Son günlerde “Hava Yastıkları Açılmayan i30” başlıklı yazışmalar bazı sosyal paylaşım sitelerine konu olmuştur. Öncelikle, olayda hayatını kaybeden araç sahibine Allah’tan rahmet, acılı ailesine ve tüm sevenlerine baş sağlığı dileriz.
Hyundai Assan olarak teknik bakımdan konuyu aydınlatmak amacıyla söz konusu araç incelenmiş ve hava yastıklarının açılması için gerekli olan şartların kaza anında meydana gelmediği tespit edilmiştir.
Teknik ayrıntılar aşağıda açıklanmaktadır:
a) Sürücü ve yolcu hava yastığı:
Aracın ön kısmına (30°’den daha az açıyla) gelen çarpma kuvveti şasi ön kollarındaki sensörler tarafından hava yastığı kontrol modülüne iletilir. Şasi kollarındaki sensörlerden gelen sinyaller ve aracın yavaşlama ivmesi hava yastığı kontrol modülü tarafından değerlendirilerek hava yastıklarının açılıp açılmamasını belirler.
Söz konusu araçta, resimde de görüldüğü gibi aracın ön kısmında darbe/hasar yoktur. Araçta önden gelen darbe etkisi ile ani bir durma da olmamıştır; çünkü araç takla atmıştır.
Ön hava yastıklarının açılması için ön şasi kollarına belirli bir açı ile darbe gelmesi ve araçta oluşan yavaşlama ivmesinin, hava yastıklarını patlatma eşiğini geçmesi gerekmektedir.
Dolayısıyla, söz konusu kazada ön hava yastıklarının açılmasını gerektirecek şartlar oluşmamıştır.
b) Perde ve yan hava yastıkları:
Perde ve yan hava yastıkları, sürücü ve yolcu hava yastıklarından bağımsız olarak birlikte çalışmaktadır. Perde ve yan hava yastıklarının açılıp açılmamasını sağlayan sensörler kapı direklerinin (sağ, sol) alt kısmında bulunmaktadır. Araca yandan çarpmalarda, çarpmanın şiddetine göre bu sensörlerden giden sinyaller kontrol modülü tarafından değerlendirilerek o tarafın yan ve perde hava yastığının açılıp açılmamasını belirler.
Araç incelendiğinde; darbelerin tavan ve üst direk kısımlarında oluştuğu, sensörlerin bulunduğu kapı direklerinin alt kısmında hava yastıklarının açılmasını gerektirecek yanal bir darbe olmadığı görülmüştür.
Trafik kazası tespit tutanağında belirtildiği şekilde, kazanın toprak/kum zeminde olması darbe şiddetinin azalmasına sebep olmuştur.
Ayrıca diagnostik cihazı ile araç üzerinde yapılan incelemede hava yastık sisteminin normal çalıştığı ve sensörlere patlatma eşiğinde gelen darbe bilgisi olmadığı da görülmüştür.
Sonuç olarak, kazanın, oluş şekli itibarıyla araçtaki hava yastıklarını aktive edecek bir biçimde gerçekleşmediği tespit edilmiştir. Ayrıca, maalesef, olay anında araç sürücüsünün en önemli güvenlik ekipmanı olan emniyet kemerini takmadığı da tespit edilmiştir.
Kamuoyunun bilgisine saygı ile sunulur.