Peki konu dışına çıkılıyor ama sorayım merak ettim. Bu dişli/vites oranlamaları ne anlama geliyor.. 2 aracı kıyaslarken bu bilgiyle hangi sonuca varılabilinir.. Örneğin bende 1.3 ve 1.5 in dişli oranları var..
Çok konu dışı oldu, olmazsa konu açalım..
Senin verdiğin oranlardaki 1. vitesi ele alırsak; motor 3,31 tur döndüğünde şannzıman 1 tur dönüyor demektir.
Şanzımandan sonra da diferansiyel oranı var tabii. Senin verdiğin oranlarda o yok ve 4:1 olduğunu farz edersek; şanzıman 4 tur döndüğünde diferansiyel (dolayısıyla aksla ve tekerlekler) 1 tur dönebiliyor demektir.
Çok kabaca oran büyüdükçe (diyelim ki 1. vites oranı 4,1:1 olsun) motor bağırır ancak aracın hızı o bağrıntıya paralel fazla değildir. Bu durumda motorun ürettiği tork şanzımana katlanarak iletilir ve rampa, yük, ...vb. durumlarda aracın daha rahat gidebilmesine olanak tanır.
Bazılarında 1.5 büyük sayıya sahip, bazılarında 1.3?
1.5' in ürettiği tork 1.3' e göre daha fazla olduğu için daha kısa bir dişliye gerek yok. 1.5' in 1. vitesi 3,35:1 gibi bir oransa, 1.3' ün ki de 3,55:1 gibi seçilir ki 1.5' e göre daha az üretmekte olduğu torku biraz daha katlayarak rahat kalkışı, rampa çıkışı, yüklü durumlarda gidişi, ...vb. daha rahat olsun.