škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

1.4 TDI'ın ciğerine inelim

Ziyaretçi · 139 · 65686

0 Üye ve 6 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

hakanerdogan

  • Ziyaretçi
tork-beygir karmaşasıdır sürüp gidiyor. motorun verdiği tork ayrı, beygir ayrı. büyük karmaşa.

maximum tork devri ve maximum beygir devri. peki hangisinde daha çok güç var? motorun en pis kaçışı hangi devirde? max tork mu max horsepower mı?

kafamı kurcalar durur bu. yola kendi aracımdan çıktım. madem ciğerine inecez ciğerini bildiğimiz bişey olsun :)

fabrika verisi tork ve beygir grafiğini önüme koydum. birbirinden hayli alakasız artma-azalma eğilimindeler.

gelelim nerden esti, max tork devri dakikada 2200 krank turundadır diyor. yav ben 5 te gazı 3000 d/d de bıraktım, araba 2200 rpme kadar indi, koydum gazı yere tekrar, güzel yiyor amenna, ama neden 3500 de bıraktığım, 3000 de aslıdığımda daha güzel daha pis yiyor?

demem o ki olay max torku almakta bitmiyor, beygirde mühim, peki ya neden 4000 den sonrada şişiyor o gerideki devirler kadar istekli davranmıyor. işte burda olay kopuyor, hassas bir kullanıcı zaten birazdan aşağıda göreceğiniz olayı kullanım özelliklerinden çıkarır, ama forum ortamında kağıda dökeyim istedim.

gelelim nası yaptık, howstuffworks internet sitesinden torku beygir cinsine çeviren bir formül aldım. ve aracımın her devirdeki tork ve beygirini çıkardım.
torklarıda beygire çevirip bide kendi verdiği beygirle topladım.


ama burdan şöyle bir tartışma doğabilir, ulan bu araba 3000 devirde 172 beygir mi? elbette hayır, 0 torkla belki evet, ki bu gitmeye yetersizdir, torksuz gidilmez, ağırlık taşıyamaz o motor, ama her iki gücüde eş cinse çevirip toplarsak ve bunu devir devir yaparsak optimum tork-beygir kombinasyonunu yakalarız diye düşünüyorum, direksiyona geçince anlaşılıyor zaten haklı olduğum.

yani torkla beygiri birbirine çevirip toplayıp 'şu kadar beygir ediyor' demek yerine 'bu kadar birim güç, mesela X birim' diyebiliriz.



bi kaç çeviri ve hesaptan sonra çıkan sonucu grafiğe dökersek, bu ne tork, nede beygir grafiği, her iki gücün karışımı diyebiliriz devirlere dökülmüş hali ile. :) :) :)







görüldüğü üzere en güçlü devir ne max beygir, nede max tork devri. 3500 civarı 1.4 TDI 80 hp BNV kodlu stock motor için en güçlü devir konumunda, gazlayın, fark edeceksiniz :hhh:


Ahmet Abiden aldığım birde chiplenmiş BNV motor grafikleri mevcut. aykırı bi dalgalanma yaratmamış, sadece grafiği aynen tutup şeklini hiç bozmadan yukarı taşıyın, olay o :)

aşırı devirlenmelerde güç kaybı orada mevcut, ama altları bariz canlandırmış.


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
bu arada 1.4 dizel haricinde bana tork beygir grafiğini verirseniz, yada forumda varsa motorunuzu söylerseniz bu tarz bişi çıkarabilirim rahat zamanlarda.


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Kesinlikle ana fikre katılıyorum. Geçtiğimiz aylarda benim standardıma göre oldukça yoğun araç kullanmış olarak, bunu aynen belirttiğin gibi "direksiyon başında yaşayarak" gördüm.
 
Hatta benim de dikkatimi şu çekti; arkadaşım, bu aracın motoru 2000 devirde 190'a yakın tork üretmiyor mu ? Üretiyor. Öyleyse bu motordan tam olarak aynı torkun üretildiği 2500 devir civarındaki tırmanma performansına benzer bir performans beklersiniz.
 
 
Hakan senin de dediğin gibi:D İŞTE BURDA KOPUYOOOORR!
 
Deneyin görün, araç kabadayı bir yokuşta 2000 devirde gürleyerek, hafif titreyerek; yani kısaca pek de mutlu olmayarak tırmanırken, 2500'de, hatta daha az torkun üretildiği daha üst devirlerde (gene aynı viteste iken hem de) çok daha huzurlu, umarsız bir tırmanış sergiliyor. Hatta aynen Hakan'ın da belirttiği gibi 2000'den hızlanışıyla, 2500'den sonraki hızlanışı çok farklı.
 
 
Buna bir süre anlam veremedim. Ama sonra aklıma bir şey geldi. Burası artık mühendisliğe giriyor ya; ben gene de dedim, belki de motorun üst devirlerde halihazırda sırf çevirdiği devir itibariyle daha yüksek bir momentumu vardır. O anda mevcut momentumu artırmak için alt devirde gerekenden daha az bir torka gerek duyuyor olabilir. Şimdiki bilgi seviyeme mantıklı gelen bir düşünce.:)
 
 
=================================================
 
 
Ha; bir de bilmeyenler için güç hesaplama formülünü vereyim. Pek çok yanlış bilgiyi sırf bu formülle çürütmek mümkün.:)
 
 
(kw cinsinden) GÜÇ = (kg.m cinsinden) TORK X devir
 
Yani güç ve tork bağımsız şeyler değil. Torkun yüksek olması, o devirdeki gücünüzü arttırıyor.:ok:
« Son Düzenleme: 26 Haziran 2009, 01:02:47 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
:+1:

mesela hem beygir hemde tork birbirine yakın devirlerde gelse :hanz::hanz:

gaza asılınca devir saati 3500 devre kadar dahada hızlanarak artıyor, o gazla 4000 e de geliyor, ama 4000 den 4600 devir çevirtene kadar 5. viteste bi kaç dakika beklemek gerekiyor :kiki:

hoş işin içinde artan rüzgar direncide var ama alt viteslerdede öyle, 3500 a kadar parçalayarak geliyor, 4000 de şişip yavaşlıyor.

işte sabit devirli dizel makinesinın damarı bu, bu motor 3500 krank turunda iken yoğuruyor şanzıman dişlilerini :hanz:


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Zaten doğruluğu tartışılabilir olsa da dediğine benzer bir genelleme duymuştum: "İyi bir kalkış aracında maks tork devrinin maks güç devrine yakın olması avantajdır" diye.
 
Dediğim gibi, mantığı biraz tartışılır. Zaten maks torku yukarılarda olan araç, az önce verdiğim formül gereği otomatikman güçleniyor. (bkz. 75 hp-101hp 1.4) Yani aynı tork eğrisini tepesinden tut, maks değerini arttırmadan sadece grafikte sağa çek, maks gücün dehşet artabilir.
 
 
Bu arada; artık 4000 olayına tam katılmıyorum. Şartlara göre değişiyor. Genelde 4300 ideal büyütme devri bence. Ama şartlar senden yanaysa (rampa iniş vb) 4500 olur; negatif etki varsa icabında biraz düşer.
 
Ama belli devrin altına düşüyorsa, farklı bir durumla karşılaşmış olabilirsin.
 
Şöyle ki;

Çayyolu'nu İncek'e bağlayan bir bağlantı yolu var. 4-5 yıl önce yapıldı. İdeal sürüş eğitim sahası ve araç test yeridir.
 
Orda Çayyolu istikametinden İncek'e giderken 2 baba rampa var. Orda aracı çok zorladım. Mesela orda araç da yüklü (sürücü + 200 kg) ise 3. viteste 3500 devir civarına kadar hızlanıp orda sabit kalıyor. O noktada vites de büyütsen, devir 2200'e gelse gene hızlanamazsın artık.
 
 
Neyse bu biraz farklı bir konu oldu. Kısaca şunu söyleyeyim. Genel anlamda çabuk hızlanmak için 4300 devre kadar normal. Yüklüysen vb. bu değer biraz düşebilir.(erken büyütmen gerebilir) Ama baktın baya baya düştü bu değer (benim 3250'de olduğu gibi) hızlanmaktan ümidi kes. Vites büyütmenin anlamı yok, bilakis, araç şişip hız kaybedebilir.
 
 
Aslında keşke aynı yerde sen de denesen aracı. Ben orda yük vb. durumuna göre çok farklı sonuçlar aldım. Bazen elde ettiğim sonuç araca küfrettiriyor. Sizin Fabia'nın teker daha küçük. 4. viteste ciddi hızlanma imkanı olacaktır sanırım.
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
bak birde benim tavşanın videosu var sen yoktun ben bunu eklediğim vakitler.


düzlük bir yer bulmaya çalıştım, en azından mantıklı olması bakımından, 4. saniye civarı başlıyorum harekete, 14. saniye civarı 100 ü buluyor 3. viteste, 110 dan sonra 4 lemişim, 5 e aldığımda düzlük bitti ciddi bir tırmanış başladı ama baktım boş devam edeyim dedim daha güzel kopyordu 5. viteste ama burda biraz tıkanıyor. sabah çektim dönüşte iniş aşağı yine 202-203 zorladı kesiciye girdi

hızlanma esnasında tam 4500 e kadar asılıp kestirmek istemedim. bi 2. viteste ipin ucu kaçtı.

rampa yukarı ıkına sıkına yine iyi hızlandı bence(5. vites ve sonrası tırmanışa sardı) . 3 pistonlu motor sonuçta


http://www.dailymotion.com/relevance/search/1.4+fabia+TDI/video/x8mghx_fabia-14-tdi-0190-kph_auto


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Oldukça başarılı.:ok: 5. viteste pozitif eğimde o devri görebilmek büyük iş.
 
Bu arada sizin araç, maşallah, gerçekten iyi durumda. Donanimhaber'de falan daha yüksek süratlere ulaşabilene denk gelmedim. Sayende bizim Cordoba'nın da maksimum hızını tahmin edebiliyorum artık.:lol:
 
 
Yalnız, aman diyeyim; artık en azından Fabia için görüntü kaydından vazgeç. Artık ötesi yok zaten. Daha ne yapacan, 0-200-0 mı yapacaksın artık:lol:
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
araziye çıktık :lol:

burda aracın içinde 5 kişiyiz, çayın özelliklerini bilmediğimden direksiyonu agalara terk ettim :++:

http://www.dailymotion.com/relevance/search/fabia+off/video/x95q98_fabia-offroadin_auto

aracın son süratine gelince, kesinlikle çok çok rahat bi şekilde 180 yapıyor, düzlük güzel yolda 190 kapayıp gidilebiliyor. iniş aşağı meyili verdin mi 200 görüyor.

mesela ankara optimumdan çıktım çevreyoluna, hızı hemen 190 yapıverdım yol bilgisayarını sıfırladım, istikamet Düzce idi. kaynaşlı gişelerden çıktıktan sonraki varış bilgileri:

kat edilen yol 225 km, zaman 1 sa 15 dk idi. ortalama hız tam 180 idi :) düzlükler 190-200 gittim, virajlarda gazı bıraktım 150-170 le pist mantığıyla döndüm en düşük virajına göre.

buda devir-hız bakımından fikir verebilir, 4500 gibi gözüksede çubuk kalın olduğundan aslında biraz fazla 4500 den, yani redline'a sokabildim.

ayrıca bu devirde senin araban daha hızlı gider, tekerin büyük eş şanzımanda.




Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
OOoooo, işte buna bayıldım, en güzel vidyo.:gut: Vallahi arkanıza takılıp konvoy yapasım geldi orda.:heyo:
 
====================================
 
 
Hızlara gelince; onları kaçırmadım, okumuştum önceden.:ok: Zaten hız ilişkisini ordan çıkardım. Teker çap farkımız %3. Yani 202+6 gibi bir redline hızımız var. Düzde de 190+5küsür maks hızımız var muhtemelen.
 
Tabi bunları sadece 0.30'luk güzel bir rüzgar direncimiz olduğu için iddia edebiliyorum. Rüzgar direncimiz daha kötü olsaydı teker büyümesi bir avantaj sağlamazdı muhtemelen.:)
 
====================================
 
 
Bu motor gene de biraz az gelmeye başladı bana... Ben zaten maks sürat meraklısı değilimdir. Benim için hızlanma çok önemli. Sürüş tarzım da bu şekilde zaten. Bu motor araçta tek başımayken benim ihtiyacıma karşılık veriyor. Ama +1 kişiden itibaren giderek belli aşamalarla canımı sıkabiliyor. Galiba beklentilerim biraz(!) arttı.:D
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
aynen. genel gidişini severim,yüklü ikende 3500-4000 arası kükreterek gitmek tatlı oluyor, 2000 lerde gitmez zaten. :D

ama yükten kastim 5 kişi+full bagaj mesela.

ama gerçekten bir ''V'' motorlu ''otomobile'' sahip olmak istiyorum. kocaayak fronterayı iyi uçuruyor V6 bile.

bi V8 amerikan düşünmüyor değilim orta vade planlarımda var gibi. 1500 devirde tınlamadan gitmek... :)


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;21650
aynen. genel gidişini severim,yüklü ikende 3500-4000 arası kükreterek gitmek tatlı oluyor, 2000 lerde gitmez zaten. :D
 
ama yükten kastim 5 kişi+full bagaj mesela.
 
ama gerçekten bir ''V'' motorlu ''otomobile'' sahip olmak istiyorum. kocaayak fronterayı iyi uçuruyor V6 bile.
 
bi V8 amerikan düşünmüyor değilim orta vade planlarımda var gibi. 1500 devirde tınlamadan gitmek... :)

 
Ne yaptın yav; o kadar da değil.:kiki: 2500-3500 arası iyidir.:favo1::ok:
 
Benim ihtiyacımı Cordoba için 1.9 TDI bile karşılar aslında. Hatta şu yazılım işlerine girersem "Custom" denilen özgür olayı tercih ederim sanırım. Bana lazım olan deli gibi zorlayıp orta devirlerde 105 hp güç, 245 nm tork elde etmek değil. Bu orj halde bile 1. viteste delirebiliyor.
 
Ben maks torku 220 seviyesinde falan sınırlayıp, özellikle üst devirlere bolca tork takviyesi yaparak hem daha az riskli (maks tork olayı konusunda sen de endişeliydin sanırım), hem de üst devirlere asıldığımda tam tatmin eden bir motor elde etmek isterim. O yüzden öyle rastgele bir "usta çip at, güçlendir şunu" tavrı takınmayacağım. Başında durup tork eğrisine müdahale etmem lazım.:D
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
değişken geometrili turbo olmadığı müddetçe zor gibi, yapabilirsen aynısından bende alayım :)


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;21706
değişken geometrili turbo olmadığı müddetçe zor gibi, yapabilirsen aynısından bende alayım :)

 
Zor değil, zor değil.
 
Şöyle mesela;
 
Adam sana normalde maks 245 nm civarı bir torku sağlıklı sınır olarak sunmuyor mu ? Sen o "maksimum sağlıklı tork eğrisi"ni alıp, hiçbir noktada mesela 220 nm'yi geçmeyecek şekilde kısıtlayacaksın. Aha da oldu.:) Kastettiğim o 220'nin tüm devirlere yayılması değil tabii. Göreceli bir "yayvanlık" idi benim kastettiğim. Mesela 4000 devirde şimdiki 145nm'nin yerine bir 180 civarı verse mükemmel olur.
 
 
"Custom" denilen yöntem ile mümkün. Hatta hesaplarıma göre istediğim maksimum güç de 95 hp falan.
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Roomster 1.4 TDI 70 HP azamî torkunu 1600-3800 d/d arasında sabit olarak (155 NM) veriyor ancak aracın hızlandığını hissetmek için 2000 d/d' yi görmek şart.:wnk:


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
tabi ki, birde şunu anladım, 1 haftadır V6 3.2 Isuzu benzinli atmosferik motorunu 1.8 tonluk bi araçta kullanıyorum, benzinlinin torku bambaşka bir olay.

2900 devirde 300 civarı bi tork veriyor olmalı ve bu devrin çok çok altlarındada canlı namussuz, o kasayla fabia ile 2500 ün altında çıkılmayacak rampayı 1500 devirde ''vites düşürmeksizin hızlanma isteği'' ile alıyor.

ciddi bi 2.0 TDI kullanmışlığım var, V6 ya nazaran daha düşük devirde daha çok tork veriyor. lakin 1600-1800 devir bandından sora açılıyor. buna mukabil V6 danda daha az devir bandı oluşu dezavantaj.

yani anladığım şu, tork çok çok önemli ama, beygirde işi değiştiriyor, hemde çok fazla. üst devirlerde verilen bir şey olsa bile potansiyei yetiyor, V6 205 bg ama 2.0TDI 140. ciddi fark.

hele ki 4000-5000 den sonra V6 sesiyle, kaçışıyla yardırıp yok ediyor, tork daha az ama beygirden tokatlıyor.

bu motor bir otomobilde olsa ne can yakardı ya, daha bir kavşakta düzgün dönmedim, gazı yarıya ittirir ittirmez 1.8 ton cüssesiyle feci yan veriyor otomatik şanzımanda bile, drift yapmayıda beginner seviyesinde öğrendim sayılır.

yani benzinli ve kuvvetli bir motor hiç bişeye değişilmez, kaza yapınca 1 hafta kaskonun 97 beygir Erasına bindim, 1.4, motor değil, 1.4 TDI ona ters tokat çarpıp düz yamultur.

ama V motorda hacim artınca iş değişiyor. benzinli daha keyifli.

ama hala dizelden yanayım :++:

95 km gezmişim, 50 TL benzin almışım. ama bunun içinde bi 5-6 km lik  off-road maceram var 4 çekerde, anlık 50 nin altına inmiyordu ordada yaktık baya.

hiç bir zaman dizelden vazgeçemem, V6 dizel olacaktı of of...

verim=dizel forever :adm: