Arkadaşlar selamlar.
Uzunca bir süre bu incelemeyi yazmayı düşünüyordum fakat iş-güç, seyahatler derken geciktim, yazamadım bir türlü…Nihayet fırsat bulabildim. Hepimizin yurtdışındaki fotolarından beğendiği fakat ülkemizde bulunmamasından dolayı bir türlü sahip olamadığımız Monte Carlo edition Fabia artık bende bir takıntı olmaya başlamıştı, çok beğeniyordum, özellikle beyaz rengin üzerine siyah aksesuarları, farları vs vs… Dolayısıyla bu çalışmam tamamen bu amaç doğrultusunda gerçekleşti ve 1.2 TSİ Fabia Ambiente Dinamik aracımı Monte Carlo’ya dönüştürmeye karar verdim. Ve araştırmalarıma başladım… İşte Ankara'da yaşayan Bursa orijinli Fabia 06 GUD 16 Monte Carlo Edition
Çok beğendiğim tamamı siyah renge sahip farları, sis farları, ön göğüs alnı, ızgara kaplaması, siyah kapı eşikleri, yan sticker ları vb. gibi birçok özelliğin yanında multifonksiyonel deri direksiyonu, kol dayama ünitesi, çelik spor pedalları, telefon koyma gözü, bagajdaki küçük eşya gözleri, gözlük kabı, arkada yer alan SKODA ve FABİA yazılarını aracıma uygulamaya karar verdim. Ayrıca bunların yanında koltuk arkası ahşap askılık (işte devamlı ceket diydiğim için inanılmaz ihtiyacım vardı) ve yurtdışında bir Octavia’nın arkasında gördüğüm kırmızı TSİ yazısını ve Cruise Control’ü de aracıma uygulamayı kararlaştırdım.
Yaptığım araştırmalar sonucunda yurtdışında daha uygun fiyatlara sahip olmasına rağmen gümrük sorunundan dolayı yetkili servisten ve tamamı orijinal Skoda aksesuarı ve yedek parçası olan ürünleri servis aracılığıyla sipariş verdim.
Bu arada aracımı geçtiğimiz Temmuz ayında alınca ilk yapmış olduğum uygulama plakalık iptali ve hiç hazetmediğim plaka çerçevelerinin selülozik tiner aracılığıyla silinmesi oldu. O dönemde inceleme yazma fikrim olmadığı için fazla foto çekmedim maalesef. İşlem oldukça basit, sadece dikkat gerektiriyor. Temin edeceğiniz pamuktan küçük parçalar halinde selülozik tinerde ıslatarak çerçeveyi kolayca silebilirsiniz, fakat dikkat etmekte fayda var çünkü rakam veya harflere değdiği anda silebiliyor. Sonucunda gayet güzel durduğunu belirteyim. Bu işlemi yaparken forumdaki bir arkadaşın yaptığı çalışmadan yararlandım. Yapıştırmayı da 3M çift taraflı bant ve silikon vasıtasıyla yaptım. Aralardan suyun akabilmesi ve paslanmayı önlemek için mutlaka boşluk bırakın ve yatay şekilde değil, dikey olarak 1 şerit bant, 1 sıra silikon şeklinde uygularsanız en iyi sonucu alabilirsiniz.
Monte Carlo çalışmama dönecek olursam; öncelikle elime ulaşanlar: orijinal koltuk arkası askılık, telefon koyma gözü, bagaj bölme aparatları, siyah kapı eşikleri ve Monte Carlo sis farları oldu. Hemen montajını yaptırdım…
Monte Carlo sis farlarının montajı zaten aracım Ambiente Dinamik olup tesisat halihazırda mevcut olduğu için 10 dakika sürmedi. Sis farları özellikle çok hoşuma gitti, siyah iç zemini çok farklı ve beyaz arabaya yakıştığını düşünüyorum.
Ahşap askı aparatı gerçekten kaliteli bir malzemeden yapılmış, ahşap ön konsola sahip bir Octavia veya Süperb olsa daha da oturabilirdi iç mekana ama
Fabia’ya da gitmedi değil hani …
Bagajda küçük eşyaları düzenlemek için aparatların Fabialarımızda neden fabrika çıkışlı olarak gelmediğini anlayamıyorum bir türlü. Çok para tutuyor desen, 10-15 tl tuttu hepsi ama uğraştırıyorlar bizi bu küçücük aparatların peşinde. Montajı zaten halihazırda bulunan birkaç deliğe aparatları takmakla tamamlanıyor. Küçük ama oldukça kullanışlı ve gerekli ekipman bence…
Çelik pedallar görüntü olarak çok güzel duruyor ama yağışlı havalarda ıslak ayakkabı tabanıyla basınca ilk basışta bir kayma yaşanıyor gibi geldi ama sonradan alıştım. Montajı çok basit diğer pedal başlıkları çıkarılıp direkt olarak monte ediliyor.
Arabaya bindiğimizde eğer hava kapanırsa gözlüğümüzü çıkardığımızda koyacak yer bulamıyoruz maalesef. Tek koyacak yer olan vites topuzunun önündeki bölmeye konulduğunda da manevralar sonucunda sağa sola çarpmalarla gerek çıkardığı sesle dikkatimizi dağıtıyor gerekse çizilme ve kırılmalar yaşanabiliyor. Dolayısıyla da halihazırda Skoda’nın bize bir diğer şakası olduğu üzere, Fabialarımızın tavanında yer alan ve neye yaradığını ilk bakanın kesinlikle anlayamadığı kapağı çıkarınca tek parça bir ürün olduğu için yerine direkt olarak çıt diye yerleştiriliyor. Başka bir incelemede arkadaşlar gözlüğün sıcak havalarda çok ısınmasından veya gözlüğün kutu içinde hareket ederken ses çıkarmasından bahsetmişler ama ben böyle bir durumla karşılaşmadım henüz. Oldukça memnunum yani...
Ayrıca diğer bir koyacak yer bulamadığımız ve herkesin elinin altında bulunmasını isteyip, kimilerinin neredeyse bir servet değerinde olup zarar görmesini istemediğimiz telefonlarımızı koyacak bir göz olmadığı için Skoda’nın orijinal telefon koyma gözünü düşünüyordum. Superskoda.com da bakıp bakıp karar veremezken, İrfan abinin incelemesinde gördükten sonra ben de almaya karar verdim. Dıştan sert plastikten yapılmasına rağmen içi görece daha yumuşak olduğundan telefonu çizmeyen ve telefonun içinde dik bir vaziyette durarak ekranını da direksiyondayken görebileceğimiz bir şekle sahip telefon koyma gözü. Apple Iphone lara tam uyum sağlarken, daha geniş ve büyük olan Samsung Note 2,3 gibi telefonlara XXSmall gelebilir benden uyarması
Kapıyı açıp ilk içeri girme faslında ayakkabının sürtmesi sonucu çizilen kapı eşiğini korumak amacıyla kapı eşiği taktırmaya karar verdim. Krom olan eşik hem daha rahat çizilebilmesi ve çizik ve kir belli etmesi hem de çok daha pahalı olması sebebiyle siyah plastik olanına yöneldim. Çift taraflı bantla 4 parça olarak gelen kapı eşikleri kapı eşiği temizlenerek direkt olarak yapıştırılıp hafifçe bastırınca yerine sımsıkı yapışıyor ve kesinlikle oynama bile yapmıyor.
Fabialarımızda belki de en gerekli ve ihtiyacını duyduğumuz parça olan ve Skoda’nın yüksek fiyatları nedeniyle birçok arkadaşımızın orjinaline o kadar para vermek yerine farklı arayışlara gitmesine yol açan kol dayaması için açıkçası verdiğim paraya acıdım, yuh dedim ama yarın yolda giderken kırılmasın, gıcırdamasın, herhangi bir kötü görüntüye yol açmasın diye farklı ürünlere yönelmedim. Montajının inanılmaz uzun sürmesini garipsedim baştan ama oldukça sağlam yapıldığını ve tabana sabitlendiğini görünce içim rahat etti. Yolculuk esnasında çok büyük rahatlık sağlıyor, konfora bir tık ekliyor diyebilirim…
Uzun bir süre zarfında sipariş ettiğim Monte Carlo farların İstanbul’a geldiğini öğrenince, haftasonu gelir diye bekleyemedim. 08:30’da servisin açılışına yetiştim ve ürünlerin 11:30’da geleceğini öğrenince diğer modelleri inceledim showroom da
Nihayet farlar geldi, kutularından çıkarılmalarını büyük bir heyecanla izledim. Ardından montajına geçildi ama kolay bir şey değilmiş bunu anladım. Önce tamponu sökmeden takılıp takılamayacağına baktılar, ardından takılamayacağını görünce, tamponu söktüler ve farların montajını gerçekleştirdiler. Aracın görüntüsünü daha bir agresif yaptığını düşünüyorum Monte Carlo farların.
Eski farlarda kısa ve uzun farlar için iki ayrı H7 halojen ampul varken Monte Carlo’da kısa ve uzunu mercek ayırıyor, dolayısıyla da herbir farda tek bir ampul kullanacağım için araştırmalarım ve İrfan abinin tavsiyeleriyle Philips Xtreme Vision’da karar kıldım ve Ankara Şaşmaz’daki Özen Ticaretten aldım, montajını da hemen orada 2 dk içinde yaptılar. Gitmişken Parklara da turuncu Osram T10 ampul taktırdım ama yakında onları LED leyip daha da belirgin olan turuncu ışık veren led dipsiz ampulleri gündüz farına takmayı düşünüyorum.
Fabia Monte Carlo’nun bir diğer karakteristiği ve diğer Fabialardan ayrılan kısmı olan ızagara çerçevesi ve siyah ön alın, krom olan parçaların yerine monte edildi. Açıkçası ilk başlarda çıkarıp piano black kaplatmayı ya da Plastidip ile kaplamayı düşündüm ama daha sonra oluşabilecek olan her çizilme vs. işlem sonucunda alttaki krom kısmın belirgin hale gelebilme ve her defasında aynı işlemi tekrarlama sıkıntısı doğuracağından bu fikirden vazgeçtim. Ayrıca tüm parçaları orijinal olarak aldıktan sonra bir tek bunlar mı dert oldu diye bunların da siparişini verdim
Hepimizin bildiği üzere Fabialarımızın direksiyonları 4 kollu ve direksiyon kaplaması ise bırakın deri olmayı eli terleten ve bir o kadar da tutmada kötü bir hissiyat veren plastik-kauçuk benzeri bir yapıda. Dolayısıyla Monte Carlo edition çalışmamda önemli bir yeri 3 kollu multifonkisyonel deri direksiyon kapsıyordu. Araştırmalarıma önce Türkiye’deki internet siteleri, parça tedarikçileri ve tabi ki yetkili servislerle başladım. İnternette bunu tedarik eden bir firma-site bulamadım, servise yöneldim. Servisin bana fonksiyonel olmayan direksiyon için bile 700 küsür fiyat belirtmesi üzerine tüm çabalarımı yurtdışına yönlendirdim. Vee sonuç olarak skoda-parts.cz sitesinin sahibi Ales Prozak ile yapmış olduğum görüşmeler neticesinde anlaştım ve paranın kendisine transferinin ardından 1 hafta sonra kargom 2 gün gümrükte kaldıktan sonra PTT tarafından teslim edildi. Hemen montajı için servise gittim, montajı yapıldı; fakat önemli bir sorun ortaya çıktı: fonksiyonları kullanamıyorum (!) ama yurtdışı ile yazışmalar devam ediyor, en kısa sürede bu sorunu da çözeceğiz ne pahasına olursa olsun
Fabiamı özelleştireyim güzelleştireyim derken aracımdan gelen sesin artması üzerine forumda danıştığım arkadaşların tavsiyeleri sonucunda gittiğim serviste ustanın triger kayışının değişmesi gerektiğini, eğer değiştirmezsem ilk çalıştırmada gelen sesin giderek artacağını ve motorda çok büyük sıkıntıların olabileceğini söyledikten sonra değiştirmeye karar verdim. Ama ortada büyük bir sorun vardı çünkü aracımın garantisi bittikten 3 ay sonra olması şaka gibiydi. İstanbulla yapılan yazışma sonucunda % 70 oranında indirim sağlayan iyiniyet garanti indirimi aldım ama buna rağmen bana 300 kağıda patladı triger seti
Ama ileride daha büyük bir sıkıntı olup daha büyük masraflara katlanmaktansa razı oldum paşa paşa…
Manuel bir araca sahip olmanın uzun yolda kaçınılmaz sıkıntısı olan ayak spazmlarını
gidermek ve aynı zamanda yakıttan tasarruf edip uzun yol masrafını azaltmak için cruise control taktırmaya karar verdim. Yüce’nin elindeki kitin problemli olduğunu öğrendikten sonra Ankara’daki diğer yetkili servisten çektik Türkiye’de kalan 2 Cruise Control kitinden birini. Sonra da montajı yapıldı. Kutunun içinde yeni kontrol tuşları yer alan silecek seti ile birlikte yeni konfor ünitesi ve kablo seti de yer alıyor. Soldan direksiyonlu araçlar için CC setinin kodu: 5J1 035 623A, sağdan olanlarınkinde ise 623 ile bitiyor sanırım, internetten satın alacak olanlar dikkat etmelerinde fayda var bence. Eski 6R7 937 086H kodlu konfor ünitesinin yerini 6R7 937 087H kodlu highline konfor ünitesi alıyor. Çünkü CC ile multifonksiyonel direksiyonun özelliklerini kontrol edilebilmesi için konfor ünitesinin de değişmesi gerekiyor. Skoda’nın bunu düşünüp silecek kollarını ayrı, konfor ünitesini ayrı satmamalarına şaşırmadım değil
Ve Cruise Control sonrasındaki yakıt sarfiyatımdan bir örnek:
Bu da Cruise Control süz manuel hız denemesi
Son olarak Fabiama 2013 Fabia Monte Carlo’da olan büyük harfle yazılan soldaki SKODA ve sağdaki FABİA yazılarının montajı yapıldı. Tabii bir de farklı duracağını düşünüdüğüm FABİA yazısının altındaki kırmızı TSİ yazısı
Öncesi:
Sonrası:
Merak edenler olabilir, Monte Carlo çalışmamda tek yapmayacağım husus dış siyah trimler çünkü hem Fabiamın üzerindeki 15 inçlik lastikleri daha da küçük göstereceği hem de inanılmaz bir şekilde yaklaşık 400 Euro civarında fiyatı olduğu için. Kesinlikle bu parayı vermem bunun yerine biraz daha veriri O.Z. jant alırım daha iyi
Yeni logoların da siparişi verildi, gelince incelemeye eklenecek
Monte Carlo konusunda geriye kalan tek çalışmam 2013 model Fabiaların deri vites topuzu ve 17 inç jant & lastik konusunda olacak, bunu da baharda gerçekleştirmeyi düşünüyorum.
Tüm bu parçaların elime ulaşması, Fabiama montajı süreci yaklaşık 2-3 kadar sürdü, yok siparişi, yok İstanbul’da olması-olmaması, yok Çek Cumhuriyeti’nden gelmesi falan filan derken… Yorucu oldu beklemesi, montajı falan… Tabii bir de ödemesi … :++:
Fabia tamamen çehre değiştirip Türkiye’de ilk yapılan Monte Carlo çalışması olduğunu düşününce keyif vermiyor değil hani… Unutturuyor tüm bu sıkıntıları…
Fabia Monte Carlo Edition fotoları karşınızda, umarım beğenirsiniz.