorunda kalıyorum ve tüketimim artıyor. Bir süre aracı benzinde kullanınca değerler normale dönüyor. Ve siz tekrardan LPG kalibrasyonu yaptırıyorsunuz. Bu sorunun bir sonraki aşaması ise aracın sabahları çalışmaması sorunu olarak karşınıza çıkıyor.
Sıralı sistem LPG kullanan arkadaşlara acizane önerilerim;
- LPG enjektörlerinizin ayarlarını kontrol ettirin ve düzenli periyotlarla temizletin.
- LPG kalibrasynunu sadece rölanti ve yüksüz gaz konumunda yaptırmayın, mutlaka yol testi ile ayar yapılsın.
- LPG kalibrasyonu yapılırken mutlaka aracın ECUsuna bağlanılsın ve STFT değeri tüm devirlerde ve sürüş sırasında %0 olacak şekilde MAP düzenlensin.
Henüz son kalibrasyona gitmedim. Cumartesi günü gideceğim. Aracımı bir süre benzinde kullandım ve sonuç LTFT %9'a düştü :) Yani ECU kendi kendini tedavi ediyor.
Yazı biraz uzun oldu ama umarım birilerinin işine yarar.
Kullandığım programdan bazı screenshotlar;
(http://www.skpang.co.uk/catalog/images/elm327/screenshot2.gif)
(http://www.wgsoft.de/hp_bilder/sm_pt_small1.jpg)
(http://tuning-diesels.com/Eobd/scantool.gif)
-
Değerli bilgiler için teşekkür ederim, ben de yurt dışından bizim araçlar için satılan kablodan almayı düşünüyorum, netbook'uma programı yükleyip fazla kurcalamadan kullanmayı düşünüyorum. Aman sakın kurcalamayın bozarsınız, mahvolur diye korkutuluyoruz ama bazı özel servislerde bu cihazları kullanan elemanlardan çok daha iyi kullanacağıma inanıyorum.
-
bekliyoruz sonuçları sabırsızlıkla
-
Ercan bey ne o ya türkçe bir ifadeye az rastladım sen bu işi nerden öğrendin resmen makina mühendisi gibi anlatıyorsun.
-
Hiç anlamam LPG işlerinden ama gayet güzel bir kaynak olmuş :ok:
-
Araç üzerinde en gıcık olduğum sensörlerden biridir TPS en ufak şeye tepki verir çok hassas hata yaptı mı ECU affetmiyo o tarzdan :D
Kullandığınız cablo LPG beynine bağlanan mı yoksa aracın ECU suna mı?
LPG enjektörü hakkındada not düşeyim 15-20 gün önce fazla yakma sıkıntısı bendede vardı lpg servisine götürdüm aracın enjektörleri yağ içinde kalmış püskürtmesi bile çok iyi bir ihtimal bunun nedenide Şu yeni çıkan katkılı gazlar...
Temizlik yapıldı gazıda opetten almaya başladık şimdi istanbul trafiğinde 180 kr yakıyo yüzümüz güldü :D
-
Lpg iyidir hoştur da,derdi hiç bitmez.Sanayi abonesi yapar adamı.
-
en güzeli mazot, akmaz kokmaz yanmaz patlamaz...
-
en güzeli mazot, akmaz kokmaz yanmaz patlamaz...
Araba yeniyse yani tuzu kuru modunda sorun yok.Ama eski mazotlu olursa o da bir sanayi aboneliği sebebi.Paso pompa ayarı ve temizliği :kus3:
-
Araba yeniyse yani tuzu kuru modunda sorun yok.Ama eski mazotlu olursa o da bir sanayi aboneliği sebebi.Paso pompa ayarı ve temizliği :kus3:
:+1::+1:
-
Alacağınız OBD interface'ler çoğunlukla sadece okuma yapmaya yarayacaktır. Yani aracın ECU'suna isteseniz de müdahale edemezsiniz. O sebeple içiniz rahat olsun ;) Ebay bu konuda güzel bir kaynak, fazla para vermeye gerek yok kopya ELM chipler işinizi görür.
Değerli bilgiler için teşekkür ederim, ben de yurt dışından bizim araçlar için satılan kablodan almayı düşünüyorum, netbook'uma programı yükleyip fazla kurcalamadan kullanmayı düşünüyorum. Aman sakın kurcalamayın bozarsınız, mahvolur diye korkutuluyoruz ama bazı özel servislerde bu cihazları kullanan elemanlardan çok daha iyi kullanacağıma inanıyorum.
Teşekkür ederim mühendisim ama makina değil :) Makina mühendisleriyle az buçuk bazı derslerimiz vardı, akışkanlar mekaniği, termodinamik, ısı transferi vs vs...
Ercan bey ne o ya türkçe bir ifadeye az rastladım sen bu işi nerden öğrendin resmen makina mühendisi gibi anlatıyorsun.
Kullandığım kablo aracın ECUsuna bağlanan kablo. Elimde LPG ECUsına bağlanan kabloda mevcut. Cumartesi günü servis ziyareti sonrasında kullanıp kullanmamaya karar vereceğim :)
Enjektör temizliği son derece önemli ancak enjektörlerin ayarlanmasıda önemli. Kumpas ile belirli açıklıta ayarlanmaları gerekiyor. Benim internetten bulduğum güzel bir döküman;
http://www.fordclubtr.com/forum/Sorunlu-LPG-enjektoerleri-t175852.html&mode=threaded
Araç üzerinde en gıcık olduğum sensörlerden biridir TPS en ufak şeye tepki verir çok hassas hata yaptı mı ECU affetmiyo o tarzdan :D
Kullandığınız cablo LPG beynine bağlanan mı yoksa aracın ECU suna mı?
LPG enjektörü hakkındada not düşeyim 15-20 gün önce fazla yakma sıkıntısı bendede vardı lpg servisine götürdüm aracın enjektörleri yağ içinde kalmış püskürtmesi bile çok iyi bir ihtimal bunun nedenide Şu yeni çıkan katkılı gazlar...
Temizlik yapıldı gazıda opetten almaya başladık şimdi istanbul trafiğinde 180 kr yakıyo yüzümüz güldü :D
Aslında tam tersi. LPG'de bir kez kalibrasyon ve ince ayar yapılır, sonrasında sadece filtre değişimi için servise gidersiniz (10.000kmde bir). Eski araçlardaki gibi sık sık ayar yapma derdi yoktur.
Başka bir avantajıda LPG MAP'inde değişilikler yaparak hem kendi sürüşünüze uygun ayarlamalar yapabilirsiniz, hemde bunları istediğiniz zaman değiştirebilirsiniz.
Örneğin alt devirlerde torku arttırmak için yakıtı zenginleştiriyorsunuz. Bunu kaydedip saklayabilir ve istediğiniz zaman normal programla yer değiştirebilirsiniz. Bir nevi kendi programmınızı kendiniz oluşturursunuz ;)
Lpg iyidir hoştur da,derdi hiç bitmez.Sanayi abonesi yapar adamı.
-
"Aslında tam tersi. LPG'de bir kez kalibrasyon ve ince ayar yapılır, sonrasında sadece filtre değişimi için servise gidersiniz (10.000kmde bir). Eski araçlardaki gibi sık sık ayar yapma derdi yoktur.
Başka bir avantajıda LPG MAP'inde değişilikler yaparak hem kendi sürüşünüze uygun ayarlamalar yapabilirsiniz, hemde bunları istediğiniz zaman değiştirebilirsiniz.
Örneğin alt devirlerde torku arttırmak için yakıtı zenginleştiriyorsunuz. Bunu kaydedip saklayabilir ve istediğiniz zaman normal programla yer değiştirebilirsiniz. Bir nevi kendi programmınızı kendiniz oluşturursunuz ;)"
----------------
ya o bahsettiklerin yukardaki hadiseler bana çoook uzak şeyler,ben daha aracın özelliklerini yeni keşfediyorum,neyse bir gün olur bizde o işlere bulaşırız ve kendi işimizi kendimiz görürüz.senin bu yaptıklarını inanın sanayidekilerin bir çoğu yenilir mi içilir mi diye soracağından asla şüphem yok.teşekkürler sayende çok şeyler öğreniyoruz paylaşıma devam inşellah.
-
Teşekkürler fenomen inan bana da çok uzak şeylerdi ama insan araştırınca öğreniyor :) Tüm bu bilgileri internetten ve literatür araştırmalarım sonucunda öğrendim :)
-
birde yanılmıyorsam o kablo bağlanmak için windows XP işletim sistemi istiyor?
-
Yok vista ile de sorunsuz çalışıyor.
-
Yok vista ile de sorunsuz çalışıyor.
Renonun güzelliği... bizim skodaların vag-com kabloları hem pahalı hem xp kullanılması lazım vs bir çok şeyi var ayriyetten kodların türkçe açılımı pek yok olanlarda crackli değil hep orjinal...
-
Vag-Com larda çok pahalı değil ebayde ;)
-
Vag-Com larda çok pahalı değil ebayde ;)
Cablo sanırım 30$ civarında önemli olan ö değil kodları döken Türkçe yazılım yok kodları ingilizce veriyor sonra ara dur çıkmıyo felan sorunlu ama varsa bi program denemek lazım?:)
-
Cablo sanırım 30$ civarında önemli olan ö değil kodları döken Türkçe yazılım yok kodları ingilizce veriyor sonra ara dur çıkmıyo felan sorunlu ama varsa bi program denemek lazım?:)
peki kadir hocam google'ın dil çeviri hizmetinden faydalanılamaz mı?sorunlu mu olur?
-
peki kadir hocam google'ın dil çeviri hizmetinden faydalanılamaz mı?sorunlu mu olur?
Bu arada abi bana kadir desen daha iyi olucak yaş şurada daha 16 :D
google translate bu işte o kadar başarılı değil tam birebir anlam veremiyor
Örnek :
THROTTLE POSITION Sensor (TPS) yani gaz kelebeği sensörü çeviriside bu translate den "Sınıf POZİSYON Sensör"" bu çeviriyle bir şey anlayamazsınız birde kodlar var onlar için kılavuz lazım vs :)
-
İngilzice ana dil oldu artık, çoğu program ingilzice internetteki. Türkçeleride var ancak yaygın değil. İngilizceniz varsa problem olmaz.
-
Evet uzun bir aradan sonra bugün yeni ayarlamaları Zavoli servisine yaptırdım.
Bir süre test edip dataları izleyeceğim. Yapılan ayardan pek ümitli olmasam da eskiye nazaran daha iyi bir ayarlama yapıldığı kanaatindeyim.
-
Ben sürekli lpg tüketimini yol bilgisayarı ile karşılaştırıyordum. Aradaki % fark değişmiyordu genelde. Bu dedğim BRC ve Fabia ile...
Bu program ve paylaşım güzel olmuş, teşekkürler...
-
Kullandığınız program ile başka neler görebiliyorsunuz? Enjektör Duty'leri v.b?:+1:
-
ELM327 programları ile enjektör sürelerini göremiyorsunuz.
Belki DDT2000 veya Renault Clip ile görüntülenebilir. Onun içinde elimdeki interface yeterli değil.