Peki aynı motordan nasıl daha farklı güç elde edilebiliyor.
Örnek vermek gerekirse, bende VW Bora TDI 90 hb araç vardı ama aynı motorla ertesi yıl 110 ve 130 bg lik araçlar satışa sunulmuştu. konuyu biraz daha derinleşireyim, şöyle birşey mümkün mü (1.4 250 nm tork - 1.6 200nm tork) yani dha küçük hacimli bir motordan daha yüksek bir tork elde edilebilir mi? birde hacmine göre ne kadar tork üretmesi kabul görür örn 1.4 motorun yada 2.0 motorun ne kadar tork üretmesi gerekirki iyi değerlere sahip olsun. şöylemi sorayım 1.9 dizel motorun 130 bg olması bence çok verimli ve keyifli bir kullanım sunuyor. nedir beklemeiz gereken motor hacmine göre tork değerleri?
Haddime değil ama bu konuya meraklı bir genç olarak bildiğim kadarıyla sorularınızın bir kısmına cevap vereyim.
Aynı motor hacminden farklı güç elde edilebiliyor çünkü günümüz motorları elektronikle daha doğrusu yazılımla yönetilen motorlar.Dolayısıyla yazılımda yapılan iyileştirmeler sayesinde farklı güçler elde edilebiliyor.Peki firmalar "Aynı motor ailesindeki sadece en güçlüyü değilde neden farklı seçenekler soruyor.Bunun sebebi de müşteri talebi yani düşük bg de yazılım yakıt tüketimi veya C02 salınımı açısından optimize ediliyor, yüksek bg de güç açısından optimize ediliyor.Ticari kısmı da var bu işin tabi ki.
Daha küçük hacimden yüksek torkta elde edilebilir.Bu da motorun tasarımına ve yazılımına(firmalar buna kalibrasyon diyor ve artık ür-ge bölümlerinde bu işe çok önem veriliyor.) bağlı.Bakınız Ford 1.0lt Ecoboost 125 ps 170 nm motoru.Ama bellki de çok bg üreteceğiz diye motorun ömrü 500.000 km değilde 250.000 km oluyordur ama bu henüz netliğe kavuşmuş bir konu değil bence zaman gösterecek.
Motorlarda tork ne kadar olmalı konusunda bilgimde yok tecrübemde yok...