ustam bu işten anladığınız aşikar. keşke götürdüğüm ustalarda biraz bu işlerden anlasa...neyse araba 150.000 orjinalmi bilmem 13.000 almıştım..
götürdüğüm bi usta akislerde boşluk var, diğeri ise a.mahruti diyor.
subap olayında ise bi usta motor inecek komple (işçilik maliyeti).. diğeri ise gerek yok yan kapağı açıp alıyoruz fincanları diyor..kısacası afedersin apışıp kaldımm.:hmm:
peki bu sesi kesmek için elle bi ayar yapılıyormu sorun çözülmesede sesi keselim bari..
@abex,
Her bir parçanın +/- töleransı vardır. Benim araçta 2006 bildiğim kadarıyla bu iş atmosfer basıncına göre otomatik gerçekleşiyor. Aracı aldıktan sonra ilk 10.000 (Bir yılda 15.000 yapamıştım bakımda bu ayarları sormuştum Eski aracım Felicia ve diğerlerinde (Ford Opel 1993 öncesi) her bakımda bunlar kontrol edilir ve ayarları sentille yapılıdı. O zaman bu yeni sistemi anlatmıştı bizim Fikret usta. Açıkçası MPI motorlarlarda bu iş manuel mi değilmi bilmiyorum. Ancak otomatik sistemse ve bu zımbırtılar ses yapmaya başlamışsa artık konu ettiğimiz parçalardan biri veya bir kaçının töleransı bitmiş demektir. Parçalar tölerans dışına çıktımı, bunların tekrar ayarlanması fabrikaca verilen parça tölerans sınırları dışında çalışmaya başlar ve bununda etkileri klm. yaptıkça benzin harcamasından tutunda ahenk içinmde çalışması gereken parçaların komşu parçalarıda yemesine neden olur. Örneğin sibop saplarının açılı aşınması,bu nedenle sibop kayıtlarının homojen aşınmamasına bu ise sibop kafalarının kapaktaki yatağına tam oturmamasına egzost ve/veya emme siboplarında kaçağa (% 5 ten fazla aşınmışsa) bu ise silindir kompresyonunun düşmesine,bir süre sonra sibopların yanmasına yanan siboplar aynı anda üst kapaktaki sübop yatağının karıncalanmasına ve ileri safhada yanmasına, kısacası bu iş zincirleme devam eder gider. Bazen öyle olurki üst kapak töleransınıda aşacak şekilde sibop yatakları harap olur bozulur(Sonuçta döküm alimünyum).Yani taşlamada kaldırmaz komple değişir. Bugün nereden bakarsanız bakın süboplarıyla contalarıyla teferruatlarıyla birlikte masraf 5.000' i geçer, altından kalkınılmaz. Hatta bende olduğu gibi hazır motor açılmışken derler "yaw araç 150.000 de trigeride değiştirelim ,devri daim pompasınıda değiştirelim" Triger kayışı, namussuz tek başına değişmiyor ki yok bilmem ne dişli takımı yok gergi kasnağı yok yan kapak contası ıvır zıvır derken atıyorum 150 TL' nlik bir kayışı olmuş 400 TL.Ne o biz motor açma kapama işçiliğinden kaçtık, DOLU' ya tutulduk.
Kısacası Aracı test cihazınada bağlasalar, hiç bir arıza göstermeyebilir. Örneğin test cihazları her motora dolayısıyla sıkıştırma oranına göre ve markaya göre değişmekle birlikte 1.4 74 BG benzinli motor için silindir basıncı 10-10.5 kg/cm2 altına düşmedikçe sorun yok diyor.
Bu nedenle arıza tespitine bizim ustanın yaptığı sırayla gitmekte yarar var. İlk önce buji üstündeki indüksiyon bobinleri kontrol edilmeli.2. cisi İn.Bobinleri, bujiler sökülecek bujilerin sağlamlığı kontrol edilecek Sağlamsa 3. aşama manometre ile herbir silindirin kompresyon basıncı ölçülecek diyelim motora uygun değerlere göre birinin basıncı en alt limitin üstünde çıktı. Şimdi sıra yağ testinde. problemli görülen silindire silindir kafasını kaplayacak kadar yağdanlıkla motor yağı doldurulur. biraz beklenir. ve tekrar kompresyon ölçülür. İlk değere göre yükselme varsa sorun silindir segmanlarındadır ve motor komle indirilir.Değer aynı çıkarsa sorun siboplarda veya motor contasında kaçak var demektir. Eğer conta kaçagı soğutma sistemi kanallarına yakınsa motor yağında su veya antifiriz görülür..
Her halukarda siboplarda da bir sorun olsun olmasın üst kapak sökülüp her bir parça dikkatle incelenir.
Yani iş uzun ama size önerim bu testlari yapmadan kafadan
"motor incek !" diyen ustadan uzak durun.
Elinizin altında İnternet var. Ve burası Türkçe veya yabancı dillerde altın kaynak. Böyle sorunlarda az da olsa biraz bilgi edinerek gidin. O zaman ustalara fazla değil 1-2 kelime edebilirseniz artık "kek" leyemezler.
Bu arada ben motorcu-makinacı filan da değilim. Benim konum elektronik-seslendirme-güçkaynakları haberleşme sistemleri. Ama ben hiç bir yere dersimi en azından internet üzerinden çalışmadan gitmem biraz öğrenip gittiğim için ustalar çalışırken biraz daha kolay anlayarak takip ederim, kafamın basmadığı noktada da sürekli sorarım. Hatta teferuat fazla ise not alırım. (Huyum Kurusun)
O tık sesi veren boşluk konusuna gelince. Eğer aracı agresif kullanan biriyseniz akslarda boşluk olması normal Eğer lalede ise şunu deneyin aracı srayla sol yada sola direksiyonu isonuna kadar kıvırın ve aracı 1. viteste yavaşça hareket ettirin. Hangi tarafta araçtan tak-tak sesi geliyorsa o tarafın lalesi arızalıdır. Eğer normalse akslar sökülüp bakılır.