70 Bin km dizel araç tecrübem var + 20 bin km'de benzinli aracım oldu ki 1.si 307 Dizel (şuanki aracım) ikincisi Tempra Sxa Benzinli (LPG'li değil !) eğer performans istiyorsanız kesinlikle Benzinli diyorum o kadar. Asla ne olursa olsun benzinlideki performansı dizel araç asla vermez. O yüzden ortalıkta bak benim arabam kral demeyin benzinli şahine bile yenilirsiniz Performans için Benzin (LPG'siz) ekonomi için Dizel Tavsiye ederim.
Not : Bu fikirler benim tecrübelerim konusunda ortaya attığım fikirdir benimseyen benimsesin benimsemeyenlere saygım sonsuzdur
Devir ekonomi devri demişsiniz ama bu fikir yaş aralığına göre değişiyor. genelde 18-27 yaş arası gençler performans istiyor ama 27+ üzeri kişiler genelde ekonomi istiyor. Neden?
Çünkü genç adı üzerinde gençtir şehirlerarası yola gitmeyecek arabayla belki sokakta 2 tur veya evden okula okuldan eve gidecektir dolayısıyla yakacağı benzin miktarıda buna bağlı az olacaktır. Ama yetişkin biri şehirler arası yola ve sık sık iş ile ilgili olsun olmasın başka yerlerede gidebileceğinden (memlekete ziyaret gibi) ekonomik olsun istiyor.
Benim fikrimi sorarsanız. Az yakan 1.4 gibi ama benzinli bir araç isterim. Neden? ( Not : Benzinli dedim LPG'li taktırmam sevmemde zaten )
Yokuş çıkarken önümde tıngır tıngır giden kamyonu daha rahat sollamak için. Karşıdan araç gelmeden çabuk ivmelenerek önümdeki aracı sollamak için. Servise gittiğimde daha az servis masrafı ödemem için. :ok: Bunlar sadece birkaçı dahasıda var.
Örnek verecek olursak. Benim arabam 1.4 Dizel buna ek olarak imzam'da yazdığı gibi turbocharger ve intercooler sistem'i var (ikiside performansı arttırmak için yapılan şeyler) ona rağman rampa tırmanırken önündeki arabayı sollarken randıman alamıyorsun hele uzun yollarda (pozantı otobanı) gibi yeri geliyor kamyonlar seni sollucak hale geliyor abimin arabası focus 1.6 TDi (Dizel) onunda tıkandı aynı otobanda. Yani dizeller böyle işte uzun yolda randıman alamazsın hele tek şeritli yol ise birde rampa tırmanıyorsan arkadaki arabalar seni sollar durur niye çünkü onlar benzinlidir. Daha az yakacam diye hayatınızı böyle yollarda riske atmayın. 20 kuruş fazla verin ama karşıdaki araç gelmeden öndeki aracı biran önce sollayıp yolunuza dönün.
Unutmayın benzin dizele göre manifoltta çabuk ateşlenip kinetik enerjiye dönüşür buda size zaman+hız olarak geri döner.
Bahsedilen abartılı örneklere katılmıyorum. 1.4 HDI Peugeot 307 örneği çok sıradışı bir örnek. Zira 1.4 HDI kullanan 206 bile 1.4 TDI ile teçhiz edilmiş VW grubu araçlara aşık atamayacak durumdadır.
1.6 TDCI örneğini de işin içine katarsak sadece "sürücü faktörü" diyorum. Zira ben kimi zaman "kıytırık" dediğim 1.4 TDI ile o zor durumlara düşmezken 1.6 TDCI ile sollamada sıkıntı yaşamak beceri isteyen bir iş olsa gerek.
70-80 hp'lik dizeller için kimse 1.6 benzinli performansından bahsetmiyor zaten. Ama şu da bir gerçek; örneğin bir 80'lik 1.4 TDI seçkin bazı 1.6'lar dışında hemen her 1.6'dan çok daha kullanışlı bir performans sunabilir. Ama dikkat ederseniZ gene de "benzinli" diye bir genelleme yapmıyorum. Kale bile almayacağım 1.6'lar bile mevcut. (Şahin örneği zaten gülünç)
Ben şuna inanıyorum hiçbir 1.4 benzinli(TSIler ve turbolular hariç)1.4 TDI 80 hp kadar performanslı olamaz.
Çok daha güçlü olan bazı modeller hariç doğru bir inanış. Ama bir 74kw'lık Fabia büyük bir güçtür tabii. Başarılı bir şanzınmanla da donatıldığından ona saygı duymak lazım. Ama kimse 80'lik TDI'ın karşısına 80-85 hp'lik benzer atmosferik benzinli araçları getirmesin...
1.4 benzinliler bile kanımca 0,24 TL den aşşağı yakmaz (ki 6 ay önceki hesaplarıma göre söyluyorum).
İşte en önemli noktalardan birisi... Çok düşük hacimli küçük araçlar haricinde LPG'siz bir benzinli araçta ekonomiden bahsedilemez. İsterse 8 litre yerine 7.5 yaksın, 7 yaksın... Çok ciddi bir tüketim farkı sağlamak mümkün olmuyor malesef.
==========================================
Hala söylüyorum, dizelden daha büyük bir ekonomi faktörü olamaz. Ben artık Eskişehir yolunda acelem olmadığı zaman 3.5 ile 4 litre arasında geziniyorum. Kuruş hesabı yapanlar isterlerse hesaplasınlar...
=========================================
Bütün bunlara karşın;
Gökhan Abi; sana kesinlikle dizel falan önermiyorum. Zira sizin araç benzersiz bir Roomster. O kadar emeğin ve maşallah dediğimiz görünümün sadece ekonomi için bir kenara atılmasını doğru bulmuyorum. Sadece ve sadece LPG diyorum. Eğer ekonomik olarak beliniz bükülmeye başladıysa her türlü riskini alıp taktırın bir Landirenzo'yu...
Yedek lastik çıksın; Roomi'nin bagajı büyük, koyarsın bir kenara.
Arıza inşallah yapmaz; ama ekonomi diyen bu riski göze alır. Biz de dizeli alırken risk göze aldık. Teknik gereksinimleri karşıladıktan sonra artık kısmet işi. İnşallah güvenilir olmaya devam eder diyerek bineceğiz hepimiz artık.
Yer altı garajı olayı gene ekonomi isteniyorsa göze alınacak artık. Kaldı ki koyup koymama konusu da kullanıcıya kalmış pek çok yerde. Kuralın sert bir şekilde uygulandığı çok yer görmedim.
======================
Kısaca; yapılan az km'yi dikkate alırsak dayanmak lazım artık. En azından sürüş tarzı güzelleştirilerek tüketim azaltılabilir vb. Bir nebze fayda işte... Ama illa da ekonomi denirse; ben derim ki LPG... O güzelim el emeği göz nuru Roomi'ye (maşallah) yazık etmemek gerekir.:ok: