LPG Regülatör Bakım Temizlik (BRC AT90E) (Her ne kadar BRC AT90E söküp anlatmış olsamda diğer markalarda da hemen hemen aynı işlem uygulanır)
LPG regülatörü acaba söksem mi ?
Söksem Toplayınca gaz kaçırır mı ? Su kaçırır mı derken , dün akşam sökmeye karar verdim.
Bu sabah bir işe başlamak bitirmenin yarısıdır diyerek sökmeye giriştim.
Malzemeler
-------------
13'lük anahtar veya su tesisat anahtarı
Alyan anahtar
Yıldız Tornavida
Kontak sprey veya balata spreyi. ( Yağ çözücüğ )
Bez
Sökmek biraz vaktimi aldı.LPG regülatörü kaportaya tutturulmuş.Somun başı sağ telker tarafında amartisörün üst noktalarında.El zor giriyor.Anahtarda zor.
Motor soğukken yapın.LPG deposu boşken yapabilirsiniz.Veya depoda gaz varsa depodaki vanayı iyice sıkın.
Su giriş ve çıkış hortumlarını söküyoruz.Çok fazla su akmıyor korkmayın.
LPG valfinin + ve kablosunu söküyoruz. Şase kablosunu söküyoruz.
Bakır Gaz borususunu 13'lük anahtala fazla zorlamadan yavaşça söküyoruz.Somunu söktükten sonra dikkatlice bakır boruyu geri çekip regülatörden çıkarıyoruz.
LPG borusunu (karbüratöre giden) regülatörden söküyoruz.
Regülatörü kaportaya bağlayan somunu söküyoruz.
Ve regülatör elimizde. Sonra eve alıyoruz , yıkayıp paklamak için.
Eklentiler
LPG hortumu KArbüratöre GİDEN
LPG Valf Kabloları BAKIR LPG BORUSU Depodan GELEN
SU GİRİŞ ÇIKIŞ HORTUMLARI
SU GİRİŞ ÇIKIŞ HORTUMLARI
Şİmdi regülatör boşta ve sökmeye başlıyoruz.
Sökülmüş Regülatör
Önce SU HAZNESİNİ temizliyoruz.
Alyan anahtar ile kapağı dikkatlice söküyoruz.Vidaları aldıktan sonra kapağı açamayabilirsiniz.
Image(240).jpg (23.25 KiB) 55 defa görüntülendi
Contaya zarar vermeden kapağı bir kenarından tornavida ile kaldırın.
Sonra yavaş yavaş kaldırın.Contaya zarar vermemeye aşırı özen gösterin.
Su haznesinin içi komple küf.......
SU Hazne içi küf
SU hazne içi
SÖktüğümüz kapağın arkasıda KÜF...
Söktüğümüz kapağın arkası.O da KÜF
KONTak Spreyimizi ve Yağ çözücümüzü kullanacağız temizlik için.Yağ çözücüde uyarı ver dikkate alalım.
Aliminyum yüzeyler için 5te 1 sulandırarak kullanın.Ve 10 dakikadan fazla yüzeyde bakletmeyin.
Ben diş fırçası biraz ımpara kullandım.Zımpara 0 zımpara.Siz sert bir fırça kullanabilirsiniz.Kılları dökülmesin.
En güzeli tel fırça kullanmak.
Kontak sprey veya yağ çöz püskürtüp az bekliyoruz.Sonra fırçalıyoruz.
Arka kapağıda temizlemeye başlıyoruz.
Temizleme bitince güzelce su hazne içindeki atık pis sıvıyı boşaltıyoruz.ufa tefek parça küf varsa alıyoruz.Tekrar speyle temizleyip siliyoruz.Ara contayıda temizliyoruz.Contanın oturduğu kanalı temizliyoruz.
Sonra contayı dikkatlice yerleştirip , üst kapağı takıp vidalarımızı sıkıyoruz.Contayı kaydırmayın ,parçalamayın.
Vidaları sıktıktan sonra conta dışarı fazla taşıyormu bakıyoruz.Taşmışsa tekrar söküp düzgünce takıyoruz.
Su hazne temizliği bitti..
Şimdi su çıkış ucunu parmakla kapatıp ,su girişten su verin.Su doldurmayı bırakıp su koyduğunuz uçtan içeri ağzınızla hava verin.Diğer uç parmakla kapalı olacak yine.Ağızla hava verdimi su veya hava kaçırma olmamalı contadan.
Sıra gaz bölmesinde.
Bu bölmede bir adet ana diyafram , ayar vidaları.(rolanti , debi ,fabrika test vidası)
Bir adet basınç odamız var.Onunda içinde ufak diyafram ,1 yay ve yay üstü 2 parça var.
ANA DİYAFRAM
Image(253).jpg (29.14 KiB) 47 defa görüntülendi
Gaz Haznesi içi Diyafram sökültükten sonra.Diyafram oynar metal aparatın ucuna takılıyor.
Image(256).jpg (30.46 KiB) 47 defa görüntülendi
Drain Tapası.Gazdan oluşan atık sıvıyı boşaltma vanasınıda söküp temizliyoruz.
Image(239).jpg (29.2 KiB) 47 defa görüntülendi
Drain Tapasının geçtiği yer.
Image(257).jpg (25.04 KiB) 47 defa görüntülendi
Rolanti Vidasını söktüm spreyle temizledim.
Image(259).jpg (19.77 KiB) 47 defa görüntülendi
Rolanti vidasını söktüğüm yer boşta olan delik
Image(260).jpg (19.66 KiB) 47 defa görüntülendi
ANA Diyaframın geçtiği metal aparat ve onun milini söküp temizliyoruz.Aparat ve mil 2 vidası sökülerek ele alınıyor
Image(262).jpg (24.51 KiB) 47 defa görüntülendi
Rolanti ayar vidasından sonra ,debi ayar vidasınıda söküyoruz.
Bu vida diyaframın takılı olduğu metal aparatla bağlantılı.Vidayı sıktıkça diyaframın hareketi zorlaşıyor.Gevşelttikçe diyafram hareketi daha rahat oluyor.Yakıta etkisi oluyor sanırım.Benim BRC kit 100 KW , ama aracım 52KW.
Diyafram ve aparat ve mili sökükken gaz haznesi temizlenmiş durumda.
Image(265).jpg (19.1 KiB) 46 defa görüntülendi
Temizlenmiş ..
Image(264).jpg (28.84 KiB) 46 defa görüntülendi
KArbüratöre giden gaz hortumunun ağzı İçten görünüş.
Image(266).jpg (20.53 KiB) 46 defa görüntülendi
Ayar vidakarının kısmı.Fabrika test vidası sökmüyoruz bunu.
Rolanti ve diyafram hareket vidası sökülmüş halde
Image(268).jpg (18.61 KiB) 46 defa görüntülendi
Gaz Basınç Odası . 4 vida ile sökülüyor.Sökünce zor açılıyor.Tornavida ile dikkatlice aralamak gerekli.Ortada yazy var.Sökerken eliniz orda olsun yoksa fırlıyor kapak.
Image(267).jpg (25.21 KiB) 46 defa görüntülendi
Kapağı sökünce yay ve üst aparatı ve contayı alıyoruz.Conta aşağısında metal aparata geçik.Çıkarmak için çekmeye çalışmayın.Kenarını aralayıp az ileri geri oynatın yuvasından boşanınca alın.
Image(276).jpg (22.02 KiB) 46 defa görüntülendi
Gaz basınç diyaframını alınca odanın görünüşü.İsli kirli.
Image(269).jpg (24.33 KiB) 46 defa görüntülendi
Diyaframı tutan metal aparatın 2 vidasını söküyoruz.Aparat ve milini alıyoruz.Spreyle temizliyoruz.Basınç odasını temizliyoruz.Siliyoruz.
Image(273).jpg (26.98 KiB) 46 defa görüntülendi
Regülatör arka kapağıda temizliyoruz.
Image(274).jpg (28.28 KiB) 46 defa görüntülendi
NOT : ANA diyafram kenarları alimintuma yapışmış oluyor.Maket bıçağının ucu ile vidanın geçtiği bölümün birini hafif kaldırıyoruz.Maket bıçağının ucunu çok az sokarak conta boyunca yavaşca diyaframı yırmadan ,kenarlarını kopartmadan ilerliyoruz.Sonra contayı dikkatlice alıyoruz.
Diyaframları , metalleri ,milleri ,ayar vidalarını ,basınç odasını temizleyip siliyoruz.
LPG valfini temizlemeyi anlatymayı unuttum.Valfin üstündeki plastik kapak alınır.Valf yukarı çekilinde yerinden çıkar.Ortası delik vaziyette elinizde olur.Spreyle temizlenir.Regülatör üzerişnde geçtiği milde temizlenir.Sonra yerine takılır.
Temizlik bittikten sonra her parçayı sırasıyla yerine takıp vidalarını sıkıyoruz.Aşırı sıkmayın.
Regülatörü parça arttırmadan , birşeyini unutmadan topluyoruz.Ayar cidalarını mümkünse eski konumlarına ayarlıyoruz.
Sonra araca monte ediyoruz.Su giriş ve çıkış hortumlarını bağlıyoruz.
Karbüratöre giden gaz hortumunu takıyoruz.
Depodan gelen bakır lpg borusunu regülatöre geçiriyoruz.Somununu elimizle diş kaptırmadan yavaş yavaş sıkıyoruz.Elle sıkılmaz konuma gelince 13 anahtar ile yavaş yavaş sıkıyoruz.
Belli bir noktada sıkma zorlanıyor bu noktada bırakıyoruz.
LPf valf kablolarını ve şase kablosunu takmayı unutmuyoruz.
Depodaki vanayı kapatmışsak açıyoruz.
Aracı çalıştırmadan köpüklü su ile gaz kaçağı varmı diye kontrol ediyoruz.Bunun için kontağı açıyoruz ama marşa basmıyoruz.LPG seçici kutudan tık geldimi köpük ile kontrol ediyoruz.
Sonra marşa basıp aracı çalıştırıyoruz.Su kaçağı ve gaz kaçak kontrolü yapıyoruz.
Sorun yoksa araç çalışıyorsa , rolanti normalse sorun yok.
Çalışmada sıkıntı varsa ayar vidalarını ayarlıyoruz.Araç normal çalıştığında bir gazcıya ayarlatabilirsiniz.
Bende depo boştu.Depodaki az gazla çalıştı 1-2 dakika sonra gaz bitti.Diyafram hareket ayar vidasını 2 tur kıstım.Yarın gaz alıp ayarlayacağım.
Bu işlem öncesi 12,7 litre lpg almıştım şehiriçi 85 km yol alabildim.35 kuruş sarfiyat.
100 kmde 125 litre lpg şehiriçi.... Sizce çokmu. Ondan önce 10 litre lpg ile 55 km yol alabilmiştim.45 kuruş sarfiyat.20-22 litre 100kmde şehiriçi.Sonra lpg pompacı komşu elle yarlkayınce 15 litreye düşmüştü.
Regülatör temizlik ve diyafram hareket ayar sonrası bakalım düşecekmi.
Eklentiler
Az önce 12,4 litre lpg aldım.(30 TL)
Deli gibi yağmur başladı lpg istasyonundayken.Ona rağmen kaputu açıp kaçak varmı diye kontrol ettim.Sorun yok.
Benzinde eve geldim.LPG'ye alıp çalıştırdım.Diyafram basınç ayarını kıstığımdan rolanti çok düştü stop etti.
Neyse ki eski konumunu kaç tur olduğunu biliyordum ve işaretliydi.
Eski konuma aldım.Karbüratöre giden lpg ayarına hiç dokunmamıştım.
Ve araç saat gibi çalıştı.
Rolanti vidasını sıkınca eskiden açması zor oluyordu ,sıkı oluyordu.Şimdi daha rathat sıkılıp , açılabiliyor.
Ve vidayı milim oynatınca rolantide değişim başlıyor.Eskiden belli bir noktadan sonra düşmeye veya yükselmeye başlıyordu.
Ve regülatör daha çabuk ısınıyor.
Bundan iyisi şamda kayısı....