Bir süredir aracımın LPG tüketiminden memnun değildim. Henüz 6 aylık Zzavoli sistemim var. Uzun yıllar kullanacağım için kaliteli bir marka tercih etmeye çalıştım. Bir süre sonra LPG enjektörleri bozuldu ve garantiden ücretsiz değişimi yapıldı. Ama sonrasında bir türlü tüketim değerlerim düzelmedi.
Önceden 7.5 lt LPG / 100km tüketime kadar düşmüştüm karma kullanımda( Tabi bu değer İzmir trafiği için geçerli ve benim iş güzergahımda ) Ama son zamanlarda 9-9,5 lt LPG/100km rakamlarını görmeye başladım.
Internette biraz araştırma yaptıktan sonra aracın çalışmasını yakından incelemeye karar verdim. Eski renault 9'um olsa bir tornavida ile işi çözecektim ama yeni nesil araçlar pek öyle olmuyor:)
Aracımın ECUsuna bağlanmak için interface kabloya ihtiyacım vardı. ELM327 olarak da adlandırılan bu parça ebay'de mevcut. Tabi skodalar için biraz daha farklı bir modeli var onu kullanmak gerekiyor. 1 haftada Çin'den ürünüm geldi ve aracıma bağladım. OBD2 bağlantı portundan lapotop'un USB girişine bağlanıyorsunuz.
Internet üzerinde ücretsiz-ücretli ( crackli
) bir çok yazılım mevcut. Çoğu yazılım aynı işi görüyor ufak farklılıkları var sadece.
Peki yazılım ve interface kablo ile neler yapabiliyorsunuz ?- Aracınızın tüm sensör bilgilerini anlık olarak görüntüleyebiliyorsunuz ve log tutabiliyorsunuz. Log tutma özelliği son derece faydalı çünkü sürüş sırasında hangi sensörlerin nasıl değiştiğini excel tablosunda veya grafiklerde detaylı olarak inceleyip analiz edebiliyorsunuz.
- Dyno test, yol bilgisayarı, 0-100km testi vs gibi ekstra özellikler
- Arıza lambası yanarsa hata kodunu okuyabiliyor ve silebiliyorsunuz.
- Wideband O2 sensörünüz varsa izleyebiliyorsunuz
Gelelim sonuca, neden LPG tüketimim fazlaymış;
Araç ECU'su sandığımdan daha akıllıymış.Lambda ve benzeri sensörlerden aldığı bilgiye göre(zengin-fakir karışım uyarısı) enjektörden püskürttüğü yakıt miktarını standart değerine göre arttırabiliyor yada azaltabiliyor.
STFT: Short Term Fuel Trim: Kısa zamanlı düzeltme yapıyor. Örneğin aracı kullanırken bir durumda araç fakir karışıma düştü, ecuyu uyarıp kısa süreli püskürttüğü yakıtı arttırıyor ve bunuda % olarak gösteriyor
LTFT: Long Term Fuel Trim: Uzun zamanlı düzeltme yapıyor. Diyelimki aracınız 100 km oyunca STFT ile püskürtme miktarını artttırdı, ECU bunu kabulleniyor ve siz kontağı açtığınızda standarda göre % fazla yakıtta çalıştırıyor aracı.
LPG ayarı fakir yapılmış. STFT %50-60 lara kadar uzuyordu. Yani araç sanki yakıt yetiştiremiyor ve püskürtmeyi arttırıyor. Devamlı böyle gidince LTFT %38leri bulmuş. ECU'nun kafası karışmış
Yani araç % 30-40 gibi fakir karışımda çalışıyor, bu sebeple yakıtı arttırıyor.
Yani LPG yarı fakirde programlandığı için ben daha fazla gaza basmak zorunda kalıyorum ve tüketimim artıyor. Bir süre aracı benzinde kullanınca değerler normale dönüyor. Ve siz tekrardan LPG kalibrasyonu yaptırıyorsunuz. Bu sorunun bir sonraki aşaması ise aracın sabahları çalışmaması sorunu olarak karşınıza çıkıyor.
Sıralı sistem LPG kullanan arkadaşlara acizane önerilerim;
- LPG enjektörlerinizin ayarlarını kontrol ettirin ve düzenli periyotlarla temizletin.
- LPG kalibrasynunu sadece rölanti ve yüksüz gaz konumunda yaptırmayın, mutlaka yol testi ile ayar yapılsın.
- LPG kalibrasyonu yapılırken mutlaka aracın ECUsuna bağlanılsın ve STFT değeri tüm devirlerde ve sürüş sırasında %0 olacak şekilde MAP düzenlensin.Henüz son kalibrasyona gitmedim. Cumartesi günü gideceğim. Aracımı bir süre benzinde kullandım ve sonuç LTFT %9'a düştü
Yani ECU kendi kendini tedavi ediyor.
Yazı biraz uzun oldu ama umarım birilerinin işine yarar.
Kullandığım programdan bazı screenshotlar;