Koç,
Fiattan teknolojik destek aldı, Türk malı oto için düğmeye bastı !
Koç Grubu, Tofaştaki ortağı İtalyan Fiatın teknolojik desteğiyle Bursada Türk malı otomobil üretmek için düğmeye bastı. Fiatın mevcut modellerinden yola çıkılarak geliştirilecek aracın, tasarım ve mühendislik çalışmalarını Tofaş yapacak.
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğanın Ocak 2011de ilk olarak TÜSİAD Genel Kurulunda dile getirdiği ve hükümetin 2023 programı içindeki en önemli hedeflerden biri olan Türki oto projesi gerçekleşiyor. Koç Holding Onursal Başkanı Rahmi Koça Artık soyadınız gibi bir markayla yerli otomobilimizi üretelim ve dünyaya diyelim ki, bak bu da artık bizim otomobilimiz. Bunu başaralım çağrısı yapan Erdoğana 1 yıl sonra kesin yanıt hazırlandı. Türkiyede otomotiv üretiminin yüzde 50sini gerçekleştiren Koç Holding, Bursadaki Tofaş tesislerinde İtalyan Fiatın teknolojik desteğiyle Türk malı otomobili üretecek. Fiatın B veya C sınıfındaki platformlarından biri seçilip, Bursa fabrikasında oluşturulacak 200 bin adetlik ek kapasitede üretim gerçekleştirilecek. İlk etapta 500 milyon Euro harcanacak projeyle ilgili ilk prototipler 2013, ilk model ise 2014 yılında piyasaya çıkacak.
Erdoğana ilgimizi ilettim
Yerli otomobille ilgili müjdeyi Detroit Fuarında Fiat ve Chryslerin CEOsu Sergio Marchionne verdi. İtalyan Fiatı krizden, Amerikan Chrysleri ise iflastan kurtardığı için dünyanın en başarılı CEOsu kabul edilen Marchionne, en başından beri kesinlikle Türk markalı otomobil projesinin mümkün olacağını düşündüğünü belirtti. Marchionne, Bence hükümetin bu adımı kesinlikle doğru. Stratejik olarak bu işle ilgilendiğimi daha önce iletmiştim. Bunu en son eylül ayında Türkiyeye geldiğimde Başbakan Erdoğana da söyledim dedi.
Başlangıç için gereken bizde
Bu projeyi sahip oldukları alt yapı, bilgi ve teknolojiyi yönlendirerek rahatlıkla geliştirebileceklerini kaydeden Marchionne, şunları söyledi: Bu konuda ortağımız Koç Holding ve Türk hükümetiyle görüşmelerimiz sürüyor. En kısa zamanda tam çözüm yolunu bulacağız. Türk malı otomobilde anlaşılması gereken konu şu, Bir temel altyapınız, tarihiniz ve motorunuz olmadan kağıt üzerindeki bu fikri hayata geçiremezsiniz. Bizim elimizdeki teknoloji ve bilgi birikimi demetiyle çok rahatlıkla yeni bir marka yaratabilirsiniz. İşte bu noktada bizimle çalışmanın yararı bizim bu demete sahip olmamız. Başlangıç için gereken de budur. En kısa zamanda bu yöndeki çalışmalar başlayacaktır.
Marchionne: Bizim için fırsat yaratır
SERGIO Marchionne, Türk malı otomobil, Türkiyede bir takım desteklerle pazarda kendine yer açar. Bizim için de Türk malı otomobil projesi önemli. Çünkü bu markanın uluslararası alanda Türkiye üzerinden dağıtılmasıyla büyüme potansiyeli olacağına ve bizim için de önemli fırsat sunağına inanıyoruz dedi.
Kişisel dostluğumuzla ilişkilerimiz gelişti
FIAT-Chrysler CEOsu Sergio Marchionne, Koç Ailesi ve Fiat arasındaki ilişkinin göreve geldiği 2004 yılından çok öncelere dayandığını belirterek, 2004ten sonra gerek benim, gerekse Fiat Grubu Başkanı Johnn Elkanın Mustafa Koç ve aileyle olan kişisel dostluğumuzun da etkisiyle iki grubun ilişkileri daha da gelişip büyüdü. Türkiyede kendini ispat eden çok kaliteli işler yapıyoruz. Türkiyenin dünya çapındaki gelişmesinden çok memnunuz. Özellikle Tofaş CEOsu Ali Pandır çok iyi işler yapıyor ve markanın pozisyonunu çok iyi yerlere getirdi. Türkiyedeki yatırımımıza devam edip gelişmemizi sürdüreceğiz. Biz Koçla olan ilişkimizden ötürü Türkiyede çok rahatız. Bundan sonda yeni fırsatlara bakıyoruz diye konuştu
Koçun Türk malı oto planından satırbaşları
Fiatın B veya C sınıfı platform ve altyapısı kullanılacak.
Motor ve şasisi ilk etapta Fiattan gelecek.
Yedek parça tedariki ve tasarım Türkiyede gerçekleşecek.
Yatırımın ilk etapta yaklaşık 500 milyon Euro olması öngörülüyor.
İlk prototipin 2013, ilk modelin 2014te çıkması planlanıyor.
Fiyatının bugünün koşullarıyla
20-25 bin TL olması hedefleniyor.
Farklı bir DNAsı olmalı, çakışmamalı
TÜRK malı otomobilin, diğer markalar ve modellerle çakışmaması için DNAlarının farklı olması gerektiğini savunan Sergio Marchionne, şunları söyledi: Türk markasını çok dikkatli bir şekilde yaratmalıyız. Ortaklarımızla diyaloğumuz devam ediyor. Bu aşamadan itibaren markanın artık Türkiye dışında uluslararası pazarlarda konumlanmasını belirleyip bunların dikkatli bir şekilde etüd edilmesi gerekir. Konuyu Noel öncesinde görüştük bu hafta içinde tekrar ele alacağız.
Tasarımı Türkiyede yapılacak
MARCHIONNE, Türk malı oto için yapabileceklerini şöyle anlattı: Mevcut bir platformu verip, rahatlıkla bu işi yapabilir ve bu şekilde işin içine dahil oluruz. Biz her türlü desteği verip üretim yollarını açar, başlangıç için gerekeni yaparız. Ama yedek parça tedariği, yan sanayi ve tasarım gibi diğer etkenler tamamen Türkiyede geliştirilir.
Albeanın yerini alacak Fiatın önünü kesmeyecek
Fiat ile birlikte çalıştıkları projenin detaylarını anlatan Tofaş CEOsu Ali Pandır, aracın Albeanın yerine geçecek ürün olacağını ve üretimi sona eren bu modelin platformunu paylaşacağını açıkladı. Yerli otomobilin B-C segmentinde yer alacağını belirten Pandır, Fiatın hazır teknolojisini, platformunu kullanacağız. Aracın birden fazla versiyonu olabilir. Albeanın üretiminin bitiyor olması, Fiat için bir şans yaratacak. Albeanın segmenti çok güçlü. Yerli otomobil markası, Albeanın yerini alacağı için Fiatın diğer modellerinin önünü kesmeyecek, onlarla rekabet etmeyecek. Yani Fiatın pazar payını düşürmeyecek aksine yeni bir pazar yaratacağı için satışlarını artıracak diye konuştu.
200 bin adetlik kapasite
Fiat ile Tofaşın üzerinde çalıştığı yerli araç için Bursa fabrikasının yeterli olacağını ifade eden Ali Pandır, projeyle lgili planları şöyle aktardı: Albeanın üretimden çıkması Tofaşa 50 bin adetlik bir yer kazandıracak. Tofaşın kapasitesi şu an yıllık 400 bin adet ancak mevcut alan üzerinde 550 bin adede rahat çıkabiliriz. Örneğin yedek parça deposunu dışarı çıkabiliriz. Kuş Serisinin hâlâ parçaları, kaputları bile fabrikanın içindeki alanda duruyor. 550 bin adetlik kapasiteyle birlikte, yerli otomobil için 200 bin adetlik üretim hazır hale gelmiş olacak.
Milyar dolara gerek yok
Ali Pandır, yerli otomobil markasında hükümetin sağlayacağı teşviklerin büyük önem taşıyacağını belirterek, şunları dile getirdi: Fiatla yerli oto üzerinde çalışıyoruz. Şu an hükümetin bize sağlayacağı teşvikleri bekliyoruz. Otomotiv Sanayi Derneğinin (os d ) hazırladığı rapor, yerli otomobil markasının sıfırdan yatırımla üretilmesini içeriyor. Fiat işin içinde olduğu için mevcut yatırımlardan faydalanılacak. Fiat teknolojisini, platformunu ortaya koyacak. Bu yüzden 2-3 milyar dolarlık yatırımlar söz konusu değil. Daha az bir yatırımla yerli marka
yaratılmış olacak.
25 bin liradan pahalı olmamalı
YERLİ otomobilin fiyatıyla ilgili anketlerin yapıldığını anımsatan Ali Pandır, Tüketiciler aracın 20-25 bin lira arasında olmasını istiyor. Bence de otomobil ucuz olmalı ki herkes ulaşabilsin. Müşteri 2-3 yaşında ikinci el bir otomobil yerine yerli markayı tercih edecektir bu sayede. Böylece yaratılacak araç, mevcut markaların pazar payından almayacak dedi.
Koç, Anadolu Ford desteğiyle üretti
KOÇ Grubunun Türkiyede seri üretilen ilk otomobil markası olan Anadolu da Ford Motor Companynin desteğiyle geliştirmişti. Otosan fabrikasında 1966da üretimine başlanan Anadolun motoru Forddan alınırken, aracın tasarımını İngiliz Reliatn ve Ogle Design tarafından yapılmıştı. Anadolda kullanılan ilk motor Fordun Cortina modelinin 1200 cclik Kent motoruydu.