Yay tabir ettiğimiz şey aslında aracın helezonlarıdır. Spor yaylar orjinal helezona göre daha kısa ve serttir. bu sayede aracın yüksekliği bir nebze olsun azalır, azalan ağırlık merkezi nedeniyle de aracı yol tutuşu belirli koşullarda bir miktar iyileşir.
Aracın yüksekliğinin azalma miktarı ise yay üzerindeki cm veya mm cinsinden belirtlir. 3,5 dediğimiz yaylar aracı orj yüksekliğine göre yaklaşık 3,5 cm daha alçaltır.
Piyasada en çok 3,5 ve 5cm lik yaylara rastlarsınız. Ama genelde orj amrtisörler 5cm gibi kısa yaylara göre tasarlanmadığından, 5cm lik yay takıldığında kısa sürede amortisörlerin patlama riski vardır.
Bu nedenle orjinal amortisörler ile kullanılacak en ideal yay ölçüsü 3,5 cm dir.
Piyasada birçok markanın yayı farklı fiyatlarda bulunmaktadır. Bu kadar hayati bir parçada ucuza kaçmamak, adı sanı duyulmamış markalara güvenmemek gerekir. Konfor-tutuş ve güvenlik denildiğinde Eibach ve H&R yaylar tavsiye edilir.
Daha spor ve sert karakterleri yaylar içinde APEX-VOGTLAND-BILSTEIN yaylar kullanılabilir. Ancak maalesef bu yayların orjinalini bulmak oldukça zordur. Piyasada üzerinde APEX yazıp da 150TL ye satılan yaylar mevcuttur aman ha diyelim.
Ucuz olarak FK-Coilex-Red Eagle-Mishimoto gibi yaylar da var ama bence bulaşmayın.
Ayrıca kullanacağınız yay aracınızın ağırlığına, ön ve arka akslarda taşıyabileceği max ve min yüke göre üretilmiş olmalıdır. eğer Eibach veya H&R sitesine bakarsanız aracınıza uygun yayları koduyla birlikte bulabilirsiniz. Tunningshop lar genelde tüm markalara tek yay verirler, bu durumda aracınız ya istediğiniz kadar yere yaklaşmaz, ya da beklediğinizden daha yere yakın olur.
Spor yay taktığınızda yaylarınız orjinallere göre sert ve kısa olacaktır. Bu nedenle
1- aracın konfor ve yol tutuş karakteri sertleşecektir
2- aracınız yere yakın görüneceğinden göze hoş gelecektir.
3- bazı koşullarda orjinal amortisörleriniz yeterli salınımı yapamaz. Özellikle bozuk yol koşullarında çukurları, tümsekleri vs daha çok hissedersiniz. Yine bu koşullarda aracınız eskisine göre daha fazla salınım yapar. Siz bunu bir zıplama karakteri şeklinde hissedersiniz.
4- 3. maddedeki duruma bir de büyüyen jant çapı ve azalan lastik yanağını eklerseniz konforun olumsuz yönde etkileneceği aşikardır.
Bu durumda yay takıp takmamak sizin tercih meselenizdir. Benim bundan önceki araçlarımın çoğu spor araçlar olduğundan ben hem görünüm hem de yol tutuş adına yay+jant kombinasyonu kullandım. Dediğim gibi araçlarım spor olduğundan zaten konfor öncelikli değildi. Ama Octi de önceliğim konfor ve hacim olduğundan, bu aracı ailemle kullandığımdan yay+jant kombinasyonun getireceği konforsuzluğu istemedim.
Sizin için başka bir tercih eğer aracınızın jantları 17'' ise jantı değiştirmeden yay takmak olabilir.
Yaz başında yaptığım araştırmada maalesef Octavia A7 1.6TDI için orjinal H&R ve Eibach ların henüz Türkiye ye gelmediğini öğrendim.Genellikle Golf7 TDI için olan yayları takıyorlardı A7 lere. GOlf ile A7 nin aksta taşıyabilecekleri yük miktarları farklı olduğundan ben pek yanaşmadım. Distribütör firma orj yaylar için kışın gelecek demişti ama ben yaydan vazgeçtiğim için sormadım geldi mi diye.
1.6 TDI Octavia A7 için bakmanız gereken Eibach yay kodu: E10-79-010-03-22
1.6 TDI Octavia A7 için bakmanız gereken H&R yay kodu: p/n 28833-1