Peki öneriniz nedir? Ne yazık ki oto elektriği konusunda sizin gibi yetkin değilim. Onarım işlemini mutlaka bir serviste yaptırabilirm ancak. Aracı götürdüğümde de neye dikkat etmeliyim. Sorun bağlantılardan mı kaynaklanıyor?
@kor_ay,
İlk soru...
1-Akünüz boşalıyor mu? yani şarj tutmuyor mu?
Şarj tutmuyorsa ancak o takdirde alternatörün özellikle bir diyot yanması arızasından bahsedebiliriz. Bu takdir de de orada burada sigorta ısınması ve buna bağlı erime asla söz konusu olamaz.
2- Akünüz eski ve de özellikle bir gözü şu veya bu nedenle pozitif plakası aşırı şarj vb. nedenlerle dökülüp plaka altında birikerek kısa devre yapmış ise o takdirde 6 gözlü akünüzün bir gözünün kısa devre olması nedeniyle akünüz 5 göze düşmüştür ve akü voltajınız 10 V civarındadır. Bu ise şarj alternatöründen aşırı akım çekilmesine neden olacaktır. Eğer eriyen yer ve sigortası bu işin koruma devresi ise bir ihtimal bu sigorta aşırı ısınıyordur.. Ancak 15 yıllık meslek hayatımda yüzlerce stasyoner ve /veya araç akülerini şarj etmiş vede sürekli bakımlarını yapan biri olarak bu durumda örneğin 60 A/h' lik bir akünün 14.4 V' ta 20 amperden fazla akım çektiğini görmedim. O ısınan sigortanız kaç amperlik bilmiyorum ama en azından %90 ısınmayacağını düşünüyorum. Birde kısa bir bilgi vereyim, devrede 50 Amperlik bir sigorta varsa o devreen o miktarda akım çekilecek değildir. Genellikle motor bulunan devrelerde demarage (demaraj-kalkınma akımı) ilk harekette çalışma akımının 3-10 mislidir ve bu nedenle devreye yüksek akım değerinde sigorta konulur aynı zamanda sigorta hesaplanırken toplam akımın %20-25 kadar fazlası konulur)
3- Siz yinede o bölgeye giren çıkan kablo ve soketlerini kontrol edin. Servisin ileri sürdüğü tüm savlar baştan sona yanlış.Varsa elinizde bir AVO metre ve ölçmesini biliyorsanız yada bilen birine o sigortanın girişi ve çıkışındaki voltajı ölçtürün.Özellikle eriyen tarafta diğer uca göre en az 2 volt düşük çıkma ihtimali % 90 dır. Bu ise eriyen taraftaki kablo yada kablolarda yada soketlerinde mutlaka kötü temas olduğunu gösterir ki bu düşük voltaj aynı zaman o kablo yada kablolar üstünde çalışan özellikle endüktif yüklerin fazla akım çekmesine ve uzun vade de bu cihazların yanmasına neden olur. Mesela cam silecekleri gibi.
4-Ön göstergelerde araç çalıştırıldığında akü şarj ışığının sönmesi sorunun alternatörle bir ilgisinin olmadığının göstergesidir. Ve o LED' i söndüren devre elektronikte Comparator (Kıyaslayıcı) denen bir devredir ve oldukçada hassastır. Referans gerilimi 14.4 V olan bir eşik voltajı ile alternatör regülatöründen gelen voltajı mukayese eder.Bu değerden düşük yada yüksekse devrenin çıkışı "SIFIR" olmaz ve LED sürekli yanar Bu değerde ise ki tabi biraz töleranslıdır çıkış "sıfır" olur ve LED' e gelen akımda sıfır olacağından LED söner.
5- Elbette bu devrenin yeri ayrı bir devremidir yoksa milletin beyin dediği o aliminyum kutunun içindemidir, açıkçası bilmiyorum. Ne yaptımsa Fabia' yı ilk aldığımdan beri aracın elektrik devre şemalarını bulamadım.Üstelik her yapılan makyajda bu şemalar az yada çok değiştiğinin de farkındayım.
Bu nedenle gözünü seveyim Fecia serisinin. Ne a kaaaaaa az elektronik, o kaaaa az sorun....