Merhabalar,
2006 1.4 Fabia'm var. Yaklaşık 5 ay kadar evvel Mayıs başlarında bir sabah rölantide aracın silkelemeli-sallantılı çalıştığını farkettim. 2-3 gün pek aldırmadım. Uzun yola vurunca yaklaşık 90 km üstünde aracın içine çiğ benzin konusu gelince önemli bir sıkıntının olduğunu hissettim.Zaten o sıralarda araca bir uzun yol bakımı da yaptıracaktım.Bu arada şehir içi benzini yakma durumu epey artmıştı, uzun yolda ise ortalama 9 litreye çıkmıştı. Uzatmayayım, prb' lemi detaylıca anlatıp, o veya bu basit ihtimaller için motor açılmadan yapılan ön araştırmalar sonunda Silindir basınçları ölçüldüğünde 3. silindirde basıncın 8.7 civarında olduğu ortaya çıktı ve bilgisayarda 3. silindirde bir sıkıntı olduğu teyid edince, motorun üst kapağının açılmasına karar verildi. Sonuçta 3 no' lu silindirin eksozt siboplarından birinin kızardığı (!) yani yanık olduğu anlaşıldı. Tabi bu arada unuttum, aracın km' si 32.000 km. civarındaydı. Neyse taşlama, tam takım sibop değişimi conta vs. bize 3000TL' ye yakın masraf sırf bu iş için çıktı. Bu arada hazır motor açılmışken sonradan ekstra işçilik vb. masraflar olmasın gerekçesiyle triger kayışı, devri daim pompası, akü, tabi contalar, ıvır zıvır masraf 4000 TL ye yaklaştı.
Benim merak ettiğim, nedeni. Bana servisten denen, yakıttan,yada aracı sıkıştırmış olabileceğimden dem vurdular. 32 yıldır araç kullanırım neyin ne olduğunu iyi-kötü bilen takımından sayılırım. Fabrikasyon olamaz mı dediğimde de kem-küm le geçiştirdiler. Sonradan yabancı oto forumlarından sıkı bir araştırma sonucunda enteresan bilgilerle karşılaştım. Örneğin aynı malzeme rafını kullanan Volkswagen Polo' da da 1.4/74 BG motorlularda 8-10.000 km de bile benzer sorunlarla karşılaşanlar olduğunu ve garanti yılı dolsa bile garantiden onarıldığını gördüm. Aynı şekilde diesel motorların turbosunun da prb.li olduğunu gördüm.Hepsi bir tarafa bu aracı aldığım Mart 2006 dan bu yana 18.000 km de lastikleri değiştirdim, adeta dümdüzdü değiştirdiğimde ve aşırı sertleşmişti, 21.000 km de ön amortisörler, ön düzen lastikleri komple, ses yapan sağ aks bilyası değişti (1550 TL), Çıkartılan ön düzen lastikleri kurumuş çatlamıştı ki araç daha yaklaşık 4 yıllıktı. 23.000 km de ilk önce 2. silindir indiksiyon bobini(Buji üstündeki) arkasından araç daha 24.000 km olmamıştı ki Adana' dan Ankara' ya dönerken Şereflikoçhisar yakınlarında 3-5 km kala 3. silindir indüksiyon bobini yandı. Volkswagen servisinde varmış, değiştirdik. Tabi her değiştiriş 250 TL. 26.000 km de ön diskler yamuldu hadi hata bende ıslandı vs. diyelim de neredeyse fren balataları erimişti, değiştirildi üstelik fren kullanmayı da bilmem, ani sıkıntılar dışında her işimi vitesle hallederim. Şimdide direksiyon hidrolik pompasında bir sıkıntı var, direksiyon hafif ağırlaştı. Servise göre ya değişecek bir süre sonra yada tamir takımı kurtarırsa yapılacak, üstelik araç şu an 38.000 km. de, kısacası araçlar Volkswagen' e tam geçtiğinden bu yana benimde elim cebimden çıkmıyor. 125.000 km' de Felicia' mı sattığımda bırakın böyle önemli sıkıntıları, sadece 64.000 km' de arka amortisörler değişmişti, o da zaman zaman aşırı yüklemedendi. Bunun dışında normal bakım masrafından başka hiçbir masrafım olmamıştı. Açıkçası Felicia' yı sattığıma satacağıma bin pişman oldum diyebilirim.
Araç, özellikle üst kapak taşlama ve sibop değişiminden sonra farkedilir derecede sessiz çalışıyor. Zaten aldığımdan beri özellikle motor sesi neredeyde diesel gibiydi ve yakıt tüketimide bir tuhaftı. Şehir içi yakıt durumu değişim sonrası ilk 1000 km de 6.5-7.7 Lt/100 km arasında değişiyor, Bu yaz uzun yolda 4000 km yakın yol yaptım, yol bilgisayarına göre 5.6 lt/100 km ortalama, toplam 350 kg ağılıkla, benim tutttuğum notlara görede 5.8 litre 100 km. de görünüyor.
Neredeyse 13 yıldır 1999 dan bu yana Skoda kullanıyorum. İlk aracım Felicia idi. bu ise 2. Dikkat ettiğim bu ve diğer Türk Skoda forumlarında sürekli marka övgüsü ön plana çıkıyor. Sorunlardan pek bahseden yok. Bu yaz bir başka markanın showroom' da bir arkadaşımla birlikte aracı teslim almaya gittiğimizde servis Müdürünü epey sıkıştırmıştım. Niyetim bu aracın kronik sıkıntılarını anlamaktı. Sn. Müdürün bir soruma verdiği cevap çok ilginçti."Araçlar bize genellikle arıza için değil bakım periyotları geldiği için gelir. Eğer fabrikasyon bir sorun varsa Avrupa organizasyonu bize bildirir, bizde araç sahiplerine el değiştirse bile araştırır bulur mutlaka ulaşırız ve garantisi bitse bile gereğini yaparız" markanın adını vermiyorum, Ne derece doğrudur kişiinin cevabı onu da bilebilecek durumda değilim. Ama bu markanın benzer kategorideki aracının fiyatıda bizim araçlardan ancak %10 kadar pahalı bir araçtı. Bana ilginç geldi, paylaşmak istedim.
Benzer aynı sıkıntılarla karşılaşanlar var mı? merak ediyorum. Varsa, bu açtığım topikten devam edilebiliriz.
Artık benimde işim inşallahla maşallah' a kaldı, araç değiştirecek gücümüzde yok artık, inşallah böyle devam eder.....