škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Mobil Japon Ahlâkı : Trafik

Ziyaretçi · 20 · 6067

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
Mobil Japon Ahlâkı : Trafik

Japonya’nın adeta dünyadan ayrı bir ada hatta başka bir gezegen  olduğu, en azından o değişik toprakları gören herkes tarafından kabul  edilir. Gelenek görenekleri, burnumuzun dibinde olduğundan görmeye  alışkın olduğumuz Eski Dünya kültüründen de uzaktaki Yeni Dünya’dan da  hemen her alanda farklıdır. Japonların kendine özgülüğü trafik  kültürlerinde de net bir şekilde ortaya çıkar. Geleneksel Japon  kültürünün etkileriyle şekillenmiş trafik yapıları, Avrupa’da  rastlanmayan, daha doğrusu -önce kendileri kullandıktan sonra!- sonradan  rastlanmaya başlanan müthiş teknolojilere sahip otomobilleri yönetir,  her bir Japon da bu kültüre kayıtsız şartsız teslim olmuştur; trafik  kültürü adeta Japon ahlak anlayışının yollardaki temsilcisidir. Kimse  trafik suçuyla ceza almayı kendisine yediremez bu ülkede!                                                                 
                                     
                 
           


 

Dünyadaki hemen her ada ülkesinde olduğu gibi trafiğin sol şeritten  aktığı Japonya’da yollarda Lego oyuncaklarını andıran bir kusursuzluk,  yoğun işaretler ve bilgilendirme unsurları dikkat çekiyor. Öyle ki,  raylı sistemlerin yoğun olarak kullanıldığı ülkede tren rayları hemzemin  geçitlerde otomobille üzerinden geçerken hissedilmeyecek kadar  titizlikle gömülüyor. Ülkemizdeki “yüksek engelli” geçişleri düşünürsek  bu zaten olması gereken şey bile ilgimizi çekebiliyor. Bu bir  mühendisliktir kabul ama ülkede trafiğe dair her şey öyle mükemmel  tasarlanmış ki, bunlara şaşırmamak elde değil. Bir başka örnek,  büyükşehirlerdeki akaryakıt istasyonlarında göze çarpıyor. Yakıt  pompalarının zemine yerleştirilmeyip tavana asıldığı istasyonlarda  sürücülere araçların kontrolünü kaybettiklerinde ortalıkta  çarpabilecekleri bir şey bırakılmamış!
 Japonlar huzuru trafikte buluyor
 Şehir merkezlerindeki kavşaklarda doğal olarak yoğun bir ışıklandırma  sistemi mevcut. Her şehirde zaten bir gereklilik olan trafik  ışıklandırması, nüfusu 100 milyonun üzerindeki Japonya’da daha gelişmiş  olmak zorunda! Burada dikkat çeken en önemli farklılık, trafik  ışıklarının alıştığımız gibi dikey değil, yatay olması! Yerden tasarruf  Japonların en hassas noktalarından!
 Japonya’da başka ülke vatandaşlarının kendi ülkelerinde aldıkları  ehliyetle araç kullanmaları kesinlikle yasak. Trafik risklerini  olabildiğince azaltmaya çalışan şehir yönetim birimleri, Japonya’da araç  kullanabilmek için yerel kurumdan ehliyet alınmasını şart koymuş.  Ehliyet almak da hiç kolay değil, yaklaşık 6 aylık zorlu bir eğitimin  ardından ancak alınabiliyor.


 
 

Ülkedeki taksi kültürüyse bildiğimiz her yerden farklı. Katı bir  anayasası olan taksicilik mesleğinde temizlik vazgeçilmesi  düşünülemeyecek bir esas. Bırakın ülkemizin ya da Amerika’nın -genelde-  pis taksilerini, bu konudaki disipliniyle bilinen Avrupa ülkelerini  kıskandıran Japonya’da araçların iç ve dış temizliğinin yanı sıra  sürücünün de temizliği önem taşıyor. Taksicilik, Japon temizlik  anlayışının en katı uygulandığı meslek olarak gösteriliyor. Otomobiller  her gün mutlaka temizleniyor ve resmi makamlarca kontrol ediliyor. Tabii  ki bir Japon’un otomobilin orijinal döşemesine oturması düşünülemez  bile! Her gün koltuk kılıflarını -kafalıklarıyla birlikte- değiştirmekle  yükümlü olan taksi sürücüleri de sadece traşlı, ceketli ve kravatlı  olmakla kurtaramıyor, ellerine taktıkları beyaz eldivenlerle  temizliklerini müşterilere kanıtlamak durumundalar! Tabii bu bir  batılının bakışıyla böyle algılanıyor, onların kanıtlamak gibi bir derdi  yok, zaten temizler! Taksinin temizliği, koltukların yanına tutturulan  resmi damgalı etikete bakılarak anlaşılabiliyor.
 Japonlar bakteri barındırabilecek her nesneye alerjik reaksiyonlar  gösterdiğinden kookin adını verdikleri ileri teknoloji ürünü bir maddeyi  mümkün olan her yerde kullanmaya dikkat ediyorlar. Bu nedenle kookin,  kredi kartları, tükenmez kalemler, klavyeler, apartmanların ışık  düğmeleri gibi sık temas edilen her eşyada bolca kullanılıyor. Durum  böyleyken taksilerdeki kookin kullanımını varın siz düşünün!


 
 
Medeni cesaret gösterin ve…
 Tokyo Metropol Polisi, trafik güvenliğinden de sorumlu. Kurum, düzeni  sadece katı kurallar ve yasaklarla değil, ilginç fikir ve kampanyalarla  da sağlamaya çalışıyor. Bunlardan en ilginci, yaşlı sürücüleri  trafikten çekme projesi. Japonya’da yaşlı nüfusun hızla artması ve yaşlı  sürücülerin yaşanan kazalardaki rolünün artması üzerine kurum, 2008’de  aldığı bir kararla, yaşlı sürücüleri ‘medeni cesaret gösterip  ehliyetlerinden vazgeçme kampanyası’na davet etmişti. Kampanyanın  dayandırıldığı gerekçe hayli önemli, son altı yılda 70 yaş üzeri  sürücülerin neden olduğu ya da karıştığı trafik kazalarının oranının  yüzde 20’den yüzde 35’e fırlamış olması! Buna karşılık yaşlı sürücülere  ehliyetlerini iade etmeleri durumunda toplu taşıma araçlarında  indirimler sunuluyor. Buna karşılık bu iyiniyetli tedbir kararı,  ekonomisi gelişmiş Japon devletinde umulmayacak bir kaos yaratıyor ve en  başta otomotiv üreticilerinden tepki görüyor! Nüfusu hayli yaşlı olan  ülkede otomobil müşterilerinin önemli bir bölümünü bu geliri yüksek  yaşlı sürücü dilimi oluşturuyor ve bu da otomobil endüstrisi için bir  risk olarak değerlendiriliyor. Ticaret her yerde ticaret ve para da pek  iyi ahlaklı değil!
 İstatistiklere göre Japonlar eskiyen otomobillerin -eskidikçe artan-  vergilerinden kurtulabilmek için sıfır km olarak aldıkları araçlarını üç  yıl içinde değiştiriyor. Üç yıllık kullanım döneminin sonunda kapsamlı  bir teknik kontrolden geçirilen otomobillerin güvenliği doğrudan  etkileyen ekipmanları değiştiriliyor. Gerçi bugün eskisine oranla biraz  gevşetilen kanunlar sayesinde tüketiciler biraz daha rahatlar. Yapılan  ikinci kontrolde, yani araç 5 yaşına ulaştığında maliyetler abartılı  şekilde yükseliyor. Normal gelir seviyesindeki bir Japon’un 5 yıldan  daha yaşlı bir otomobil kullanması ülke şartlarında gerçekten çok düşük  bir ihtimal.
 Kutsanmış otomobiller
 İnançlı Japonlar için kullanılmış otomobil satın almak dini bir  ritüel gerektiriyor. Araç satın alındıktan sonra direksiyon simidi,  vites kolu, kumanda düğmeleri, koltuk ve kapı döşemeleri ile psaspas  gibi önceki sahibinin dokunmuş olabileceği parçalar değiştirilerek  otomobilin yeniden doğması sağlanıyor! Bu işlemler yedek parça sektörü  kadar Şintoist Kilise’ye de para kazandırıyor! Şöyle ki, parçaların  yenilenmesinden sonra otomobil rahibe götürülerek “ruhunun temizlenmesi”  sağlanıyor. Hatta biraz daha paraya kıyabilenler rahibin bizzat  kutsamasını istiyor, bu işlem sırasında rahipler lastiklere pirinç  şarabı döküyor! Avrupa ve Amerika için yadırganabilecek bir şey ama  Japonya’da kısa bir süre bile olsa kullanılmış her şey “kirli” olarak  değerlendiriliyor. Yanisi inanç da şekli değişse de her yerde aynı, o da  ticarileşmiş! Şintoist tapınaklarında 30’ar dakikalık seanslar halinde  düzenlenen otomobil ruh temizlik programları hiç boş kalmıyor. İlk  aşamada rahipler sürücülere kazasız yolculuklar diliyor ve otomobilin  güvenilir olup hiç arıza çıkarmaması için dua ediyor. Hemen ardından  rahipler ruhsal temizlik sağlayacak ritüele geçiyor ve otomobilleri  kutsuyor. Rahibin otomobiline dokunması ve üzerine kutsal pirinç şarabı  serpmesini isteyenlerin ellerini ceplerine atması gerekiyor!
 Gelelim ülke trafiğindeki düzene… Kurallara kati bağlılığın esas  olduğu ülkede kanı kaynayıp batılı gençlere özenen gençlerin ciddi bir  kural tanımama eğilimi yükseliyor. Otomobillerine modifikasyon yapmaya  bayılan gençler çevre otoyollarda gece yarışları yapmaya bayılıyor. Ama  polis tarafından “sobelendiklerinde” cezası hapse atılmaya kadar  uzanabilen ağır cezalarla karşı karşıya kalıyorlar.


 
 

Şehir içindeki kavşaklarda en dikkat çeken unsurlardan biri de sanki  yolları süslemek veya renklendirmek üzere şekillendirilmiş gibi görünen  çoklu yaya geçitleri oluyor. İlginç olan, hemen her sürücünün bu  karmaşık görünen kavşaklarda geçiş üstünlüklerine saygı göstermesi…  Kimse kimsenin işini zorlaştırmıyor.
 Bir batılı gözüyle Japonya’yı yazıyorum ya, mutlaka bir Japon  kitsch’liği yakalayacağım. Ama hak verin, bu da görülmeyecek gibi değil!  Bindiğim bir otobüsün içindeki aydınlatma elemanları, ülkemizdeki değme  salon avizelerini aratmayan türdendi! Anlayın işte, mesele sadece Japon  hanımefendilerin parmak arası terlikleri çorapla giymesi değil:) Baştan  beri söylüyorum ya, orası farklı bir gezegen! Orası Japonya!


Alıntı : http://i-motoring.com/mobil-japon-ahlaki-trafik


Çevrimdışı flash41

  • White Dead Angel
  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 226
    • Profili Görüntüle
İşte buna saygı duyulur.
Adamların tusunami sonrasındaki dağıtılan yardımlarda birbirlerine gösterdikleri disiplin ve saygıyı görünce, bu makalede yazanlara da aslında pek şaşırmamak lazım.
Ayrıca güzel bir paylaşım
:+1::+1::+1:



Çevrimdışı Blackbird

  • DT Gediklisi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 640
    • Profili Görüntüle
Yazının ilk cümlesinde dediği gibi farklı bir gezegen orası.


Çok güzel bir yazı olmuş keyifle okudum.


Çevrimdışı LeChiffre

  • Weatherman
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1002
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;290197


Ilk defa okudum, supermis:++:


Çevrimdışı SubaruOutback

  • Nano Ürün Uzmanı
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2085
    • Profili Görüntüle
Dünyaya bir daha gelecek olsam ve seç deseler direkt Japonya'da yaşamayı tercih ederdim.
Bir kere gitmek nasip oldu, avrupa'da çok ülke gördüm ama hiçbiri Japonya gibi beni etkilemedi.
Taksi şoförlerinin hepsi eldiven takmıyor ama otobüs şoförlerinin tamamı beyaz eldiven kullanıyor. Bir yerde inşaat olduğunu anlamanız için şantiye çıkışında yerde olan mavi muşambaya bakın, çünkü o alanda şantiyeden çıkan kamyonlar yıkanır, neden çünkü yola çamur düşmesin yol kirlenmesin, kayganlaşmasın diye.
Daha anlatacak çok nokta var, en başta çok saygılılar ve çok düzenliler. Ve hakikaten orası çok farklı bir ülke.
[SIGPIC]http://img442.imageshack.us/i/chemicalguyslogo.jpg/[/SIGPIC] Toritsuka Reta


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Uzakdoğu kültürü bambaşkadır, bunu her alanda farketmek hiç zor değildir. Aynı kültür trafik kültürlerinede yansımıştır doğal olarak. Adamlar gururlarından harakiri diye birşey icat etmişler resmen. Küllerinden bu kadar defa yeniden doğan başka kaç ülke var.
Japon'u severim, Tuning'de üzerlerine yok :D


Çevrimdışı ST-max

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 422
    • Profili Görüntüle
ceket ve eldiven dışında hepsinin gerekli olduğunu düşünüyorum.
Ceket manevra sırasında bazen engel teşkil edebiliyor.Eldiven ise sanırım o plastik kullan at eldivenlerden.adamın eli onun içinde pişik olur.Düzgün sparco falan olsa sıkıntı olmaz da.


Çevrimdışı Colt54

  • MIVEC Owner!
  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 389
    • Profili Görüntüle
    • http://www.mitsubishiclubtr.com

Çevrimdışı ozencan43

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 219
    • Profili Görüntüle
keşke bizde öyle olabilsek.....
paylaşım için teşekkürler........


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: FF;290387
Uzakdoğu kültürü bambaşkadır, bunu her alanda farketmek hiç zor değildir. Aynı kültür trafik kültürlerinede yansımıştır doğal olarak. Adamlar gururlarından harakiri diye birşey icat etmişler resmen. Küllerinden bu kadar defa yeniden doğan başka kaç ülke var.
Japon'u severim, Tuning'de üzerlerine yok
:D
Bunu bekliyordum zaten.:kiki:

Bu arada dün akşam Alman firmadan gelen misafirlerimizi yemeğe götürdüm. Dönüşte trafik sıkışınca ters yoldan kaçayım dedim.:utan: "Yanlış yön" diye bağırıverdi. Dedim kein problem, das ist Törkiş Stayla.:rm::kro1:


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;290740
Bunu bekliyordum zaten.:kiki:

Bu arada dün akşam Alman firmadan gelen misafirlerimizi yemeğe götürdüm. Dönüşte trafik sıkışınca ters yoldan kaçayım dedim.:utan: "Yanlış yön" diye bağırıverdi. Dedim kein problem, das ist Törkiş Stayla.:rm::kro1:


:rm::rm::rm:
Napim ağbi, seviyom cıbıdık çekik gözlüleri, adamlar Tuning'in ilahı:D hasta ruhlar:D

Biz Türküz, aradan dereden Gacharız deseydin:D sus otur:D
Her daim ters yön stayla:D haşmetlü herşey kontrol mod on altında:D
Ben gene birşey dedim ama nedim ne sen son ne ben diyeyim, bilmiyorum:D


06lkn66

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: FF;290795
:rm::rm::rm:
Napim ağbi, seviyom cıbıdık çekik gözlüleri, adamlar Tuning'in ilahı:D hasta ruhlar:D

Biz Türküz, aradan dereden Gacharız deseydin:D sus otur:D
Her daim ters yön stayla:D haşmetlü herşey kontrol mod on altında:D
Ben gene birşey dedim ama nedim ne sen son ne ben diyeyim, bilmiyorum:D


bide bizim memleketin adamı abartmasa bu capon tuningi olayını sabah babamın kontrolü vardı ona götürüyorum honda civic araba dökülüyo resmen bi kaç parça astarlı duruyo arka camda jdm tuning yazıyo babam tek gözüyle bakıp bakıp bu ne lan nesine tuning diyon sen bunun diye dalga geçiyodu acısını unuttu adam :D


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: 06lkn66;290799
bide bizim memleketin adamı abartmasa bu capon tuningi olayını sabah babamın kontrolü vardı ona götürüyorum honda civic araba dökülüyo resmen bi kaç parça astarlı duruyo arka camda jdm tuning yazıyo babam tek gözüyle bakıp bakıp bu ne lan nesine tuning diyon sen bunun diye dalga geçiyodu acısını unuttu adam :D


Geçmiş olsun, umarım önemli birşey değildir :(
Onu sorma, bende rastlıyorum öyle, bu Suzuki Alto'lar mı ne var ya, ama bu eski modelleri, onun üstünde HKS etiketleri falan olanını gördüm:D Capon'larda etiketler +5 HP'den başlıyor tabe:D


06lkn66

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: FF;290807
Geçmiş olsun, umarım önemli birşey değildir :(
Onu sorma, bende rastlıyorum öyle, bu Suzuki Alto'lar mı ne var ya, ama bu eski modelleri, onun üstünde HKS etiketleri falan olanını gördüm:D Capon'larda etiketler +5 HP'den başlıyor tabe:D


yok çok şükür abi gözünde et vardı gözbebeğinin önünü kapatmaya başlamış artık geceleri araba kullanmada sıkıntı çıkıyodu tabelaları falan hiç okuyamıyodu dün muayene olmaya gitti doktor istersen alalım dedi babamda lazer sanarak kabul etti önce sonra ameliyat deyince geri adım atar gibi oldu ama laf ağızdan bi kere çıkar deyip girdi ameliyata karambole oldu biraz :++::++: