@
101hp,
1- Akünün durumu teknik olarak 2 şekilde belli olur. İlki akünün Bome' si yani yoğunluğu ölçülür. Bu yoğunluğun doğru ölçülebilmesi için akünüz tam sulu ise göz kapakları açılır. ve gözlerde varsa gözlerdeki eksik elektrolit tamamlanır, yarı bakımsız ise Akuma nın üstündeki bantlar dikkatlice çıkarılır ve ortaya çıkan tırnaklı kapaklar bir tornavida ile açılır yine elektrolit eksikse saf su elektrolit çizgisine kadar ilave edilir ve araç bir gün kullanıldıktan sonra Bomemetre (yoğunluk ölçer) ile yoğunlukları ölçülür. Modern sulu akülerde akü, yüksüz durumda iken voltmetre ve bomemetre ile yapılan ölçüler size % 80 doğru durumu belirler. Aşağıda size referans olacak değerleri verdim.
2. Ayrıca aküde verim durumuda önemlidir. Bunun testide şöntlü ampermetre (Akü test cihazı) ile yapılır. Bu ampermetrenin +/- uçları arasında değişebilir 12 voltta 10-100 Amper akım akıtan şöntler bulunur. 45 A/h için 30 veya 35 amperlik, 60 A/h akü için ise 50 Amperlik şöntlerden biri bağlanır ve bu şönt üzerinden bu akım akıtılırken 15 volta kalibre edilmiş ampermetre-voltmetre üzerinden akünün gösterdiği voltaj ölçülür. Örneğin 60 A/h bir aküden 50 amperlik bir akım çekilirken şöntlü ampermetreden okunan değer 10.5 Volt'un altına düşmüyorsa O akü çok iyi durumda denir.(Burada biraz bilenlerin kafası karışmasın. Bu ampermetre aküye voltmetre gibi bağlanır ancak şönt üzerinden akım akarken ampermetre bir voltmetre gibi kalibre edildiğinden ve devreyede bir voltmetre gibi bağlandığından okunan değer şönt üzerindeki voltaj değeridir.)
Gelelim sizin elinizde böyle imkanlar yoksa ki %90 olmayabilir, şöyle yapacaksınız. Aracı çalıştırın. Fabialarda Uzun ve yakın farlar ayrı ayrıdır ve 2 farı birden yakmak mümkündür. H3 ve H7 lerin normal tipleri 55 Watt, Süperleri 100/110 Wattır. Biz 55 Watt kullandığımızı düşünelim. Toplam aküden 220 Watt, arkada sis ve geri aydınlatmalarıda açın, 110 Watt da oradan gelecek ve toplam akım 330 Watt yapacaktır. Bunu 12 Volta bölerseniz. ~ 27.5 amperi aküden çekerken direksiyonu sağa sola çevirin. Eğer farlarınızın ışık yada aydınlatması belirgin şekilde azalıp çoğalıyorsa. Akünüz ya şarjsızdır yada bitmeye yakındır.
O yeşil top biraz aldatıcıdır. Yeşil topun görülmesi asit yoğunluğunuzun 1260-1225 gr/cm3 (% 100-75 şarj) aralığında olduğunu gösterir.Ancak asit yoğunluğu bu değerler arasında olduğu halde plakaların birde sülfatlaşma dışında aşırı şarj nedeniyle özellikle pozitif Plakanın (PbO2) dökülmesi böylece kayıp alan (hacim) sorunu vardır ve bu durum kayıp oranında akünün verebileceği max. akımıda düşürür. Bu ise akünüzün verimini büyük oranda etkiler. Bu nedenlede akünüz şarjlı göründüğü halde akım kapasitesi 25-35 A/h' ye kadar düşmüştür.