škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Motor Nasıl Açılır..?

abex · 14 · 22661

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı abex

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 154
    • Profili Görüntüle
arkadaşlar rektefiye sonrası rodaj süresini (1000km) doldurmak üzereyim. bundan sonraki adım söylenilene göre motoru açmak. bu iş nasıl oluyor, incelikleri nelerdir


Çevrimdışı mathiac

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 12
    • Profili Görüntüle
Ben de merak ediyorum bunu, motor açma olayı var mı hala? Biraz araştırma yaptığımda her viteste izin verilen devirlerin üst limitlerinde bir süre gitmek gibi birşeyler çıkarmıştım kendi kendime...
Bir de eğer varsa motorun açılıp açılmadığını nasıl anlarız?
« Son Düzenleme: 25 Ekim 2013, 09:28:30 Gönderen: mathiac »


Çevrimdışı Akif Hoca

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5102
    • Profili Görüntüle
Bu konuda bir çok efsane var.
Edindiğim bilgi ve tecrübeme göre;
Ara ara 1. vites haricinde her viteste gaza son devire kadar çökün.
Son devire gelince vites yükseltin.
yüksek devirde kullanmayın..
« Son Düzenleme: 25 Ekim 2013, 11:50:04 Gönderen: Akif Hoca »


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Akif Hoca;448261
Bu konuda bir çok efsane var.
Edindiğim bilgi ve tecrübeme göre;
Ara ara 1. vites haricinde her viteste gaza son devire kadar çökün.
Son devire gelince vites yükseltin.
yüksek devirde kullanmayın..
@Akif Hoca,
"Motoru açmak" yeni alınan araçlarda veya rektifiye (yenilenmiş) motorların şehirlerarası yollarda yüksek hızlarda bir kaç yüz kilometre kullanılarak, motorun bundan sonraki performansını yükseltmek için yapılan işleme halk arasında verilen addır.
Peki bu uygulama ne kadar doğru? Aslında bu tür uygulamalar, motoru açmak değil uzun vade de "motoru kapatmak" tır.
Yani: Motorun ekonomik ömrünü kısaltmaktır.
Peki işin aslı nedir?
İşin aslını motorlu taşıt üreticilerine bırakmak gerekir.
Üreticiler, ürettikleri araçların "kullanıcı el kitapları" nda (yani, Owner’s Manual ya da Operator’s Manual) bu konuya açıklık getirmektedirler.
"Rodaj (Running in – Alıştırma)"veya "yeni aracın kullanımında dikkat edilmesi gereken noktalar" başlığı altında bazı konulara dikkat çekerler.
Rodaj denilen konu ,üreticiden üreticiye de bazı farklılıklar gösterecek ya da gösterebilecektir.
Konuya özel durumlar dışında genele bakarsak,
Benzinli ve dizel motorlu araçların üretim amacı ve özellikleri farklı olması nedeniyle rodajları da farklıdır. Diğer bir değişle üretim farklılıkları göz önüne alınarak bir sürüş tarzı ve rodaj yöntemi izlenmelidir.
Bu dönemde motor ne kadar korunursa, ileride kullanıcısına hem daha fazla verim sunar hem de daha az masraf çıkarır.
Motoru ve diğer parçaları zorlamadan yapılan rodaj, aracın kullanım ömrüne, güvenilirliğine ve ekonomikliğine önemli katkı sağlar.
Rodaj süresince genel ve ortak yapılması gerekenlere gelince;
1 - Motoru yüksek devirde çalıştırarak zorlamaktan,
2 - Ani ve çabuk kalkıştan, (Asfaltı inletmekten-ağlatmaktan !)
3 - Vites küçülterek ani hızlanmadan,
4 - Ani frenlerden,
5 - Uzun süreli yüksek devirde kullanmaktan kaçınılmalıdır.
Genel olarak benzinli motorlarda 1000 km, dizel motorlarda 1500 km’den sonra vitesler ve hızlanmalar, motorun müsaade edilen en son devre kadar yavaş yavaş zorlamadan çıkarılmalıdır.
Motor verimi benzinli motorlarda yaklaşık 3000 km, dizel motorlarda 5000 km’den sonra en yüksek düzeye gelir.
Ayrıca motorun yağ tüketim durumu ise yeni motorlarda veya yenilenmiş motorlarda, piston,segman ve silindir duvarları alışma sürecinde daha fazla yağ tüketir. Yeni motorlar veya komple yenilenmiş motorlar ancak 5000 km’ den sonra normal yağ tüketimi seviyesine ulaşır.
Akla yeni nesil araçların yeni nesil motorlarında rodaj var mıdır? sorusu geliyor. Elbette vardır, Ancak, üreticiler yeni nesil motorlar için genellikle rodaj kelimesini kullanmaktan kaçınmaktadırlar. Bu kelime yerine kullanıcı el kitaplarına "yeni araçların kullanılması" gibi başlıklar altında, aslında bu başlıklar bal gibi bir tür yarı gizli rodaj içerikli açıklamalardır.
Ancak, yeni nesil araçların motorların rodaj süresinin daha kısa olduğunu da belirtelim.
Özetlersem, “Yeni araçlarda motorun alıştırılması süresince; araç tam gazda kullanılmamalıdır. Motor düşük devirlerde asla zorlanmamalıdır. Bütün viteslerden gerektiği şekilde yararlanılmalıdır. Gaz pedalına, bütün vites ve sürüş hızlarında mevcut pedal hareket mesafesinin en çok 3/4′ünü kullanacak şekilde basılmasına özen gösterilmelidir. Araç, azami hızının 3/4' ünden daha hızlı sürülmemeli ve gereksiz şekilde sert frenlemelere maruz bırakılmamalıdır”.
Ben, benim Fabia'yı aldığımda ilk sorduğum konu rodaj süresiydi. Aldığım cevapta "Fabia motorları rodajı yapılmış olarak gelmektedir. Motor açmaya gerek yoktur" denilmişti. Gerçektende araç çok kolay devirleniyor gibiydi, Şimdi ise özellikle sibop yakma olayından sonra açıkçası çok tereddütteyim bu konuda.
Bir diğer konu özellikle motoru yenilenen araçlarda bu yenilenmenin motorun tabii ömrünü tamamlaması sonucunda mı yapıldığı (300.000 km yapan MPI motorları gördüm, daha tık yok) yoksa yapılan işlemin kısmi bir yenilememi olduğunun bilinmesinde yarar vardır. İlk sahibi susuz bırakır yağsız bırakır yada yağ devridaimi bozulur ısrarla gider yatak sardırır vs. vs. Bu durumda vatandaş krank sarmışsa çıkma mı kullandı,aynı şekilde eksantrik mili ne alemde? çoğu kez usta "daha idare eder abi" der geçer, gerçekten idare edermi? yada sevine sevine motor yenilenmiş derken 3-4.000 km sonra sorun mu yaratır,pistonlar/sekman mı atılıp geçildi, gömlek durumu bilinmez. Yatak sarmış krank ne alemde? taşlanıp ek yatakla mı yapıldı komple mi değişti. Ve bir yığın soru, daha şanzıman, rot, kronik sıkıntı z rotlar, laleler, kronik direksiyon kutusu durumu, aks ve bilyalar, vb. buralara girmedik, daha sadece motordayız.:)


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: Picasso;448276
...özellikle motoru yenilenen araçlarda bu yenilenmenin motorun tabii ömrünü tamamlaması sonucunda mı yapıldığı (300.000 km yapan MPI motorları gördüm, daha tık yok) yoksa yapılan işlemin kısmi bir yenilememi olduğunun bilinmesinde yarar vardır. İlk sahibi susuz bırakır yağsız bırakır yada yağ devridaimi bozulur ısrarla gider yatak sardırır vs. vs. Bu durumda vatandaş krank sarmışsa çıkma mı kullandı,aynı şekilde eksantrik mili ne alemde? çoğu kez usta "daha idare eder abi" der geçer, gerçekten idare edermi? yada sevine sevine motor yenilenmiş derken 3-4.000 km sonra sorun mu yaratır,pistonlar/sekman mı atılıp geçildi, gömlek durumu bilinmez. Yatak sarmış krank ne alemde? taşlanıp ek yatakla mı yapıldı komple mi değişti. Ve bir yığın soru, daha şanzıman, rot, kronik sıkıntı z rotlar, laleler, kronik direksiyon kutusu durumu, aks ve bilyalar, vb. buralara girmedik, daha sadece motordayız.:)
Otomobilden soğudum he!:rm:


Çevrimdışı mathiac

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 12
    • Profili Görüntüle
Ben de aracı teslim almadan önce netten kullanıcı klavuzunu okuyarak hareket etmiştim, rapidler için klavuzda aşağıdaki gibi açıklamalar mevcut;
Yeni motor
İlk 1 500 kilometrede motor mutlaka alıştırılmalıdır.
1 000 kilometreye kadar
› Takılmış olan vitese ait azami hızın 3/4'ünden daha hızlı gitmeyiniz, yani izin verilen
azami motor devrinin 3/4'üne kadar.
› Tam gaz vermeyiniz.
› Yüksek motor devirlerinden kaçınınız.
› Römorkla sürmeyiniz.
1 000 ile 1 500 kilometre arası
› Sürüş gücünü takılmış olan vitesin tam hızına kadar yavaş yavaş yükseltiniz, yani
izin verilen en yüksek devir sayısına kadar.
Motor, ilk kullanım saatlerinde daha sonraya göre (tüm hareketli parçalar birbirine
alıştığında) daha fazla sürtünme gösterir. İlk 1 500 kilometredeki sürüş tarzı bu
alıştırma işleminin kalitesini belirler.
Alıştırma süresinden sonra da araç hiç bir zaman gereksiz yüksek motor devirlerinde
sürülmemelidir. İzin verilen azami motor devri kilometre saatinin skalasındaki
kırmızı bölgenin başlangıcı ile işaretlenmiştir. Düz şanzımanlı araçlarda en geç
kırmızı bölgeye ulaşınca bir üst vitese geçilmelidir. Hızlanma durumundaki (gaz
verme) olağan dışı yüksek motor devir sayıları, otomatik olarak sınırlandırılır, ancak
motor yanlış vites küçültmeden kaynaklanan yüksek devir sayılarına karşı korunmaz,
böylece devir sayısındaki ani yükselme izin verilen azami devir sayısını
geçebilir ve motora zarar verebilir.
Düz şanzımanlı araçlar için diğer taraftan şu da geçerlidir: Aracınızı çok düşük devir
sayısı ile sürmeyiniz. Motor artık düzgün dönmüyorsa, vitesi küçültünüz.


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;448289
Otomobilden soğudum he!:rm:
@Uğur@k@r,
Walla 2.el dedikmi hele bi dur demek lazım. Hiç kimse durup duruken 20-40-60.000 km deki bir aracı elden çıkarmaz.Çıkanlar ise en azından 90.000-200.000 km de olanlar.Çok zor bulunur bizim komşu gibi 213.000 km deki fabianın ses yapıyor diye lalesini, aks bilyasını,eksantrik zincirini değiştirip aksayan ufak tefek şeyleride yaptırıp satsın.Neredeyse 1500 TL masraf yaptı ve 13.600 TL yede gitti 2001 model araç.Unuttum,Konyaya gittim,143.000 km de 2006 Octavia Combi Elegance 1.6 MPI Araca baktım Kasa çok temiz sadece sağ çamurlukta komple boya var ama org.Amma Motor bitik.Uzman değilim ama fincan sesinden tut şanzıman uğultusuna vites geçişleri sıkıntılı.Araç zor toparlıyor, yokuşta bayılıyor Yani komple inecek Belki adam olur ama astarı yüzünden pahalıya gelir.Üstelik kesinlikle Ankara plakalı araçla takasada razı değil,Yani bir durum var ama bir şeyede yoramadım,kısacası döndük.Zaten fiyatta bir şeyler anlatıyor 23.000' e kadar indi o da tık para.
Fabiama kadar gümrükte bırakılıp bir tanıdık tamirci arkadaş yoluyla ihaleyle aldığım 3 aracım dahil sayısını unuttum hep 2. el kullandım.Öyleki gümrükten aldığım 1972 model opel kapitanın motorunun içi boş çıktı. 2. el hurdadan topladığımız parçalarla adam edip zor elden çıkarttım.İlk aracım 1974 Haci Murat'tı. Kırklareli plakalı sıfırken Kırklareli köprüsünden dereye uçup 3 ay suda kalmış.Orj. rengi gece mavisi ama 2 yıl sonra orası burası mısır patlağı gibi alttan çürümeye başlayınca foyası meydana çıktı. Orta kabin beyaz,arka bagaj bölümü koyu yeşildi.Boyatıp elden çıkardım.Kısacası 2. el piyasında akla gelmedik şeyler çıkabliiyor.Bunun için eğer 2. el alacaksak bazı şeyleri öğrenmemiz lazım, Bilmiyorsak bir bilenle gitmek gerekiyor.
Birde şunu unutmamakta lazım
"TECRÜBE, YENİLEN KAZIKLARLA DOĞRU ORANTILI OLARAK ARTAR"
« Son Düzenleme: 25 Ekim 2013, 18:11:16 Gönderen: Picasso »


Çevrimdışı umtdrn

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 481
    • Profili Görüntüle
Bu konudan başka bir yere geldim ben . Bizler bazen kullandığımız araçları çok dinliyoruz. Her gün araca bindiğimizde neresinden ses geldi , motor sanki bitmiş gibi , araba tekliyor , şu oldu, bu oldu ...
Bende böyleyim arabamı çok dinlerim , bir yerden en ufak bir ses duysam kafamı takarım.

Üstüne binip gittiğim şey sonuçta bir makine, ve binlerce parçadan oluşmuş . bu parçaların her birinin her an arıza yapma bozulma olasılığı mevcut .

Yıllardır gittiğim aracımın her arızasına bakan ustam , ben sürekli şurasından burasından şikayet ettikçe arabanın , bana ; çok duyurma , kendi haline bırak arabayı , der.

Aslında bir yerde doğru , sakınılan göze çöp batar misali , dinledikçe bir şey çıkıyor. Ben artık çok dinlemiyorum arabayı..

Tabi bu ne olursa olsun boş ver anlamına gelmiyor , sadece biraz daha rahat olalım diyorum.


Çevrimdışı Akif Hoca

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5102
    • Profili Görüntüle
Bu tür çok sayıda yazı okudum, motor, aktarma, şanzıman rodajı v.s.
kısaca anladığım ve benim aklıma yatanlar,
ilk 1.000 km de sakin kullanımla parçaların alıştırılması,
1.000-1.500 km arası  devirli kullanım.
sonrasında da motoru açmak için ara viteslerde kısa süreli max. devirde araç kullanımı olarak özetlenebilir..


Çevrimdışı abex

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 154
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Akif Hoca;448324
Bu tür çok sayıda yazı okudum, motor, aktarma, şanzıman rodajı v.s.
kısaca anladığım ve benim aklıma yatanlar,
ilk 1.000 km de sakin kullanımla parçaların alıştırılması,
1.000-1.500 km arası  devirli kullanım.
sonrasında da motoru açmak için ara viteslerde kısa süreli max. devirde araç kullanımı olarak özetlenebilir..

saol hoca.. asıl sorum bu max devirde vites geçişlerini ne zamana kadar yapıcaz

Alıntı yapılan: umtdrn;448317
Bu konudan başka bir yere geldim ben . Bizler bazen kullandığımız araçları çok dinliyoruz. Her gün araca bindiğimizde neresinden ses geldi , motor sanki bitmiş gibi , araba tekliyor , şu oldu, bu oldu ...
Bende böyleyim arabamı çok dinlerim , bir yerden en ufak bir ses duysam kafamı takarım.

Üstüne binip gittiğim şey sonuçta bir makine, ve binlerce parçadan oluşmuş . bu parçaların her birinin her an arıza yapma bozulma olasılığı mevcut .

Yıllardır gittiğim aracımın her arızasına bakan ustam , ben sürekli şurasından burasından şikayet ettikçe arabanın , bana ; çok duyurma , kendi haline bırak arabayı , der.

Aslında bir yerde doğru , sakınılan göze çöp batar misali , dinledikçe bir şey çıkıyor. Ben artık çok dinlemiyorum arabayı..

Tabi bu ne olursa olsun boş ver anlamına gelmiyor , sadece biraz daha rahat olalım diyorum.

aynen katılmakla beraber son yaptığım masraflar sebebi ile benimde aklıma bir deyiş geldi:

 ''g... giren şemsiye açılmaz


Çevrimdışı GNC75

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 514
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: abex;448339
saol hoca.. asıl sorum bu max devirde vites geçişlerini ne zamana kadar yapıcaz

yazdığı gibi sadece 500km yeterli..



Çevrimdışı abex

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 154
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Akif Hoca;448401
:) aynen..


peki deiklerinizi uyguluyacam beni zorlayan benzinde kullanmak gaza 1000 km sonra geçebilirmiyim


Çevrimdışı dgn

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7891
    • Profili Görüntüle
Fabia'da ilk 1000km dikkat etmiştim hatta ilk 10bin km boyunca pek basmamıştık bile.Ama Passatta bunu yapmadım, 500kmde iken başladım yapıştırmaya km oldu 4300 hala yapıştırıyorum.Şuan bence normal bir TSI dan daha iyi gidiyor gibime geliyor.2 gece önce E36 320i ile drag yaptık 5 kez.Beşindede araya kamyon soktum.Hatta birinde de bilerek geç kalkıp 3. viteste geçtim.Namussuz iyi gidiyor birde yağını değiştirdim mi tamamdır:)