Önceki gün iflas başvurusunda bulunan İsveçli otomotiv üreticisi Saab'dan Türkiye'ye çağrı geldi.
Saab'ın Stockholm büyükelçiliği kanalıyla 'Bir süredir yerli otomobil markası üzerinde yoğunlaşan Türkiye'ye mesaj gönderdiği' ortaya çıktı. Dün, İsveç basınında çıkan 'Türkiye, Saab'a talip oldu' haberleri üzerine açıklama yapan Türkiye'nin Stockholm Büyükelçiliği, gelişmelerin basında yer aldığı gibi değil, "Saab'ın Türkiye'ye yönelik teklifinin Ankara'ya iletildiğini" açıkladı. Çıkan haberlerde ise Stockholm Büyükelçiliği'nin İsveç Sanayi Bakanlığı ve Saab ile irtibata geçtiği yer alıyordu.
'KENDİ MARKAMIZI GELİŞTİRMEK İSTERİZ'
Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, daha önce "Bizim Saab gibi bir markaya ihtiyacımız yok. Daha maliyetli de olsa kendi markamızı geliştirmek isteriz." açıklamasını yapmıştı. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün de bu konuya sıcak bakmadıklarını dile getirdi.
2008 yılında yaşanan global krizle birlikte Amerikan General Motors tarafından satış listesine konulan Saab, önce Hollandalı Swedish Automobile tarafından alındı. Ancak kısa süre sonra bu şirket köklü markayı ayağa kaldıramayınca Çinli Zhejiang Youngman Lotus bu markayla ilgilenmeye başladı. Ne var ki GM'nin bazı teknolojileri Saab'ın yeni sahibine kullandırmayacağını açıklaması Çinli şirketin elini çekmesine neden oldu. Önceki gün Saab CEO'su Victor Muller, yaptığı açıklamada, iflas kararı aldırmak için mahkemeye başvuru yaptıklarını söyledi. Bu gelişmelerin ardından dün İsveç basınına yansıyan haberlerde ise Türkiye'nin Saab'la ilgilendiği belirtildi. Avrupa Otomotiv Üreticileri Ticaret Derneği (CLEPA) CEO'su Lars Holmqvist'in de bilgisinin alındığı haberlere Stockholm Büyükelçiliği bir açıklama ile cevap verdi: "Biz Saab'ın teklifini Ankara'ya ilettik."
YILLIK ORTALAMA 100 BİNLİK ÜRETİM KAPASİTESİ
Otomotiv sektörü uzmanları, teknolojisiyle dikkat çekse de Saab'ın Türkiye tarafından satın alınmasının üzerindeki mali yükümlülüklerin fazlalığı nedeniyle doğru bir girişim olmayacağı konusunda uyarıyor. Yıllık ortalama 100 binlik üretim kapasitesi bulunan Saab'da bantların yeniden harekete geçmesi için 950 milyon dolar gerektiği belirtilirken çalışanlara ait sosyal haklar da markaya talip olanlar için önemli bir kriter oluyor. General Motors, geçen yıl Saab'ı 74 milyon dolar nakit, 326 milyon değerinde imtiyazlı GM hissesi karşılığında Hollanda merkezli 'Swedish Automobile' firmasına satmıştı. Swedish Automobile, yaptığı bütün çalışmalara rağmen Saab'ı iflastan kurtaramadı. Saab, geçen yıl sadece 30 bin araç satabildi