16:10Hasiči ze Zlína ÚO Valašské Meziříčí se problematice vyprošťování věnují poměrně intezivně. Situace vypadá jednoduše, ale zdání klame. Zraněná osoba leží ve spodní části automobilu.
16:10A je tu závěr soutěže. Posledním týmem je HZS Zlínského kraje. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadu LUKAS.
Jako soutěžní nehodu řeší případ havarovaného automobilu ŠKODA Fabia, který je na pravém boku v těsné blízkosti přívěsu na PHM.
16:00Kuriozní případ si žádá i nezvyklé zajištění horního automobilu. Hasiči z Vysočiny stabilizovali horní vozidlo tak, že ho přikurtovali k Fabii. Hasiči navíc mačkají pravý blatník, aby si připravili spáru pro následné otevření bočních dveří. Musí při tom stále počítat s možným pádem horního automobilu. Je otázkou, zda by se takový případ skutečně stal nebo je to jen nejhorší, ale nerealistický sen každého hasiče, který připravili pro soutěžící rozhodčí.
15:50Předposledním soutěžícím týmem jsou hasiči HZS kraje Vysočina. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS.
Řeší opravdu kuriozní nehodu automobilu ŠKODA Fabia, který má na střeše automobil ŠKODA 120.
15:20Na startu jsou hasiči HZS Plzeňského kraje. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS. Řeší nehodu automobilu ŠKODA Fabia, která je na boku a ještě na překážce.
15:00Vozidlo je v nestabilní poloze a zraněná osoba je napříč mezi sedadlem.
Jak jste si jistě všimli, rozhodčí na sobě mají nezvyklé „pouštní“ oblečení, proč tomu tak je, to se dozvíte ve starším článku
Oděv pro rozhodčí ve vyprošťování.
14:30Dalším týmem, který se utká v náročném klání jsou hasiči HZS Jihomoravského kraje. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou ZUMRO. Tato sada není úplně rozšířena, ovšem brněnští hasiči si jí oblíbili.
Tým musí řešit nehodu automobilu ŠKODA YETI, který najel na betonový sloupek a v jeho těsné blízkosti je na boku ŠKODA 120.
14:30Betonové bloky a obří dřevěná cívka omezují hasiče v pohybu. Mají simulovat sloupy, stromy a zdi. Hasiči s těmito překážkami nesmí hýbat. Hasiči z Královéhradeckého kraje se s nezvykle umístěnou překážkou uvnitř automobilu vypořádali dobře.
14:20Dalším soutěžním týmem jsou hasiči HZS Královéhradeckého kraje. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou HOLMATRO.
Soutěžící se musí vypořádat s nehodou automobilu ŠKODA Octavia combi, který se ocitl na pravém boku.
Hasiči nemusí používat nutně hydraulické vyprošťovací zařízení. Občas stačí i ruční vyprošťovací zařízení označované VRVN – to je zkratka
variabilního ručního vyprošťovacího nástroje, který má při zásahu u dopravní nehody mnoho způsobů využití.
14:05Hasiči z HZS Ústeckého kraje ÚO Chomutov právě přistoupili k postupu, který se skládá z nastřižení „B“ sloupku. Tím se odkryje poměrně velký prostor pro vstup do vozidla a následné vytažení zraněné osoby.
13:50Desátým družstvem na ploše je tým HZS Ústeckého kraje. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou HOLMATRO. Hasiči se musí vypořádat s nehodou automobilu ŠKODA Fabia combi, který se čelně srazil s automobilem ŠKODA 120 a zůstal na jeho střeše.
13:30Vozidlo je nestabilní, protože je na střeše na betonovém pilíři. HZSP Letiště Vodochody se setkává se zásahy hlavně na rychlostní komunikaci v blízkosti stanice na letišti. Jedná se o výpadovku na Prahu z Ústeckého kraje. V loňském roce zasahovali u 28 zásahů, kde vyprošťovali 22 zraněných osob.
13:20Další v pořadí je družstvo HZSP Letiště Vodochody. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS. Největším úspechem je 2. místo na mistrovství v pardubicích v roce 2008.
Tento tým se musí vypořádat s nehodou automobilu ŠKODA Octavia combi, který je převrácený na střechu na betonovém panelu.
Dnešní auta jsou doslova prošpikovaná pasivními i aktivními prvky ochrany, aby nedošlo k dalšímu ohrožení osob, hasiči používají například
zachycovače airbagů.
12:55Hasiči z HZS Olomouckého kraje mají náročný úkol. Spolujezdkyně v havarovaném automobilu je těhotná a je k ní velmi špatný přístup. Jedná se zatím o jeden z nejtěžších scénářů na soutěži.
12:40Další v pořadí je družstvo HZS Olomouckého kraje z ÚO Přerov, tedy domácí družstvo. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS, a bude se muset potýkat s nehodou automobilu ŠKODA Fabia a ŠKODA 120.
Při mistrovství v hale z aut žádné pohonné hmoty neunikají, při reálném zásahu se však pro absorbování kapalin používají
sorbenty.
12:20Hasiči z Liberecka se potýkají s dalším zajímavým scénářem. Do dveří řidiče Octavie narazil motocykl. Jedna z možností, jak zabezpečit auto proti pohybu při samotném zásahu je použití
stabilizačních klínů.
12:13Další v pořadí je družstvo HZS Libereckého kraje ve složení: Ladislav Vakula, Pavel Vlasák, Přemysl Řičičář, Marcel Bihary, Jiří Martinovský. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS. Největším úspěchem je 1. místo na soutěži v Praze v roce 1995. Tento tým se musí vypořádat s nehodou automobilu ŠKODA Octavia combi.
Hasiči musí také označit místo události a dbát i na vlastní bezpečnost. Samozřejmostí při jakémkoliv zásahu na pozemních komunikacích je používání
reflexních výstražných vest.
12:10Tým HZS Pardubického kraje vyprostil invalidní osobu z havarovaného automobilu v čase 19:32 min. Někdy se okno automobilu nedá jednoduše rozbít, případně by to bylo pro zasahující či zraněné přilíš nebezpečné, v takových případech se používá speciální pilka na sklo –
řezač skla.
11:50Hasiči z Pardubicka mají ve scénáři nehodu automobilu ŠKODA Roomster s automobilem ŠKODA 120. Úkolem hasičů při zásahu u dopravní nehody není jen samotné vyproštění, ale také zajiśtění základních životních funkcí. K tomu jim pomáhá například
zdravotnický kufr.
11:48Další v pořadí je družstvo HZS Pardubického kraje ve složení: Jiří Šmarda (velitel zásahu), Štěpán Heger, Petr Dufek, Antonín Mrštný Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadou LUKAS. Největším úspechem je 3. místo na krajské soutěži v roce 2008.
11:40Tým HZS MSK vyprostil zraněnou osobu v čase 19:55 minut. Některé prvky aktivní ochrany, např. airbagy, byly vystřeleny před zásahem, některé jsou ještě aktivní.
11:20Poprvé zde na výstavišti mají možnost diváci slyšet přímou komunikaci mezi hasiči. Automobil ŠKODA Octavia je na pohon LPG.
11:15Na scéně v Přerově je tým z HZS Moravskoslezského kraje ze stanice Třinec, který používá vyprošťovací zařízení od firmy WEBER. Hasiči z Třince se dlouhodobě věnují právě vyprošťování, zkoušejí nové metody a vymýšlejí i vlastní „zlepšováky“.
11:10Právě se chystá scénář nehody pro Moravskoslezský kraj. Poprvé se na scéně objeví ŠKODA Octavia.
11:00Hasiči z Karlovarského kraje mají „divoký“ scénář. ŠKODA YETI na střeše a ŠKODA 120 nad ním. Hasiči mají práci se stabilizací obou automobilů. Obyčejná lepící páska pak poslouží jako tlumič při rozbíjení skla zadního okna.
Čím se okno rozbíjí? Například speciálním
rozbíječem skla 10:55Další v pořadí je družstvo HZS Karlovarského kraje ve složení: Jiří Bernášek (vedoucí týmu), Václav Kolář (velitel zásahu) , Oto Kulhánek, Petr Matoušek a Radek Hes. Tento tým používá k zásahům vyprošťovací sadu LUKAS. Například teleskopický rozpínací válec má váhu 16,7 kg, max. vysunutí je 1050 mm.
10:40Hasiči z Jihočeského kraje nestihli vyprostit hluchoněmou osobu z automobilu Š Fabia na LPG pohon.
10:30Tým z Jihočeského kraje si musí poradit s vyproštěním osob z havarovaného automobilu ŠKODA FABIA, který narazil do překážky.
10:20Další v pořadí je družstvo HZS Jihočeského kraje ve složení: Jiří Stropek (vedoucí týmu), Jiří Kostka (velitel zásahu) , Jan Smetana, Jiří Bartuška a Petr Furiš. Tento tým je z ÚO Český Krumlov, kde používá k zásahům RZA JEEP CHEROKE s vyprošťovací sadou LUKAS. Rozpínák má váhu 19,6 kg a čelisti rozevře do 720 mm.
Úspěchy tohoto týmu: - 3. místo na mistrovství ČR v Českých Budějovicích v roce 2008
10:06Na družstva jsou připravené i záludné překážky. Pražské družstvo nalezlo v havarovaném automobilu ŠKODA YETI zbraň. Automobil je na střeše a je deformovaný na levém boku. ŠKODA YETI je považován za nejpevnější automobil co se týká karosérie. Pražský tým však svůj soutěžní úkol zvládl dobře.
10:00Vyprošťuje družstvo HZS hl.m.Prahy ve složení: Petr Vitásek (vedoucí týmu), Petr Novák (velitel zásahu) , Robert Matějka, Zbyněk Pochman a David Horák. Tento tým je ze stanice HS 7 (Smíchov), kde používá k zásahům RZA VW Transporter s vyprošťovací sadou Holmatro.
Úspěchy tohoto týmu: - 1. místo na mistrovství Slovenska v roce 2009
- 1. místo na Memoriaálu JUDr. Franiška Kohouta v roce 2009
09:30Právě začíná soutěž. Jako první je připraven tým HZS Středočeského kraje. Používá vyprošťovací sadu LUKAS. Jen pro představu, největší rozpínák váží 11,7 kg. Družstvo ze středočeského kraje dostalo jako soutěžní úkol automobil ŠKODA Fabia, který narazil do přívěsu s cisternou na PHM.