škodaturkey.com
SKODA MODELLERİ => Fabia I => Konuyu başlatan: kor_ay - 19 Aralık 2013, 21:13:11
-
Merhaba sevgili arkadaşlar. Aracın çalışmasında şimdilik sorun olmasa da, farlar açıkken cam kapama düğmelerine bastığım zaman farlarda ciddi bir ışık azalması oluyor. Düğmeyi bırakınca normale dönüyor. Akünün üstünde bakım yönlendirmesi var. ( ışık beyazsa saf su, karanlıksa şarj... gibi) Ama ilginçtir ki üst kapaklı presli ve saf su ekleme gözleri yok akünün. Durumu akü üreticisine e-mail olarak ilettim. Onlar da akünün bakım gerektirmediğini yazmışlar. Şarja uygun mu diye sordum. Uygun olduğunu ancak akünün araçtan sökülmesi durumunda elektronik beyin dolayısıyla sorun yaşayabileceğimi söylediler. Tabi onlar satıcı olarak," uğraşma biterse at yenisini al" mantığıyla söylemiş olabilir. Bu nedenle sormak istedim, benim akü şarj aletim var. araçtan söküp aküyü evde şarj edip sonra geri taksam sorun yaşar mıyım? Ya da nasıl bir yol izlemeliyim. Aracın üstünde şarj etme şansım yok ne yazık ki. şimdiden teşekkürler.
-
Çok kısa süreli sökmelerde bir şey olmuyor diye biliyorum. Bir arakadaşından falan emanet akü alıp aracına takıp kendi akünü de o arada şarj edebilirsin eğer bu dediğim doğruysa tabii ki.
-
Benim octavia aracımın geçen hafta baskı balatası değiştirildi. Şanzımanı indirmek için aküyü falan hep söktüler. 1 gün falan öyle kaldı. Sonra akü takıldı. İlk marşta teyp kod istedi ama ikinci marşta kod falan da istemedi ve çalıştı. Başka da bir sıkıntı çıkmadı.
-
Prize takılan şarj aletleri var, genelde showroom larda kullanılıyor, bir ara BİM bile satmıştı...işe yarar sanırım..
-
Benim octavia aracımın geçen hafta baskı balatası değiştirildi. Şanzımanı indirmek için aküyü falan hep söktüler. 1 gün falan öyle kaldı. Sonra akü takıldı. İlk marşta teyp kod istedi ama ikinci marşta kod falan da istemedi ve çalıştı. Başka da bir sıkıntı çıkmadı.
Bunun dışında, kullanırken bir terslik ya da farklılık hissettiğiniz oldu mu peki?
-
Prize takılan şarj aletleri var, genelde showroom larda kullanılıyor, bir ara BİM bile satmıştı...işe yarar sanırım..
Tam olara o aletten söz ediyorum ben de. Kardeşimin aracının aküsünü iki kez şarj ettik bu kış. Son derece kullanışlı bir alet. Ama işte dediğim gibi, akünün sökülmesi ve birkaç saat sökülü kalması bir soru yaratır mı?
-
Bunun dışında, kullanırken bir terslik ya da farklılık hissettiğiniz oldu mu peki?
Hiçbir terslik yada farklılık olmadı. Hatta koltuk ve ayna hafızaları da silinmemişti. Sadece saat sıfırlamıştı. Onu da ayarlamak zor değil. Ama sizin fabia da ne olur onu bilemem.
-
Tam olara o aletten söz ediyorum ben de. Kardeşimin aracının aküsünü iki kez şarj ettik bu kış. Son derece kullanışlı bir alet. Ama işte dediğim gibi, akünün sökülmesi ve birkaç saat sökülü kalması bir soru yaratır mı?
Hiç bir sorun çıkmaz, şarj edilmiş aküyü taktığınızda tek dokunuş cam açma kapama ve teyp kodu sıfırlamış olur,
Teybin aracı tanıma özelliği varsa (benim fabiada var) kod girmenize bile gerek yok.Kontak takılıyken 2-3 defa aç-kapa yaparak , camlar ise basılı tutarak açıp, 2 saniye sonra bırakarak, cam kaldırırken de aynısını yaparak tekrar programlayabilirsiniz.
-
Akü bitik ise sarj edilmesinin bir anlamı yok...
-
Tam olara o aletten söz ediyorum ben de. Kardeşimin aracının aküsünü iki kez şarj ettik bu kış. Son derece kullanışlı bir alet. Ama işte dediğim gibi, akünün sökülmesi ve birkaç saat sökülü kalması bir soru yaratır mı?
@kor_ay,
Ben yıllardır tüm kullandığım akülerimi kışa girerken hem bakımını yaparım hemde şarj ederim.Aracı 2006 da ilk aldığımda malum beyin filanda var,laf olsun diye sordum Aküyü sökersen dikkat edeceğim bir şey var mı diye. Radyonun kod istediğini söylediler. Bende ilk kodu girişinden sonra kodsuza girişe ayarlayın dedim.Nitekim 7 yıldır ne beyin açısından ne de radyo açısından bir sorun yaşamadım. Ancak kutup başlarını sökme ve takarken ki 2 sene kadar evvel sökme işini biraz karanlıkta yapmıştım ve ufak bir ark çıktığını farkettim.Bu arkın Araçta kullanılan ve beyin dediğimiz aslında MCU/CPU ünitesine zarar verebileceği gerekçesiyle (+) kutup ile (-) şase arasına 0.1 uF/250 V bir AC kondensatör bağladım ve o ark kesildi. Aslında üreticinin bu tedbiri alması gerekir diye düşünüyorum.Elimde bir elektrik bağlantı şeması olmadığı için açıkçası da yaptığım eklemenin faydasınında olup olmadığınıda bilmiyorum. Arkın kesildiğini görmek beni rahatlattı.
2013 başlarında BIM' de EINHELL BT-BC 12- 12 A/h Akü şarj cihazını 49 TL fiyatla sattılar.Daha sonra tek kalan cihazları 24 TL' ye indirmişlerdi. Elimde çok gelişmiş otomatik bir el yapımı şarj cihazım olmasına rağmen bu cihazıda aldım.
120-150 A/h akümülatörlere kadar mükemmel şarj ediyor.Son derece basit ama o kadarda akıllıca yapılmış dizaynı var ve asla aküyü hırpalamadan %100 şarja yaklaşık 12 saatte şarj ediyor. 2-3 hafta evvel dış görünüşü hemen hemen aynı 8 A/h olanını yine BIM' de 49 TL' ye sattılar. Aynı mantıkla çalışıyor ancak transformatörü daha ufak 60-90 A/h aküler için fazlasıyla yeterli. Tavsiye ederim, bulursanız alın. Bazen KİPA' da bu marka cihaza rastlamıştım geçen sene, alınmak isteni,rse Kipa' ya bir göz atmakta yarar var.
Bir konuyu söylememde yarar var. Bunlara "maintenance-free" Bakımsız Akü aslında bakım gerektirmeyen akü demek daha doğru denilsede aslında resmen bakım gerektiren bakım için gerekli akü göz kapakları üzerine bant geçirilerek sadece gaz basıncı çıkış delikleri kapatılmış akümülatörlerdir. Bu bandı sökerseniz 6 adet ortası delik beyaz renkte kapak çıkacaktır. Bu bandı atmayın şarj sonu kapakları taktıktan soınra tekrar kapakların üstüne yapıştıracaksınız. Bu kapakları şarj sırasında açmanız gerekecektir. 3-4 mm geniş ağızlı düz bir tornavida ile bu kapakları açın. Şarja başladığınızda bu 6 deliği kapatacak şekilde 3-4 kat kağıt havlu ile kapatın ki şarj sırasında çıkan sülfrik asitli hidrojen gaz çıkışı ortama yayılmasın.Bu kağıt havluda şarj sonu oluşacak "hare" aynı zamanda akünüzün son durumunu da gösterecektir.
(http://img855.imageshack.us/img855/4885/sd8m.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/4885/sd8m.jpgp://)
-
@kor_ay,
Ben yıllardır tüm kullandığım akülerimi kışa girerken hem bakımını yaparım hemde şarj ederim.Aracı 2006 da ilk aldığımda malum beyin filanda var,laf olsun diye sordum Aküyü sökersen dikkat edeceğim bir şey var mı diye. Radyonun kod istediğini söylediler. Bende ilk kodu girişinden sonra kodsuza girişe ayarlayın dedim.Nitekim 7 yıldır ne beyin açısından ne de radyo açısından bir sorun yaşamadım. Ancak kutup başlarını sökme ve takarken ki 2 sene kadar evvel sökme işini biraz karanlıkta yapmıştım ve ufak bir ark çıktığını farkettim.Bu arkın Araçta kullanılan ve beyin dediğimiz aslında MCU/CPU ünitesine zarar verebileceği gerekçesiyle (+) kutup ile (-) şase arasına 0.1 uF/250 V bir AC kondensatör bağladım ve o ark kesildi. Aslında üreticinin bu tedbiri alması gerekir diye düşünüyorum.Elimde bir elektrik bağlantı şeması olmadığı için açıkçası da yaptığım eklemenin faydasınında olup olmadığınıda bilmiyorum. Arkın kesildiğini görmek beni rahatlattı.
2013 başlarında BIM' de EINHELL BT-BC 12- 12 A/h Akü şarj cihazını 49 TL fiyatla sattılar.Daha sonra tek kalan cihazları 24 TL' ye indirmişlerdi. Elimde çok gelişmiş otomatik bir el yapımı şarj cihazım olmasına rağmen bu cihazıda aldım.
120-150 A/h akümülatörlere kadar mükemmel şarj ediyor.Son derece basit ama o kadarda akıllıca yapılmış dizaynı var ve asla aküyü hırpalamadan %100 şarja yaklaşık 12 saatte şarj ediyor. 2-3 hafta evvel dış görünüşü hemen hemen aynı 8 A/h olanını yine BIM' de 49 TL' ye sattılar. Aynı mantıkla çalışıyor ancak transformatörü daha ufak 60-90 A/h aküler için fazlasıyla yeterli. Tavsiye ederim, bulursanız alın. Bazen KİPA' da bu marka cihaza rastlamıştım geçen sene, alınmak isteni,rse Kipa' ya bir göz atmakta yarar var.
Bir konuyu söylememde yarar var. Bunlara "maintenance-free" Bakımsız Akü aslında bakım gerektirmeyen akü demek daha doğru denilsede aslında resmen bakım gerektiren bakım için gerekli akü göz kapakları üzerine bant geçirilerek sadece gaz basıncı çıkış delikleri kapatılmış akümülatörlerdir. Bu bandı sökerseniz 6 adet ortası delik beyaz renkte kapak çıkacaktır. Bu bandı atmayın şarj sonu kapakları taktıktan soınra tekrar kapakların üstüne yapıştıracaksınız. Bu kapakları şarj sırasında açmanız gerekecektir. 3-4 mm geniş ağızlı düz bir tornavida ile bu kapakları açın. Şarja başladığınızda bu 6 deliği kapatacak şekilde 3-4 kat kağıt havlu ile kapatın ki şarj sırasında çıkan sülfrik asitli hidrojen gaz çıkışı ortama yayılmasın.Bu kağıt havluda şarj sonu oluşacak "hare" aynı zamanda akünüzün son durumunu da gösterecektir.
(http://img855.imageshack.us/img855/4885/sd8m.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/4885/sd8m.jpgp://)
Öncelikle, ayrıntılı bilgilendirici yazınız ve ilginiz için teşekkür ederim. Başlığın ilk yazısında da belirttiğim gibi, akünün üzerinde bakım yönergesi var. Ben de sizin dediğiniz gibi etiketin altında gözler olacağını ve buradan saf su eklemesi yapılacağını düşünerek etiketi kaldırdım. Önceki aküm fabrika çıkışı akuma adında bir markaydı ve o aküyü tam yedi yıl kullandım. üstelik şimdiki aküyle değiştirdiğimde akuma marka akü bitmemişti bile. Saf su bakımlarını yaptığım için bu kadar uzun zaman kullandığımı düşünüyorum. Evet, etiketi kaldırdım ve gözler yok. Üst kapağı biraz zorladım, belki kapak bütünüyle çıkıyordur diye ama olmadı. Üreticiye e-mail yolladım, onlar da yazmış. Durum, ilk mesajımdaki gibi. Biliyorsunuz ki şarjdan önce biraz saf su eklemeyi öngörüyor şarj aletinin kullanma kılavuzu. Onuda geçtim, akünün içindeki sıvı, plakaların hizasına ya da daha aşağıya indiyse şarj etmek de sorun oluşturur diye düşünüyorum. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Hiç bir sorun çıkmaz, şarj edilmiş aküyü taktığınızda tek dokunuş cam açma kapama ve teyp kodu sıfırlamış olur,
Teybin aracı tanıma özelliği varsa (benim fabiada var) kod girmenize bile gerek yok.Kontak takılıyken 2-3 defa aç-kapa yaparak , camlar ise basılı tutarak açıp, 2 saniye sonra bırakarak, cam kaldırırken de aynısını yaparak tekrar programlayabilirsiniz.
Bunu söylediğiniz iyi oldu.teşekkür ederim.
Akü bitik ise sarj edilmesinin bir anlamı yok...
Akü henüz 2 yıllık. Henüz diyorum, çünkü fabrika çıkışı olan akuma marka 45 amper akü tam yedi yıl dayandı. ve dğiştirdiğimde hala bitmemişti.
-
aynı anda araba çalışmıyorken aküye bir kaç yük binerse bu gözlenir. arabayı sürekli kullanıyorsan kendi kendine dolacaktır. bir daha şarja gerek yok yeniymiş zaten.
-
Öncelikle, ayrıntılı bilgilendirici yazınız ve ilginiz için teşekkür ederim. Başlığın ilk yazısında da belirttiğim gibi, akünün üzerinde bakım yönergesi var. Ben de sizin dediğiniz gibi etiketin altında gözler olacağını ve buradan saf su eklemesi yapılacağını düşünerek etiketi kaldırdım. Önceki aküm fabrika çıkışı akuma adında bir markaydı ve o aküyü tam yedi yıl kullandım. üstelik şimdiki aküyle değiştirdiğimde akuma marka akü bitmemişti bile. Saf su bakımlarını yaptığım için bu kadar uzun zaman kullandığımı düşünüyorum. Evet, etiketi kaldırdım ve gözler yok. Üst kapağı biraz zorladım, belki kapak bütünüyle çıkıyordur diye ama olmadı. Üreticiye e-mail yolladım, onlar da yazmış. Durum, ilk mesajımdaki gibi. Biliyorsunuz ki şarjdan önce biraz saf su eklemeyi öngörüyor şarj aletinin kullanma kılavuzu. Onuda geçtim, akünün içindeki sıvı, plakaların hizasına ya da daha aşağıya indiyse şarj etmek de sorun oluşturur diye düşünüyorum. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Bunu söylediğiniz iyi oldu.teşekkür ederim.
Akü henüz 2 yıllık. Henüz diyorum, çünkü fabrika çıkışı olan akuma marka 45 amper akü tam yedi yıl dayandı. ve dğiştirdiğimde hala bitmemişti.
@kor_ay,
Benim aracın aküsüde Akkuma'dı ve direksiyonu çevirirken farlarda ışık azalması yaptığı için 2010 yılı Aralık ayında değiştirdim. Aslında çok kötü bir zamana denk gelmişti Tam ev taşıyordum araçta sibop yatakları ile ilgili bir sorun çıkmıştı.Akünün bakımını bile yapamamıştım. O kargaşada değiştirdim. O akü şimdi evde elektrik kesintilerinde "emergency light" olarak görev yapıp 4 adet 40 Watt floresant ampulü yaklaşık 140 saatin üstünde çalıştırabiliyor. Kısacası akü sapasağlamdı.Değiştirdiğim aküyü servisten almıştım Belçika malı ve aynen akkuma gibi 6 kapaklı.Bu kışta bakım yapmadım -12 oC de rahat marş bastığı için dokunmadım. Siz aracı her gün kullanıyorsanız sürekli kısmi sarjı yaptığı için şimdilik şarj ettirmeyin derim Fabianın şarj sistemi hatasız ve 14.4 Volta akü eriştiğinde şarjı zaten kesiyor. Eğer aldığınız akü jelli ise yani tam bakımsız akü ise zaten bu tip akülerde sıvı halde elektrolit bulunmadığı için su ilaveside gerektirmez, şarj sırasında oluşan gaz çıkışı dönüşümlü olarak jel içinde emdirildiğinden çok uzun süre akü dayanacaktır. Ancak bana sorsalar tam bakımsız mı yarı bakımsız mı (Akkuma ve vb. gibi) ben yarı bakımsızı tercih ederim. Genellikle kışın arabayı kullanmıyorum. Şirket aracı bana fazlasıyla yetiyor. 7 yıllık araç daha yeni 43.000 km de. Tam bakımsız aküler bu şartlar altında şarjsız kalacağı için çabuk çökerler.
Eğer akünüz sulu ise ki ilk önce jelli mi-sulu mu bunu tespit edin, sulu ise mutlaka akünün üstünde gaz çıkışı için en azından 6 adet delik vardır.
Zaten su (Elektrolit) eksilten aküde bir sorun vardır demektir ve eksiltme 3.-4. yıldan sonra oluşur. Elbette gözlerde oluşan ve plakalara kadar düşmüş elektrolit seviyesini saf su ilave ederek üreticinin gösterdiği çizgi hizasına kadar yükseltmek gerekir. Fazlası plakalar arası köprüyüde asit içinde bırakacağından bağlantı köprülerinin kopmasına neden olur. Su kaybeden gözde yada gözlerde asit yükselmesi olur ve akününün marka ve yapım tekniğine göre bu değer 1.240-1.260-1.280 "gr / cm3"' nin üstüne çıkar. Genel kabule göre:
1,280 - 1,260 tam şarjlı
1,260 - 1,230 3/4 şarjlı
1,230 - 1,200 1/2 şarjlı
1,200 - 1,170 1/4 şarjlı
1.170 - 1,140 şarjsız
1,140 - 1,110 arasında ise tamamen boş kabul edilir. Modern tekniklerle yapılan akülerde plakalara katılan katlı maddelerine (BSI-Antimuan - kalsiyum vs.) göre asit yoğunluğu 1.240 cm3'e kadar tam şarjda düşürülmüştür.
Şarj sırasında plakalarda oluşan sülfatlaşmadaki H2SO4 elektrolite geçeceğinden elektrolitteki asidik ortam verdiğim değerlerin çok üstüne çıkacaktır. Bu ise aküye ısı olarak, ısıda özellikle (+) plakaların dökülmesine neden olur ve akü dibinde bu döküntüler birikerek (+) ve (-) plakaları kısa devre eder. Yani eksik elektrolitin şarj öncesi mutlaka istenen seviyeye gelinceye kadar saf su ilave edilmesi gerekir.
Akünüzde göz kapakları olmadığı için büyük ihtimlle akünüzün elektroliti JEL' e emdirilmiş (Işıldak- UPS aküleri gibi) olmalıdır diye düşünüyorum.
-
Benimde dün akü bitti.Aküyü geçen yıl sıfır almıştım.Sabah marşa basınca marş basmadı.Aküyü şarj ettirdim sorun çözüldü.Bu hep böyle mi olacak yani anlamadım gitti.Akü şuan sıfır ayarında.Bitmemesi için ne yapmak lazım ki?Acil bir durumda da böyle yaparsa ?
-
Benimde dün akü bitti.Aküyü geçen yıl sıfır almıştım.Sabah marşa basınca marş basmadı.Aküyü şarj ettirdim sorun çözüldü.Bu hep böyle mi olacak yani anlamadım gitti.Akü şuan sıfır ayarında.Bitmemesi için ne yapmak lazım ki?Acil bir durumda da böyle yaparsa ?
Aküyü araçtan sökerek mi şarj ettirdiniz? Ya da, aküyü söktüyseniz eğer, başka bir akü takılı kaldı mı aracınızda. Aküyü söküp, başka akü de takmadıysanız şarj sırasında, aküyü geri takınca sistemler de ve araçta bir sorunla karşılaştınız mı? Ayrıca, akü ne kadar kötü ve kalitesiz olursa olsun 1 yılda bitmemeli. aracınızın elektrik donanımında ya da şarj donanımında bir sorun olabilir mi?
-
Aküyü araçtan sökerek mi şarj ettirdiniz? Ya da, aküyü söktüyseniz eğer, başka bir akü takılı kaldı mı aracınızda. Aküyü söküp, başka akü de takmadıysanız şarj sırasında, aküyü geri takınca sistemler de ve araçta bir sorunla karşılaştınız mı? Ayrıca, akü ne kadar kötü ve kalitesiz olursa olsun 1 yılda bitmemeli. aracınızın elektrik donanımında ya da şarj donanımında bir sorun olabilir mi?
evet aküyü araçtan sökerek şarj ettirdim.Sabahtan akşama kadar şarj oldu.Bu süre zarfında araçta herhangi bir akü takılı değildi.Akşam aküyü taktığımda herhangi bir sıkıntı yaşanmadı.Kaldığı yerden devam etti.Saati ayarladım sadece.Bitmesinin sebebi muhtemelen 2 hafta kadar kontak açmamıştım.Ankara'da 2 haftadır çok soğuk.Onun haricinde elektrik sisteminde herhangi bir sorun yok(kaçak vs.)
-
evet aküyü araçtan sökerek şarj ettirdim.Sabahtan akşama kadar şarj oldu.Bu süre zarfında araçta herhangi bir akü takılı değildi.Akşam aküyü taktığımda herhangi bir sıkıntı yaşanmadı.Kaldığı yerden devam etti.Saati ayarladım sadece.Bitmesinin sebebi muhtemelen 2 hafta kadar kontak açmamıştım.Ankara'da 2 haftadır çok soğuk.Onun haricinde elektrik sisteminde herhangi bir sorun yok(kaçak vs.)
@blackemre,
Ne şart olursa olsun bir yıllık akü eğer en az bir 5.000 km yol yaptıysanız bu süre içinde değil -8 oC, ki bu akşam ben -10 oC ölçtüm, bagajdaki akü suyumda donmuş, -20 oC de olsa boşalmış olmaz. Benim araçta yaklaşık 20 gündür yatıyor, son olarak bir hafta önce bir 5 dk çalıştırdım, birde bu sabah, marşın 2. turuna bile gerek kalmadı motor hemen çalıştı. Kaldıki VW grubu araçlarda marş motoru "ifadesi yanlışta olsa" şanzımanlıdır. Yani marş motoruna yük te binmez bitik akü bile kolayca marş motorunu çevirebilir. Siz aküyü firmadan alıp doğrudan araca koyduysanız, çok büyük ihtimalle rafta beklemiş neredeyse voltajı 12V civarına düşmüş şarjsız bir aküyü kullandınız.(Normali 12.8-13.2 V arasında olmalıdır.) Yazın bu durum bir sıkıntı yaratmaz ancak ısı +4 oC altına düştümü elektrolit yoğunluğuda düşeceğinden akü boş gibi görünür. Bu nedenle yeni alınan akü isterse fabrikadan yeni çıkmış olsun, mevcut formasyon şarjının üstüne en az kapasite değerinin 1/10 A/h ile 10 saat şarj edilmelidir.
Sökme takma işlemi sırasında dikkat edilecek 2 nokta var. Aküyü sökerken ilk önce (-) şaseyi sökün, takarkende ilk önce (+) kutbu takın.Böylece en ufak bir dikkatsizlik sonucu kısa devreyi önlemiş olursunuz hemde takma ve sökme sırasında arkı önlersiniz.
-
@blackemre,
Ne şart olursa olsun bir yıllık akü eğer en az bir 5.000 km yol yaptıysanız bu süre içinde değil -8 oC, ki bu akşam ben -10 oC ölçtüm, bagajdaki akü suyumda donmuş, -20 oC de olsa boşalmış olmaz. Benim araçta yaklaşık 20 gündür yatıyor, son olarak bir hafta önce bir 5 dk çalıştırdım, birde bu sabah, marşın 2. turuna bile gerek kalmadı motor hemen çalıştı. Kaldıki VW grubu araçlarda marş motoru "ifadesi yanlışta olsa" şanzımanlıdır. Yani marş motoruna yük te binmez bitik akü bile kolayca marş motorunu çevirebilir. Siz aküyü firmadan alıp doğrudan araca koyduysanız, çok büyük ihtimalle rafta beklemiş neredeyse voltajı 12V civarına düşmüş şarjsız bir aküyü kullandınız.(Normali 12.8-13.2 V arasında olmalıdır.) Yazın bu durum bir sıkıntı yaratmaz ancak ısı +4 oC altına düştümü elektrolit yoğunluğuda düşeceğinden akü boş gibi görünür. Bu nedenle yeni alınan akü isterse fabrikadan yeni çıkmış olsun, mevcut formasyon şarjının üstüne en az kapasite değerinin 1/10 A/h ile 10 saat şarj edilmelidir.
Sökme takma işlemi sırasında dikkat edilecek 2 nokta var. Aküyü sökerken ilk önce (-) şaseyi sökün, takarkende ilk önce (+) kutbu takın.Böylece en ufak bir dikkatsizlik sonucu kısa devreyi önlemiş olursunuz hemde takma ve sökme sırasında arkı önlersiniz.
Akü geçen sene şubat ayında takıldı.yaklaşık olarak 12 bin km yaptım.Evet aküyü kutusundan yeni çıkarıp taktılar.1 sene boyunca herhangi bir sıkıntı yaşamamıştım.Ta ki cumartesi gününe kadar.Akü siyah uyarıyı verdi.Yani şarj et uyarısını aldım.Şarj ettirdim yeşil uyarı geldi.Aracı yaklaşık olarak 10 gün kadar kullanmamıştım.Akünün bu şekilde birden bire bitmesi beni şaşırttı açıkcası.Acaba herhangi bir şeyi geceden açık mı bıraktım acaba diye düşündüm ama hiç bir şey açık değildi.Şu an ise aklımda olan şey acaba elektik tesisatında kaçak mı var?
-
Akü geçen sene şubat ayında takıldı.yaklaşık olarak 12 bin km yaptım.Evet aküyü kutusundan yeni çıkarıp taktılar.1 sene boyunca herhangi bir sıkıntı yaşamamıştım.Ta ki cumartesi gününe kadar.Akü siyah uyarıyı verdi.Yani şarj et uyarısını aldım.Şarj ettirdim yeşil uyarı geldi.Aracı yaklaşık olarak 10 gün kadar kullanmamıştım.Akünün bu şekilde birden bire bitmesi beni şaşırttı açıkcası.Acaba herhangi bir şeyi geceden açık mı bıraktım acaba diye düşündüm ama hiç bir şey açık değildi.Şu an ise aklımda olan şey acaba elektik tesisatında kaçak mı var?
@blackemre,
Hayır, sistemde kaçak olsa örneğin arka aydınlatma (stop vb) yada parklar,far vb yerler bu kısımlar çift olduğu için hemen dikkat çeker,kaçak olan kablo ki mutlaka şase yapıyordur, zayıf ışıldar.Zaten nedenide belli, kutudan çıkan akü hiç bir zaman alındığı gibi araca konulmaz şarj edilmesi gerekir. Üretim sırasında oto aküleri şarj edilmez. Pozitif plakalar aktif madde olarak, göz göz Kurşundioksit (PbO2) hamuru doldurulmuştur. Negatif plakalar aktif madde olarak, saf kurşun (Pb) içerir ve negatif plakalar daima pozitif plakalara göre bir fazladır. İmalat tekniğine görede elektrolit olarak 1280-1240 gr/cm3 arası yoğunlukta Sülfrik asit(H2SO4)-saf su karışımı konur ve piyasaya verilir. Bu şekilde şarjı hazır şekle formasyon şarjı denir. Bu durumda bu akülerin 20 oC de max. 6 ay kadar raf ömrü vardır. 6 aydan fazla rafta beklemiş akülerin aslında satıcı tarafından yada genellikle servis tarafından şarj edilmeleri gerekir. Aslında bunu takip etmekte zor olduğundan aküsü yenilenen araçlara prensip olarak akü araca takılmadan önce 10-12 saat şarj edildikten sonra takılması gerekir.
Aracınızda bir sıkıntı yok, endişe etmeyin, sadece aküyü araca kim taktıysa yaptığı ihmalkârlık.
-
@blackemre,
Hayır, sistemde kaçak olsa örneğin arka aydınlatma (stop vb) yada parklar,far vb yerler bu kısımlar çift olduğu için hemen dikkat çeker,kaçak olan kablo ki mutlaka şase yapıyordur, zayıf ışıldar.Zaten nedenide belli, kutudan çıkan akü hiç bir zaman alındığı gibi araca konulmaz şarj edilmesi gerekir. Üretim sırasında oto aküleri şarj edilmez. Pozitif plakalar aktif madde olarak, göz göz Kurşundioksit (PbO2) hamuru doldurulmuştur. Negatif plakalar aktif madde olarak, saf kurşun (Pb) içerir ve negatif plakalar daima pozitif plakalara göre bir fazladır. İmalat tekniğine görede elektrolit olarak 1280-1240 gr/cm3 arası yoğunlukta Sülfrik asit(H2SO4)-saf su karışımı konur ve piyasaya verilir. Bu şekilde şarjı hazır şekle formasyon şarjı denir. Bu durumda bu akülerin 20 oC de max. 6 ay kadar raf ömrü vardır. 6 aydan fazla rafta beklemiş akülerin aslında satıcı tarafından yada genellikle servis tarafından şarj edilmeleri gerekir. Aslında bunu takip etmekte zor olduğundan aküsü yenilenen araçlara prensip olarak akü araca takılmadan önce 10-12 saat şarj edildikten sonra takılması gerekir.
Aracınızda bir sıkıntı yok, endişe etmeyin, sadece aküyü araca kim taktıysa yaptığı ihmalkârlık.
Aydınlatıcı bilgiler için teşekkür ederim.Aküyü aldığım yer Ostim'de lastik ve akü üzerine çalışan bir iş yeri.Rastgele girdim ve aldım aküyü.Tam 1 sene oldu ve akü böyle şarj sorunu çıkardı.Aynı yere gittim ve aynı elemanı buldum sorunu anlattım.Ellerinde şarj aletinin olmadığını garanti kapsamında dışkapı teknik servisine gitmem gerektiğini söylediler.Ben de garanti şartlarını okudum ve orada şarjı biten akü garanti kapsamı dışındadır ve işlemler için ücret alınır yazısını gördüm.Madem öyle dedim yine orada bulunan bir akücüye gittim.Ve ustayı alıp benim eve geldim ,aküyü söktü usta şarj için götürdü.Akşamda getirdi.Muhtemelen dediğiniz gibi akü şarj olunca sülfirik asit oranı kendine gelmiştir.Umarım bundan sonra sıkıntı çıkarmaz.Ayrıca aracımda elektrik tesisatından yana yaptığınız yoruma göre sorun gözükmemesine de sevindim...
-
Aydınlatıcı bilgiler için teşekkür ederim.Aküyü aldığım yer Ostim'de lastik ve akü üzerine çalışan bir iş yeri.Rastgele girdim ve aldım aküyü.Tam 1 sene oldu ve akü böyle şarj sorunu çıkardı.Aynı yere gittim ve aynı elemanı buldum sorunu anlattım.Ellerinde şarj aletinin olmadığını garanti kapsamında dışkapı teknik servisine gitmem gerektiğini söylediler.Ben de garanti şartlarını okudum ve orada şarjı biten akü garanti kapsamı dışındadır ve işlemler için ücret alınır yazısını gördüm.Madem öyle dedim yine orada bulunan bir akücüye gittim.Ve ustayı alıp benim eve geldim ,aküyü söktü usta şarj için götürdü.Akşamda getirdi.Muhtemelen dediğiniz gibi akü şarj olunca sülfirik asit oranı kendine gelmiştir.Umarım bundan sonra sıkıntı çıkarmaz.Ayrıca aracımda elektrik tesisatından yana yaptığınız yoruma göre sorun gözükmemesine de sevindim...
Size bir soru daha sormak istiyorum. Şarj öncesinde ya da sırasında, akü gözlerine bakma şansınız oldu mu? Asit düzeyi ne durumdaydı ve şarj eden kişi şarjdan önce saf su eklemesi yaptı mı?
-
...Üretim sırasında oto aküleri şarj edilmez. Pozitif plakalar aktif madde olarak, göz göz Kurşundioksit (PbO2) hamuru doldurulmuştur. Negatif plakalar aktif madde olarak, saf kurşun (Pb) içerir ve negatif plakalar daima pozitif plakalara göre bir fazladır. İmalat tekniğine görede elektrolit olarak 1280-1240 gr/cm3 arası yoğunlukta Sülfrik asit(H2SO4)-saf su karışımı konur ve piyasaya verilir. Bu şekilde şarjı hazır şekle formasyon şarjı denir. Bu durumda bu akülerin 20 oC de max. 6 ay kadar raf ömrü vardır. 6 aydan fazla rafta beklemiş akülerin aslında satıcı tarafından yada genellikle servis tarafından şarj edilmeleri gerekir...
Sizin imalathane neredeydi? :D
-
Size bir soru daha sormak istiyorum. Şarj öncesinde ya da sırasında, akü gözlerine bakma şansınız oldu mu? Asit düzeyi ne durumdaydı ve şarj eden kişi şarjdan önce saf su eklemesi yaptı mı?
Aküyü usta söktü ve şarj edip getirdi.Gözlere bakma şansım olmadı.Su noktasına gelince usta yeni nesil akülere artık su katılmadığını söyledi.
-
Sizin imalathane neredeydi? :D
@Ugur A.,
İmalathanem hiç olmadı.:) Ankara'da Enerji kaynakları dizayn ve imalatı üzerine çalışılan bir firmanın fiilen kurulduğundan beri çalışanıyım. Akümülatörlerde zaten işimizin bir parçası. Sulu, susuz, hatta stasyoner günde onlarcası elimizden geçiyor. Garanti süresi içinde sistemin akülerinin de garantisini biz veriyoruz ve bakımları da bize ait. Akü imalatı yapmıyoruz ancak iyi ve kaliteli olanıda bilmek zorundayız.
-
@blackemre,
Akümülatör dünyası böyle gariptir malesef. Eskiden Türkiye'nin en büyük akü firmasının üstündeki etikette satıldığı yıl ve ay işaretlenir, bir sorun çıktığında kalan garanti süresi kadar bedel alınan ücretten düşülürdü (Sulu aküler için). Şimdi yeni nesil denilen jel aküler revaçta olduğu için böyle bir sorun yok.Çünkü bu tip akülerin tamiri mümkün değil yani şarj tutmamaya başladımı kaldır at. Aslında bu tip akülerin araçlarda kullanılması yanlış. Bakımsız yani jel aküler sabit akım çekilen yerlerde kullanımı uygundur ve ani akım çekilmelerinde o akımı karşılayamadığı gibi hassarada uğrar. Gelişen teknoloji araçlarda başlatma akımı çok yüksek marş motorlarının yerine ki bu eski tip marş motorları ortalama başlangıçta 200-250 amper ve ilk hareketi aldıktan sonra motorun cinsine göre 40-50 amper akım çekiyordu, şimdi ise şanzımanlı marş motorları içindeki dişliler nedeniyle tork arttırılarak yani az akım çekerek volanı daha fazla çevirmeye başladılar ve çekilen akım epey düştü. 2. fazla akım çeken farlarda LED' lere kayınca (Güç neredeyse 1/4 azaldı) akülerdeki akım kapasitesi bir Opel'de gördüm 30 A/h akü vardı ve jeldi. Yani işler maliyet azaltılarak üretici lehine gelişiyor ve bu durumda bize yenilik diye yutturuluyor malesef. Ama evvelce iyi bir bakımla en kötü kalitede bir sulu akü 3-4 yıl dayanırken şimdi çoğu 2 yılda istisnasız tüm jel aküleri atıyoruz. Jel akü piyasa ağzıyla söyleyeyim "STARTER" yani başlatma aküsü değildir. Güç diğer bir değişle araçlarda akım sarfiyatı azaltılsa bile sonuçta akünün kapasiteside azaltılıyor. 30-40 A/h kapasiteli bir jel aküden başlangıçta çekilen 50-60 A bir marş akımı plakalar üzerinde inanılmaz bir kısa devre darbesi yapıyor ve pozitif plakaların delinmesine ve dökülmesine neden oluyor. Ayrıca elektrolit jel dediğimiz maddeye emdirilmiş olduğundan yoğunluğu sulu starter akülere göre çok düşüktür ve elektrolitten akım geçiş iç direncide yüksektir.
Benim önerim her zaman araçlarda yarı bakımsız denilen ve arı su ilave göz tapaları olan, bu gözlerin zaman zaman asit yoğunluğunu da bomemetre ile kontroll edilebilen sulu akülerden yana tercihi kullanmak.
-
@blackemre,
Akümülatör dünyası böyle gariptir malesef. Eskiden Türkiye'nin en büyük akü firmasının üstündeki etikette satıldığı yıl ve ay işaretlenir, bir sorun çıktığında kalan garanti süresi kadar bedel alınan ücretten düşülürdü (Sulu aküler için). Şimdi yeni nesil denilen jel aküler revaçta olduğu için böyle bir sorun yok.Çünkü bu tip akülerin tamiri mümkün değil yani şarj tutmamaya başladımı kaldır at. Aslında bu tip akülerin araçlarda kullanılması yanlış. Bakımsız yani jel aküler sabit akım çekilen yerlerde kullanımı uygundur ve ani akım çekilmelerinde o akımı karşılayamadığı gibi hassarada uğrar. Gelişen teknoloji araçlarda başlatma akımı çok yüksek marş motorlarının yerine ki bu eski tip marş motorları ortalama başlangıçta 200-250 amper ve ilk hareketi aldıktan sonra motorun cinsine göre 40-50 amper akım çekiyordu, şimdi ise şanzımanlı marş motorları içindeki dişliler nedeniyle tork arttırılarak yani az akım çekerek volanı daha fazla çevirmeye başladılar ve çekilen akım epey düştü. 2. fazla akım çeken farlarda LED' lere kayınca (Güç neredeyse 1/4 azaldı) akülerdeki akım kapasitesi bir Opel'de gördüm 30 A/h akü vardı ve jeldi. Yani işler maliyet azaltılarak üretici lehine gelişiyor ve bu durumda bize yenilik diye yutturuluyor malesef. Ama evvelce iyi bir bakımla en kötü kalitede bir sulu akü 3-4 yıl dayanırken şimdi çoğu 2 yılda istisnasız tüm jel aküleri atıyoruz. Jel akü piyasa ağzıyla söyleyeyim "STARTER" yani başlatma aküsü değildir. Güç diğer bir değişle araçlarda akım sarfiyatı azaltılsa bile sonuçta akünün kapasiteside azaltılıyor. 30-40 A/h kapasiteli bir jel aküden başlangıçta çekilen 50-60 A bir marş akımı plakalar üzerinde inanılmaz bir kısa devre darbesi yapıyor ve pozitif plakaların delinmesine ve dökülmesine neden oluyor. Ayrıca elektrolit jel dediğimiz maddeye emdirilmiş olduğundan yoğunluğu sulu starter akülere göre çok düşüktür ve elektrolitten akım geçiş iç direncide yüksektir.
Benim önerim her zaman araçlarda yarı bakımsız denilen ve arı su ilave göz tapaları olan, bu gözlerin zaman zaman asit yoğunluğunu da bomemetre ile kontroll edilebilen sulu akülerden yana tercihi kullanmak.
Şimdi benim aldığım akü yerli marka bir akü.(piyasada en çok tutulanı).Açıkcası bana güven vermiyor.Yine bitecekmiş gibi geliyor.daha bir sene bile dolmadan bu şekilde biterse o zaman 2-3 yıl sonra mutlaka aylık bir ölçtürme yaptırmam gerekir.Benim aklımda hep Japon markalı olanları almak daha güvenli düşüncesi var.Japon markalı aküler dayanıklılık yönünden muhtemelen daha iyidirler.Bir ikinci düşüncem de arabalar konusunda daha bir yıllık şöför olduğum için tam olarak parçalar hakkında bilgiye sahip değilim.Anlaşılan bu akü her sene bu sıkıntıları yaşatacak.Ben akü şarj aleti alsam kendim söküp şarj etsem daha uygun gibi gözüküyor sanki.
-
Şimdi benim aldığım akü yerli marka bir akü.(piyasada en çok tutulanı).Açıkcası bana güven vermiyor.Yine bitecekmiş gibi geliyor.daha bir sene bile dolmadan bu şekilde biterse o zaman 2-3 yıl sonra mutlaka aylık bir ölçtürme yaptırmam gerekir.Benim aklımda hep Japon markalı olanları almak daha güvenli düşüncesi var.Japon markalı aküler dayanıklılık yönünden muhtemelen daha iyidirler.Bir ikinci düşüncem de arabalar konusunda daha bir yıllık şöför olduğum için tam olarak parçalar hakkında bilgiye sahip değilim.Anlaşılan bu akü her sene bu sıkıntıları yaşatacak.Ben akü şarj aleti alsam kendim söküp şarj etsem daha uygun gibi gözüküyor sanki.
@blackemre,
Yerli akümülatör olarak çok iyi akülerimiz var ama sulu olarak. Marka olarak yazsam olur mu bilmem ama baş harflerini vereyim. M.... , Y.... ve İ... .Bu aküler yurt dışına ihraç edilen tüm yerli imalat araçlarda kullanılıyor ve bir sıkıntı yok. İşin garibi son durumu bilmemekle birlikte akü plaka ve seperatör imalatı yapan üreticiler sadece 3 adet ve yukarıda olanlar yaklaşık TR' de 10 civarında akü yapan firma var ve bunlarda bu firmalardan plaka ve separatör alıp imalat yaparlar. Anladığım kadarıyla sizin aldığınız akü jelli tam bakımsız akü olabilir ve epey beklemiş. Bu akülerde bekleme sırasında sülfatlaşma başladımı sulu akülerde olduğu gibi geri getirme düşük asit yoğunluğu nedeniyle kısmende olsa kalıcı oluyor ve verimi düşürüyor.
Şarj aleti olarak BİM de satılan bir ara Kipa' da da görmüştüm çok basit dizayn edilmiş ama bir o kadarda şeytanca düşünülmüş şarj cihazını tavsiye ederim. EINHELL BT-BC 12 BLUE 12 Amper verebiliyor. Ben ilkini 49 TL' ye aldım 2 hafta sonra tek kalınca 24 TL' ye 2. sini aldım.Şimdi şirkette kullanıyorum. Neredeyse 10 yıldır kullandığım ve tam otomatik kendi yapım cihazımı resmen terkettim bu cihazı alınca. Kullanımı çok basit + ve - yi doğru bağlayacaksınız ve zaman zaman üzerindeki, ampermetreyi takip edeceksiniz Akım SIFIR yada çok yakına düşünce 1 saat kadar bekleyin aküyü söküp araca bağlayın, o kadar.
Akülerle ilgili olarak basit anlatımla şu linklere bir göz atın.
http://www.yigitaku.com/images/gallery/media/image/teknikdosyalar/tekniktr.pdf
http://www.yigitaku.com/
http://www.mutlu.com.tr/
http://www.mutlu.com.tr/get_content.cfm?id=9
http://www.inciaku.com/
-
Benim önerim her zaman araçlarda yarı bakımsız denilen ve arı su ilave göz tapaları olan, bu gözlerin zaman zaman asit yoğunluğunu da bomemetre ile kontroll edilebilen sulu akülerden yana tercihi kullanmak.
Kesinlikle haklısınız. Bu aküyü de böyle düşünerek aldım. üzerinde, ışık durumuna göre bakım yönergesi vardı ama ne yazık ki etiketin altında göz kapakları yoktu. Yenilik adı altında sunulan tekniklerin de kesinlikle üreticinin kar oranını artırmaktan ve akü ömürlerinin kısaltmaktan başka bir yenilik özelliği yok.