Aranıza yeni katıldım.Sibop yakma başlıklı bir topik açmıştım. Aracım, 2006 1.4/74 BG Ambient Benzinli. Aldığımdan bu yana LPG' ye sürekli soğuk baktım (Nedense?) Sorun oluşmadan önce araç baya sesli çalışıyordu aldığımdan bu yana ve tüketim 100 km için şehir içinde 9 lt uzun yolda ortalama 6-7 lt arasındaydı. Arkadaşlar burada sürekli para cinsinden örnekler vermiş. Türkiye' de sabit fiyatlı bir akaryakıt ortamı olmadığı için yanıltıcı oluyor verilen değerler.Neyse konuya dönelim. Uzun yolda Aracın ağırlık durumu, yolun düz/rampa oranı,yolun asfalt cinsi,Lastik cinsi eskilik yenilik ve basınç değeri, rüzgar yönü ve şiddeti ve hepsinden önemlisi aracı kullanan kişinin kullanma alışkanlıkları(sakin-agresif)benzin tüketimini az ve/veya hepsi bir araya geldiğinde ciddi şekilde etkilenir.Şehir içi tüketim aslında pekte dikkate alınacak değerler değildir.Yeterki sürekli yüksek değerlerle karşılaşılmasın. Şu an bnenim değerlerim şöyle şehir içinde 6.4-7.8 hatta tek tükte olsa 8.2 lt gibi değerlere çıkabiliyor.
Bu yaz tatilimi İzmir'de geçirdim.İzmir'e gidişte 3 kişi + 70 kg yük=~300 kg ağırlıkla ben dahil İzmir'e 20 km kadar girişe kadar 5.8 lt yaktım. Ortalama 90-110 km ve oldukça sakin bir kullanışla.Bu noktadan sonra trafik yoğunluğu arttı ve ilk konaklama noktam Karşıyaka' da kontak kapattığımda bu değer 6.2 lt olmuştu.Dönüşte hemen İzmir çıkışında yakıtı tamamladım ve km'yi sıfırladım Computeride resetledim. Yük durumu gidişe göre 50 kg fazla 350 kg yakındı (El terazisi ile tartıldığı için +/- %10 hata olabilir.) Biraz daha dikkatli ve büyük bir sabırla gaza pamuk gibi dokunarak geldim. Ankara Koru Kent ışıklarında Ortalamam 5.6 lt/100 km gösteriyordu ve daha çeyrek depoya yakın benzinim vardı.Bu arada İzmir çıkışında bana 97 oktan benzin vermişler ben farkında değilim.O sırada 95 oktan yarım depodan biraz fazla benzinim vardı.Dikkatimi çeken ağırlığım fazla olmasına rağmen aracın çekişinin arttığını hissettim.Düz yolda gaza yüklenince bunu daha iyi hissediyorsunuz.
Sonuç olarak eve geldiğimde kontak kapattığımda gösterge yine 6.0 ltreyi gösteriyordu.Özellikle Gazi Hastahanesi önü saat 18.00 civarında resmen kilitlenmişti. 3 gün önceye kadar Ankara içinde çeyrek depoyu bitirmeye yakın tekrar yarı yarıya 97 ve 95 oktanı karıştırarak depoyu doldurdum bakalım tüketim nasıl olacak?. Genellikle 40 litre benzinle şehir içinde 500-600 km yol yapıyorum ve bu değer hiçbir zaman 500 km altına düşmedi.Tabi bu değer sibop değişiminden sonraki değerler.Eskiden son bir yıl içinde aynı miktar yakıtla 350-400 km' yi zor çıkarıyordum ve servis kontrollarında bir sıkıntı da görülmüyordu.
Bu arada öğrendiğim bir şeyide açıklayayım. Silindirlerdeki kompresyon 10 bar (kg/cm2) altına düşmediği sürece servis bilgisayarlarında bir arıza göstermiyormuş. Benimkinde İlk önce servis computerinde 3 no' lu silindirde arıza sinyali alınınca bujiler söküldü ve kompresyon manometresi ile ölçüm yapıldı ve diğer 3 silindirde 13.2-13.8 bar arası değerler bulunurken 3 no'lu silindirde 8.2 bar değeri bulununca problemin 3 no' lu silindirde olduğu anlaşıldı.
KISSADAN HİSSE. :
Eğer aracınızda fazla yakıt yakma problemi olduğunu düşünüyor ve aracın tüm bakımı yapıldığı halde(Buji-Filtre-sensör mensör vs değişimine rağmen) durum düzelmiyorsa km' niz ne olursa olsun ustanızdan silindir kompresyon testi yapmasını isteyiniz. Çünkü servis computerleri malesef her bir silindirde 10 bar basınca kadar her şeyi normal kabul ediyor. İnsanın başına gelmeyince hele helede motoru dışardan görüp "işte bu motordur" diyen takımındansanız benim gibi, sonradan araştırdığınızda çok şey karşınıza çıkıyor. Örneğin bu motorların katalog değerlerine göre silindir kompresyon basınçları 14-10 bar arası normal kabul ediliyormuş, ama silindirler arası farkında 0.6 bar' dan fazla olmaması gerekirmiş. Ancak bu fark fazla olsa bile servis bilgisayarına yansımıyor malesef. Tabi bu sibop yakma olayı yavaş gelişen bir olay mı, yoksa ZARTTTT(!) diye birden bire mi ortaya çıkıyor, bilmiyorum. Örneğin bendeki gibi değerlere yavaş yavaş geldiysek fazla yakıt yakma sorununu hissettiğiniz anda ve gerekli bakımlar yapıldığı halde durum değişmiyor ama servis bilgisayarında herşey normal gözüküyorsa bu cihazlarada fazla güvenmemek gerektiğide ortaya çıkıyor. Fazla yakıt yakma sadece sibop yanması nedeni ile olmuyor, sibopların ayarları bu motorlarda atmosferik basınca göre otomatik olarak yapılıyormuş bu nedenle bu otomatik sistemde oluşan bir problemde siboplar yanık olmadığı halde siboplardan basınç kaçırma oluşabiliyormuş. Sibop kayıtlarında oluşan bir problemde aynı sonucu veriyormuş.
Sonuç olarak elbette bu benim analizim. Ne derece doğrudur yada eksiktir bilemem ama bir yanlışlığın olduğu da ortada.