1.vites için zararı yok yani? Hep hayalimde 1.vites dişlisini çok narin bir dişli diye canlandırıyorum da
yokuş aşağı inmenin en doğru yolu gereksiz fren kullanmadan en uygun devir ve hız ayarlanacak şekilde araç kompresyonu ile inmektir.
2-3 km.lik ve daha uzun rampa inişlerinde 1. viteste inmeye kalkarsan bir müddet sonra motor devri çok yükselir ve motora ve şamzumana çok yük biner.
motor devri, aracına göre 3-4.000 devirler civarında olacak ve gereksiz fren yapmaya gerek kalmıyacak şekilde uygun bir vites ile inmek doğru olanı.
yani yolun durumunu göz önünde bulundurarak uygun motor devri ile sürat ayarlamak gerekir.
ama uygun hızda inerken motor devri yine çok yükselmeye devam ediyorsa arada bir frene basarak motor devrini düşürüp yine uygun viteste inmeye devam etmek gerekir.
motor devri aracın benzinli veya dizel oluşuna, araca, yüke, rampanın eğimine ve uzunluğuna göre değişir.
şanzumanda en büyük, en sağlam ve güçlü dişli geri vites ve 1. vites dişlisidir.
dişli ebadı büyüdükçe hız düşür, güç artar. bu nedenle en büyük dişli geri vites dişlisi ondan sonraki de 1. vites dişlisidir.
bir de chut of ta yol bilgisayarı anlık yakıt tüketimini her ne kadar sıfır olarak gösterse de benim mantığıma göre çalışan motor mutlaka bir tüketim getireceğinden en azından sürtünme kayıplarını karşılamak için bir tüketim gerektiğinden gerçek tüketimin sıfır olmadığı yine bir miktar yakıt sarfiyatı olacağı yönünde.