Arkadaşlar,
Elimizin altında adına İnternet denilen ALTIN bir kaynak var. Bir aracın motorunu mahvetmek istiyorsak 4-5 sene yağ değiştirmeyelim tasarruf edelim !!!!!!!
Bir şeyleri tekrar tekrar yazmaktansa sizlere bazı linkler vereceğim Lütfen bir göz atın ve elbette benimde ilavelerim olacak linklerin sonunda.
http://www.shell.com.tr/products-services/on-the-road/consumer-lubricants-tpkg/cars/how-oil-works/quick-tips/myths.htmlMotor yağları ve Özellikleri Motora Uygun Yağın Seçilmesi
Kullanacağımız yağa karar vermek için üç ana hususu göz önüne almamız gerekir. Bunlar;
1.) Motorun Teknik Özellikleri: ▪ Yüksek devirli ve yeni motorlarda yağ boşluğu az olduğu için S.A.E numarası düşük olan yağ kullanılır.
▪ Orta devirli motorlarda ve kullanılma ömrünü ortalamış motorlarda yağ boşluğu biraz fazla olacağı için S.A.E numarası ortalarda olan yağ kullanılır.
▪ Düşük devirli motorlarda ve yağ boşluğu çoğalmış motorlarda S.A.E numarası biraz daha yüksek tutulur.
2.) Motorun Çalışma Şartları:
Benzinli Motorlar İçin ▪ SA servis tipi yağlar, katkısız yağdır. Hafif yük altında çalışan benzin ve dizel motorlarında kullanılır.
▪ SB servis tipi yağlar, içinde paslanmayı önleyici kauçuk maddesi bulunur. Hafif yük altında çalışan benzin motorları için kullanılır.
▪ SC servis tipi yağlar, düşük ve yüksek sıcaklıklarda çalışmaya uygun, aşınmaya, paslanmaya karşı özellikleri olan yağdır.
▪ SD servis tipi yağlar, 1968 yılı motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir ve benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SB, SC servis tipi yağların tavsiye edildiği her yerde kullanılır.
▪ SE servis tipi yağlar, 1972 yılındaki motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir. Benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SC ve SD servis yağlarının kullanıldığı her yerde rahatlıkla kullanılır.
▪ SF servis tipi yağlar, 1980 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır.
▪ SG servis tipi yağlar: 1988 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. Mevcut en üstün yağdır.
Dizel Motorları İçin ▪ CA servis tipi yağlar, kükürdü az ve iyi kalite mazot ile çalışan dizel motorları ile hafif hizmet yapan benzinli motorlarda kullanılır.
▪ CB servis tipi yağlar, orta yükte ve bol kükürtlü ve düşük kaliteli mazot ile çalışan dizel motorlarında kullanılır. Hafif hizmet gören benzinli motorlara da konulabilir.
▪ CC servis tipi yağlar, orta ve ağır yükte çalışan düşük süperşarj (blower) motorlarda veya turbo dizel motorlarda ve ağır yükle çalışan benzinli motorlarda kullanılır.
▪ CD servis tipi yağlar, yüksek hız ve yüksek verimli çalışan süperşarj ve turbo dizel motor yağıdır.
3.) Aracın Çalışma Ortamının Hava Sıcaklığına Göre : Yağ Numarası Hava sıcaklığı (C° derece)
S.A.E 5W - 20 - 8 ile - 30 arasında
S.A.E 5W - 30 - 30 ile 16 arasında
S.A.E 10W - 18 ile 16 arasında
S.A.E 10W - 30 - 18 ile 40 arasında
S.A.E 10W - 40 - 18 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 20 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 40 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 50 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 30 - 5 ile 40 arasında
Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir?
Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa, sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 10W-40 viskoziteli bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır ve buda yakıt sarfiyatı sağlayacaktır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere çok ince yağ kullanmak yarar yerine zarar getirir.
Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi? Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini yerine getirdiğinin kanıtıdır. Motordaki artıkları toplayıp motorun belirli kesimlerinde tekrar toplanmamak üzere onları kendi içinde biriktiriyor demektir. Bu durum size sadece yağınızı ve filtrenizi değiştirme zamanınızın geldiğini göstermektedir.
Motor Yağının Bozulma Nedenleri: ▪
Yağın Kimyasal Olarak Bozulması: Motor yağının sıcaklığı motor çalıştığında çok yükselir. Yağın içindeki mineraller, yüksek sıcaklıklarda hava içindeki oksijenle birleşerek oksitlenir. Ayrıca iş zamanında yanma sonucu oluşan diğer kimyasal maddeler, yağla birleşerek organik asitler meydana getirir. Oksitlenme ve asit etkisiyle motor yağı özelliğini kaybederek parçaların üzerinde aşınma, oksitlenme ve sakızlaşma (reçine) meydana getirir. Sakızlaşma, segmanların ve supapların yuvasında sıkışıp kalmasına sebep olur.
▪
Yağın Fiziksel Olarak Bozulması: Emme zamanında silindire giren havanın içindeki tozlar, yanma sonu meydana gelen kurumlar ve diğer arak maddeler, parçaların aşınmasından doğan talaşlar, kartere kaçan gazların içindeki benzin veya mazot yağın kirlenmesine ve özelliğinin bozulmasına sebep olur. Gerçi yağ filtresi, yağın içindeki parçacıkların bir kısmını temizlese bile zaman içinde yeterli olamaz.
Yukarıda ana hatlarıyla açıklanan sebeplerden dolayı motor yağı bozulur. Bu nedenle araç kataloğunda tavsiye edilen sürelerde motor yağının yenilenmesi gerekir. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.’de bir yapılabilir. Ancak en iyisi her kullanıcının kendi istatistiğini tutmasıdır. Yağ eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip araçlarda sürücülerin kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır.
Sürücünün Yapması Gerekenler ▪ Bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil bulunduğunuz bölgenin iklim koşullarına göre uygun olan viskozite aralığını seçin.
▪ Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin.
Her yağ, mümkün olan en yüksek fiyat/performans oranını vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yapmanız gereken aracınıza uygun olan en kaliteli yağı almaktır. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Bu yüzden en mantıklı olan performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçmenizdir.
Not: Bir çok web sayfasından alıntıdır.https://www.arora.com.tr/images/motor-yagi-secme.pdfhttp://www.seatclubturkey.com/teknik-destek/42054-motor-yagi-hakkinda-bilmeniz-gerekenler.htmlFabia I 16 valve 1.4 motor için tavsiye edilen motor yağı SHELL HELIX HX7 10W-40 sentetik yağdır. 3 silindir dizeller için ise 10W-30 dur. Ancak serviste 234.000 km de bir 2006 Fabia I Combi' ye 10W-40 konulduğunu görünce özellikle sordum. 100.000 km deviren dizellerde motor rektefe isteyene kadar bu yağı kullanıyorlarmış.
İster madeni olsun ister sentetik motor yağları HİDROSKOPİK' tir. yani aracı ister kullanın ister yatırın havadan nem kapar. Bu nedenle aracınızı kullanmasanız bile madeni std. yağlarda 6 ayda bir, sentetiklerde ise yılda bir değiştirmek mecburiyetindesiniz. tabi silindir içinde yağa karışan nem nedeniyle karıncalanma yapmasını istemiyorsanız. Elbette 15.000 km önce gelirse yağ yine değişecek. Birde aracı tozlu ve/veya hava kirliliğinin yoğun olduğu yerlerde kullanıyorsanız motorunuzun selameti açısından bu km' yi daha öne çekmenizde yarar var.
Birde şu katkı konusuna değineyim. Piyasada bulunan katkı maddelerinin motor yağına eklenmesi, enerji içeceklerine şeker ilave etmeye benzer, hiçbir nedenle buna gereksiniminiz yoktur. Birinci sınıf motor yağları en yüksek motor performansı sağlamak için gereken tüm katkı maddeleri yağa ilave edilmiştir. Katkı maddeleri eski bir motordaki yağ tüketimini azaltamaz veya eski bir yağın motoru koruma özelliklerini tekrar kazanmasını sağlayamaz. Aslında katkı maddeleri yağın kimyasını bozarak yeni sorunlar yaratabilir. Özellikle BOR bazı motorlarda 2 tarafı keskin kılıç gibidir.
Bu linktede bu forumda oluşan görüşler. Karar sizin !
http://www.skodaturkey.com/showthread.php?t=18092