Sayın adminim siz hesabın yanlışlarını söyleyin ben seve seve kabul ederim. Beni de yanlışımdan döndürün. Kim bile bike zarar etmek ister ki. Zaten yazarken kendi koşullarımda ve gerçeklerimde olduğunu söyledim. Tabiidir ki subjektif yorum yapacağım. Hatta daha objektif olması adına ortalama tüketimleri forumdaki arkadaşlarımızın genel yorumları doğrultusunda benzine fabrika verisine 1 lt dizele is 0.5 lt koyarak hesapladım. Gayet açık olduğunu sanıyorum. Eğer sizin hesaplamada kullandığınız bir sabit varsa lütfen paylaşın, sonuçta burası bir forum ve paylaşmak tartışmak üzerine kurulmuş. Fakat sen yanlış deyip uzaklaşırsan ve bunu destekleyecek bir veri sumazsan orada problem oluyor.
Buyrun benim baz aldığım temel veriler.
1.2 tsi: benzin fiyatı 4.20, ortalama tüketim 6 lt/100km, mtv 591tl/yıl, 100.000 km için 500tl x 7 bakım, fiyat 50.900 tl baz model.
1.6tdi: mazot fiyatı 3.65, ortalama tüketim 4.5 lt/100 km, mtv 945 tl/yıl, 100.000 için 500 tl x 10 bakım, fiyat 63.900 tl baz model.
8.800 tl'lik faiz gelirini 13.000 tl için yıllık 9% (çalıştığım bankanın internet şubesinden aldığım faiz 10.50 ben yine de ortalama verdim) net faiz üzerinden 6 yıl bileşik olarak hesapladım. Reel faiz konusunda size şu açıdan katılmadım bugün cebimdeki 63.000 lira faize konulmamış olsa vadesizde kalsa da arabaya verilmiş olsa da enflasyon karşısında eriyecek. Sonuçta ne tür yatırım aracı kullanırsam kullanayım enflasyon kaybım olacak.
Uzatmayım dedim, madem uzatmaya niyetiniz var o zaman uzatalım... Zahmet edip hem bu konuyu hem de TDI-TSI tüketimiyle ilgili diğer konuları ya da tüketimle ilgili diğer konulara göz atsaydınız argümanlarımın mevcut olduğunu görürdünüz zaten. Neyse...
Baştan çıkış noktanız yanlış bir kere. TSI ve TDI motorların çalışma karakteristiği gereği, daha önce de defalarca yazdığım üzere, katalog verisinden sapma oranları aynı değildir. Yani, şehir içinde sıkışık trafikte TDI araçtaki fabrika verisinden sapma oranı TSI araca göre daha düşük olacaktır; aynı şekilde uzun yolda artırdığınız her 10 km./saat hızda TSI motorun fabrika tüketim verisinden sapma oranı yine TDI araca göre fazla olacaktır. Kısacası, salt katalog değerlerinden hareketle 5 yıllık akaryakıt tüketim verisine ulaşmaya çalışırsanız yanılırsınız.
Bir de hala inatla benzinli aracın bakıma daha az gireceğini hesap ediyorunuz, sonra da bu hesap yanlış deyince, neresi yanlış diyorsunuz. İster dizel ister benzinli; periyodik bakım tablosuna göre 15.000 kilometrede bir girer servise. Sizin geçmişte yaşadığınız problemler her TDI aracın bakım periyodunun kısaltılmasını gerektirmez. Siz enjektör sıkıntısı yaşadınız diye de her TDI araç bu sıkıntıyı yaşayacak değil. İşte bu nedenle de subjektif yorum yapıyorsunuz. Ben de onun için diyorum ki, madem en başından "benim şartlarıma uyan araç 1.2 TSI, onun için tercih ettim" deyin; biz de birşey demeyelim. Ancak yine ve hala ve inatla şartları kendinize göre uyarlayıp belli bir öznel sonuca ulaşmaya çalışıyorsunuz.
Aradaki paranın fırsat maliyetine gelince... Bayağı bir iktisat bilginiz var gördüğüm kadarıyla, yani bu tarz bir hesaplama ancak üst düzey bir iktisat bilgisiyle mümkün olur. Ben zaten paramı baştan araca yatırıyorum, eğer bu bir kayıpsa baştan kaybediyorum, araç zaman içinde değer yitirecekse yitirecek; ancak siz hem aracımın değer yitirmesini hem de aradaki fiyat farkını mükerrer olarak hesaba katıyorsunuz. Anlatabildim mi bilmiyorum? Daha ne kadar açık yazabilirim bilmiyorum; ben o parayı baştan arabaya yatırmışım, zararsa zarar; gerisi beni ilgilendirmez. Hesaplayacağımız şey artık sizin hesabınızdaki faiz getirisi. Yıllık enflasyonu %8 olarak aldığımızda, Banka faiz oranını da %10 olarak aldığımızda hakikaten reel olarak bayağı kar elde edersiniz. Ne olmuş oldu o zaman; sizin aradaki fiyat farkıyla paranızı başka bir enstrümanda değerlendirmeniz halinde öyle sizin hesaptaki gibi 8.800-TL gibi bir getirinin de mümkün olmadığını görmüş olduk.
İşin bir de 5 yıl sonra satış fiyatı farkı durumu var. Reel kazançsa işte asıl burada reel kazanç elde edersiniz. Zira, 2 araç arasında ciddi bir satış fiyatı farkı olacaktır. 1.2 TSI motorların mazisi eski olmadığı için henüz 5 yıl sonraki olası değer kaybını tam olarak bilemiyoruz. Bu zamana kadarki TSI-TDI 5 yıl sonraki satış fiyatı farlkı hesaplamalarında hep 1.4 TSI araçlar baz alınmıştır ki bu araçlarla TDI araçlar arasındaki "0" satış fiyatı farkı çok daha azdır. Buna rağmen yapılan tüm objektif karşılaştırmalarda 1.4 TSI ile TDI arasında 5.000-TL civarı bir satış fiyatı farkı olacağı hesap edilir. Varın 1.2 TSI da durum ne olur bunu siz hesap edin.
İşin özü; isteyen istediği aracı alsın, ister 1.2 TSI, ister 1.4 TSI; isterse 1.6 TDI. Buna söylenecek birşey yok, herkesin durumu farklı neticede. Ancak ortaya bir veri koyuyorsak, bu verilerin objektif olması gerekir. Analizleri ya da sonuçları kendi durumumuza göre tasarlayıp, sonra da bunları objektif sonuçlarmış gibi lanse ettiğimizde uygun olmuyor.
Bu satırları yazanın da 4,5 yıl ve 83.500 kilomtredir 1.4 TSI Superb sahibi olduğunu da belirtmek isterim.