škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Tutunamayanlar

Ziyaretçi · 16 · 23496

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi




 Otomobilin beşiği sayılan iki dev ülke Amerika ve İngiltere’nin kaybolan  markalarını bir süre önce incelemişti. Bu kez hızlı gelişen piyasa  koşullarında sahip oldukları yüksek teknolojilere rağmen tutunamayıp  kaybolup giden Avrupalı otomobil markalarına bir göz atalım. Dorusu  otomobilin doğduğu topraklar olan Almanya’da bile epey bir marka -yok  olmasa da- “asimile” olmuş gitmiş. Almanya’da türeyip kaybolan  markaların çoğunun bugünün dev markalarıyla hep bir bağı olmuş.  Bunlardan biri olan DKW, Auto Union ve NSU markaları kaybolmadan önce  bugünkü Audi’ye bağlanmışlardı. Hatta bu markaları Audi’nin temeli  sayanlar da hiç az değildir. Hans Glas, Lloyd ve Goggomobil markaları  bir takım birleşmeler sonucunda BMW’ye takılıp kaldılar. Bütün bu  markalar ve Messerschmidt ile Zündapp gibi minik “baloncuk” tipi  otomobiller 1950′li yılların kalkınma ürünüydü.

 







 Otomobile talebin yüksek ancak petrolün kıt olduğu dönemlerde oldukça  ilginç maceralara girişenler oldu. Carl F. Borgward da bunlardan  biriydi. Tamamen duygusal olarak işe koyulan Borgward, 1950′li yılların  başlarında 1500 ve 1800 modelleriyle tutuldu. Ülkemizde de hem  otomobilleri hem de 1.5 tonluk kamyonetleri satıldı. Sonraları çok hızlı  açılan şirket, çift eksantrikli yarış tipleri, dizel motorlu modeller  ve bir de havalı süspansiyonlu lüks bir modele dalınca finansman  sıkıntısına düştü. 1956 Süveyş Kanalı krizinin sebep olduğu petrol  darlığı, otomobil satışlarını vurunca tüm fabrika Meksika’da Fanasa  şirketine satıldı. Bundan sonra da Borgward’lar bir daha görülmedi.  Hollanda’nın DAF kamyon şirketi de bir aralık ilginç bir şanzımanı olan  (CVT-sürekli değişken oranlı vites kutusu) küçük Daffodil’i üretti.


 







 Fransa’nın kaybolan markaları arasında Panhard ve Simca en ünlüleridir.  Panhard’ın geçmişi 20. asrın başına dayanırken en büyük ününü çift  silindir motora sahip Dyna modeline borçluydu. Ancak bu modelini oldukça  lüks donattığı halde daha iyi performanslı bir motorla veremediği için  rakiplerinin gerisine düştü. Halbuki ilk aerodinamik otomobillerden  biriydi. Simca şirketiyse ilk hayata atıldığında Fiat modellerini imal  ediyordu. Sonraki modelleri de bunun izini taşıdılar. 1950′li yılların  Aronde modeli ve 1960′larda çıkarılan 1304 serisi oldukça başarılıydı.  Bir ara hisselerine Chyrsler sahip olunca Peugeot ile daha sonra yapılan  devralma işlemine Simca da dahil edildi. Simca’lar böylece 1970′lerin  sonunda kayboldular. Bir süre Matra şirketi, pikap modeli olarak Seat  Terra, Renault Express benzeri Rancho modelini üretmete devam etti.  Sağlamlığıyla ün salan Simca motorlarıysa, Peugeot’nun 205 serisi için  iyi bir zemin oluşturdular. (Şimdilerde PSA Grubu’nun Simca markasını  Renault’nun Dacia’sına rakip olarak Çin ve Doğu Avrupa pazarları için  yeniden canlandırabileceği konuşuluyor.) Fransa’dan ülkemize getirilen  ve dolmuşçuluğun ilk yıllarında hizmet veren Hotchkiss markasını da  kaybolan markaların arasında yazmak gerekir!


 







 Facel Vega ise ayrı bir başlık konusu. Fransa’nın en ilginç otomobil  üreticilerinden biri olan Facel Vega, 1950′lerin en karizmatik  modellerini üretiyordu. Aslında metal kalıp üreticisi Facel olan marka,  ilk otomobil modeli Vega’nın ismiyle birleşik olarak tanındı. Zaten ismi  de Forges et Ateliers de Construction d’Eure-et-Loir’ın (Loir ve  Eure’nin kalıp atölyeleri) baş harflerinden oluşuyordu. Fransa’nın  ‘Amerikalı otomobillerinde’ Chrysler’in V8 motorları kullanılıyordu.  1954 yılında başlayan Facel Vega’nın üretimi Avrupa pazarına uygun  olmadığından sadece 10 yıl sürebildi. Özellikle 1959-1961 arasında  üretilen HK500 modeli çok dikkat çekici bulunmuştu. Alfa Romeo ile  mücadele etmek üzere geliştirilen Facellia da modellerinden biriydi!  İlginç bir hayaldi ama tutulması sürpriz olurdu. Günümüzde Fiat ya da  Lancia markalarıyla bir kez daha denenen Chrysler’in Avrupa pazarı  çıkartmaları gibi…



 





İtalya’nın kaybolan markalarını sayacak olursak bunların doğrudan ya da  dolaylı olarak Fiat grubuna dahil olduklarını görüyoruz. Ancak spor  otomobiller alanında Ferrari ve Maserati ile baş edemeyip kaybolanların  listesi hayli kabarıktır. Bunların arasında ATS, ASA, Osca, Nardi,  Bizzarini, Iso Rivolta, Siata gibilerini sayabiliriz.
Doğu Avrupa’da sosyalist devletler döneminde doğup kaybolan markalar da  ilginç bir koleksiyon oluşturabilir. Polonya’dan gelen Warszawa marka  binek ve pikap modelleri ülkemizde de satılmıştı. Sağlamlığıyla ünlü Rus  Volga ve Zaz markaları da şimdilerde kayıplara karıştı.
 Bu diziyi kapatırken neredeyse kayıp vermeyen Japonya’dan da söz  edelim, bitsin. 1950′lerin prestij markası Princess, Toyota ile  birleşirken Nissan ile birleşen Datsun 1980′lerin ortalarına kadar  üretilmişti. Şimdilerde Datsun’un gelecek içinde Dacia benzeri ekonomik  bir seçenek olarak yeniden hayata döneceği açıklandı… Markalar doğuyor,  büyüyor, iyi yönetilmeyenler ya kapanıyor ya da büyük markaların  himayesinde değişen pazar koşullarına göre dönem dönem ateş böceği gibi  yanıp yanıp sönüyorlar. Kapitalizmin acımasız temel kuralları ne  nostaljik marka kimliği ne yadigar ne de vefa tanıyor…
 Serinin ilk bölümleri için:
İngiltere’nin kaybolan markaları:
http://i-motoring.com/ingilterenin-kaybolan-markalari
Amerika’nın kaybolan markaları:
http://i-motoring.com/amerikanin-kaybolan-markalari


Alıntı : http://i-motoring.com/avrupanin-kaybolan-markalari


Çevrimdışı sleep_r

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 113
    • Profili Görüntüle
İtalyanın kaybolan markası diyince aklıma ilk cizeta geliyor.



Çevrimdışı Engin E

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 8341
    • Profili Görüntüle
1.,4.,5. ve 8. tutunabilirmiş aslında....daha beterleri geziyor yollarda...
Dünyalılardan tiskiniyorum.(G.O.R.A.)


Çevrimdışı ÜATK

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 225
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı 34HL3797

  • VIP
  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 79
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı Dark_ottoman

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 238
    • Profili Görüntüle
    • http://www.yesilisikbilisim.com


Çevrimdışı fenomen

  • OCTAVİA 1.6 FSİ 115 PS
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 10534
    • Profili Görüntüle
Bende Oğuz Atay'ın "tutunamıyanlar"kitabından bahsettiğinizi sandım.
2005 OCTAVİA A5 ELEGANS 1.6 FSİ


Çevrimdışı mihalgazi

  • Site Güvenliği
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1556
    • Profili Görüntüle
fotolar tutunamamış be haşmetlüm. silinip gitmişler...:)


SKODATURKEY ailesi bir AYRICALIKTIR


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30185
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Alıntı yapılan: mihalgazi;421344
fotolar tutunamamış be haşmetlüm. silinip gitmişler...:)

Adına yakışır şekilde  :D


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Zaten siteye de ulaşılamıyor.:D Mortingen Şıtrasse.:rm:


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: Dark_ottoman;421299
Resimler gözükmüyor be abi

Alıntı yapılan: GNC75;421314
foto ??????????

Alıntı yapılan: mihalgazi;421344
fotolar tutunamamış be haşmetlüm. silinip gitmişler...:)
Gelmiş fotolar.


Çevrimdışı mihalgazi

  • Site Güvenliği
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1556
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;422516
Gelmiş fotolar.


keşke gelmeselerdi haşmetlüm...:++::++::++:


SKODATURKEY ailesi bir AYRICALIKTIR


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30185
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com

Çevrimdışı emreozukan

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 127
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;433777
Bu da benim olsun  :)
 


[YOUTUBE]8Jrxp66SScc[/YOUTUBE]   :++::++::++::++: