Ben de bir iki örnek olay eklemek isterim.
Mesela benim arkadaşın 1.6 Vectra'sı (araç 1250 kg civarı, 101 hp) benim bir zamanlar pek ciddiye almadığım bir rakipti. Taki bir kaç değişik koşulda onu sınayana kadar... Zira araç yüksüzken pek can yakıcı hareket edebiliyor. Ayrıca düşük devirlerdeki sürüş konfordu değil bizim 1.4 TDI, 1.6 dizelleri bile "yer". Benim 1. viteste yarım debriyajla aracı ıkındırarak geçtiğim kasisleri debriyaja dokunmadan geçiyor. Hatta benim için debriyajsız imkansız olan 2. vitesle kasis geçişini bile bazen rahatça gerçekleştirebiliyor.
Ha bir de rampa çıkışı var. O eski "tdi rampada ezer" sözleri her şart için geçerli değil. Benim toplam 3 kişi artı bagaj ile pek de hoşnut olmadan çıktığım rampaya arkadaşın aracını da sürdük birkaç ay önce. Hani o da rezil olsa gam yemem. Ama araçta toplam 4 kişi artı lpg tankının ağırlığına, aracın 150.000 küsürde olmasına, motorunun ciddi performans kaybı yaşıyor olmasına rağmen bizim 60-70 ile girip ancak 90 civarı ile çıktığımız rampayı, onun aracıyla aşağı yukarı aynı hızla girip 75-80 ile çıktık. Üstelik onun aracı hatrı sayılır ölçüde daha yüklü idi. Az önce saydığım yıpranmışlığı, bakım ihtiyacı da cabası. (Bu arada LPG tankının sadece ağırlığı dezavantajdı. Zira denemeyi benzin ile yaptık.)
Ben o denemeden sonra bu işi daha çok düşündüm. O ağırlığına ve diğer sıkıntılarına rağmen Vecta sahibini pek de utandırmıyor. Gerçi bunda Opel'in o mükemmel ötesi motorunun da payı var. Günümüzde bile genel ihtiyacı rahatça karşılayacak, tork gayzeri karakterli bir motor.(3600 devirde 150 nm. Üstelik daha eski modellerde 3200'de veriyordu aynı torku:hanz:) Ama bizim "torku iyi değil" deyip küçümsediğimiz benzinli motorlar bizimkine yakın, denk ya da üstün gelen rampa performansları sergileyebiliyorlar.
Öte yandan pek çok rampada da bizim araçlar 2500 civarında seyirdeyse rampa çıktı diye de vites küçültülmez. Yani biz aracı hızlandırmak gibi özel bir amaca sahip değilsek girdiğimiz vitesle rampayı bitiririz. Atmosferik benzinlilerde standart seyir için kullandığın viteste rampa bitirmek çok zor. (benim kıyasladığım rampalarda imkansız idi)
Yani rampa tırmanışı söz konusu olduğunda normal bir kullanıcı için torku bol bir dizel hakikaten çok avantajlı. 100'lük benzinliden 80'lik dizele geçen rahat eder. Ama işi bilen ve performans talep eden bir sürücü iseniz, amaç girdiğiniz rampayı hızlanarak çıkmaksa, en yüksek hızla çıkmaksa tork yanıltıcı olabilir.
===================================================
Sonuçta düşünülmesi gereken pek çok püf noktası var. Çok devir çeviren makinenin kısa şanzıman kullanabilme avantajı, performans talebinde üst devirlerde üretilen torkun önem kazanması, kısa şanzıman ile teker torkunun uzun şanzımanlı yüksek torklu araca kıyasla üstün olması vb...
=====================================================
=====================================================
Bu arada Hakan; bizim motorun VGT'lisi de var desem ne dersin ?:hanz::kiki::rm::heyo: