Bildigim kadariyla neden bekledigimizi anlatayim ki, eger kafada soru isareti varsa onlari engelleyelim, bu arada eger hatam varsa duzeltin lutfen.
Turbonun icinde bir tane pervane ve o pervanenin bagli oldugu mili ve komponentleri yaglayan bir mekanizma var. Motorun soguk veya sicak olmasi durumunda onemli olan o mekanizmaya yagi pompalayacak olan basincin ve yagin sistemdeki hareketinin ilk 15-30 saniyede olusuyor olmasi (sicaklik farkindan dolayi) ve sonraki zamaninda pervanenin donmesi ve tam yaglama icin gecmesi, ki bu toplam 1 dakikaya yakin yapiyor. Araci actiginizda pervane tam yaglamayi bu surede yapiyor, ondan sonra turbo acildiginda asinma olmuyor ve pervaneden dolayi turboyu elinize almiyorsunuz. Motoru durdurma prosesi ise farkli, beklemenin sebebi, yuksek turbo basincini bosaltmak, yani iceride kalan yuksek basincli havanin bosalmasini saglayip normal miktara dusmesini saglayarak, motor durduktan sonra yag basinci yavas yavas duserken pervanenin son hizla donmesini engellemek, cunku pervane yagsizken son hizla donerse, bu sefer mil ve bagli komponentler asinarak turboyu elinize almaniza sebep oluyor.
Dilimin dondugunce, bildigim kadar anlattim, surc-i lisan ettiysek affola.