škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

VOITH Retarder

turker · 13 · 12937

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı turker

  • TDI
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7883
    • Profili Görüntüle
    • http://www.ilkerturker.com
Hastası olduğum bir sistemdir. Otobüs şöförlerinin altın yüzükleriyle özdeşleşmiş bir sistemdir. Çünkü o yüzüğü taktıkları sağ el sona yakın parmaklarıyla çatır çutur kullandıkları bir sistem. Bazılarının ilk kademesi hız sabitleyici olarak çalışıyor. Ama otobüs sürmüş bir abimizin söylediğine göre bu kademede çok yaktığı için pek kullanmazlarmış.

Eskiden 302 otobüslerde de fren amaçlı olarak şoförlerin ayağının altında bir buton bulunurdu, bu buton yardımıyla eksoz çıkışı bir kelebek vasıtasıyla kapatılır, bu şekilde maksimum kompresyon elde edilerek motor freni yapılırdı.

Bazı ZF şanzımanlarla entegre biçimde çalışan retarderlar da var, bunlara intarder deniyor. İstanbullular bilir, ilk gelen yeşil mercedesler frenajla birlikte retarder inlemesi de yapardı. Şimdikilerde durum nedir bilmiyorum.

Günün modern çözümü retarder ise çoğu ağır vasıtada ya fabrika çıkışı, ya da sonradan montaj ile kullanılmakta.

İsteyen Voith sitesinden sticker isteyebilir : http://www.voithturbo.com/vt_en_paa_road_retarder_shop.php3



VOITH'in hazırladığı retarder videosu:

[YOUTUBE]g7uX-nVmWJc[/YOUTUBE]

Actros ve retarder:

[YOUTUBE]CfRB_NeW91M[/YOUTUBE]

O403 retarder sesi:

[YOUTUBE]Sj45pQ5mHvc[/YOUTUBE]

Alıntı
Kaynak : http://www.obitet.gazi.edu.tr/sunular/43.ppt

 
Retarder
Retarder ağır vasıtaları güvenli ve etkin bir şekilde yavaşlatan yüksek  verimli hidrolik sistem çalışan, sürtünmesiz, aşınmasız bir fren  sistemidir.  
Neden Retarder?
Çünkü;  
Balatalı sistemlerin fren güçlerinin sınırları vardır. Balataların ateş  topuna dönecek kadar ısınma noktasına ulaştığı anlar olur.  
Günümüz ihtiyaçlarına uygun güçlü motorlar üretildi ama bu gücü  durduracak retarder dışında başka yeni bir fren sistemi geliştirilemedi.  
Retarder, şaft ile birlikte dönen rotorun hızını keserek frenleme etkisi  yapar. Rotor ve stator arasına basılan yağ, rotorun kınetic enerjisini  statotor vasıtasıyla ısı enerjisine dönüştürdüğünden bu frenleme  sırasında herhangi bir aşınma olmaz.  
Rotor ve stator arasına basılan yağın basıncı ve miktarıyla doğru  orantılı artan kademeli frenleme gücü ile aracın karşılaştığı her durum  için gerekli frenleme sağlanır.  
Retarderli aracın balatalarının kullanımı azaldığı için tekerler  ısınmaz. Bu sayede balataların, kampanaların ve lastiklerin ömrü uzar.  
Retarderli bir aracın sürücüsü her durumda durabileceğini bildiği için  konforlu ve güvenli bir yolculuk yapar. Yolcular frenleme etkisini  hissetmezler.  
 
 
Aşağıdaki karşılaştırma RETARDER'li bir aracın 600.000 Km de nasıl 33.000,- DM kazanç sağladığını göstermektedir.  
 
 
Özetlersek:
Retarderli bir araçta 600 bin kilometrede iki kez balata  değiştirilirken, retardersiz araçda en az yirmi kez balata  değişitirilecektir.  
Retardersiz araç bu süre içinde 58 gün servis dışı kalırken, Retarderli  aracın fren sistemi daha az bakım ve onarım gerektirdiği için yalnızca 9  gün servis dışı kalacaktır.
 
RETARDER NASIL ÇALIŞIR:

Hidrodinamik olarak çalışan Voith Retarderlerin yapısı son derece  basittir. İki özel açıya sahip döner kanatlı disk birbirlerinin  karşısına yerleştirilmiştir. Rotor (kırmızı çark) ve Stator (mavi çark).  Bunların arasında yer alan odacıkta ise yağ bulunur. Rotor aracın  kardan miline bağlıdır. Stator ise Retarderin gövdesine sabitlenmiştir.  
Kardan milinin hareketi ile dönmeye başlayan rotor odacıkta bulunan  yağı harekete geçirir. Yağın hareketi Stator tarafından geciktirilir. Bu  geciktirme işlemi de Rotorun dönüşünü yavaşlatır. Bu yavaşlatma  sırasında doğan sürtünme ısısı aracın soğutma sistemi sistemi aracılığı  ile dışarı atılır
Retarder'in fiziksel randıman kapasitesi ancak soğutma sisteminin  kapasitesi ile sınırlıdır. Profesyonel bir sürücünün soğutma sistemini,  doğru vites seçimi sayesinde zorlamaması Retarder'in kapasitesini  artırır.  
Soğutma sisteminde aşırı ısınma, Retarder'in kumanda elektroniği ile  otomatik olarak engellenerek kontrol altında tutulur. Aşırı ısınma  durumunda retarder kendini devre dışı bırakır ve motoru korumaya alır.
 
ÇALIŞMA  ŞEKLİ:
 
RETARDER TİPLERİ:
Voith Retarder R 120
Retarder R-120 belediye otobüsleri, midibüsler, mal dağıtımında  kullanılan kamyonlar gibi orta sınıf taşıma araçları için tasarlanmış  bir üründür.  
R-120 nin iki farklı kardan mili devir sayısına uygun tipleri bulunmaktadır.  
Voith Retarder R-120 bugüne kadar MAN SL 220 , SL 222 , SL 223, BMC  Belde 17C ve Mercedes 302 T tipi halk otobüslerine monte edilmektedir. [[Mmax= 2000 Nm Ağırlık: 59 kg]]
 
Voith Retarder R 133
Retarder R-133 seyahat otobüsleri, ağır hizmet taşıtları ve özel amaçlı  taşıtlar için tasarlanmış en güçlü hidrodinamik retarderdir. Düşük  ağırlıklarda da yüksek fren torku vardır.  
R-133 Mercedes Benz Türk A.Ş tarafından Türkiye’de üretilmekte olan seyahat otobüslerine standart olarak takılmıştır.  
R-133-2 retarderler ağır tonajlı araçlara takılmaktadır. Mmax= 4000 Nm Ağırlık: 85 kg
 
Voith Retarder R 115
R-115 retarder rotor devir sayısını kardan mili devir sayısına oranla,  dişli aktarmasına bağlı olarak yaklaşık iki katına çıkarabildiği bir  retarderdir.  
R 115 Retarder’i son derece kompakt bir yapısı ve düşük hızlarda da yüksek bir fren randımanı vardır.  
Bu retarder de bütün diğer Voith retarderlerde olduğu gibi yağ soğutucu  ve tankı ile birlikte ayrıca kendi yağ sistemi bulunmaktadır. Mmax= 3200 Nm Ağırlık: 63 kg
 
« Son Düzenleme: 30 Ocak 2011, 10:19:48 Gönderen: turker »


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Jake break tercihimdir, daha öz sistemdir.


Çevrimdışı turker

  • TDI
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7883
    • Profili Görüntüle
    • http://www.ilkerturker.com
Bu jake brake'i biraz inceledim, yük motor içinde piston-silindir-sekman gibi elemanlara binmiyor mu bunda? Retarder'da aşınan hiç bir parça yok, bu büyük bir avantaj. Ben eskiden retarder'da şafta bağlı balatalı bir sistem var zannederdim, o da yok sadece sabit va heraketli iki parça arasında paletler ve yağ var. Yağın ısısı da dışarı atılıyor. Çok sağlıklı bir sistem.


Çevrimdışı demir_01

  • O şimdi asker
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2082
    • Profili Görüntüle
gerçelkten aşık oldugum bır sesi var.


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: turker;188772
Bu jake brake'i biraz inceledim, yük motor içinde piston-silindir-sekman gibi elemanlara binmiyor mu bunda? Retarder'da aşınan hiç bir parça yok, bu büyük bir avantaj. Ben eskiden retarder'da şafta bağlı balatalı bir sistem var zannederdim, o da yok sadece sabit va heraketli iki parça arasında paletler ve yağ var. Yağın ısısı da dışarı atılıyor. Çok sağlıklı bir sistem.


Evet tercih nedeni bu zati :) Komple mekanik, pek bir extrası yok, koca Amerikan tırları kullanır. ;) Avrupalı ise retarder :)


http://www.youtube.com/watch?v=V6_GH25fHes

http://www.youtube.com/watch?v=qocMoTOVn6Q&feature=related


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Harika bir sistemdir bu, en son kademesinde koca otobüsü, kamyonu neredeyse durduruyor bile, sadece son duruşu yapmak için hafif pedala dokunuyorsun belki o kadar. Hızlı giderken direk en dip kademeye çektinmi kafayı basıyor koca makina :) çok çok başarılıdır ve hiçbir yamuğu olmayan tertemiz sistemdir. Yanılmıyorsam sanırım Man'dı, 80'li model kamyonlarının bazı modellerinde şafttan fren sistemi denemişlerdi, lakin belli yüklerde ıstavrozdan sistem kırılma eğilimi gösterebiliyordu aşırı tork yükünden dolayı. Günümüzde olmazsa olmaz sistemler bunlar zaten artık, hem güçler çok arttı hem kapasiteler, diskle, balatayla durduramazsın, tekerin çapı kadar sistem anca yeter yoksa :)


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: hakanerdogan;188757
Jake break tercihimdir, daha öz sistemdir.
Bunun çalışma prensibi nedir? Anladığım kadarıyla egsoz freni gibi bir şey.:blm::hmm:


efe_38

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;189022
Bunun çalışma prensibi nedir? Anladığım kadarıyla egsoz freni gibi bir şey.:blm::hmm:

heralde egzoz freni veya motor freni gibi birşey değil abi,fren gibi işliyor gibi ilk videodaki çalışma prensibinden öyle görünüyor :)

bu motor freni denilen şey zaman baya zararlı daha çok ısuzularda olur babamda zamanında ısuzu bayisiymiş ondan biliyorum resmen motorun ağzını burnunu kapatıp hava almasını engelliyor ve zamanla motoru bitiriyor :( sanayi takımı hep abi el frenini kullan der,niye? motoru hemen yiyecek ve onlara ekmek çıkacak :sopa:


Çevrimdışı G.Antep Şubesi

  • Kötü Caddy
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1711
    • Profili Görüntüle
Vitesi boşa sallayıp 3.kademe retarderla bolu dağını inen çılgın şoförler tanıdım :hanz:
Otobüsçünün eli ayağı bu sistem :ok:


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30144
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Frene basmıyoruz neredeyse demişti şöförün biri, retarder yapıyor tüm işi  :)


Çevrimdışı turker

  • TDI
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7883
    • Profili Görüntüle
    • http://www.ilkerturker.com
Dehşet bir sistem, fren gibi ani ivme değişimi yapmadığı için aracın çizgisini de korumasına yardımcı oluyor.

Geçen sene Ankara'ya otobüsle giderken cankurtaran'dan aşağı sallanmışız, ben sabahladığım için en arkada uyuyorum. Yerler full kar, tutmuş yani, asfalt görünmüyor. Piskopat şöför bildiğin 90-100'le iniyor(muş). Birden ani bir retarder inlemesi ve öne hoplamayla uyandım ki en sol şerite bir tır çıkmak üzere. Bizimki muhtemelen son kademe asılmış retardera, o karlı yolda iniş aşağı full dolu travego zınk diye durdu. Adrenalinden uyku falan kalmadı :D

Bazı otobüslerde retarder aktifken göstergede paraşüt simgesi çıkıyor, arkadan asılıyor ya...


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
İstanbulda metrobüslerdede var ama onlar elektronik.Otomatik vites olduğu için frene hafif dokunduğu an milleti yığıyor resmen :)


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: kadir_;189424
İstanbulda metrobüslerdede var ama onlar elektronik.Otomatik vites olduğu için frene hafif dokunduğu an milleti yığıyor resmen :)
Metrobüs durağa sadece 5 metre kala frene bastığı için öyle yığılıyor.:wnk: Bir gün dövecem bir tane şöförü ama hayırlısı bakalım.