Bakin anlamak istemediginiz bazi seyler var.
1. Si ayni turboyu kullanan farkli motorlarda turbo omru farklidir. 1.4tdi pd ve peugeotun kullandigi garret 1544 turbo. Pd motorda uzun yillar tik demeden calisirken peugeotta 100 binden sonra patlama ihtimali bas gosteriyor.
2. Turbo milinin birkac saniye icerisinde durdugunun farkindayiz hepimiz zaten. Sorunda o degil.
3. Bazi araclarda (orn: 1.9tdi pd motor skoda superb vs.) turbosunda su sogutmasi da bulunuyor. Sizce bir terslik yok mu? Ki dizel aracin turbosunu nar gibi kizartmak harbi beceri isidir (dizelin yandiktan sonra cikarttigi isinin az olmasindan oturu) buna ragmen neden su sogutmasi var sizce? Yaglama kadar isida bir problemdir.
Her ne kadar inanmak istemeseniz de, malzeme muhendisi kadir kardesin ve 2. Sinif malzeme bilimi dersi hocamin da soyledigi gibi "ozellikle hareketli parcalardaki isi degisimleri cok onemlidir." Ani ve yuksek miktarda isi degisimleri turbo parcalarinin yorulmasini arttiracak ve ÖMRÜNÜ kisaltacaktir. Evet lastiginde arabanin icindeki yakitinda bir omru var. Ancak ikisininde omrunu uzatip kisaltmak kullanicinin elinde sanirim bunda hem fikiriz. Peki neden turbonun omrunu bir miktar daha uzatip kisaltmak elimizde olmasin? Mesele bu.
Birde sunu dusunun dunya devlerinden biri olan hks neden turbo timer gibi bir urun uretiyor? Hadi biz salagiz takiyoruz dunya genelinde 1000+hp araba yukleyen benzinin sinirlarini bitirip farkli yakitlarla calistiran adamlarda mi salak da bunu kullaniyolar?
Bakin bos konusmuyorum. Neyi ne kadar bilip ne kadar tecrube ettigimi anlatacak hic degilim. Ancak dunya capinda kabul gormus mantikli sebeplerim burda. Lutfen bilimsel olarak aciklayin bana stabil sogumanin turbo omrunde hicbir sey degistirmeyecegini. Vw muhendisleri basta olmak uzere hepimizi aydinlatin