škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Turbo Neden Arızalanır Veya Performans Kaybeder

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı rocky62

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 757
    • Profili Görüntüle
Önce soğuk motoru çalıştırıp giderken nelere dikkat edeceğiz...

Turbo türbinlerini birbirine bağlayan housing içindeki mil motor yağı ile yağlanır. Bu yağlama işlemi motor soğukken, yani yağ da soğukken verimli yapılamaz. Motor soğukken turbon türbinlerinin yüksek basınçla yüksek devirlere çıkmasını engellemek gerekir. Turbo türbinlerinin yüksek devirlere çıkmaması için, motor devrinin fazla yükseltilmemesinin yanı sıra gaz pedalına da fazla basılmaması gerekir. Zira turbo türbinlerinin dönüş hızını ve ürettikleri basıncı belirleyen iki faktör vardır; - motor devri - gaz pedalının konumu.

Yani motor soğukken ortalama bir dizel araçta takriben 2500 devirin üstüne çıkılmamalıdır. Mümkünse 2000 devirde vites yükseltilmelidir. Yalnız bu durum sadece motor soğukken geçerlidir.

Ayrıca gaz pedalına motor soğukken yarısından çok basılmamalıdır. Zira bu hareket de türbinleri yüksek basınçla döndürür.
Şimdi motor normal sıcaklığına ulaştı. Peki şimdi en ekonomik ve verimli olarak turbo dizel aracımızı nasıl kullanabiliriz?

Dizel araçların en verimli çalıştığı aralık max tork bandıdır.

Dizel bir araç için maksimum beygir üretilen deviri geçmek gereksiz ve zararlıdır. zaten maksimum beygirin üretildiği devirden sonra dizel motorlar karakteristik olarak tork kaybeder. yani maksimum beygir devrinden sonra dizellerde çekiş genelde düşer.

Sonuç olarak, herkes aracının hangi devir bandında maksimum torku sağladığını bilmeli ve bu band üstünde kalmaya çalışmalıdır.

Örneğin bir dizel motor 1750 - 3800 d/d bandında maksimum torkunu üretiyorsa bu araçta vites yükseltmek için 3000 d/d yeterlidir. hızlı ivmelenme isteniyorsa 4000 d/d ya çıkılabilir. ama normalde 3000 d/d üstü gereksizdir.

normal sürüş için ise dizel aracı motorun çektiğini hissettiğiniz en düşük devirde kullanın. bu devir genelde turbonun yeterli basıncı ürettiği devir veya bunun 250 d/d üstüdür.

Bir diğer nokta ise dizel araçlarda mazot pompası enjeksiyon sisteminin en önemli parçasıdır. Benzinli bir aracı rölanti devrinde kullanabilirsiniz. Yani çok düşük devirlerde vites yükselterek motoru tekletseniz bile motora ekstra kurum oluşumundan fazla pek bir zarar veremezsiniz.

Ancak dizel bir motorda eğer rölanti devri civarında, yani 1000 devir civarında aracı hızlandırmaya çalışıyorsanız, mazot pompanızı aşırı yüklüyorsunuz demektir. Dizel aracın devirli kullanılması gerektiği sözü de burdan gelir.

Dizel aracı viteste yol alırken veya kalkışta kesinlikle rölanti devrine düşürmemek gerekir. bu mazot pompasını zorlayabilir. ama performans beklenmiyorsa 1500 d/d ya kadar düşülmesinde bir zarar yoktur. ama bu devirlerde ivmelenme gerektiğinde gaza yüklenmeden önce vites düşürmek gerekir.
Sonuç olarak aracınızda eğer o anda hızlanmayı amaçlamıyorsanız 1500 devir civarında kullanabilirsiniz. Ancak bu devirin altı özellikle mazot pompanız açısından pek de sağlıklı olmayacaktır. Ayrıca kurum oluşumu hızlanacaktır. Hızlanmak için turbonun yeterli basınca ulaştığı 2000 devir civarında gaza yüklenin. Aksi uygulamalar yanlıştır. Zaten genelde maksimum tork da bu devirlerde başlar. Zaten kullanıcıı da bu 2000 devirden itibaren aracın ivmelenmeye başladığını gözlemler...

Aracımızı çalıştırdık. Yol aldık. Ve şimdi de stop edeceğiz. Peki nasıl?

Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir.

Ama nedir bunun mantığı?

Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir.

Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır. Haliyle motor stop edilince de yağlama biter.

Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer. Kontak kapatılınca da kısa sürede durur. Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz.

Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir. Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer. Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar.

Türbinler durur demiyorum. Çünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner.

Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir.

Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır. Yani uzun yola gitmedim. Öyleyse beklememe gerek yok düşüncesi yanlıştır.

Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşta turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile.

Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz. En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur.

Çok faydalı gördüğüm bir alıntıdır bilginize sunulur...


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rocky62;487838
Abdullah bey bende aynı şeyi söylüyorum tabi ki motor durduğunda kontak kapandığında turbo yağlanmaz. Burada start stop sistemini ayırmak gerekiyor  çünkü her zaman devreye girmez uygun şartlar oluşmadığı sürece. Zaten anlatmak istediğimizde bu değil mi motor çalıştığı sürece turbo mili ve pallerde dönmeye devam eder ama bir turbonun devrede olup 40-50 bin devirde dönmesi birde rölanti devrinde dönmesi düşünülürse arada çok fark var. Egzos gazı basıncı rölanti devrinde yok denecek kadar azdır anlatmak istediğim çok yüksek devirlerde dönen turbo milinin biraz rölanti devrinde çalıştırıp beklemeli sonra stop etmek gerekir. Bunu zaten servis kendisi de aynen söylüyor. Ben de Teknik lise mz. 31 yıl otomotiv ve makine sanayi plastik ve saç kalıpçısı olarak çalıştım. İsteyenin istediği gibi kullanması kendi iradesidir. Eğer rölantide beklemek gerekli olmasa idi turbo timerler de olmaz veya bu cihazlara gerek kalmazdı diye düşünüyorum.

Neden rölantide bekliyoruz, turbonun rölanti devrine düştüğünde hala yüksek devirlerde dönmeye devam ettiğini mi düşünüyorsunuz.Turbo pallerine atalet veren egsoz gazıdır dolayısıyla rölantiye düşülmesinin hemen akabinde paller rölanti devrine düşer bu süre 20- 30 sn asla değildir.Beklemek isteyen bekleyebilir.Yeni sattığım aracım 194.000 km deydi hiç 3-5 sn den fazla beklemedim, hala çok sağlıklı bir turboya sahip idi.Her parçanın bi ömrü olduğu gibi turbo da belli bir devir döngüsü sonrası mil boşluğu yada pal eğilmesi-kırılması ile ömrünü doldurabilir.Lütfen aynı şeyleri tekrarlatmayın bana.Kafanıza takılan birşey varsa onu sorun ki biliyorsak cevaplayalım.Bizde kendi çapında araçlarla fazla haşir neşir olan bi mühendisiz.Otomobilden anlamak için otomotiv okumam gerekmiyor sanırım.Kendim yaptığım muhtelif çalışmalar da var.Emme manifold temizliği egr valfi iptali, kızdırma buji olçüm testi gibi.Başka bir forumda hepsini resimli şekilde paylaştım.Ne hikmetse burası otomotiv proflarıyla doluymuş herkes bilip bilmeden karşı çıkıyor.Bişeyler anlatıyoruz ve bu işe fazlaca kafa yorup mantıklı açıklamalarıyla sunduğumuz halde hala servis söyle diyo usta böyle dedi deniliyor.Sanayiler  deneme yanılma ile iş yaptığını sanan ustacıklarla dolu.İyi ustalar malesef çok çok az.Mevla herkese beyin vermiş illa turbo uzmanlık sertifikası mı almak lazım inandırıcı olmak için .Yazdıklarım size cevap değil genel bir serzeniştir.


Çevrimdışı amraam

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 204
    • Profili Görüntüle
Otomotiv geliştirmesi bünyesinde çalışan bir mühendis olarak yazdıklarınızı dikkatle takip ediyorum.  Otomotiv firmaları ve mühendisleri için turbo ömrü başlı başına bir sorun iken ve hiç bir şekilde bir söz birliği oluşmamışken burada bir birinizi kırmaya gerçekten değmez.

Servislerin de pek teknik bir altyapıyla bu görüşü savunduklarını sanmıyorum. Bir den çok faktör var aslında ama kesin olarak şu denilmiş bir şey yok. Yağlamanın çok önemli bir olay olduğu kabul ediliyor ancak araç çalışırken olan yağlama sorunları mı yoksa stop ederken oluşan kısa sürede olan arızalar mı bilinmiyor.

Turbo konusu çözülmüş bir sorun değil malesef ve hala üzerine yatırım yapılıyor. Sorunlar aracın tasarımından da olabilir sadece sizin kontağı hemen kapatmanızdan değil.

Bir kaç hususa değinmek de isterim;

- Turbo şu devirden sonra devreye girer terimi doğru değildir. Turbo her zaman devrededir ancak verimli olduğu bir devir aralığı vardır. Zaten bu aralığı kullanıcı da hisseder.

- Yağlama sistemleri de krank milinden tahriğini alan pompa ile çalışır. Motor durduğu zaman yağ pompası da durur ancak motor elemanları üzerindeki yağ birden gitmez tabi. Start-stop larda ekstra elektrik tahrikli bir yağ pompası olduğunu düşünmüyorum zaten dönmeyen bir motoru yağlamanın da bir gereği yoktur. Start-stop fren vakum seviyesinden sürücü kapısının durumuna kadar bir çok parametreyi izleyerek karar veriyor. Yüksek performanslı sürüşler sonrası yükselen sıcaklığı da takip ediyor olabilir. Ayrıca Start-stop sisteminin de henüz oturmadığını düşünüyorum.


Çevrimdışı dgn

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7891
    • Profili Görüntüle
Bu turbo konusu tam bir muamma turbosuna hic bir sey olmayan kopek gibi giden yuksek km sirket araclarini gorunce fazla mi abartiyorum diye dusunmuyor degilim.


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Bakin anlamak istemediginiz bazi seyler var.

1. Si ayni turboyu kullanan farkli motorlarda turbo omru farklidir. 1.4tdi pd ve peugeotun kullandigi garret 1544 turbo. Pd motorda uzun yillar tik demeden calisirken peugeotta 100 binden sonra patlama ihtimali bas gosteriyor.

2. Turbo milinin birkac saniye icerisinde durdugunun farkindayiz hepimiz zaten. Sorunda o degil.

3. Bazi araclarda (orn: 1.9tdi pd motor skoda superb vs.) turbosunda su sogutmasi da bulunuyor. Sizce bir terslik yok mu? Ki dizel aracin turbosunu nar gibi kizartmak harbi beceri isidir (dizelin yandiktan sonra cikarttigi isinin az olmasindan oturu) buna ragmen neden su sogutmasi var sizce? Yaglama kadar isida bir problemdir.

Her ne kadar inanmak istemeseniz de, malzeme muhendisi kadir kardesin ve 2. Sinif malzeme bilimi dersi hocamin da soyledigi gibi "ozellikle hareketli parcalardaki isi degisimleri cok onemlidir." Ani ve yuksek miktarda isi degisimleri turbo parcalarinin yorulmasini arttiracak ve ÖMRÜNÜ kisaltacaktir. Evet lastiginde arabanin icindeki yakitinda bir omru var. Ancak ikisininde omrunu uzatip kisaltmak kullanicinin elinde sanirim bunda hem fikiriz. Peki neden turbonun omrunu bir miktar daha uzatip kisaltmak elimizde olmasin? Mesele bu.

Birde sunu dusunun dunya devlerinden biri olan hks neden turbo timer gibi bir urun uretiyor? Hadi biz salagiz takiyoruz dunya genelinde 1000+hp araba yukleyen benzinin sinirlarini bitirip farkli yakitlarla calistiran adamlarda mi salak da bunu kullaniyolar?

Bakin bos konusmuyorum. Neyi ne kadar bilip ne kadar tecrube ettigimi anlatacak hic degilim. Ancak dunya capinda kabul gormus mantikli sebeplerim burda. Lutfen bilimsel olarak aciklayin bana stabil sogumanin turbo omrunde hicbir sey degistirmeyecegini. Vw muhendisleri basta olmak uzere hepimizi aydinlatin :)


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;487846
Kullanım kılavuzunda sadece uzun süreli motor yüklemesinden sonraki sürüş sonunda motoru hemen durdurmamalı, aksine yaklaşık 1 dakika daha rölantide çalışmasını sağlamalısınız.  Böylelikle durmuş olan motordaki ısı birikimi önlenir demekte.


Vag muhendisleri de buyuk aciklamayi bekliyolar. Yeni passatin kullanim klavuzunu sizin soylediklerinize gore yazacaklarmis.

Bide meb de bir aciklama bekliyor sizden dunya duz mu degil mi? Ona gore ders kitaplarinda degisiklige gideceklermis. Malum coluk cocuk ilminizden mahrum kalmasin.


Çevrimdışı hakan_by

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 718
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: DDŞ!;488043
Vag muhendisleri de buyuk aciklamayi bekliyolar. Yeni passatin kullanim klavuzunu sizin soylediklerinize gore yazacaklarmis.

Bide meb de bir aciklama bekliyor sizden dunya duz mu degil mi? Ona gore ders kitaplarinda degisiklige gideceklermis. Malum coluk cocuk ilminizden mahrum kalmasin.
Garip bir yorum olmuş yazdıklarınız. Nesi zorunuza gitti anlamadım.
« Son Düzenleme: 04 Aralık 2014, 21:42:00 Gönderen: hakan_by »


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;488053
Garip bir yorum olmuş yazdıklarınız. Nesi zorunuza gitti anlamadım


Zoruma giden bisey yok ki; sacmalamayi bu konuda ben baslatmadim. Sadece konunun seyrine uygun sacmalamaya devam ettim :)


Çevrimdışı hakan_by

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 718
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;488057
Şüüphesiz tartışmanın en saçma yorumu olmuş bingo :)


Yok mu arttiran? :)

Balaban beye ithafen yazmistim. Belirtmeyi unutunca yanlis anlasildi sanirim :)
« Son Düzenleme: 04 Aralık 2014, 21:49:46 Gönderen: DDŞ »


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Çoluk çocuğun ahkam kestiği foruma gelmişim meğer.Moderatör arkadaşlar açtığım konu ve mesajlarım sadakam olsun , üyeleğimi silin.Kalın sağlıcakla.


Çevrimdışı ugurcnplt

  • eskici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2760
    • Profili Görüntüle
Beyefendi burada kimsenin sizin sadakaniza ihtiyacı yok.Lutfen ettiğiniz lafa dikkat edin.Kisilerle probleminiz varsa onlarla iletişime geçin.
elegance=ugurcnplt


Çevrimdışı enoktakenokta

  • Site Sorumlusu
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7265
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Balaban75;488129
Çoluk çocuğun ahkam kestiği foruma gelmişim meğer.Moderatör arkadaşlar açtığım konu ve mesajlarım sadakam olsun , üyeleğimi silin.Kalın sağlıcakla.
Abdurrahman Bey sizi daha önce üslubunuz konusunda uyaracaktım, ancak siz düzeltirsiniz diye yapmadım. Aynı üslupla devam ediyorsunuz. Genel olarak forumda özellikle de bu konuda sizin tabirinizle "çoluk çocuk" olan kimse olduğunu düşünmüyorum. Bir konuda bir argümanınız varsa saygı çerçevesinde tartışırsınız, sonuca ulaşamadığınızı düşünüyorsanız belirtir ve konuya yazmayı bırakırsınız. Önceki mesajlarınızdaki ve bu mesajınızdaki gibi diğer üyeleri rencide edici beyanda bulunmazsınız, bulunamazsınız da.
 
Benim nacizane tavsiyem, mesajlarınızı gözden geçirmeniz ve belirttiğim yöndeki mesajlarınızı düzenlemeniz; sonra da kaldığınız yerden devam etmenizdir. Yok eğer böyle olsun derseniz de hiç sorun değil, hem mesajlarınızı silerim hem de üyeliğinizi tamamen kapatırım...
Hep bi F.D. kafasındaki kişi...


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Tutmayin kucuk enisteyiii almanyadan vw muhendisleri feyz almaya geliyolarmis ona basi kalabaliktir simdi :D


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: enoktakenokta;488144
Abdurrahman Bey sizi daha önce üslubunuz konusunda uyaracaktım, ancak siz düzeltirsiniz diye yapmadım. Aynı üslupla devam ediyorsunuz. Genel olarak forumda özellikle de bu konuda sizin tabirinizle "çoluk çocuk" olan kimse olduğunu düşünmüyorum. Bir konuda bir argümanınız varsa saygı çerçevesinde tartışırsınız, sonuca ulaşamadığınızı düşünüyorsanız belirtir ve konuya yazmayı bırakırsınız. Önceki mesajlarınızdaki ve bu mesajınızdaki gibi diğer üyeleri rencide edici beyanda bulunmazsınız, bulunamazsınız da.
 
Benim nacizane tavsiyem, mesajlarınızı gözden geçirmeniz ve belirttiğim yöndeki mesajlarınızı düzenlemeniz; sonra da kaldığınız yerden devam etmenizdir. Yok eğer böyle olsun derseniz de hiç sorun değil, hem mesajlarınızı silerim hem de üyeliğinizi tamamen kapatırım...

Çoluk cocuk laf salatası yapıp kendince eğlenirken uyarma gereği duymuyormusun..Mesajları adam gibi bi oku bakalım kim uslup bozmuş önce..Yukarıda hepsi var..Uzatmadan silin konu ve mesajlarımı ve üyeliğimi.Fena konuşacağım yoksa şu klavye delikanlılarına.Bana tekrar cevap yazdırmayın.