immo nedir ?
İmmobiliser.
1. Çip
Immobiliser çipi aracın anahtarının içine konumlandırılır. Genelde manyetik bir elemandır. Sistemin immobilizer kodunu mayetik sinyaller halinde antene iletir.
2. Immobiliser anteni
Bir ucu kontakta, bir ucu Immobiliser modülünde entegre edilmiş parçadır. Anahtar kontağa takıldığında çipten gelen sinyalleri Immmobiliser Modülüne yönlendirir.Tam bir köprü görevi görür.
3. Immobiliser modulu
Anahtardan anten vasıtası ile gelen sinyalleri çözer, kod doğrulaması yapar. Gelen sinyaller doğru ise bunu Motor Elektronik Konrol Ünitesine (ECU) ileterek aracın çalışması için engeli kaldırmış olur.
4. Motor kontrol unitesi (ECU)
Immobiliser modülünden gelen kodu denetler , eğer sistemde kayıtlı olan kod ile uyuşuyor ise ateşleme ve enjeksiyon sistemlerinin çalışmasına izin verir ve buna istinaden araç çalışır. Kodun yanlış veya hatalı olması durumunda ECU tarafından ateşleme ve enjeksiyon yapılmaz.
Immobiliser çalışmıyorsa belirtileri nelerdir ?
Marş basar ancak motor çalışmaz, ateşleme ve enjeksiyon sistemleri iptal olur.
Neden Çalışmaz?
Sistemin çalışmaması için yukarda bahsi geçen elemanlardan birinin veya bir kaçının görevini gerçekleştiremez hale gelmesi gerekmektedir.En çok sorun yaşanan parçalar çip, modül ve antendir. Aracın anahtarının darbe görmesi, su içine düşmesi v.b. durumlarda çip zarar görebilir, dış dünya ile en çok temas halinde olna sistem elemanıdır. Anten de bir ucu kontak etrafında bulunduğu ve temelinde bir kablo bulunduğu için zarar görebilir.
Her hangi bir eleman zarar gördüğünde değiştirilmeli ve sisteme tanıtılmalı yani kodlanarak eşleştirilmelidir.
Kod nedir ?
Bu sistemin bulunduğu her aracın Immobiliser elemanları (Çip,Anten,Modül,ECU) üretim esnasında manyetik/elektronik şifreler ile biribirine eşleştirilir. Her aracın şifresi kendine hastır bu sayede her araç kendi anahtarı ile çalışır. Buna immobilizer kos sistemi denir.
Kodlama çeşitleri:
Anahatar açıp kapama yöntemi:
Bu sistem mors alfebesine gibi düşünülebilir. Rakamlar gösterge panelinde yanıp sönen ışık sayısı kullanılarak girilir.
Aracın önce kod girme modu getirilmesi gerekir. Bunun için kontak bir kaç defa açılıp kapanır. İşlem sık biçimde tekrarlandığında ekranda Immobiliser uyarı ışığı hızlı şekilde yanıp sönmeye başlayacaktır.Bundan sonar ışığın yavaşlaması beklenir. Işık yavaş yavaş yanıp sönmeye başladığında mors alfebesinden yararlanılmasının tam zamanıdır. Örneğin ışık 3 kez yanıp söndüründe tam sönme anında kontak kapatılır. Bu şekilde 3 rakamı girilmiş olur. Işık yanıp sönmeye devam eder uygun bir sönme anında kontak tekrar açılır, sistem yeni rakamı girmeye hazırdır örneğin 5 kez yanıp söndükten sonar kontak tekrar kapatılır. 5 rakamı girilmiş olur. Şu an 35 olarak kod girmiş olduk. Bu sistemin elemanları tek kullanımlıktır.
İkinci yöntemde diagnos cihazi ile kod girilmesi:
Burada da ayni sekilde ureticiden kod alinir bazi markalarda bu kodu girmek icin belli zaman gerekmektedir yoksa kodun yeniden alinmasi gerekmektedir. Bu yöntemde diagnos cihazı ile kod girme, eski anahtarın kayıdını silme tekrar kodlama gibi çok çeşitli işlemler yapılabilir. Yapılacak isleme göre üretici tarafından ayrı kod verilebilir. Cihazla kod girme islemi klavye ile yapılır ve kodun tamami sayisal degildir, Rakam ve harflerden oluşur. Eski sisteme göre daha basit ve kullanımlıdır.