Öncelikle, ayrıntılı bilgilendirici yazınız ve ilginiz için teşekkür ederim. Başlığın ilk yazısında da belirttiğim gibi, akünün üzerinde bakım yönergesi var. Ben de sizin dediğiniz gibi etiketin altında gözler olacağını ve buradan saf su eklemesi yapılacağını düşünerek etiketi kaldırdım. Önceki aküm fabrika çıkışı akuma adında bir markaydı ve o aküyü tam yedi yıl kullandım. üstelik şimdiki aküyle değiştirdiğimde akuma marka akü bitmemişti bile. Saf su bakımlarını yaptığım için bu kadar uzun zaman kullandığımı düşünüyorum. Evet, etiketi kaldırdım ve gözler yok. Üst kapağı biraz zorladım, belki kapak bütünüyle çıkıyordur diye ama olmadı. Üreticiye e-mail yolladım, onlar da yazmış. Durum, ilk mesajımdaki gibi. Biliyorsunuz ki şarjdan önce biraz saf su eklemeyi öngörüyor şarj aletinin kullanma kılavuzu. Onuda geçtim, akünün içindeki sıvı, plakaların hizasına ya da daha aşağıya indiyse şarj etmek de sorun oluşturur diye düşünüyorum. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Bunu söylediğiniz iyi oldu.teşekkür ederim.
Akü henüz 2 yıllık. Henüz diyorum, çünkü fabrika çıkışı olan akuma marka 45 amper akü tam yedi yıl dayandı. ve dğiştirdiğimde hala bitmemişti.
@kor_ay,
Benim aracın aküsüde Akkuma'dı ve direksiyonu çevirirken farlarda ışık azalması yaptığı için 2010 yılı Aralık ayında değiştirdim. Aslında çok kötü bir zamana denk gelmişti Tam ev taşıyordum araçta sibop yatakları ile ilgili bir sorun çıkmıştı.Akünün bakımını bile yapamamıştım. O kargaşada değiştirdim. O akü şimdi evde elektrik kesintilerinde "emergency light" olarak görev yapıp 4 adet 40 Watt floresant ampulü yaklaşık 140 saatin üstünde çalıştırabiliyor. Kısacası akü sapasağlamdı.Değiştirdiğim aküyü servisten almıştım Belçika malı ve aynen akkuma gibi 6 kapaklı.Bu kışta bakım yapmadım -12 oC de rahat marş bastığı için dokunmadım. Siz aracı her gün kullanıyorsanız sürekli kısmi sarjı yaptığı için şimdilik şarj ettirmeyin derim Fabianın şarj sistemi hatasız ve 14.4 Volta akü eriştiğinde şarjı zaten kesiyor. Eğer aldığınız akü
jelli ise yani tam bakımsız akü ise zaten bu tip akülerde sıvı halde elektrolit bulunmadığı için su ilaveside gerektirmez, şarj sırasında oluşan gaz çıkışı dönüşümlü olarak jel içinde emdirildiğinden çok uzun süre akü dayanacaktır. Ancak bana sorsalar tam bakımsız mı yarı bakımsız mı (Akkuma ve vb. gibi) ben yarı bakımsızı tercih ederim. Genellikle kışın arabayı kullanmıyorum. Şirket aracı bana fazlasıyla yetiyor. 7 yıllık araç daha yeni 43.000 km de. Tam bakımsız aküler bu şartlar altında şarjsız kalacağı için çabuk çökerler.
Eğer akünüz sulu ise ki ilk önce jelli mi-sulu mu bunu tespit edin, sulu ise mutlaka akünün üstünde gaz çıkışı için en azından 6 adet delik vardır.
Zaten su (Elektrolit) eksilten aküde bir sorun vardır demektir ve eksiltme 3.-4. yıldan sonra oluşur. Elbette gözlerde oluşan ve plakalara kadar düşmüş elektrolit seviyesini saf su ilave ederek üreticinin gösterdiği çizgi hizasına kadar yükseltmek gerekir. Fazlası plakalar arası köprüyüde asit içinde bırakacağından bağlantı köprülerinin kopmasına neden olur. Su kaybeden gözde yada gözlerde asit yükselmesi olur ve akününün marka ve yapım tekniğine göre bu değer 1.240-1.260-1.280
"gr / cm3"' nin üstüne çıkar. Genel kabule göre:
1,280 - 1,260 tam şarjlı
1,260 - 1,230 3/4 şarjlı
1,230 - 1,200 1/2 şarjlı
1,200 - 1,170 1/4 şarjlı
1.170 - 1,140 şarjsız
1,140 - 1,110 arasında ise tamamen boş kabul edilir. Modern tekniklerle yapılan akülerde plakalara katılan katlı maddelerine (BSI-Antimuan - kalsiyum vs.) göre asit yoğunluğu 1.240 cm3'e kadar tam şarjda düşürülmüştür.
Şarj sırasında plakalarda oluşan sülfatlaşmadaki H2SO4 elektrolite geçeceğinden elektrolitteki asidik ortam verdiğim değerlerin çok üstüne çıkacaktır. Bu ise aküye ısı olarak, ısıda özellikle (+) plakaların dökülmesine neden olur ve akü dibinde bu döküntüler birikerek (+) ve (-) plakaları kısa devre eder. Yani eksik elektrolitin şarj öncesi mutlaka istenen seviyeye gelinceye kadar saf su ilave edilmesi gerekir.
Akünüzde göz kapakları olmadığı için büyük ihtimlle akünüzün elektroliti JEL' e emdirilmiş (Işıldak- UPS aküleri gibi) olmalıdır diye düşünüyorum.