Akünün bitmesi diye bir şey söz konusu değildir. Benim araç gibi yılda ortalama 5.000 km yapıyorsanız ve aracınız kışın anca 1000 km yapıyorsa akü elbette boşalacaktır.
Akünün bittiğine karar vermeniz için aküyü boşta yüksüz ölçeceksiniz göz başına 1.74 V hesabıyla toplam 10.44 V altına düşmüşse aküde kalıcı sülfatlaşma başlamış demektir ve ölçtüğünüz akü voltajı, bu değerin ne kadar altındaysa o aküyü geri getirmek o kadar zordur. Canlandırma için bazı özel işlemlerden geçirmek gerekir. Birde aşırı şarj nedeniyle akü plakalarından (+) plaka dökülmeye başlar ve bir süre sonra bu tortu kabın altında birikerek (+) ve (-) plakaları kısa devre yapar. Sonuçta o göz devre dışı kalır ve şarj voltajı diğer 5 gözün üstünde kalır. Zamanında fark edilmezse bir süre sonra diğer gözlerde aynı yoldan elden çıkmaya başlar ve akü elden çıkar. Bu nedenle aracın şarj alternatörü çıkışı ile regülatörünün motorun rölanti ve max. devri arasında şarj voltajını 14.4 Voltta tutmasının önemi büyüktür. 2 hafta önce benimde başıma geldi araca çok ihtiyacım olduğu bir anda marş basmadı, gideceim yere taksiyle gitmek durumunda kaldım.
Elimde kendi yaptığım akıllı şarj cihazım olduğu halde 2 yıldır farklı işlerde de kullandığım bir şarj cihazından bahsedeceğim. 2 sene önce BİM' de EINHALL BT-BC 12 BLUE (12 Amper) model bir şarj cihazını sattılar. Normal fiyatı 49 TL. İndirimde ben 24 TL' ye aldım. Aynı cihazın 8 amper'liğini de bu Eylülde sattılar Tek farkı trafo biraz Ufak. Çok Basit ama o derecede akıllıca dizayn edilmiş bir cihaz. Özellikle voltajı iyice düşmüş aküler için bire bir. Bir ara aynısını KİP' da da görmüştüm. Yaklaşık akünün durumuna ve kapasitesine göre 12 -20 saat arasında aküyü tam % 100 şarja aküyü ACITMADAN (!) ulaştırıyor ve 200 Ampere kadar aküleri rahatlıkla şarj edebilirsiniz. Benim aküyü 2010 Aralığında İspanyol ACDELC0 60 A/h ile değiştirmiştim. Anca böyle kullanmaya 3 sene dayanabildi.
Bence ilk fırsatta bu şartj cihazından edinin derim. Fotografı aşağıda
http://www.n11.com/einhell-bt-bc-12-aku-sarj-cihazi-P13238516 n11 sitesinden aldım ve fiyatı bana yüksek geldiysede, dövizin fırlamasını da düşünmek lazım.
2006 larda bulunan akü kabında orjinal akü AKKUMA 44 A/h vardı. Fakat 60 ve 75(72) A/h aküler de sığıyor. Akü ölçülerindeki fark 44 A/h dar ama yüksek,60 A/h geniş ama alçak 72-75 A/h ler ise tam akü kabı genişliğinde, Org. Akkuma yüksekliğinde. Alternatörün tipi 2000-2007 ilk yarı arası TORQUE-X ALTERNATOR 90 Amp. TXA 1720. Alternatör Diyot grubu çıkışı 16.V DC
Dolayısıyla 60 yada 75 A/h aküleri şarj edip etmeme konusunda bir sıkıntı yok