Motorin yerine benzin- Durum ne kadar kötü?
Eğer söz konusu motorlar com-mon-rail veya pompa-meme enjeksiyonluysa durum bayağı kötü demektir. Çünkü çok az miktarda benzin bile enjeksiyon pompasının yağlama tabakasına hasar verebiliyor. Yeni nesil dizel motora sahip bir otomobile benzin konulduğunda en kötü senaryo, motorun tamamen hasar görmesidir. Böyle bir durum ile karşılaşmamak için yanlış yakıtın depodan hemen boşaltılıp yakıt sisteminin tamamının temizlenmesi gerekiyor. Örneğin Golf I veya Golf II gibi eski nesil dizel motorlara sahip araçlar ise yaklaşık yüzde 30a kadar benzini tolare edebiliyor.
Benzin yerine motorin Ne yapılmalı?
Benzinli bir motora sahip bir otomobilin yakıt deposuna sadece yüzde 5lik motorinin karışması bile size pahallıya patlayabilir. Bu hata motorun önemli parçalarına zarar vereceği gibi katalizatör de ciddi bir hasara uğrayacaktır. Hatayı fark etmediğinizde motor, öncelikle sarsıntılı ve düzensiz çalışmaya başlayacaktır. Böyle bir hata yapıldığında da tek çözüm, yakıt deposunu boşaltmak ve tüm yakıt sistemini temizlemek olacaktır.
95 oktan yerine 97 oktan Avantajı var mı?
Depoya daha kaliteli olan benzinle doldurmanın motora zarar vermeyeceği genel bir kanı olarak karşımıza çıkıyor. Zarar vermeyeceği kesin olmasına karşın bize sunacağı bir avantaj söz konusu olabilir mi sorusuna uzmanlar kısa ve net cevap veriyor: Yüksek oktanlı benzin bir taraftan yakıt tüketimini düşürürken diğer taraftan performans artırımı sağlayabilir. Eurodizel yerine standart dizel Yeni teknoloji dizel motorlar için tercihin Eurodizel olması tavsiye ediliyor. Fiyat açısından Eurodizel biraz daha pahallı olmasına karşın yıllık maddi getirisi olası bir hasar karşısında devede kulak sayılabilecek düzeyde. Aynı zamanda normal dizel yakıtın Eurodizele oranla daha fazla kükürt içermesi, enjektör pompasını direkt olarak etkiliyor. Bunun sonucunda turbo ünitesi ve motorda hasar görebilir.
Performans araçlarında kaç oktan kullanılmalı?
Yüksek performans sunan bu araç grubunda üreticiler belirli bir oktan seviyesini tavsiye edebiliyor: Genel olarak 97 veya 100 oktan. En çok dikkat edilmesi gereken husus ise, üreticilerin bu tavsiyeyi kendi ülkelerindeki yakıt kalitesine göre veriyor olmaları. Benzindeki rafinasyon işleminin ülkemizde farklı sonuçlar doğuruyor olması her zaman yüksek oktanlı yakıtın iyi sonuçlar vereceğini göstermeyebilir. Neticede 95 oktanlı bir yakıtın rafinasyon işlemi 97 veya 100 oktanlı rafinasyondan daha iyi olabileceği ihtimali de var. Rafinasyonu düşük benzinde supaplar vuruntu yapabilir. Vuruntu ise performans kaybını beraberinde getirirken motorda kurumun oluşmasına neden olup katalizatöre hatta elektronik sistemlere zarar verebilir.
Yanlış yakıt elektrik süpürgesiyle çekilebilir mi?
Olmaz olmaz demeyin. Herkesin başına gelebilir. Bir sürücünün başına gelenler aslında herkese ders olabilecek nitelikte. Aracına benzin alması gereken sürücü yanlışlıkla deposuna motorin doldurur. Hatasını fark edince aklına, benzin istasyonunda bulunan elektrikli süpürge gelir. Elektrikli süpürgeyi fişe takıp benzin deposunun kapağını açıp süpürgenin hortumunu depo girişine koyar. Buraya kadar her şey kulağa mantıklı geliyor. Aslına bakılırsa elektrikli süpürge, özellikle de güçlü bir ürünse, yakıtı çekmek için parlak bir fikir olabilir. Teorideki bu parlak fikir, pratikte ise gerçekten tehlikeli bir şekilde sonuçlanacaktır: Çalıştırmaya başladığında süpürge patlar ve alevler istasyonu sarar. Neyse ki sürücü ve istasyon görevlileri anında tepki vererek yangını söndürmeyi başarır ve olası büyük bir faciayı engellerler. Bu durum, maddi hasar göz ardı edilirse mutlu sonla bitti. Çünkü daha kötü senaryolar da yaşandı: Yaptığı hatayı elektrikli süpürgeyle değiştirmek isteyen bir sürücü, yakıtın alev almasıyla bir başka müşterinin ağır yaralanmasına neden oldu. Sonuç olarak hatalı yakıtı elektrik süpürgesiyle boşaltmaya çalışmak kesinlikle yapılmaması gereken çok tehlikeli bir işlemdir. Ufak bir kıvılcım bile kısa devreye neden olarak anında büyük bir yangına neden olur. Bir ıslak-kuru elektrik süpürgesiyle bunun denemesini bizzat yaptık. Sıvıya dayanıklı olmasına rağmen bu süpürge de ilk kıvılcımda patlayıp ortalığı ateşe verdi.
Bidonda yakıt ne kadar süre bekletilebilir?
İdeal şartlarda (bu iş için yapılmış bidonda, en fazla yüzde 90ı dolu şekilde,yüksek sıcaklıklara maruz bırakmadan) saklanan benzinin ömrü en azından iki yıldır. Eğer söz konusu olan motorinse 6 ay içinde tüketilmesi gerekir. Dikkat isteyen diğer bir detay ise bidonun üstüne yakıtın koyulma tarihi ile yakıtın cinsinin yazılmasıdır.
Yakıt istasyonlarında başka hatalar yapılabilir mi?
Herkesin bildiği gibi benzin çok tehlikeli ve patlayıcı bir madde. Bundan dolayı yakıt istasyonlarında sigara içilmesi kesinlikle yasak. Bunun dışında istasyonda cep telefonu kullanılması da büyük tehlikelere yol açabiliyor: Elinizden bir şekilde düşen cep telefonun aküsü kıvılcım yaratabilir, pompadan yere damlayan benzin anında alev alabilir ve tüm istasyonu yakabilir.
SONUÇ
Günümüzde birçok yakıt istasyonunun yakıt pompalarının yer aldığı bölümlerde yakıtın cinsini gösteren ibareler yerine çeşitli reklamlar veya afişler bulunuyor. Bu yanlış hareketin en kısa sürede kanunen yasaklanması gerekir. Çünkü yakıt pompasının üzerinde o pompanın hangi yakıta sahip olduğu okunaklı bir şekilde yer almalı. Ancak bu sayede yanlış yakıt doldurma ihtimali zayıflayabilir. Bunun haricinde yanlış yakıt alma nedenleri düşürebilecek tedbirler de yok değil. Aracınızın iç depo kapağında kullanılması gereken yakıt türünün ibaresi bulunmasıda lehinize olacaktır. Eğer böyle bir ibare yok ise siz de takabilirsiniz.
Kaynak:.seatclubturkey