@blackemre,
Aracınız 5 yıldan daha eski ise, ve bu arada akü ile hiç ilgilenmeden sadece kontağa basıp gittiyseniz % 90 olasılıkla yeni akü ihticanız ortaya çıkmış demektir Böyle akü
ler dış sıcaklık +4 oC altına düşünce durumunu ortaya koyar. Örneğin benim aküde her türlü bakımı yapmama rağmen 6. yılda zorlanmaya başladı ve geçen sene değiştirdim. eskisinide evde kullanıyorum. Bu kış gerekmez ama önümüzdeki yıl kışa girmeden Bome' lerini ölçüp su eksikse tamamlayacağım gerekirse evde şarjını yapacağım. Çünkü artık kışın aracı zorunluluk olmadıkça kullanmıyorum.
Su eksik uyarısı varsa, ki beyaz renkli ikaz var, her ne kadar güvenilir olmasada benzin istasyonlarında satılan akü suyu (Arı sudur. Normalde içinde hiçbir mineral ve yabancı madde yoktur. Suyun kaynatılıp buharlaştırılması ile elde edilir. Sakın ola kaynak suyuda olur yada çeşme suyu ilave etmeye kalkmayın). Akünün üstündeki (-)(+) bantlarını kaldırın altından 6 adet kapak çikacak. Bunları ince bir supatula yada kalın olmayan bir tornavida ile çıkartın, dikkat edin kırılmasın. Akünün içine bakın bir ışık yardımı ile. İçindeki sülfrik asitli su (eletrolit deriz) plakaları örtecek seviyede olmalı. Değilse eksik suyu kutup plakalarını örtene kadar doldurun. Aslında bu aküler yarı bakımsız sulu akülerdir ve plakalarda bir yıpranma olmadıkça elektrolit kaybı olmaz.
Bir diğer nokta, Akü kablo başları gevşek olabilir Kontrol edin. sağa sola çevirin bir kaç defa ve kurşun kafaları yeşilimsi bir artık varsa su ve diş fırçası yardımıyla temizleyin. Hemen çözülür ancak Bu yeşil artıkların varlığı aküde bir sorun olduğunun göstergesidir en azından kutup başının plastik kapakla bileştiği yerde bir kaçak vardır buradan asitli buhar çıkışı vardır ve prinç bağlantı kafalarında bulunan bakır ile bileşerek bakır sülfata dönüşür ve yeşilimsi artıklar (Korozyon) ortaya çıkar. Aslında Fabia' larda akü başlarıda kurşundur ve bu artık beyaz renkte oluşur (Kurşun Sülfat)
Kısacası Akünüzün suyunu eksikse tamamlayın, Kauçuklu gresi kutup başı dibinide örtecek şekilde sürün, Kablo kutup başlarını akü kutup başlarına sıkıca oturtun ve araçta değil, dışarıda servis veya akücüde şarj ettirin. Ancak şunu da unutmayın su eksilten aküye "bye bye" deme vakti gelmiş veya gelmek üzere demektir.
Kullanılarak eskiyen akümülatörleri bir istisna dışında geri getirmek mümkün değildir. Ancak kullanılmamak suretiyle (özellikle uzun süre kullanılmayan (1-1.5 yıl gibi) sülfatlaşmış akümülatörleri bazı işlemlerle geri getirmek en azından %75 verime ulaştırmak mümkündür.
Aracınızın elektronik şarj ünitesini en azından yıl sonu bakımlarında kontrol ettirin. Bozuksa alternatör çıkışında gelen 18 volt (Bazı araçlarda 16 Volt) DC gerilim olduğu gibi aküde patlar. Bu da aşırı şarj demektir ve (+) plakaların üzerindeki Kurşun oksitin dökülmesine neden olur Bu dökülenler akü gözlerinin altında birikir ve bir süre sonra (+) (-) plakaları kısa devre eder ve akü voltajı 10.5 volta düşer. Bu ise adeta fasit bir döngüye dönüşerek daha yüksek aşırı şarja neden olur. Bu durum akünün aşırı ısınmasına, şişmesine bir süre sonra patlamasına neden olur. Seyir halindeyken araç yangınlarının yaklaşık azda olsa %3' ü bu nedenledir. Çok uzun oldu ama biz sürücülerin en dikkatsiz olduğumuz konu akü ve şarj cihazı kontrollarıdır. Özellikle gücü şu veya bu nedenle düşmüş akümülatörler Fabia vb. hidrolik direksiyonlu araçlarda direksiyon hidrolik pompasının elden çıkmasına neden olur. Bu pompa yüksek akım çeker. Akünüz eğer bu akımı vermekte zorlanıyorsa akü voltajı düşer. Bu ise pompanın daha fazla akım çekmesine neden olur ve bu şekilde kullanımda ısrar edilirse pompa yanar.
Bunu anlamanın çok basit yolu var. Akşam aracı çalıştırın, tüm far ve ışıkları ile radyo dahil çalıştırın. Direksiyonu olduğunuz yerde sağa sola çevirin. Işıkta azalma olmaması gerekir. Işıklar azalıyorsa akünüz zayıf, şarjsız yada "hadi bana eyvallah" deme noktasındadır. Akünüzden %100 eminseniz bu defa daha kötü, pompa zorlanıyor aşırı akım çekiyor, kısaca ömrünü yitiriyor demektir.