škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Turbo Neden Arızalanır Veya Performans Kaybeder

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Turbo hakkında çoğumuzun bildiği şeyleri tekrarlamış olacağız ama sorun yaşayanın çözüme daha çabuk ulaşılması,yaşamayanın daha bilinçli davranması açısından fayda sağlayabilir diye düşündüm.
 
Konuya gelirsek;Turbo denilen şey çok basit mekanik bir parça aslında,iki pervane bir mil ile egsoz gazı çıktıkça dönerde döner, 3 Nolu bölgedeki pervaneyi egsoz döndürür ,2 nolu bölgedeki pervane buna bağlı olarak havayı emer.Ne kadar çok egsoz o kadar çok devirli dönen pervane ve o kadar çok emilen hava demektir..Bu basit mekanik parçayı akıl edeni tebrik etmek lazım yeri gelmişken.Şimdi resmi ekleyelim ve lafı uzatmadan konuyu özetleyelim

 

1 nolu bölge: Bana göre en hayati bölgedir turbo mili buradadır, bu mil ne kadar aşınmamış olursa turbo o kadar dengeli dönüyordur ve verimlidir.Bu durum tamamen motor yağının doğru ve özelliğini yitirmemiş olmasına bağlıdır.Bu sebeple yağ değişimi sadece motor ve parçalarını korumaz, turboyu da korur.
 
2 nolu bölge:Hava emişinin yapıldığı bölgedir ki her zaman içerisinden temiz ve tozsuz hava geçmelidir.150-250.000  devir yapabilen pervaneye çarpan yabancı cisim(kum,toprak vs) kanatçığı yamultabilir hatta kanatla hazne arasına sıkışıp dağılmasına neden olabilir.Öncelikle temiz filtre sonrasında emiş hattındaki kelepçe ve boruların sızdırmadığından emin olacağız ki içeriye bişeyler çekmesin turbo..
 
3 nolu bölge: Burası bana göre en az riskli bölge tabi motor yanma odasından kayalaşmış bir kurum parçası yada başka bişey çıkıp pervaneye çarpmazsa.


Çevrimdışı hakan_by

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 718
    • Profili Görüntüle
Elinize sağlık. Güzel bir anlatım olmuş. Klasik bir soru: start-stop sistemi turboya zarar verir mi? Örneğin yüksek hızla yüksek devirle gidiyorsunuz ve birden kırmızı ışık yandı hızla yavaşlamak zorunda kaldınız ve start stop devrede motor durdu. Bu soruyu geçenlerde servis danışmanına sordum. Start stop sistemi devredeyken motorun farklı bir şekilde stop ettiğini, bu sırada turboda yağlamanın devam ettiğini bu nedenle de turbonun hasar görmeyeceğini söyledi. Ne dersiniz?


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;487154
Elinize sağlık. Güzel bir anlatım olmuş. Klasik bir soru: start-stop sistemi turboya zarar verir mi? Örneğin yüksek hızla yüksek devirle gidiyorsunuz ve birden kırmızı ışık yandı hızla yavaşlamak zorunda kaldınız ve start stop devrede motor durdu. Bu soruyu geçenlerde servis danışmanına sordum. Start stop sistemi devredeyken motorun farklı bir şekilde stop ettiğini, bu sırada turboda yağlamanın devam ettiğini bu nedenle de turbonun hasar görmeyeceğini söyledi. Ne dersiniz?

Start stoptada araç rölanti devrindeyken stop eder yani turbo için zararsız duruş şekli..Bu bekleyip stop etme işi şehir efsanesi olmuştur araç rölanti devrindeyken 3-5 sn bekleyin stop edin..Aracımı 194.000 km de sattım orjinal turbosu üzerindeydi ve hep bu şekilde kullandım.


Çevrimdışı hakan_by

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 718
    • Profili Görüntüle
Bekleyip stop etme işini servis danışmanına sordum. Açıkcası ben de yeni turbo motorlarda bunun artık sorun oluşturmayacağını tahmin ediyordum. Ama servis danışmanı evet stop  etmeden önce bir süre bekleyin yoksa turbonuza zarar verebilir diyince tereddüte düştüm. Hadi yüksek devirle kullandıktan sonra bir süre rölantide beklemek ve öyle stop etmek sorun değilde ya start stop sistemi? Devre dışı bırakmayı bile düşünmeye başladım


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Turbo rölanti devrindeyken stop edilince 5-10 sn içerisinde durmuş oluyor bu süre içerisinde mil yağsız kalmaz yani  aşınmaz..Gaza basıp stop etmek risklidir ,turbo devri artar stop edildiğinde durma süresi uzar ,mil yağsız kalıp aşınabilir.
Bakın videoda 1:07-1:12 dk arası turbo tamamen hareketsiz kalıyor
http://www.youtube.com/watch?v=sd142Zg2ZiI


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;487156
Bekleyip stop etme işini servis danışmanına sordum. Açıkcası ben de yeni turbo motorlarda bunun artık sorun oluşturmayacağını tahmin ediyordum. Ama servis danışmanı evet stop  etmeden önce bir süre bekleyin yoksa turbonuza zarar verebilir diyince tereddüte düştüm. Hadi yüksek devirle kullandıktan sonra bir süre rölantide beklemek ve öyle stop etmek sorun değilde ya start stop sistemi? Devre dışı bırakmayı bile düşünmeye başladım

Servisleri sevmem hele ki kulaktan dolma bilgi satan ustacıklarla sohbet bile edemem.


Çevrimdışı hakan_by

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 718
    • Profili Görüntüle
Enteresan..Açıkcası ben bir servis danışmanının bilgilerinin güncel olmasını beklerdim. Yüksek devirle dahi giderken hızla yavaşlayıp start-stop sisteminin devreye girmesinin turboya zarar vermeyeceğini net bir şekilde söyleyebiliyorsunuz o zaman..
« Son Düzenleme: 29 Kasım 2014, 11:32:50 Gönderen: hakan_by »


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: atasagun23;487161
Enteresan..Açıkcası ben bir servis danışmanın bilgilerinin güncel olmasını beklerdim. Yüksek devirle dahi giderken hızla yavaşlayıp start-stop sisteminin devreye girmesinin turboya zarar vermeyeceğini net bir şekilde söyleyebiliyorsunuz o zaman..

Start-stoplu bir araç hiç kullanmadım stop ederken devir saati rölantide ise dert edecek bişey yoktur.


Çevrimdışı amraam

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 204
    • Profili Görüntüle
Turbo gerçekten basit ama çok büyük hassasiyetle üretilmesi ve detaylı mühendislik hesapları gereken bir mekanizma.

Dediklerinize ek olarak turbo dizel araçları ani gaza yüklenmelerle is oluşturacak şekilde veya çok yüksek devirlere çıkarak kullanmanında turboya zarar verdiğini düşünüyorum.

Dediğiniz gibi yağlama sistemi çok önemli turbo için ama stop etmeden şu kadar beklenecek efsanesinin çok da doğru olduğunu sanmıyorum. Çünkü araç stop ettiğinde yağ pompası duruyor evet ancak sistemdeki basınçta küt diye düşmüyor.

Bildiğiniz gibi dünyada turbo üreten belli başlı bir kaç firma var(Honeywell, Garrett, Brog Warner vb.) Çoğu farklı marka-model araçta aslında aynı turbo kullanılıyor ancak kiminde turbo 150.000 de gidiyor kiminde 300.000 de. Buna neden olan müşteri de değil araçların, motorların, yağlama sistemlerinin tasarımınında buna etkisi var.Bir yerden sonra müşterinin de kontrolünden çıkıyor malesef. Hee ama hep kullanıcı hatasıdır o ayrı tabi.


Çevrimdışı mustklc

  • Gürültülü Tidiay
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1987
    • Profili Görüntüle
Güzel faydali bir konu olmus.

Eniştesin 206 hdi araci vardi. 100 bin kusur km de turbo patlatti. Servis beklemedigin icin oldu demis. O zamana kadar hic beklemeden calistirmis ve istop etmis. Simdi dikkat ediyor.

Benim aracim da 160 binde. 35 binde almistim. En ufak bir turbo arizasi otme vs olmadi . Bu bekleme isine cok dikkat ederim.
Tabi sehir efanesi de olabilir ama ben pek bir zararini görmedim.  Zaten bizim araclar isinmadan ölü essek gibi bassan da gitmiyor  Illa icindeki mazot ısınacak.

Turbo konusunda en önemlisi hava filtresi sanirim  En son 2000 km once degistirdim. Su konuyu okuduktan sobrq tekrar değiştiresim geldi . Zira Turkiyede hvavada toz oranı cok. Ortadoguya yakiniz havadan cok çöl tozu geliyor. Bence ufak tefek gidiyordur içeri



Çevrimdışı rocky62

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 757
    • Profili Görüntüle
Bence turbo'lu araçların çalıştırma ve stop etme kriterlerine dikkat etmekte fayda var uzun bir yolda veya kısa bir mesafe de olsa yüksek devirli kullanımdan sonra aracı stop etmeden 15-20 saniye kadar rölantide çalıştırın turbo mili yavaşlasın veya dursun ondan sonra stop edin ilk çalıştırmada da 5-10 saniye bekleyin hemen hareket etmeyin. Benim aracımda start stop var ben çoğunlukla düğmeden iptal ediyorum ama turbo ile ilgili değil park etme esnasında bile stop etmesini sevmiyorum start stop sisteminin turboya zararı yok araç stop etse de kontağı kapatmadığınız için yağlama devam ediyordur. Kaldı ki araç üretilirken bu konu düşünülmüştür zararı olasaydı start stop sistemini koymazlardı. Fakat siz stop etmeden önce rölantide çalıştırmayı ihmal etmemeye özen gösterin.


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Devirli kullanımdan sonra yağ sıcaklığı belli bir limiti geçince start stop sistemi devre dışı kalıyor diye biliyorum aynı şekilde motor soğukkende devreye girmiyor diye hatırlıyorum.

Turbonun biraz detayını inecek olursan yağla soğutulan bir mil yapısı var bu da aşınmayı minimum seviyeye indiriyor tabi doğru yağ kullanımında oluyor bu durum.Yukarıda Abdurrahman abininde belirttiği gibi turbo ciddi bir devir çeviriyor bu devir sonucunda uzun yolda devirli kullanımda kor hale geliyor ve siz aracı direk stop ederseniz mil zamanla ısınıp soğumaktan iç kimyasal özelliğini kaybediyor ve eğiliyor bu da size balans olarak geri dönüyor mil balans yapınca paller de zamanlar çevresindeki metale sürterek boşluk yapıyor bu seferde meşhur ıslık sesi ortayı çıkıyor :)

Uzun yolda 400 km boyunca durmadan gittiğimde motoru kapatıp kaputu açtığımda turbonun hafif kırmızılaştığını çok defa görmüşlüğüm var :)

2.0 TSI motordan bir örnek

[YOUTUBE]9qisxbll8GE[/YOUTUBE]


Çevrimdışı Balaban75

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 83
    • Profili Görüntüle
Turbo ,çevirilen yüksek devir neticesinde egsoz gazıyla kor hale gelebilir.Burada normal kullanıcılar olarak bulunuyoruz anormal kullanım şartlarına göre değerlendirme yapmak doğru olmaz.Isı farkından dolayı turbo hasar görürse bu fabrikasyon hatadır,doğru malzeme kullanılmamıştır.Yağlanma eksikliği sonucu mil aşınması ve neticesindeki sıkıntılar ise kullanıcı hatası yada yanlış işçilik hatasıdır.Şunu söylemeye çalışıyorum doğru kullanımla orjinal turbo kolay arızalanacak parça değildir.İlk mesajda bunu ifade etmeye çalıştım.Stop ederken rölanti devri yeterlidir bekleyelim soğusun dinlensin gereksizdir,ilk çalıştırmada ise 20-30 sn beklemeli bu turbo için değil motor için gereklidir.Turbo zaten ilk sn itibariyle yağlanır fakat motor komplike bir yapıda olduğu için anında yağlanamaz.Kemer takılır,aynalar kontrol edilir,radyo ayarlanır vs derken 20-30 sn geçer ve harekete geçilir.


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Normal kullanıcı olarak bende bu yorumu yaptım.Malzeme yorgunluğu denen bir gerçek var şimdi teknik verileri girip olayı karmaşık hale getirmek istemiyorum sadece herkes bilsin istedim devirli kullanınca turbo ister istemez az yada çok kor hale geliyor özellikle yüksek sıkıştırma oranlı motorlarda bu da çok belirgin hale geliyor.Milin soğutmasıda yağlama ile yapıldığından aracı stop etmeden önce her zaman 10 ile 30 sn arasında çalıştırmakta yarar var özellikle uzun yoldan gelindiğini var sayarsak dikkat edilmesi gerekir.