škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Oyun tarihini değiştiren adam

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Oyun  tarihini değiştiren adam

                    


 Gunpei Yokoi ismini hiç duymamış olabilirsiniz. Ben size biraz  tanıtayım
 Gunpei Yokoi ve  son evladı.

 Yokoi, 1941 doğumlu bir Japon. 4 Ekim 1997′de geçirdiği bir trafik  kazası sonucunda aramızdan ayrıldı. Hayatının büyük bir bölümünde kökeni  1883 yılına dayanan Japon oyun şirketi Nintendo’da çalıştı.
 1964 Tokyo Olimpiyatları sonrasında Nintendo’nun ana işi olan oyun  kağıtları sektörü yok olmaya yüz tutunca dönemin Başkanı Hiroshi  Yamauchi çarkları döndürebilme adına taksi hizmetinden ‘aşk oteli’ adı  altında genelev işletmeye kadar pek çok şeye el atsa da bir türlü dikiş  tutturamaz.
 Çocukluğu Nintendo oyun kartlarıyla içiçe geçmiş Yokoi de bu yıllarda  Nintendo’nun meşhur Hanufada destelerinin üretiminde çalışmaya başlar.  Boş vakitlerindeyse hobi olarak çocuklara yönelik çeşitli oyuncaklar  tasarlar; hatta kimini üretip fabrikada bir kenara dizer.
 Başkan Yamauchi iflasın eşiğine gelen şirketin tek para kazanan iş  dalının çocuk oyuncağı birimi olmasından dolayı buraya yoğunlaşma kararı  alır. Ama yeni bir ürüne ihtiyaç vardır. Bu alandaki yaratıcılığını  duyduğu Yokoi’yi çağırarak işe yarayacak herhangi bir ‘şey’  geliştirmesini ister. Yokoi de bunu fırsat bilip boş zamanında  geliştirdiği Ultra Hand adlı oyuncağı üretme fikrini Başkan’a kabul  ettirir.
 Ultra  Hand, parmaklarınızı geçirip makas hareketini yaptığınızda uzayan bir  kol düzeneği. 2 milyona yakın satmış olması ilginç, değil mi?

 Oyuncak o kadar ilgi görür ki 1970 yılı Noel’inde (yılbaşı değil!) 1  milyon 600 bin tane satarak hem Nintendo’nun kasasını doldurur, hem de  yaratıcısı Gunpei Yokoi’yi şirketin Araştırma ve Geliştirme bölümünün  lideri konumuna getirir. Yokoi bu terfiden sonra daha da hırslanarak  birbirinden ilginç ve başarılı şeyler geliştirerek başarıdan başarıya  koşar.
 Ama hiçbiri yine tamamen kendi  geliştirdiği Game&Watch, Gameboy ve bizde daha çok ‘Atari’ (hatta  Ateri) makinası olarak bilinen jetonluArcade makinaları kadar kalıcı ve  etkili olmaz. Meteroid adlı efsane oyun da yine kendi geliştirdiği bir  başka iştir.
 Bu yazının ana ekseni olan Game&Watch’un bu alana ne büyük  etkileri olduğuna geçmeden önce her şeyin başladığı güne dönelim.
 Trende filizlenen tohum

 Yokoi işine gitmek üzere yola koyulduğu bir gün trende yanına oturan  adamın o dönemin en popüler kişisel cihazlarından dijital hesap  makinesinin tuşlarına basarak cihazla oynadığını farkeder. Fikir bir  anda aklında parlar.
 En büyük kriter herkesin satın alabileceği kadar ucuz ve herkesin  oynayabileceği kadar basit bir cihaz üretebilmektir. (dikkatinizi  çekerim; o zamana kadar referans alabileceği hiçbir emsal cihaz yok)
 Ekran olarak hem düşük pil tüketimi, hem de düşük maliyeti yüzünden  LCD tercih eder. Yine hesap makinelerinden aşina olunan sert plastik de  gövde için son seçim olur. Enerji konusunuysa bizde daha çok ’saat pili’  olarak bilinen SR44 pillerini kullanır. Bu piller hem o dönemin en ince  formu olduğu için cihazın ince tutabilecek hem de her yerde  bulunabildiği için kullanıcıya sıkıntı yaratmayacaktı.
 Gunpei Yokoi’nin sıradaki derdi kontrol sistemidir. Bunu da  başparmaklara denk gelecek iki büyük düğmeyle çözer (sonradan çok farklı  bir fikir bulacak ve dünya standardı haline getirecektir).
 Ve perde açılır

 28 Nisan 1980 yılında ilk Game&Watch cihazı Ball adlı oyunla  birlikte piyasaya sürülür. Oyun ve Saat anlamına gelen cihaz oyunları  değişmeyen bir forma sahiptir. Saat denilen olay da bir kenarda yanıp  sönen basit bir dijital saatten öte bir şey değildir.
 İlk  Game&Watch oyunu: Ball. Yukarıdan düşen topları sağa sola giderek  yakalama üstüne kurulu basit bir başlangıç.

 Game&Watch tahmin edeceğiniz gibi kısa sürede bir fenomene  dönüşür. Üretildiği 1980-1991 yılları arasında birçok farklı formda ve toplamda 60 farklı oyunla seriyi tamamlayan cihazın sektöre  en büyük katkılarından biriyse şüphesiz D-Pad olmuştur.
 D-pad

 Yokoi ikili düğmenin ötesinde daha yetenekli bir kontrol yüzü  arayışındaydı. Fakat o yılların oyun konsollarında popülerleşmeye  başlayan joysticklerin el cihazları için kullanışsız olduğunu  savunuyordu.
 Uzun denemelerden sonra D-Pad adını verdiği o meşhur artı işaretli  kontrol sistemini geliştirdi. Bugün pazarda satılan 1 liralık oyun  cihazlarından yüzlerce liralık konsollara kadar her formda karşımıza  çıkan bu form da Yokoi imzalı bir diğer vak’adır.
 1980′de piyasaya çıkan Game&Watch’un başarısını 1983′te NES (Nintendo Entertainment System), 1989′da Gameboy izler. Gameboy, o zamana kadar yine  yapılmamışı yapmakta, kartuşla değiştirilebilen oyunları hayata  sokmaktaydı. Piyasaya çıktığı Japonya’da sadece 2 haftada 300 bin adet,  ABD’deyse daha ilk günde 40 bin satmıştı.
 Yokoi’nin izinden yola devam eden Nintendo 1998′de Gameboy Color,  2003′te Game Boy Advance SP ve 2005′te Game Boy Micro ile sektördeki en  çok satan cihaz olma özelliğini korumayı başarır.
 Elbette yine Yokoi imzalı NES’in izinden giderek geliştirilen Wii’nin  sektörde açtığı kulvarı da unutmamak gerek.
 Nintendo’nun en büyük sırrı basit arayüzlü ve kullanımlı, eğlenceli  cihazlar ve oyunlar üretmekti. Bu formül onları hiç yanıltmadı.
 Game&Watch  döneminin en popüler başlıklarından biri: Donkey Kong. Başlı başına  enteresan bir öyküsü vardır. Onu da başka bir yazıda paylaşırım.

 Giderayak Game&Watch platformuna ait birkaç bilgi kırıntısı daha  vereyim:
 
  • İlk oyun 1980 tarihli Ball, son oyun 1991 tarihli Mario the Juggler  oldu.
  • En popüler oyunlarından Mario’nun aynı adı taşıyan kahramanının ismi  orijinalinde Jumpman’di. Asıl ismini 1980 yılında çok zorda olan ABD  ofisini kiralayan ve süreli geciken kirayı sormak için kapıya gelen  Mario Seagale’den almıştı.
  • Mario’nun mantar yiyerek büyüyüp küçülmesi meşhur Alice Harikalar  Diyarı’nda öyküsünden alıntıdır.
  • Maria karakterinin yaratıcısı tasarımcı Shigeru Miyamoto saç çizmede  beceriksiz olduğu için kafasına bir şapka yerleştirerek sıyırmayı  tercih etmişti.
  • 30. yılı şerefine popüler Game&Watch oyunlarının anahtarlık versiyonları piyasaya sürüldü. Bende de  iki tanesi var ve hala arada alıp oynuyorum.
M.serdar Kuzuloğlu'nun yazısı..
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI