Sadece bazı şasi no.larına ait araçları çağırdıklarını duydum, keza sorun çıkması durumunda hata kodu aranıyor, bazı hata kodları bir pul konarak yok ediliyor, yani tedavisi sadece 1 pul, bakınız foto
Gitmişken ECU update de yaparlar sanırım.
Dikkatli bakınca aradaki ince yeni-parlak pul belli oluyor
Foto Kaynak: SCW forum
Eğer sorun bunun gibiyse pullamak lazım turboyu
Merhaba Arkadaşlar,
1.2 TSI Jetta Comfortline aracımda henuz 20000 km'de iken yaklaşık 1 ay önce başıma gelen ciddi arıza ile ilgili tüm 1.2 TSI Jetta sahiplerini bilgilendirmek istedim.
Nomral yol ve hava koşullarında yaklaşık 100 km/saat Niğde-Kayseri arası yolda hızla seyrederken, aniden EPC (Elektronic Power Control ) ariza uyarısı belirdi ve arabanin çekişi büyük oranda düştü. Öyleki gazı köklesemde, vites küçültsem de 50-60 km/saat hızı geçemez hale geldi. Turbonun arızalanıp devre dışı kaldığını tahmin ettim, çünkü turbosuz 1.2 motorlu bir araca dönüşmüş gibiydi. Araci saga cektim, kontağı kapattım ve bir kaç dakika bekleyip yeniden çalıştırdım. EPC uyarısı söndü ve motor normale dönmüş gibi göründü. Bir ohh çekip yola devam ettim. Ancak rahatlamam uzun sürmedi ve bir kaç km sonra EPC yine yandı ve çekiş yine gitti. Kayseri'ye fazla bir yolum kalmamıştı, durup servisi arayıp çekici çağırmak çok zaman alacağından, birazda risk alarak 50-60 km hızla sabırlı bir şekilde Kayseri'ye yetkili servise ulaşmayı başardım.
Yetkili servis araca bir ön inceleme yaptı ve turbo sisteminde bir sorun olduğunu ancak durumu tam olarak anlamak için aracın seviste kalması gerektiğini, beni arayacaklarını söylediler. Henüz 20000 km'deki araçta yaşadığım sorunun verdiği moral bozukluğu ile bıraktım aracı, ertesi gün kötü haber geldi: Turbo valf bölümünde bir arıza var, onarım için gerekli parça elimizde yok, İstanbul Merkez'de de yok, yurt dışından parça gelecek, 2-3 hafta kadar sürebilir. İyice moralim bozuldu ama yapacak bir şey yoktu, neyseki araç garanti süresi içinde olduğundan geçici araç verdiler ve yaklaşık 15-16 gün sonra aradilar, aracınız hazır gelip alabilirsiniz.
Ancak olayın ÖNEMLİ kısmını aracımı almaya gidip, değişen parçanın ne olduğunu sorduğumda öğrendim. Araçda DEĞİŞEN BİR PARÇA YOKTU, EKLENEN BİR PARÇA vardı. Adı faturada yazan haliyle "AYAR PULU" ve sadece 10 TL bir fiyatı var. "Nasıl yani araçta üretim sırasında unutulmuş bir pul mu söz konusu?" diye sordum, "Hayır bu pul hiç bir 1.2 TSI motorda yok , ama neydana gelen arızanın çözümü için fabrikanın önerdiği onarım şekli bu" cevabını aldım. Durum iyice kafamı karıştırdığı için servis danışmanı olayı kapatmaya çalışsa da ben ısrarlı sorular sormaya devam edince, online servis sisteminden fabrikanın yayınladığı onarım teknik dokümanını bilgisayarda gösterdiler. Motordan çok anlamam, resimli onarım klavuzunda görünen şuydu; turbo sistemi üzerinde iki parçadan oluşup birbiri ile birleşip vidalandıları yerde, iki parça arasına "AYAR PULU" denilen özel bir geometrik şekle sahip 2-3 mm kalınlığında bir pul koyup (noraml vidalamalarda kullanılan pullar ile aynı işlevde) oyle sıkmışlar kapağı. Sonuç olarak araya konan puldan dolayı, iki ğarçaldan oluşan kapaklı turbo bölümünün hacmi çok kğçğk bir oranda artırılmış oluyor. Bunun amacını "turbo basıncını ayarlamak için" şekilde açıkladı servis danışmanı. Peki bu pul konmadan önce motorun nasıl düzgün çalışabildiğini sorduğumda ise bunu tam olarak bilmediklerini ama olayın onarımının bu şekilde olduğunu söyledi.
Yani onlar da tam olarak bilmiyorlar olayı, ama bende oluşan ve dikkatinizi çekmek istediğim izlenim şu;
Motrda 20000 km2nin sonunda her ne olduysa turbo valfi bölümdeki basıncı etkilemiş, ve bu durum daha önce 1.2 TSI motorlarda sık yaşandığı için fabrika rutin bir onarım dokümanı yayınlamış. Basit bir pul ile o bölümüğn hacmini çok az miktarda artırarak olayı çözüyorlar. Ama BENCE bu resmen bir TASARIM HATASIDIR. Çünkü değişen bir parça yok, motora eklenen bir parça var.Her ne oluyorsa orada hacim yetersiz kaldığından turbo devre dışı kalıyor ve bunu çözmek için hacim küçk bir pulla artırılıyor. Sevgiler, saygılar.....
Burak UZAL
Kaynak: VWTurk