škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

1.viteste uzun süre gitmek?...

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: mygokhan;264403
....bazı dik rampalarda 2. vites dahi yetmiyor.Çok hızlanıyor araba....
Zira 2. viteslerin oranı genel olarak 1. viteslerin oranlarından çok daha uzundur.:wnk:
Alıntı yapılan: kadir_;264408
O tarz rampalar fazla uzun olmaz zaten 1.vites+ayak freni en güzel tercih diye düşünüyorum sonuçta 2.ye atarsan ne kadar motor freni olsa bile araba illaki hızlanacaktır :)
Yokuş aşırı dikse, ben el frenini de bir-iki diş çekiyorum. Tabii kısa yokuşlarda yaparım bunu.:wnk:


Çevrimdışı 19tumen

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 437
    • Profili Görüntüle
Bende,

Kısa dik rampalarda sorun olmadığını biliyorum da, uzun inişlerde motora fazla kompresyonun çokta sağlıklı olmadığını okumuştum.


fabialife

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: mygokhan;264403
Aslında abi sürekli viteste inerim..Bu konuda kendime de güvenirim Allah mahçup etmesin.Açıkçası 1. vitesi tercih etmemin sebebi bazı dik rampalarda 2. vites dahi yetmiyor.Çok hızlanıyor araba..1. viteste yavaş yavaş kompresyonla inebiliyorum.Hani doblo'da sürekli deniyorum.Ama kendi araçlarımda denemedim :D

Diğer türlü tüm vites kombinasyonlarını gerekli yerlerde kullanıyorum ;)

1. viteste araç sıkıntısız iniyor ve sen sabır gösterebiliyorsan mesele yok devir çok yükselmediği sürece araca bir zararı olmaz.
dik ve uzun inişlerde 1. viteste, bazen 2. viteste inmek mümkün olmaz.
hele birde araba yüklüyse bir müddet sonra araba iyice hızlanır ve devir saati kırmızıya dayanır. nasıl motora çok yüksek devir yatırmak kısmen sakıncalı ise aynı şekilde kompresyonda da çok yüksek devir yaptırmak daha zararlıdır.
bu durumlarda en güzeli uygun hızda 2 veya 3. viteste inmek ve araç biraz hızlanıp devir yükseldiği zaman  ayak freni ile hız ve deviri arar ara düşürmek.


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30185
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com

Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Hiçbir zararı olmaz, hemde kesinlikle bile diyebilirim. Üstelik yaptığın son derece doğru bir kullanımda, vites kutusu ve aktarma organları fren sisteminden çok çok çok daha sağlam ve çok çok çok daha güvenli bir sistemdir. Bu sistemler öyle çıtkırıldım sistemler de değildir zaten. Herşeyden önce bizlerin öyle kolay kolay zorlayamayacağı çalışma tolerans aralığına sahiptir. O tolerans değerlerini değil zorlamak yaklaşamayız bile kolay kolay. 1. viteste inilirken devir yükseldikçe hafif fren yapılarak dengelenir olur biter, hatta hafifte frene basılır sabit tutulabilirde yol ve durum şartlarına göre. Bazı dik rampalarda 2. vites bile boş vites gibi oluyor, 1'de inilmesi en doğrusudur. Bu arada cut off'da sistem çok az da olsa yakıt harcar, bizdeki sistemlerde 0 demesinin nedeni gaz pedalına basılı olup olmadığınada beyinden baktığı içindir. Dikkate alınacak bir sarfiyat olmadığı içinde belirtilmez anlık tüketimde.


Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: FF;264479
Hiçbir zararı olmaz, hemde kesinlikle bile diyebilirim. Üstelik yaptığın son derece doğru bir kullanımda, vites kutusu ve aktarma organları fren sisteminden çok çok çok daha sağlam ve çok çok çok daha güvenli bir sistemdir. Bu sistemler öyle çıtkırıldım sistemler de değildir zaten. Herşeyden önce bizlerin öyle kolay kolay zorlayamayacağı çalışma tolerans aralığına sahiptir. O tolerans değerlerini değil zorlamak yaklaşamayız bile kolay kolay. 1. viteste inilirken devir yükseldikçe hafif fren yapılarak dengelenir olur biter, hatta hafifte frene basılır sabit tutulabilirde yol ve durum şartlarına göre. Bazı dik rampalarda 2. vites bile boş vites gibi oluyor, 1'de inilmesi en doğrusudur. Bu arada cut off'da sistem çok az da olsa yakıt harcar, bizdeki sistemlerde 0 demesinin nedeni gaz pedalına basılı olup olmadığınada beyinden baktığı içindir. Dikkate alınacak bir sarfiyat olmadığı içinde belirtilmez anlık tüketimde.


O zaman kullanmamda sakınca yok! :ok: Teşekkürler Bâki abi...
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mygokhan;264489
O zaman kullanmamda sakınca yok! :ok: Teşekkürler Bâki abi...


Rica ederim ne demek Gökhan'cığım :)
Kullan Gökhan'cığım kullan tabi:ok: üstelik sen tecrübeli sürücüsün, zaten gayet kontrollü ve mantık sınırları ile bu kullanımı yapacaksındır mutlaka. Kalkıpta 7000 devirlerde anırta anırta ite kaka inmeyeceksindir :) çok dik yerlerde al bire bırak motora herşeyi, gerektikçe hafif hafif frenlersin mis gibi işte :ok:


Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: FF;264493
Rica ederim ne demek Gökhan'cığım :)
Kullan Gökhan'cığım kullan tabi:ok: üstelik sen tecrübeli sürücüsün, zaten gayet kontrollü ve mantık sınırları ile bu kullanımı yapacaksındır mutlaka. Kalkıpta 7000 devirlerde anırta anırta ite kaka inmeyeceksindir :) çok dik yerlerde al bire bırak motora herşeyi, gerektikçe hafif hafif frenlersin mis gibi işte :ok:


10 yıllık şöförüm ama bu soruyu sormam iyi oldu :) Zaten çevremde kimsenin rampa aşağıya gerekli olan yerlerde 1'e taktığını sanmıyorum..Boşa alıp frene abanıyorlar..
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI


Çevrimdışı Sertan_c

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1043
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: FF;264479
Hiçbir zararı olmaz, hemde kesinlikle bile diyebilirim. Üstelik yaptığın son derece doğru bir kullanımda, vites kutusu ve aktarma organları fren sisteminden çok çok çok daha sağlam ve çok çok çok daha güvenli bir sistemdir. Bu sistemler öyle çıtkırıldım sistemler de değildir zaten. Herşeyden önce bizlerin öyle kolay kolay zorlayamayacağı çalışma tolerans aralığına sahiptir. O tolerans değerlerini değil zorlamak yaklaşamayız bile kolay kolay. 1. viteste inilirken devir yükseldikçe hafif fren yapılarak dengelenir olur biter, hatta hafifte frene basılır sabit tutulabilirde yol ve durum şartlarına göre. Bazı dik rampalarda 2. vites bile boş vites gibi oluyor, 1'de inilmesi en doğrusudur. Bu arada cut off'da sistem çok az da olsa yakıt harcar, bizdeki sistemlerde 0 demesinin nedeni gaz pedalına basılı olup olmadığınada beyinden baktığı içindir. Dikkate alınacak bir sarfiyat olmadığı içinde belirtilmez anlık tüketimde.

uzun uzun yazmıştım ama pencereyi kapattı bizim ufaklık.. :) özetlersek: sistemin adı üstünde CUT OFF... yani yakıtı tamamen keser sistem... dikkate alınacak bir miktar olup olmadığı konusunda yorum yapmadan ne görürse onu yazar sistem... yol bilgisayarı anlık, ortalama ve total yakıt bilgilerini gaz pedalının konumundan değil, enjektörlerden geçen yakıt miktarına bakarak hesaplar. o anki şartlarda beyinden enjektöre ne kadar süre ile açık kalacağı bilgisi gider ve enjektörlerin o kadar sürede ne kadar yakıt püskürteceği bilgisi de yakıt değerleri olarak hesaplanır yol bilgisayarı tarafından...

Alıntı yapılan: dgn;264370
Motora hiç yakıt gitmiyor diye bir şey yok.Rölantide ne kadar yakıyorsa cut off dada o kadar yakıyor diye biliyorum.Zaten mantıksız motora hiç yakıt gitmeden çalışması.Koca firmalar motora zarar vercek bir şey yapmazlar:)
motora hiç yakıt gitmiyor diye bişey var... :) biraz araştır senin de mantığına yatar zaten... hele cut off a girince rolanti kadar yakar demek çok yanlış... :ok: motora hiç yakıt gitmediğinde çalışmıyor zaten, çalışıyor denebilmesi için motorun içinde yanma olması lazım... :)

Alıntı yapılan: fabialife;264380
yokuş aşağı inmenin en doğru yolu gereksiz fren kullanmadan en uygun devir ve hız ayarlanacak şekilde araç kompresyonu ile inmektir.
 2-3 km.lik ve daha uzun rampa inişlerinde 1. viteste inmeye kalkarsan bir müddet sonra motor devri çok yükselir ve motora ve şamzumana  çok yük biner.
motor devri, aracına göre 3-4.000 devirler civarında olacak ve gereksiz fren yapmaya gerek kalmıyacak şekilde uygun bir vites ile inmek doğru olanı.
yani yolun durumunu göz önünde bulundurarak uygun motor devri ile sürat ayarlamak gerekir.
ama uygun hızda inerken motor devri yine çok yükselmeye devam ediyorsa arada bir frene basarak motor devrini düşürüp yine uygun viteste inmeye devam etmek gerekir.
motor devri aracın benzinli veya dizel oluşuna, araca, yüke, rampanın eğimine ve uzunluğuna göre değişir.

şanzumanda en büyük, en sağlam ve güçlü dişli geri vites ve 1. vites dişlisidir.
dişli ebadı büyüdükçe hız düşür, güç artar. bu nedenle en büyük dişli geri vites dişlisi ondan sonraki de 1. vites dişlisidir.

bir de chut of ta yol bilgisayarı anlık yakıt tüketimini her ne kadar sıfır olarak gösterse de benim mantığıma göre çalışan motor mutlaka bir tüketim getireceğinden en azından sürtünme kayıplarını karşılamak için bir tüketim gerektiğinden gerçek tüketimin sıfır olmadığı yine bir miktar yakıt sarfiyatı olacağı yönünde.

motor cut off devrede iken çalışmıyor zaten abi. o yüzden de tüketim gerektirmiyor. buna inanmıyor olabilirsiniz ama kendi kulaklarınla inanmak için :) enjektörleri sesli çalışan bir lpg kiti takılı aracı cut off a sokun, camlar açıkken dinleyin sesi, lpg enjektörlerindeki ses kesilecek, araç iyice yavaşlayıp stop etmemek için yakıta ihtiyaç duyduğu anda hafif ileri ivmelenme ile birlikte enjektör sesini duymaya başlayacaksın.. :ok: benzin sistemindeki cut off özelliği aynen lpg de de çalışır... enjektörler az açık yada yarın açık kalamayacağından, yani ya açık yada kapalı olma şansı olduğundan ses gelmediği zamanlarda motora hiç yakıt gitmediği konusunda kendi kulaklarınla emin olabilirsin... :)

bu arada ilk mesajımda belirttiğim gibi uzun süre 1. viteste cut off devrede gidilirse görünr ki motor sıcaklığı arızalı termostat gibi 30-40 lara kadar düşer, o da yanma olmadığının kanıtıdır, o kadar sıcaklık da sürtünme neticesinde olur, sürtünme olmasa o kadar bile ısınmaz...
dediğim gibi uzun süreli inişlerde sürekli düşük vites ve cut off devrede gidilirse, soğuk çalışmadan dolayı sürtünmenin zararları aynen ilk çalıştırmada olduğu gibi motorun iç aksamlarına zarar verir mutlaka... ara ara kısa süreli gaza dokunmakta fayda var, zarar yok... :ok:


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Konu başlığı "1. viteste uzun süre gitmek". Bu minval üzerine;
Alıntı yapılan: FF;264479
Hiçbir zararı olmaz, hemde kesinlikle bile diyebilirim. Üstelik yaptığın son derece doğru bir kullanımda, vites kutusu ve aktarma organları fren sisteminden çok çok çok daha sağlam ve çok çok çok daha güvenli bir sistemdir. Bu sistemler öyle çıtkırıldım sistemler de değildir zaten. Herşeyden önce bizlerin öyle kolay kolay zorlayamayacağı çalışma tolerans aralığına sahiptir. O tolerans değerlerini değil zorlamak yaklaşamayız bile kolay kolay....
5. viteste giderkene 1. vitese takarsak bir zararı olmaz mı üstâd?:wnk::rm:
Alıntı yapılan: Sertan_c;264547
motora hiç yakıt gitmiyor diye bişey var... :) biraz araştır senin de mantığına yatar zaten... hele cut off a girince rolanti kadar yakar demek çok yanlış... :ok: motora hiç yakıt gitmediğinde çalışmıyor zaten, çalışıyor denebilmesi için motorun içinde yanma olması lazım... :)

motor cut off devrede iken çalışmıyor zaten abi. o yüzden de tüketim gerektirmiyor. buna inanmıyor olabilirsiniz ama kendi kulaklarınla inanmak için :) enjektörleri sesli çalışan bir lpg kiti takılı aracı cut off a sokun, camlar açıkken dinleyin sesi, lpg enjektörlerindeki ses kesilecek, araç iyice yavaşlayıp stop etmemek için yakıta ihtiyaç duyduğu anda hafif ileri ivmelenme ile birlikte enjektör sesini duymaya başlayacaksın.. :ok: benzin sistemindeki cut off özelliği aynen lpg de de çalışır... enjektörler az açık yada yarın açık kalamayacağından, yani ya açık yada kapalı olma şansı olduğundan ses gelmediği zamanlarda motora hiç yakıt gitmediği konusunda kendi kulaklarınla emin olabilirsin... :)
Ben bunu hemen hergün Mercedes Citaro otobüste test ediyorum. Rampa aşağı veya düz yolda aldığı hızıyla giderken gaz pedalı serbest konumda ise sadece homurtuya benzer ses geliyor. Devir iyice düştüyse veya gaz pedalına basıldıysa, "çıtıçıtı çıtı" şeklinde enjektörlerin sesleri gelmeye başlıyor.:wnk:


Çevrimdışı Sertan_c

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1043
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;264639
Konu başlığı "1. viteste uzun süre gitmek". Bu minval üzerine;

5. viteste giderkene 1. vitese takarsak bir zararı olmaz mı üstâd?:wnk::rm:

Ben bunu hemen hergün Mercedes Citaro otobüste test ediyorum. Rampa aşağı veya düz yolda aldığı hızıyla giderken gaz pedalı serbest konumda ise sadece homurtuya benzer ses geliyor. Devir iyice düştüyse veya gaz pedalına basıldıysa, "çıtıçıtı çıtı" şeklinde enjektörlerin sesleri gelmeye başlıyor.:wnk:

aynen hocam. ilaveten :) başlığa istinaden de, o süre gerçekten uzunsa, yani 1 km den fazla ise yavaştan sakıncalı olmaya başlar ama aktarma organlarına değil de üretme organlarına... :) elbetteki kısa sürelerde hiçbir zararı olmaz, bu dönemlerde yakıt tasarrufu açısından gereklidir de zaten :)


Çevrimdışı hiko

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2103
    • Profili Görüntüle
Çok eskiden beri bildiğim bir şey var,,,, "yokuşu hangi vites ile çıkabilirsen o vites ile in"
 
bana mantıklı geliyor ve öyle yapıyorum.
:ok:Neşeli ve Sağlıklı forumlar dilerim


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: hiko;264700
Çok eskiden beri bildiğim bir şey var,,,, "yokuşu hangi vites ile çıkabilirsen o vites ile in"
 
bana mantıklı geliyor ve öyle yapıyorum.
Eyüp' te yarım debriyajla çıktığım çok yokuş var. İnerken ne önerirsin abi?:kiki:


Çevrimdışı Colt54

  • MIVEC Owner!
  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 389
    • Profili Görüntüle
    • http://www.mitsubishiclubtr.com
Alıntı yapılan: srcn09;264377
Bizim DSG yokuş aşağı veya aşağı doğru eğim olsun hemen vites düşürüp motor freni uyguluyor :) Gaza ayağını dokunduruğun anda vitesi hemen yükseltiyor


Evet bizim AMT de aynısını yapıyor. Bence zararı olsa öyle bişi yapmaz.. Sadece 1-2 değil hangi viteste motor freni yapabilecekse onda yapıyor ve anlık yakıt tüketimi sıfır görünüyor.. Gerçi bazı garip yollarda zaman zaman düşük değer de olsa çeşitli ddeğerler görmüştüm..


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: lrfan;264476
1 ile motor freni çok nadir olu genelde tabi
Aragazla 3' ten 1' e al bakalım neler oluyor.:kiki::cnv: