Daha önce neden getirelemediğini anlatan haber:
http://www.referansgazetesi.com/haber.aspx?HBR_KOD=88557&KOS_KOD=84 Skoda Türkiye Distribütörü Yüce Auto, Avrupa'da ticari araç olarak satılan Skoda Praktik modelini Türkiye'ye ithal etmek için 6 aydır uğraşıyor. Genel Müdür Mahmut Kadirbeyoğlu sanayicinin koruma kalkanından yakınarak, 'Avrupa bize gülüyor' dedi.
Skoda Türkiye distribütörü Yüce Auto, AB ülkelerinde "ticari araç" olarak satılan Skoda Praktik modelini aynı sınıfta ithal edebilmek için 6 aydır "ticari sınıfta" ithal etmek için uğraş veriyor.
Uzun yıllar Türkiye'de pick-up modelleriyle ticari sınıfta önemli bir imaja sahip olan Skoda markası son yıllarda Skoda Fabia Praktik modeli dışında bu sınıfta varlık göstermiyordu. Ardından Roomster modelinin üretimi Türkiye'yi heyecanlandırsa da bu aracın ilk etapta "binek" özellikleriyle lanse edilmesiyle gerekli atılım gerçekleşemedi. Ancak firma, Skoda Roomster bazında ticari model Skoda Praktik'i üretince işler değişti. Arka tarafı tamamen kapalı kasa olan bu araç tüm Avrupa'da ticari araç statüsüyle satışa çıktı. Yüce Auto Genel Müdürü Mahmut Kadirbeyoğlu Avrupa'da "ticari sınıfta" homologe olan Skoda Praktik'i Türkiye'ye de aynı sınıfta ithal etmek isteyince, karşılarına birçok prosedür çıktığını kaydetti. Kadirbeyoğlu şunları söyledi: "Skoda, binek Roomster'ın kapalı kasa ticari versiyonunu üretti. Yani Roomster'ın arkasında koltuk olmayan kapalı kasa versiyonu. Avrupa'da bu araç ticari araç olarak satılıyor. Türkiye'de de ticari araç sınıfında olması için aylardır çalışıyoruz. Gümrük bu aracı 8703 numaraya yani binek sınıfına girdiğini söylüyor. Biz ise bunun 8704 numaraya yani hafif ticariye girdiğini iddia ediyoruz. Aracın Avrupa'da ticari araç olduğuna dair raporları sunduk ancak bizdeki tanımlamalarda karışıklıklar var. Aracın arkasında eğer koltuk yoksa sabit bariyer olması isteniyor. Bizim araçta var. Ama piyasada halen yolcu ve yük bölümünü ayırmayan ama ve burada üretilen araçları görüyoruz. Türkiye'nin Gümrük Birliği'ne üye olması ve Avrupa Birliği uyum yasaları çerçevesinde kararlar almış olmasına rağmen bazı konularda sanayicilerin adeta bir koruma kalkanı var. Araç bir türlü ticari olarak homologe edilmiyor."
Fiyat farkı çok büyük
Skoda Praktik'in "binek" gümrük tarifesiyle ithal edilmesi durumunda yüksek Özel Tüketim Vergisi'nden dolayı hiçbir rekabet şansının kalmayacağını dile getiren Kadirbeyoğlu, aracın taşıma kapasitesi 620 kilonun altında olursa yüzde 10, fazla olursa yüzde 4'lük ÖTV dilimine girdiğini belirtti. Praktik'in taşıma kapasitesinin 620 kg'nin üzerinde olduğunu söyleyen Kadirbeyoğlu "Ancak bu sefer de eğer araçta koltuk bağlantı noktaları veya bagaj lambası varsa ÖTV yüzde 37'ye çıkar, deniyor. Ya da arka kapıların kayar veya sabit olması durumunda uygulamanın nasıl olacağı belli değil. Yoruma açık birçok durum var. Esasında biz bu ürünü getirsek satarız ama yarın biri kalkıp buna vergi farkı çıkarmaya kadar gidebilir. Biz de Gümrük Müsteşarlığına itiraz ettik ayrıca Sanayi Bakanlığı ile görüşmelerimiz sürüyor" dedi.
Kadirbeyoğlu, Skoda ile gümrükteki normlar konusunda görüştüklerini gerekirse kendilerine özel üretim yapılacağını belirterek "Avrupa'daki üreticiler halimize gülüyor. Ticari, binek bu kadar fark ne oluyor diye? Çünkü onlarda ÖTV yok. Biz fiyatlandırma da çalıştık. Ticari olarak gelirse 22 bin YTL civarına satabiliriz. Ama binek ÖTV'si ile gelirse çift airbag, klima gibi standatları da olduğundan fiyat 33 bin 500 YTL'ye çıkıyor. Eğer prosedürlerde engel çıkmazsa yılın ikinci yarası getiririz" dedi.