dip not:fren diski taşlanmaz tornalanır. taşlama çok farklı bir işlemdir.
fren diski üzerinden santimetreler alınmıyor 2-3mm kadar alınıyor en fazla yeni disk almaktan iyidir aslında ama bilinmeyen gerçek şudur; tornalanan fren diskinin malzeme özelliği değişir ve gevrekleşir. dolayısıyla ısı değişimlerinden daha çabuk etkilenmeye başlar. bu ne demek? frene bastığınızda ama az ama çok diskler ısınmakta ve kışın yollarda sular birikmekte. ne kadar dikkat ederseniz edin bu sular (ki onlar ankara gibi yerlerde baya soğuk oluyorlar ) diskinize temas etmekte ve ısınmış olan diskinizi hızla soğutmakta. tornalanan disk bu ısı değişimlerine karşı daha hassas olduğundan yüzeyinde bozulmalar tekrar meydana gelmekte. bu işin önüne geçmek için tornalandıktan sonra tavlama gibi bir ısıl işlem uygulanması gerekiyor ki sanırım hiçbirimizin öyle bir imkanı yok.
tornalanarak da kullanılabilir ama bu dediğim hususları göze almalısınız. seçim sizin.
DDŞ kardeşim müsaadenle ilave yapmak isityorum öncelikle
"fren diski taşlanmaz tornalanır. taşlama çok farklı bir işlemdir."
açıklama süper, çünkü doğru!
ancak değişim olacak bilgiler var onlar da şunlar :
ölçü konusu doğru ama bu bazen daha az bazen de daha fazla olabilir ölçü, tamamen disk yüzeyinin temizlenmesi ile ilgili derin iz varsa fazla talaş alınabilir. genelde bir aracın diski 2 kez ellenir fazlasından kaçmak lazım bunada torna ustası karar veri ama makine öğretmeni olduğum için ve torna tezgahı ile yakın ilişki yaşadığım için
karar mercii benim.
diğer husus ise ; tornalanan fren diskinin malzeme özelliği kesinlikle değişmez ve gevrekleşmez birde şu var fren diski zaten gevrek olan (gri) lamel grafitli dökme demirden yapılmaktadır yani döküm dür.
alıntıdır;Gri (Lamel grafitli) dökme demir parçalarMotor bloğu
Fren diski
Kampana
Yağ pompalama çubuğu
Su pompası pervanesi
Denge parçası
Krank kepi
Manifold
Vantilatör kasnağı
Fren diski
Su pompası gövdesi
Volan
yapımında kullanılır.
http://iats09.karabuk.edu.tr/press/bildiriler_pdf/IATS09_05-99_84.pdftonacı diski tornalarken mümkün olduğunca agır devirde işler bu bir kuraldır tornada çap büyüdükçe devir azalır çap küçüldükçe devir artar prensibi ile çalışılır.
bu durumda şu ortaya çıkar devir düştügü için kesme esnasında ısı artmaz.
ısı aslında frenlemede artar ısı değişiminden etkilenme burada başlar aşırı ve gereksiz fren kullanımından imtina etmek gerekir bolca frenlemeden sonra gidip araba yıkarken yada yıkatırken disklere su tutulmaz diskler ani soguması ile çatlar çatlayamazsa çarpılır. bir çukura aniden girdinizde sakın olaki frene basıp yüklenmeyin diskler eğilir, fren diski durdurur ve duran disk çukur kenarına çarpma eğilimi gösterir ve darbe alır onun için çukura girince bırakın girdiği gibi çıksın aracınız.
bu arada Doğukan teşekkür sayende paylaşım fırsatım oldu.