škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Şarj dinamosu onarımı

kor_ay · 29 · 18808

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Picasso;480847
@kadir_,
Bu terminali bu hale getiren kötü temasın yarattığı direnç sonucu ISI.:ok: Diğer bir değişle temas noktaları adeta "havya" gibi davranıyor.


İlk değiştirdiğimde yan sanayi ile değiştirdim aynı sorun tekrarladı daha sonra orijinal olanını aldım şimdi sıkıntı yok nedenini bi türlü çözememiştim o zamanlar :)


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Picasso;480832
@kor_ay,
İlk soru...
1-Akünüz boşalıyor mu? yani şarj tutmuyor mu?
Şarj tutmuyorsa ancak o takdirde alternatörün özellikle bir diyot yanması arızasından bahsedebiliriz. Bu takdir de de orada burada sigorta ısınması ve buna bağlı erime asla söz konusu olamaz.
2- Akünüz eski ve de özellikle bir gözü şu veya bu nedenle pozitif plakası aşırı şarj vb. nedenlerle dökülüp plaka altında birikerek kısa devre yapmış ise o takdirde 6 gözlü akünüzün bir gözünün kısa devre olması nedeniyle akünüz 5 göze düşmüştür ve akü voltajınız 10 V civarındadır. Bu ise şarj alternatöründen aşırı akım çekilmesine neden olacaktır. Eğer eriyen yer ve sigortası bu işin koruma devresi ise bir ihtimal bu sigorta aşırı ısınıyordur.. Ancak 15 yıllık meslek hayatımda yüzlerce stasyoner ve /veya araç akülerini şarj etmiş vede sürekli bakımlarını yapan biri olarak bu durumda örneğin 60 A/h' lik bir akünün 14.4 V' ta 20 amperden fazla akım çektiğini görmedim. O ısınan sigortanız kaç amperlik bilmiyorum ama en azından %90 ısınmayacağını düşünüyorum. Birde kısa bir bilgi vereyim, devrede 50 Amperlik bir sigorta varsa o devreen o miktarda akım çekilecek değildir. Genellikle motor bulunan devrelerde demarage (demaraj-kalkınma akımı) ilk harekette çalışma akımının 3-10 mislidir ve bu nedenle devreye yüksek akım değerinde sigorta konulur aynı zamanda sigorta hesaplanırken toplam akımın %20-25 kadar fazlası konulur)
3- Siz yinede o bölgeye giren çıkan kablo ve soketlerini kontrol edin. Servisin ileri sürdüğü tüm savlar baştan sona yanlış.Varsa elinizde bir AVO metre ve ölçmesini biliyorsanız yada bilen birine o sigortanın girişi ve çıkışındaki voltajı ölçtürün.Özellikle eriyen tarafta diğer uca göre en az 2 volt düşük çıkma ihtimali % 90 dır. Bu ise eriyen taraftaki kablo yada kablolarda yada soketlerinde mutlaka kötü temas olduğunu gösterir ki bu düşük voltaj aynı zaman o kablo yada kablolar üstünde çalışan özellikle endüktif yüklerin fazla akım çekmesine ve uzun vade de bu cihazların yanmasına neden olur. Mesela cam silecekleri gibi.
4-Ön göstergelerde araç çalıştırıldığında akü şarj ışığının sönmesi sorunun alternatörle bir ilgisinin olmadığının göstergesidir. Ve o  LED' i söndüren devre elektronikte Comparator (Kıyaslayıcı) denen bir devredir ve oldukçada hassastır. Referans gerilimi 14.4 V olan bir eşik voltajı ile alternatör regülatöründen gelen voltajı mukayese eder.Bu değerden düşük yada yüksekse devrenin çıkışı "SIFIR" olmaz ve LED sürekli yanar Bu değerde ise ki tabi biraz töleranslıdır çıkış "sıfır" olur ve LED' e gelen akımda sıfır olacağından LED söner.
5- Elbette bu devrenin yeri ayrı bir devremidir yoksa milletin beyin dediği o aliminyum kutunun içindemidir, açıkçası bilmiyorum. Ne yaptımsa Fabia' yı ilk aldığımdan beri aracın elektrik devre şemalarını bulamadım.Üstelik her yapılan makyajda bu şemalar az yada çok değiştiğinin de farkındayım.
Bu nedenle gözünü seveyim Fecia serisinin. Ne a kaaaaaa az elektronik, o kaaaa az sorun....:)
Sorularınızı birer birer yanıtlamaya çalışayım;
1) Akü boşalmıyor, marş süresi de saniyenin üçte birinden daha fazla değil. ancak, şarj tutma konusunda bir ölçüm yapılmadı. dediğim gibi, serviste araç çalışırken akü kutup başlarına bağlanan aygıt, düşük sarj uyarısı verdi.
2) Bu olayı ilk yaşadığımda akü kaynaklı olduğunu düşünerek değiştirdim. şu an kullandığım akü sıfır. 60 amper varta marka bir akü. dolayısıyla, sözünü ettiğiniz akü kaynaklı olasılıkları, aküde bir üretim hatası olmadıkça ortadan kaldırıyor sanırım. sözünü ettiğim sigorta 175 amper ve bildiğimiz 1mm sacdan yapılmış, iki ucunda somun bağlantı delikleri olan bir sigorta. hepimizin bildiği iki bacaklı renkli plastikten yapılan sigortalardan değil. akü kutusu içinde, değişik değerlerde 5 tane var bu sigortalardan.
3) Sözkonusu sigortaya bağlı kabloda hafif kararma dışında gözle görülür bir aşınma eskime ya da sorunun bağlantıdan kaynaklandığını düşündürecek bir durum yok. AVO metre bende yok ne yazık ki. bu sigorta çok yüksek bir amper değerinde olduğu için, üzerinde çalışan sistemler de yaşamsal önemde olmalı. ki, hareket halindeki bir aracı bütünüyle devre dışı bırakıyor.
4) Burada durumu açıklamışsınız.
5) Dediğinize katılmamak elde değil. her ne kadar elektronik sistemler işlerimizi kolaylaştırıyor olsa da, çalışmayı durdurduğu an bizi çok sıkıntıya sokuyor.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kadir_;480839
Benzer olay başıma geldi size diğer konuda da yazmıştım sıkıntı akünün üzerindeki sigorta kutusununda onun değiştirdiğiniz zaman sıkıntı çözülecek.

Benim değiştirdiğim kutu bu haldeydi:

Yanıtınız için yeniden teşekkür ederim Kadir Bey. Ancak benim aracımda, aküyü kapatan kapağın içinde böyle bir sigorta yok. foto eklemeyi bir türlü beceremediğim için sigortayı gösteremiyorum. Ancak şöyle anlatayım, bu sigorta sacdan yapılmış ve 175 amper. iki ucunda da vida giriş delikleri var. birkaç yıl öncesine kadar bilmiyordum bile sigorta olduklarını. Picasso dostumuzun sözünü ettiği gibi, elektrik donanımı değişiklik gösteriyor olabilir. benim aracım 2005 special. makyajsız kasa.


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Fotoları http://www.hizliresim.com veya benzeri bir siteye upload edip yani yükleyip "forum linki" yazan linki kopyalayıp burada yorumları yazdığınız kısma yapıştırıp mesajı gönderin.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Ugur A.;480857
Fotoları www.hizliresim.com veya benzeri bir siteye upload edip yani yükleyip "forum linki" yazan linki kopyalayıp burada yorumları yazdığınız kısma yapıştırıp mesajı gönderin.
Sağolun :) sözünü ettiğim sigorta ve durumu budur.


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Sigorta sanayi tipiymiş gerçekten de.:kork1:


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Daha anlaşılır olması için düşük çözünürlük ve biraz geniş açıdan... Ve evet bu sigortadan geçen akım insanı öldürebilir. o derece :o


Çevrimdışı iondergumus

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 421
    • Profili Görüntüle
Koray Bey merhaba,

Yanan sigorta marş motoru sigortası. 175 A değerinde. Bir zamanlar benm aracın da bu sigortası yanmıştı aynı şekilde eritmiş... Ancak ne akla hizmetse gidip 100 A takmışlar. O da bende yandı... Sonra forumda da görebilirsiniz bir konu altında 175 A sigorta kullanılması gerektiğini öğrendim. Kolay bulunmuyor ara değer olduğu için ama öyle böyle buldum taktım şuan bazen elimi dokundurup ısısına bakıyorum Allaha şükür sorun yok.

Sizin sigorta gayet kararmış. Değiştirmenizi tavsiye ederim...

Bu arada buğün aküm şarj ediyor mu diye elektrikçiye uğradım. Akü kutup başlarından araba çalışır ve stop eder vaziyette ölçüm yaptılar. Değerler 12 -13.3 arasındaydı. Usta sorun yok dedi. Akü şarj ediyor ve durumu gayet iyi dedi. Geç sönen ışıkları söyledim ancak devamlı yanması durumunda sorunu anlayabiliriz dedi. Arife olduğundan yoğundu da çok ısrar etmedim. Ama en azından altarnatörde şuan bir sıkıntı yok onu öğrendim.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: iondergumus;480861
Koray Bey merhaba,

Yanan sigorta marş motoru sigortası. 175 A değerinde. Bir zamanlar benm aracın da bu sigortası yanmıştı aynı şekilde eritmiş... Ancak ne akla hizmetse gidip 100 A takmışlar. O da bende yandı... Sonra forumda da görebilirsiniz bir konu altında 175 A sigorta kullanılması gerektiğini öğrendim. Kolay bulunmuyor ara değer olduğu için ama öyle böyle buldum taktım şuan bazen elimi dokundurup ısısına bakıyorum Allaha şükür sorun yok.

Sizin sigorta gayet kararmış. Değiştirmenizi tavsiye ederim...

Bu arada buğün aküm şarj ediyor mu diye elektrikçiye uğradım. Akü kutup başlarından araba çalışır ve stop eder vaziyette ölçüm yaptılar. Değerler 12 -13.3 arasındaydı. Usta sorun yok dedi. Akü şarj ediyor ve durumu gayet iyi dedi. Geç sönen ışıkları söyledim ancak devamlı yanması durumunda sorunu anlayabiliriz dedi. Arife olduğundan yoğundu da çok ısrar etmedim. Ama en azından altarnatörde şuan bir sıkıntı yok onu öğrendim.
Merhaba. Bu fotoğraf, sizin de başınıza gelen şu yolda kalma, aracın tamamen devre dışı kalması olayından sonra çekilmiş fotoğraf. sigortayı değiştirdim yetkili serviste. dediğiniz gibi kolay bulunmuyor. hatta yalnızca yetkili serviste bulabildiğim için oraya gittim. bu fotodaki sigorta yeri eridiği için, yedek sigortanın boş olan yuvasına takıldı yeni sigorta. bu başlığın açılışında da anlattığım gibi, ne yazık ki yeni yerinde de çok az da olsa erime başlamış. bu durumun nedeni yetkili servise göre şarj alternatörünün (yani dinamo dediğimiz) aküyü yeterince besleyememesi. sizinle yazıştığımız bir önceki başlıkta da anlatmıştım zaten. ancak, forumda picasso dostumuz ise, yetkili servisin bu tanısının kesinlikle yanlış olduğunu, başta temas sorunu omak üzer farklı nedenlerden kaynaklanacağını, ancak kesinlikle şarj alternatöründen (dinamo) olmadığını söylüyor. ki kendisi de oto elektrik konusunda uzman bir arkadaşımız. iletileri okursanız siz de göreceksiniz. umarım olmaz ama sizin aracınızda da benimki gibi erime durumu ve sonraki aşama olarak sigortanın yanması ya da işlevini yitirmesi olayı gerçekleşecek olursa, bu durum, elektrik çeken cihazlar açıkken ve sıkışık trafikte olacaktır. örneğin farlar açıkken ve dur kalk yaparken yani şarjın düşük olduğu bir sırada. böyle bir trafik durumunda bir süre kalacak olursanız, aracı park ettikten sonra gözden geçirmenizde de yarar olacaktır.


Çevrimdışı iondergumus

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 421
    • Profili Görüntüle
Haklısınız o durumu yaşadığımda benim farklı olarak 175 amper değil 100 amperlik sigorta vardı. 175 amperi takalı 1 seneyi geçiyor. Ara sıra yoklama nedenim de yine aynı durumu yaşamamak. Çok şükür ki şuan bir sıkıntı yok.

Onun haricinde boş kaldığım bir vakitte tüm sigortaları elden geçirmeyi düşünüyorum. Yerlerinden tek tek çıkarıp w40 ile ıslatılmış bir bezle temizledikten sonra yerlerine takacağım. Ayrıca akü üstü sigortalarının da vidalarını kontrol etmek lazım. Gevşediklerinde ark oluşma ihtimali yüksek. Bu da onları ısındıran büyük etken...


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
@kor_ay,
Aracınızın modeli 2006 veya 2005 olmalı, sigorta paneli benim aracın tıpkısının aynısı. 175 Amperlik sigorta ve bağlantılar adeta piyasa ağzıyla söyleyeyim HAŞAT durumda. O sigortalar bildiğiniz aliminyumdur. Bağlı kablo soketi de berbat, Kablonun bakırı da bağlantı pabucuda neredeyse elden çıkmış.
Şimdi farkettim Serviste yapılan sigorta değişiminde yapılan en büyük hata kablo pabucununda değiştirilmemesi, aynı problemli kablo pabucunun kullanılması. Fotograf adeta o servis elemanın KÖR gözüne deynek gibi durumu gösteriyor. Tabiki sorun devam edecektir.
Kaldıki sigorta ve bağlantılarında sorun olmayan bir panel yada terminalde ne olursa olsun ister sıkışık trafik yada ekstra xenon ampullerde kullanın asla böyle bir deformasyon olmayacaktır.
Kısacası bu durum bende olsaydı işi yarım saatlikti..Sigortayı söker, aynı kalınlıkta ~1mm. alimünyum levhadan aynı ölçüde keserim. Eğe ile iyice eşdeğer hale getirirdim.matkapla eş çapta deliklerini açarım. 3-5 amper eksik fazla farketmez, 175 amperin yanında deve de kulaktır. Daha sonrada kabloyu pabuçun dibinden keser yeni pabucu monte etmeden bakır kabloyu sıyırır iyice 320 numara su zımparası ile org. bakırı çıkana kadar temizler sonra pabucu tekrar preslerim.Gerekirse lehimlerim. Monte edilen alt yatağı iyice metali çıkana kadar temizler gerekirse yeni bakır pul ve yeni somun kullanarak sigortayı monte ederdim. Tüm bu işler yarım saatimi alır. Eliniz yatkınsa bunun eğitimini almanıza da gerek yok tarif ettiğim şekilde yaparsınız yada bir arkadaşınızdan yardım alırsınız. Bunları yapmadan önce mutlaka akü başlarını ayırmayıda unutmayın.
Kaldı ki fotografta görülen sigorta halen iş görür durumda ancak zımpara ile temizlenmesi gerekiyor o kadar. yeterki temizlendikten sonra vidalanacak deli,kli sigorta başlıkları göz göz halinde minik çukurluklar olmasın (Çürüme)
« Son Düzenleme: 04 Ekim 2014, 00:31:53 Gönderen: Picasso »


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Ugur A.;480849
Cereyan işlerinden hiç seviyesinde anlarım; ancak temas kötü ise cereyan tam geçemeyecek demektir, e bu durumda ısınma nasıl oluyor? Sıkıntılı aparat bir nevî elektrikli ısıtıcıların rezistansı gibi mi davranmış oluyor?
@Ugur A.,
Bugün öğleden bu yana elektrikler 15 dk. geliyor 2 saat gidiyor.Bayram arefesi milleti mahvettiler.
Kötü temas olayı şöyle. Burada önemli olan sigortaya bağlı olan ampul motor vb cihazların çektiği akım. Çekilen akımın ortalama akım değerine göre kablo kesiti seçilirki akım çekilirken kablo çekilen bu akıma karşı bir direnç göstermesin Devreyi korumak amaçlıda sigorta konulur. değeri yine bu akımın %20 kadar fazlasıdır. Her ek noktası sıfır direnç değerinde (ohm) olmalıdır. Eğer bağlantı noktalarında akım çekilirken bir direnç oluşursa devreye bağlı cihazlar o akım değerini çekmeye çalışır ama akım çekilirken o noktadaki kötü temas noktası ısınmaya başlar. Aklınıza elektrik sobaları gelsin hatta flamanlı ampullerdeki flaman aslında birer direnç noktasıdır devreden akım çekerken ısınır. Bu ısınma sırasında hem ışık verir hemde ısınır. Aslında ısının oluşması o ampul için harcanan kayıp enerjidir ama katlanılır.......dı. Şimdi LED ampullerle bu ısı minimize edildi bunun anlamı ise kayıp enerjiden bile ışık enerjisi olarak faydalanılıyor demektir. Diğer bir değişle neredeyse %100 verime teorik olarak olmasa bile erişildi denilebilir. Dolayısıyla benzetmeniz aynen DOĞRU.:ok:


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: iondergumus;480868
Haklısınız o durumu yaşadığımda benim farklı olarak 175 amper değil 100 amperlik sigorta vardı. 175 amperi takalı 1 seneyi geçiyor. Ara sıra yoklama nedenim de yine aynı durumu yaşamamak. Çok şükür ki şuan bir sıkıntı yok.

Onun haricinde boş kaldığım bir vakitte tüm sigortaları elden geçirmeyi düşünüyorum. Yerlerinden tek tek çıkarıp w40 ile ıslatılmış bir bezle temizledikten sonra yerlerine takacağım. Ayrıca akü üstü sigortalarının da vidalarını kontrol etmek lazım. Gevşediklerinde ark oluşma ihtimali yüksek. Bu da onları ısındıran büyük etken...
@iondergumus,
W40 bir çok iş için ideal ama bu tip sigortalarda w40  yağlı olduğu için bir işe yaramaz. Sigortalar alimünyum olduğu için havadan kolay etkilenir ve oksijenle birleşerek üzerinde bir oksit tabakası oluşur ve matlaşır.
En iyisi sıfır zımpara olarak piyasada geçer 320 ve üstü su zımparası ile hafifçe zımparalayarak bu oksit tabakasını almaktır.Yine kullanılan pulu da bu yolla temizleyin.Takıldığı civatanın dişlerini küçük tel fırça temizleyebilirsiniz. Somunda pas varsa tercihan prinç somun veya galvanizlenmiş yada çelik somun ile değiştirin. Asla çıplak demir somun kullanmayın.


Çevrimdışı kartalkale

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 1
    • Profili Görüntüle