Subarularda AWD var sanırsam.Nasıl bi sistem biri özet geçerse çok iyi olur:D...
Subaru' nun AWD sisteminin açık hali Asimetric All-whell Drive.
Ön-arka güç dağılımı yol koşullarına göre sürekli değişiyor.
Örneğin;
1- Gaza asıldığında ön tekerleklerin yere basma kuvveti azalır, arka tekerleklerin artar. Dolayısıyla ön tekere fazla güç aktarımı mânâsızdır, arka tekerleklerin daha fazla güce ihtiyacı vardır. Bu durumda AWD gücü arkaya daha fazla aktarmaya başlar.
2- Gaz kesme anında da arka tekerleklerin yere basma kuvveti azalır. Bu durumda da savrulmanın önüne geçmek için arka tekerleklere aktarılan güç azaltılır.
Nihayetinde hepsi dört tekerlekten çekiş ancak birisi (quattro) ön-arka güç dağılımını sabit olarak sağlarken, bir diğeri (AWD) sürekli değişken olarak aktarıyor; bir diğeri (Haldex) gerekli durumlarda aktarımı uygun olan aksa aktarıyor. Arazi (Land Rover, Lada Niva, ...vb.) taşıtlarına hiç girmiyorum zira onlar da ağır devir 4×4, hızlı devir 4×4, ...gibi ara şanzımanla kullanılabilen seçenekler var.
...Birde xDriveları çok methediyolar.Amma çok sistem var yahu:D
xDrive Haldex gibi çalışan ancak o da AWD gibi sürekli oalrak tork dağılımı kontrolünü elinde tutan bir sistem anladığım kadarıyla.
Akıllı 4x4 sistemi BMW xDrive ile kötü zemin koşulları, artık iyi ve mükemmel yol tutuşu standartlarına dönüşüyor. BMW 3 Serisi'nde, her BMW'yi benzersiz kılan tüm özelliklerin tadına tam anlamıyla varacaksınız: Saf sürüş keyfi. Uygun koşullarda, BMW arkadan itişin sportif yol tutuş özelliklerinin tadını çıkarabilirsiniz. Koşullar daha zorlu hâle geldiğinde ise BMW xDrive sayesinde güç, saliseler içerisinde güce en çok ihtiyaç duyan aksa aktarılır. xDrive ile donatılmış BMW 3 Serisi'ni, xDrive'ın rakipsiz dinamizmini, mükemmel çekişini ve her türlü yol ve hava koşullarında mükemmel yol tutuşunu bizzat keşfedin.
http://www.bmw.com.tr/tr/en/insights/technology/xdrive/drive.htmlBMW xDrive' dan önce, 1980' lerde 3 ve 5 serileri için, ön-arka %38/62 güç dağılımı sabit olarak sağlayan bir 4WD sistemi sunuyordu.
Merkezî ve arka diferansiyelde kilit mekanizması bulunmaktaydı ve bir şaft diğerinden önemli ölçüde daha hızlı döndüğünde otomatik olarak devreye girerek çalışmaktaydı.
Hiç bir seride ön diferansiyelde kilit mekanizması bulunmamaktaydı.
4WD 2001 yılıyla ve X5 modeliyle birlikte tekrar piyasaya sunuldu.
Yeni sistem eskisiyle çok benzer olmasına karşın diferansiyellerde kilit mekanizması yoktu.
Bunun yerine patinaj yapan tekerlekler, gücün tutunabilen tekerleklere aktarımına yardım etmek için DSC sistemi vasıtasıyla durduruluyordu.
xDrive 2003 yılında X3 serisiyle piyasaya sunuldu.
Eski sistemdeki gibi sabit güç dağılımı yerine xDrive, gücü ön veya arka aksa aktarabilmek için vites kutusu içerisine yerleştirilmiş çok plakalı yağlı tip bir diferansiyel sunmaktaydı.
Bu ayarlama xDrive' a ön-arka aksa arasındaki güç dağılımını ayarlamasına imkân vermekteydi.
Patinaj durumu ABS veya DSC sistemi vasitasıyla algılandığı anda tork dağılımını ayarlamak için xDrive hemen reaksiyon gösterecektir.
xDrive ABS ve DSC sistemleriyle entegre olarak çalışmaktadır.
xDrive tork dağılımını ayarlamaktayken patinaj veya düz gidişteki bir stabilite sıkıntısı olduğunda DSC güç aktarılmayan tekerleklere fren uygulamaktadır.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDriveBir başka yerde ise:
[FONT="]
...Standart sürüşte gücün yüzde 40’ını ön, yüzde 60’ını ise arka tekerleklere aktaran sistem, sürüş özelliklerini elektronik olarak değerlendirip, akslar arasındaki güç dağılım oranını otomatik olarak ayarlıyor...http://www.otomobil.com.tr/detay.asp?bolum=641&baslik=Test-%96-S%FCr%FC%FE-%DDzlenimi:-BMW-320d-Sedan-xDrive[/FONT]