škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Sevk Ve İdare Mesuliyetnamesi!

Ziyaretçi · 3 · 2045

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
Sevk Ve İdare Mesuliyetnamesi!






Her  ne kadar sürüş stili, insan davranışının birebir yansıması da olsa  “kendimi nasıl idare ediyorsam aracımı da öyle idare ediyorum” demek  yetmez, pek kabul de görmez. Bu durumda belki de ahlaki açıdan en güçlü  slogan şu olmalı: “İyi otomobil kullanmak, kendini iyi idare etmektir!”  Dolayısıyla iyi araç kullanmak, kendini eğiterek, öğrenerek başlar! İlk  zamanlar, üreticilerin çoğu “şoför” adaylarına ilk eğitimi kendileri  veriyordu.
 19. yüzyıl sonlarında Fransa ve Almanya yaklaşık zamanlarda  otomobille tanışırken yasal düzenlemeler de birbirini izlemeye  başlamıştı.
Fransa’da 1899′da açıklanan seyrüsef kararnamesi, yirmi yıl sonra  yürürlüğe girecek trafik yasasının temel metni oldu. Bu ilk metinler,  hız sınırlaması ve seyrüsefer beyan makbuzu, yani trafik ruhsatı  uygulamasının yanısıra 1922 yılında sürücü belgesi adını alacak Sürüş  Yeterlilik Sertifikası’nı da getirmişti.
Yasakoyucu hemen, bu sertifikaya aday olan sürücünün otomobil  kullanabildiğini kanıtlayacağı bir sınav da öngörmüştür. Sınav sırasında  sürücülerde aranan özellikler arasında ihtiyat, soğukkanlılık, isabetli  kararlar alabilme, doğru değerlendirme, direksiyon hakimiyeti, aracın  hızını gerekliliklere göre ayarlama becerisi, gerektiğinde fren  yapmasını ve durmasını bilmek ve kamu yollarının kendine özgü gerekleri  olduğunun bilincinde olmak bulunuyordu. İşin aslı, bu konuda söylenecek  her şey bir asır önce söylenmişti! Ama bu güzel ve eksiksiz metnin ilk  dönemlerde tam uygulandığı söylenemez. Sınavı yapan müfettiş, kendisine  pek güven vermeyen araçtan olabildiğince uzakta kalarak araca binmeden,  adayın direksiyon hakimiyetini dışardan değerlendirmekle yetinirdi.  Verilen sertifika sadece otomobil kullanma hakkı tanımıyor, sürücüsünü  trafik kurallarını ihlal ettiği durumlarda yaptırımlara da tabi  tutuyordu.



 
Sertifikadan sertifikaya…
Her yiğidin yoğurt yiyişi farklı. Fransızlarsürecin en başından itibaren  kapsamlı düzenlemeler yaparken pragmatik İngilizler yasal mevzuatlarını  zaman içinde geliştirdiler. Motoring kültürü yerleştikçe insanlar da  bunları direnmeden kabullendiler. Örneğin İngilizlerin 1903 tarihli  Motor Car Act’i sadece araçların ve sürücülerin kimliklerinin  belirlenmesi konusunu düzenliyordu. Buna gröe bütün araçların yetkili  merciler nezdinde kaydı yapılacak ve görünür bir yere takılan plakalar  taşıyacaklardı. Sürücüler ise sertifikalarını her yıl yenileyeceklerdi.  Ama Fransa’da olduğu gibi bir sınavdan geçmek zorunda değillerdi.  Sertifikalarını en yakın postaneden 5 şilin karşılığında  alabiliyorlardı. 1930larda yeni kurallar geldi. Engelli sürücülere  sınav, araç kullanmaya alt yaş sınırı getirildi. İlk trafik yasası  kaleme alındı ve mali sorumluluk sigortası zorunlu hale getirildi.  1935′teyse ehliyet sınavı da zorunlu hale geldi; sürücü belgesi almanın  bedeli %100 zamla 10 şiline çıkarıldı. Üç ay süreyle verilen geçici  ehliyet, daha sonra kalıcı bir belge haline geliyordu. Ama yine de her  sene yenilenmeye devam ediyordu. Bu önlemler zamanla yumuşatıldı ama  1952′de geçici ehliyetin süresi üç aydan altı aya çıkartıldı. Bir özgün  İngiliz fikri de 1982′de uygulanmaya konulan ceza puanlarıdır. Üç yıl  içinde ceza puanları 12′ye ulaşan sürücünün ehliyeti geri alınıyordu.  İngiltere’ye Fransa’dan giden ehliyetin dönüşü “puanlı” olarak 1992′de  oldu!


 


Her ülkenin düzenlemesi kendine
Ehliyetlerin geçerlilik süresi ülkeden ülkeye farklılıklar gösteriyor.  Bazı Avrupa Birliği ülkelerinde ehliyet hayat boyu geçerliyken  kimilerinde belli bir yaştan sonra her yıl yenileme zorunluluğu vardır.  Almanya ve İsveç’te ehliyet belgesi süresizdir. Ama belgenin on yılda  bir idari olarak yenilenmesi gereklidir. Hollanda ve İspanya’da ise  ehliyetler düzenli olarak yenilenir. Ve her bir yenileme sürecinde  sürücüler doktor kontrolünden geçer.
 Aracınızı aynı ülke sınırları içinde kullandığınız sürece sorun  yoktur ama başka bir ülkeye yerleşmeye karar verirseniz o zaman o  ülkenin taleplerini yerine getirmek gerekir. Schengen vizesinde bile yer  yer isyanların çıktığı AB’de tek tip ehliyet uygulamasına bir türlü  geçilememiştir ABD ve Kanada’da ehliyeter 2-4 yıllık dönemlerle  yenilenir. Ama her eyaletin ehliyeti de farklıdır, her yerde geçmez.


 
 
Japon disiplini tartışılmıyor
Japonya’da ise sürücü ehliyetleri üç yılda bir değiştirilir ve göz  muayenesi zorunludur. Ancak genel olarak ömür boyu geçerli sürücü  belgeleri artık geçmişte kalmış gibi görünüyor. Düşünün ki Türkiye’de  bile sürücülerin ara denetimlere tabi tutulması artık dile getiriliyor!  Genç sürücülere verilen ehliyetlerin kademeli olması gibi artık yaşlanan  sürücülerin ehliyetlerinin yenilenmesi de giderek daha fazla yetenek ve  sağlık testlerine tabi hale geliyor. Örneğin İngiltere’de sara  hastaları artık hayatları boyunca araç kullanmaktan men edilebiliyor.



 
Asıl hedef gençler
Yol güvenliği istatistikleri, tüm dünyada 15-24 yaş arası gençlerin  trafik kazalarına bağlı ölümlerden en çok etkilenen sürücüler olduğunu  ve bu durumun git gide ağırlaştığını gösteriyor. Avrupa ve Amerika’da  asıl çaba, yeni trafiğe çıkan genç sürücüleri, çocukluklarından itibaren  en bilgisiz oldukları trafik riskleri konusunda bilinçlendirme yönünde  harcanmakta. Trafik eğitimi okul müfredatlarında her zaman aynı  disiplinle verilemiyor. Yol güvenliği konusunda şöhret sahibi olan  İngiltere ve İskandinav ülkeleri, tüm dünyadan daha ileri durumdadır.  İlkokuldan itibaren genel trafik ve temel sürüş ilkelerini genç  belleklere yerleştiren bu ülkeler, bu konuda çok disiplinli olan  Amerika’nın bile önünde yer alır.


 
 
Alıntı : http://i-motoring.com/ehliyet-sevk-ve-idare-mesuliyetnamesi


Çevrimdışı gokcen59

  • \"Keyif Adamı\"
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5199
    • Profili Görüntüle
Sertifikalar bizimkinden güzel :D Kurallar çok güzel, Türkiye'de neden çok kaza olduğu belli oluyor. Hawaili arkadaşa Selam :D
-------------------------------------------------


Çevrimdışı ozencan43

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 219
    • Profili Görüntüle
araçların periyodik muayeneye mecbur olması gibi,
sürücülerinde (3 yıl gibi) periyodik muayenesi bence şart.
 
bilgiler için teşekkürler....