@mustklc,
Bende zaten bir bilineni tekrarladım. Yoksa motoru kötülemek değil. Keşke MultiJet tarzı bir motor olsaydı ne gürültü ne titreşim. (75 BG-190 Nm Tork 4 silindir) olanı bile yeterde artardı.Örneğin Punto serisi Tüm karoser ağırlıkları dahil çok benzer 0-100 km hızlanma fabiadan yaklaşşık 2 sn daha iyi yani seri. Yakıt tüketimide ~1 litre daha düşüktür.Fabia TDI ye göre, 6 ay kadar kullandım şirkette cebim bizim HB' ye göre iyi para gördü.
bilemiyorum zevkler ve renkler tartışılır ama ben 350.000 km de hala saat gibi çalışan ya da 200.000 de hiç turbosu bile değişmemiş bir multijet görmedim.
(şaşmaz oto sanayideki dayımın mekanik servisine gelenler ve çevremdeki multijetlere dayanarak söylüyorum). multijetin benim gözümde sağlıklı ortalama ömrü 150.000 km dir sonra ya enjektörüne birşey oluyor ya turbosuna masraf çıkartıyor dayanıklı değiller.
ancak 1.4tdi pd ler (4 yıldır 100.000km nin üzerindeki kullanımıma ve müşterilerimizin kullandığı arabalara dayanarak söylüyorum) sağlamlık açısından neredeyse ölümsüz makineler. km si ne olursa olsun düzgün bakılmış kullanılmış bir pd olsun yeter. ister 1.4 olsun ister 1.9 olsun çok rahat 400-500bin km leri görüyorlar. gerisi sahibine kalmış.
ayrıca stock ve yazılımlı birçok multijeti yemişliğim vardır. hatta yazılımcımın kankasının stage1.5 lineasını unufak etmişliğim mevcut. çocuk gözlerine inanamadı erhanı aradı sen doğukanın arabasına naaptın böyle dediğinde yazılımcım o arabanın daha yiyecek çok ekmeği var istesem neler yaparım da kurcalamıyorum dediğini biliyorum.
madem uzmanlık alanım 1.4 pd konusu açıldı zehrimi akıtayım bu sayfaya.
öncelikle sağlamlığına sağlam bir motor. resmen aşığım. isterseniz yüklemeye bile uygun. herkesin alaycı gözle baktığı 3 silindir makine doğru yüklenirse 180hp ye kadar sağlıklı bir şekilde stock motor içiyle kaldırabiliyor.
oynanmamış stock hlaine gelirsek performansı aman aman bir halde değil. ancak sizi ne şehir içinde ne de şehir dışında üzmez. torku hissettirir eğlenceli bir arabadır. seridir.
bu arabaya ilk bindiğinizde asla ve asla performansını hissedemezsiniz çünkü çok değişik bir şanzımanı var. şanzıman dişlileri uzundur. aynı zamanda motor turbonun basıncını çok geç verir. bu da bu aracı kullanmaya alışkın olamyan birisi için gerçekten eziyet bir durumdur. sokak aralarındaki dönüşlerde araba hafif hafif kendi halinde yürürken asla 2. vitese alıp devam edemezsiniz. illaki birinci vitese takmanız gerekir. ancak bu sizi korkutmasın 1. vitese geçerken ve debriyaj kavratıldıktan sonra hiçbir zorluk ve sarsıntı yaşamazsınız. sanki normal bir arabayı 2. vitese alıp dönmüşsünüz gibi yola devam edersiniz. alışmak lazım makineyi kullanabilmek için.
turbonun geç açtığını söylemiştim bu arabadan 2000-2200 devrin altında hiçbirşey beklemeyin. tamamen ölü bir haldedir. zamanla alışırsınız ama düşürmezsiniz o devirlerin altına arabayı. ancak stock haliyle bile 2500 devirde gerçekten minik bir canavara dönüşür ve çok eğlenirsiniz.
motorun gürültülü olduğundan yakınmış herkes. bunun farkındayım ancak arabayla gazlarken bizim sıralı 3 gidiyor sanki yerine fındık bir v6 geliyor içeriye çok tatlı sportif bir ses veriyor. hoşuma gitmiyor değil açıkçası. ancak gündelik kullanımda kişiden kişiye değişmek üzere bu gürültü rahatsızlık verebilir ben bilemem orasını deneyin görün.
yakıtı gayet ekonomiktir. arabayı yeni aldığımda çıktığım bir uzun yolda (taşma haznesi de doldurulmuş depoyla) yaklaşık 400km boyunca ibre fullden düşmemişti. hemen arakdaşımı aradım bu arabanın şamandırası bozuk diye o da bana bişey yok devam et sen o araba öyle yakmıyor demişti
yakıtta cimridir. özellikle 20-30 km lik mesafelerde motor ısınıp tam randımanına geldiğinde gerçekten kar ettiğinizi hissediyorsunuz. araba araba değil tasarruf makinesi sanki. performans-yakıt oranına aşığım. bundan daha iyisi olamaz zaten fizik kurallarını çiğnemeyelim.
bu arada şanzımanı kötülediğimi düşünmeyin sadece alışmak gerekiyor. arabanın o kadar güzel torkunu kullanmasını güzel sürat yapıp ekonomik olmasını yine o şanzıman sağlıyor. alışınca gayet keyifli bir şanzıman.
sağlamdır dedik, ekonomiktir dedik, gürültülüdür dedik, şanzımana alışmak lazım dedik motorla ilgili söylenebilecekler genel olarak bunlar.
bunun dışında standart haliyle yol tutuşu fena değildir. herkesin yaptığı yol tutuş yorumlarını dikkate almam ben. bir arabanın yol tutuşunu değerlendireceksen önce kim kullanıyor o arabayı? ne kadar araba kullanmayı biliyor? nasıl bir viraj çizgisi izliyor? ağırlık dağılımını nasıl yapıyor? nasıl lastikk var üzerinde? lastik hava basınçları doğru mu? gibi kriterler ararım. bu kriterleri piyasanın üzerinde sağladığımı düşünerek şu yorumu yapabilirim;
yol tutuşu bir efsane değil. aman panterim tırnaklarını asfalta sokuyor resmen müthiş müthiş dersem eğer burda yoğurdum 5 günlük ama ekşi değil demiş olurum. diğer marka emsallerine bakınca (punto,fiesta,corsa) onlardan daha iyi olduğunu söyleyebilirim. hatta fena sayılmaz baya baya tatmin edici düzeyde. sonuçta ralliye çıkmayacaksınız ve bu sınıfta bir gündleik ekonomi aracı alacaksınız daha ne kadar olsun? doğru şartlarda kullanıldığında yere sağlam basan panik durumlarında sapıtmayan bir kararlılığa sahip. bu da size güven veriyor açıkçası. emsalleri olarak belirttiğim arabalardan kesinlikle daha iyi.
frenlere gelicek olursak;
frenleri idare eder/ortalama bölümünün en alt düzeyinde bence. puntonun frenleri bin kat daha iyi hatta bununkilerden. gündelik kullanımda işinizi görür üzmez yormaz fakat panik durumlarında bir miktar canınızı sıkabilir. o yüzden arabanın fren limitlerini bilmelisiniz. fütursuzca arabaların dibine girer kendinizi riske atarsanız üzülebilirsiniz. yok mu bunun çaresi var bunun çaresi. maliyetli mi maliyetli. normal bir kullanıcının böyle bir modifikasyon yapmasına gerek var mı? yok. ancak gündelik sakin kullanılacak bir fabia tdi ın iyi bir lastik seçimi ve doğru hava basınçlarıyla fren mesafesini kısaltmak ve güvenlik önlemi almak mümkün.
bunun dışında iç mekana hiç girmiyorum fabia1 neyse o işte.
kaporta/kaza emniyetine gelecek olursak;
çok şükür daha hiç test etme fırsatım olmadı. umuyorum bundan sonra da hiçbirimizin böyle bir testi yapmaya imkanı olmaz. ancak 10 yılı aşkın süredir arabacı olan birisi olarak gözlemlerim ve tahminlerim punto ve corsadan kat kat iyidir. fiesta belki en yakın rakibi olabilir. test etmesem de fazlasıyla geçer notu alır benden. kendimi b sınıfı bir arabada ne kadar güvende hissedebilirsem o kadar güvende hissediyorum içinde.
uzun lafın kısası kendi kuralları olan sert mizaçlı ama anlaşınca da bu kurallarla hayatı daha eğlenceli bir hale getiren bir araba fabia 1.4tdi pd.
4 yıldır biniyorum 100.000km yi aştım sanırım 120.000 km falan oldu. 80bin km dir falan yazılımlı herhalde. hafıza arşivimden bakmam lazım. çok şükür üzmedi beni. parça sıkıntısı yok fiyatları gayet makul. arada bir satayım diyorum ama tek nedeni yüksek performanslı bir araba alma isteği. yoksa ömür boyu binilecek bir araba. yakıtından vazgeçmek imkansız birde.
arabayı değerlendirirken ne akdar para verdiğinize ve o parayla neler alabileceğinize bakın. sonuçta 20-25 milyar verdiğiniz b sınıfı hafif modellice ekonomi için tasarlanmış bir araba. bu arabaya neden gürültülüsün neden kasislerde hoplatıyorsun demek biraz anlamsız.