škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Debriyaj Out, A/T In!

Ziyaretçi · 2 · 3593

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
Debriyaj Out, Otomatik Şanzıman In!

                    



Geçen  yüzyılın ilk çeyreği biterken Amerika’da yayınlanan dergilerde dönemin  trendlerinin yazıldığı in/out köşeleri vardı. Bir gün bu köşede kimsenin  inanmadığı bir trend in oluverdi! Debriyaja basmadan, viteslerin  kendiliğinden değişebileceğini ifade eden otomatik vitesten müjde  veriyordu… Yazıyor yazıyooor’du, debriyaj out, otomatik vites in’di  artık!
 Artan nüfus ve araç sayısına paralel olarak  şehirlerde trafik yoğunluğu baş edilmez hale geldi. Dünyada 1970’li  yıllarda yoğunlaşan trafik, ülkemizdeyse günümüz şartlarında iyice  kontrolden çıkmış durumda. Bugün özellikle bunaltıcı şehir trafiğinde  araç kullanan sürücülerin en büyük yardımcısı hiç şüphesiz otomatik  şanzımanlar. Geçmişi 1930’lara kadar uzanan otomatik şanzımanlar,  debriyajdan kurtulan sol bacaklara özgürlük sağlarken konforlu sürüşlere  de imkan veriyor.


 



İlk  otomatik şanzıman fikri, Buick markasına ait. Otomobil tarihinde birçok  ilke imza atan kreatif bir şirket olan Buick, bugün geçmişteki şaşaalı  günlerinden hayli uzakta, GM bünyesi altında lokal pazarlara az sayıda  lüks modeller üretiyor.
 İlk üretilen otomobiller hep manuel vitesliydi. İlk  otomatik şanzıman fikri, konfor meraklısı Amerikalılar’dan çıktı. Ama  1930’lu yıllarda aynı anda birçok üretici vitesleri kendi kendine  değiştirecek bir mekanizma üzerinde çalışıyordu. Henry Ford bir proje  geliştiriyor, Daimler 1930’da Fluid Fly Wheel’ı tanıtırken,  Vickers-Coat, ilk tork konvertörünü yapıyor, Mono Drive, Self Shifter,  Grade gibi isimlerle her ülkeden farklı üretimler geliyor, otomatik  şanzıman adım adım ortaya çıkıyordu. General Motors, Earl A. Thompson’un  projesine sahip sahip çıktı ve rakiplerinden bir adım öne geçti.  Thompson, ekibi Ralph F. Beck ve Walter B. Herndon ile hiçbir zaman  askeri kullanım amaçlı olmadığı halde üretim kodu olarak “Military  Transmisson” ismiyle otomatik şanzıman projesi geliştirdi. Proje  geliştirme süreci önce Cadillac desteğiyle yürüdü ama 1935’te firma  vazgeçince Thompson ve ekibi, projeleriyle GM’e transfer oldu. O dönem  GM’in en yenilikçi markası olan Oldsmobile projeyi destekledi, hatta  yarı otomatik şanzımanın ilk hayalini kuran firma oldu. Ama ilk otomatik  şanzıman üretimi, tesisleri daha büyük olduğu için Buick tarafından  Flint tesislerinde Oldsmobile için gerçekleştirildi. Firma bu tesislerde  Olds için zaten başka aksamlar da üretiyordu. İlk olarak Olds 8  modelinde Automatic Safety Transmission isimli sistem sunulduğunda  takvimler Haziran 1937’yi gösteriyordu. Buick aynı sistemi kendi  modelinde sunmak için birkaç ay daha bekledi. Oldsmobile yarı otomatik  şanzıman için sadece 80 dolar ekstra isterken Buick 180 dolar istiyordu.  Dışardan müdahaleye izin vermeyen sistem arıza yaptığında araç  fabrikaya dönüyor ve sistem komple değiştiriliyordu. Bu sistemi  Hydra-Matic adlı şanzıman izledi. Bu, gerçek anlamda otomatik  şanzımandı. Aynı dönemde Chrysler da 1941’de Fluid Drive adlı yarı  otomatik şanzımanı tanıttı. Bu sistemde de Automatic Safety Transmission  gibi debriyaj yer alıyordu. Grup bünyesinde Chrysler’da Simplimatic,  DeSoto’da Tip-Toe Shift ve Dodge’ta Gyromatic olarak isimlendirilen  sistem, özensiz bir proje olarak nitelendirildi ve büyük başarı  kazanamadı.
 Avrupa’da otomatik vites önce Opel ve Ford’un  Amerika’dan uyarladıkları şanzımanlarla hayata girdi. Mercedes de kendi  otomatik vitesini opsiyon olarak sunuyordu. 1950 ve 60’lı yıllarda  elektormanyetik kavramalı basit vites kutuları Citroen 2CV gibi  araçlarda yer alırken Peugeot, 404 modeline yerleştirdiği ZF şanzımanla  Fransa’nın ilk otomatik şanzımanını 1965’te üretti. Sonraki yıllarda ZF  başta olmak üzere Borg Warner, Aisin gibi üreticiler bütün markalar için  üretim yapar hale geldi.

Alıntı : http://i-motoring.com/211


Çevrimiçi lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30143
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com