škodaturkey.com
TEKNİK => Teknik Bilgi Paylaşımı => Konuyu başlatan: mygokhan - 07 Şubat 2010, 20:00:10
-
http://www.crustyquinns.com/tech/gears.html
Devamı bu linkte..
(http://www.crustyquinns.com/tech/gearspowerflow.jpg)
Power enters from the clutch onto the countershaft and leaves via one of the gear ratios out the sproket. "X" means this cog idles; ie is able to free spin. Cogs are numbered. Power Flow.
Mumbo from the engine hits the gearbox via the clutch and spins the countershaft. You can see there are 5 cogs on the countershaft and these correspond to cogs on the mainshaft, each of the cog pairs produces a different ratio. This box is... yeah okay, you guessed it, a 5 speed ;)
The "X" crosses mean the cog can free spin. At the moment in fact, the gearbox is in neutral. You'll notice for every cog that can free spin it's mate cannot - it is locked to the shaft. It can move backwards and forwards, but it always spins with the shaft it is attached to.
Selection.
From the first photo you can see firstly how a cog is locked to it's shaft but can move from side to side - it is splined. Are ya with me? A shows the lumps on the shaft and B shows the inverted lumps in the cog.
C which we shall call a "locker" for want of a better term performs the selection of a gear. This mechanism is shown better in the next photo...
(http://www.crustyquinns.com/tech/gearsselect2.jpg)
A cog with it's (B) spline connection and (C) "lockers".
Lumps and holes... when a gear that is locked to the shaft gets told to "swing left" or "swing right" as the case may be, the locker mates with it's next door neighbour cog. By an amazing coincidence, that cog is normally and idler, but once joined it too is locked to the shaft and therefore must spin with the shaft.
This how gears are selected - the rider essentially starts moving the cog across to it's next door neighbour. When the locker lines up with the corresponding hole, in she clunks.
(http://www.crustyquinns.com/tech/gearsselect1.jpg)
A cog and it's neighbour - with (B) spline connection and (C) "lockers".
-
bu arada 1000 tlye 1.4 TDI lere 6. vites yapılıyomuş(konuyu baltalamak gibi olmasın şanzıman diyince aklıma geldi:))
-
bu arada 1000 tlye 1.4 TDI lere 6. vites yapılıyomuş(konuyu baltalamak gibi olmasın şanzıman diyince aklıma geldi:))
Dümdüz 6. vitesin çakılması kanımca hiç hoş olmaz, o 1000 TL ye kasım kasım gülerim, tüm oranların baştan düzenlenmesi lazım :D
-
6. vites yerine TDI'a chip yapılsa çok daha ekonomik bir araç olur bence ;)
-
6. vites yerine TDI'a chip yapılsa çok daha ekonomik bir araç olur bence ;)
Ya o olay derin abi. Valla çok derin.
-
Derin derken ?
-
Derin derken ?
Daha ekonomik derken şimdi bu iş karışık abi.
Bu olayla aslında düşük devirlerde daha fazla doluluk elde ediliyor, bunun için çok turbo devri lazım ve buda daha fazla yakıt+havadan geçiyor. Şimdi düşük devirde bana biraz daha fazla yakıtla baygınlıktan kurtaracaksa, benim üst devir gezintimden dahada ekonomik olacaksa OK. Ama en fazla ne kadar ekonomik olabilir?
Yani anlatmak istediğim bu olay motordan ziyade turboya biraz daha görev biçiyor, hortum çıkaran falan çok, zebilnen. Kara duman olmazsa olmazımız, e orjinalliğide gidecek cihazın, ben takmasamda 2.el olayında dert.
Bu olayın uygulama maliyeti bana km başına ettirdiği 1-2 kuruşu çıkaracak mı?
Chip var diye asılıp durucam, sınırları genişletilmiş motoru bir de öyle ben mahvedeceğim, eeee 1.6 düz benzinlilere ayar atar bi hale gelir 240 tork-105 bg ile çok rahat. Mini bi dizelden ayar çekmekde piyasaya hoş olacaktır, e yapmaman lazım ama dicen, e madem yapmayacam niye motorun işletimini bozdum, 500 devir yukarda sür yine ekonomik, 4.5 litre şehir içimi 3.9 ortalamaya çekecek halie yok, e başta dedim uygulama maliyeti.
Offf kararsızlık... Turbo kucaklarsam kendimi asla affetmem.