tork-beygir karmaşasıdır sürüp gidiyor. motorun verdiği tork ayrı, beygir ayrı. büyük karmaşa.
maximum tork devri ve maximum beygir devri. peki hangisinde daha çok güç var? motorun en pis kaçışı hangi devirde? max tork mu max horsepower mı?
kafamı kurcalar durur bu. yola kendi aracımdan çıktım. madem ciğerine inecez ciğerini bildiğimiz bişey olsun
fabrika verisi tork ve beygir grafiğini önüme koydum. birbirinden hayli alakasız artma-azalma eğilimindeler.
gelelim nerden esti, max tork devri dakikada 2200 krank turundadır diyor. yav ben 5 te gazı 3000 d/d de bıraktım, araba 2200 rpme kadar indi, koydum gazı yere tekrar, güzel yiyor amenna, ama neden 3500 de bıraktığım, 3000 de aslıdığımda daha güzel daha pis yiyor?
demem o ki olay max torku almakta bitmiyor, beygirde mühim, peki ya neden 4000 den sonrada şişiyor o gerideki devirler kadar istekli davranmıyor. işte burda olay kopuyor, hassas bir kullanıcı zaten birazdan aşağıda göreceğiniz olayı kullanım özelliklerinden çıkarır, ama forum ortamında kağıda dökeyim istedim.
gelelim nası yaptık, howstuffworks internet sitesinden torku beygir cinsine çeviren bir formül aldım. ve aracımın her devirdeki tork ve beygirini çıkardım.
torklarıda beygire çevirip bide kendi verdiği beygirle topladım.
ama burdan şöyle bir tartışma doğabilir, ulan bu araba 3000 devirde 172 beygir mi? elbette hayır, 0 torkla belki evet, ki bu gitmeye yetersizdir, torksuz gidilmez, ağırlık taşıyamaz o motor, ama her iki gücüde eş cinse çevirip toplarsak ve bunu devir devir yaparsak optimum tork-beygir kombinasyonunu yakalarız diye düşünüyorum, direksiyona geçince anlaşılıyor zaten haklı olduğum.
yani torkla beygiri birbirine çevirip toplayıp 'şu kadar beygir ediyor' demek yerine 'bu kadar birim güç, mesela X birim' diyebiliriz.
bi kaç çeviri ve hesaptan sonra çıkan sonucu grafiğe dökersek, bu ne tork, nede beygir grafiği, her iki gücün karışımı diyebiliriz devirlere dökülmüş hali ile.
görüldüğü üzere en güçlü devir ne max beygir, nede max tork devri. 3500 civarı 1.4 TDI 80 hp BNV kodlu stock motor için en güçlü devir konumunda, gazlayın, fark edeceksiniz :hhh:
Ahmet Abiden aldığım birde chiplenmiş BNV motor grafikleri mevcut. aykırı bi dalgalanma yaratmamış, sadece grafiği aynen tutup şeklini hiç bozmadan yukarı taşıyın, olay o
aşırı devirlenmelerde güç kaybı orada mevcut, ama altları bariz canlandırmış.