škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

ilginç bir icat " Dynosphere "

0 Üye ve 6 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle

Left: The Dynosphere on Brean sands, near Weston-super-Mare, England, in February 1932. Not sure what the "tyre" is made of; it appears to be a steel framework covered in some sort of rubber compound. Presumably the grid construction is to give some forward vision.
Note the roof to keep the rain off- or possibly the sand carried up by the tread.

 
Above: A Churchmans cigarette card apparently showing the Dynosphere, with a woman driver. One careful lady owner... The text at the bottom is not really legible, but certainly starts "The Dyno..."
 Interestingly, there are significant differences between the picture on the card and the photo of the real thing.


 
   
Dr J H Purves, the inventor, with a model Dynosphere. Note the enclosed cabin. Dr Purves claimed that the use of one wheel instead of four gave great economy of power. This seems highly doubtful. Dr John Purvis had set up the West of England Electricity Company, so he was presumably not a solitary eccentric. This picture and those below from Popular Science (USA magazine) sometime in 1932.
 Future versions were intended to be steered by using machinery to move the cabin to one side, tilting the wheel.
 


Picture kindly supplied by David & Peter Hastings.

  One eye-witness states:
"As a lad I lived in Weston-super-Mare. One day in the 1930s I went to the beach and saw a man trying to drive a huge wheel across the sands. It wasn't very successful and wobbled about... I have always wondered what it was or whether I imagined it." (BBC)

 Not a very positive report.
   
The Dynosphere meets a conventional car. This gives a very good idea of the impracticability of the Dynosphere. Since the wheel has to encircle the passengers, it is big and correspondingly heavy. The Dynosphere seats two, or three at most; it dwarfs a conventional car seating four. Top right of the pic is missing.
 


Picture kindly supplied by David & Peter Hastings.

 
   
Another Picture of The Dynosphere on Brean Sands. The son of the inventor is at the controls.
 


 
   
A one-man version of the Dynosphere.  This one was electrically powered, presumably using lead-acid batteries.
 


Picture kindly supplied by David & Peter Hastings.

 
   
The two versions of the Dynosphere together. Apparently at the Brean Sands outing.
 


Picture kindly supplied by Tom Anable.

 
     
The big Dynosphere on the cover of Popular Science, in May 1932. This implies it was a two-seater, but it might be unwise to put too much credence on that.
 


Picture kindly supplied by David & Peter Hastings.
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
NAT GEO da reklamlarda çıkan aletlere benziyor adamlar her şeye icat yapmışlar zamanında :D


hakanerdogan

  • Ziyaretçi

Çevrimdışı mihalgazi

  • Site Güvenliği
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1556
    • Profili Görüntüle
ne işe yaraki bunlar...


SKODATURKEY ailesi bir AYRICALIKTIR


Çevrimdışı azakoglultd

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 387
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mihalgazi;44320
ne işe yaraki bunlar...

he valla , ne işe yarar ? :)


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
içinde hemster gibi koşuyon oda gidiyo heralde :lol:

dikkat ederseniz iskeleti 2 kısımdan oluşuyor, bir iç birde dış kısım, dış kısım (yere değen) iç kısımın sabit kalması sûretiyle etrafında dönüyor ve siz içerde dönmeksizin durarak mesafe kat ediyorsunuz.

güç ise muhtemelen ayaklarınızdan sağlanıyor :)


Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;44712
içinde hemster gibi koşuyon oda gidiyo heralde :lol:

dikkat ederseniz iskeleti 2 kısımdan oluşuyor, bir iç birde dış kısım, dış kısım (yere değen) iç kısımın sabit kalması sûretiyle etrafında dönüyor ve siz içerde dönmeksizin durarak mesafe kat ediyorsunuz.

güç ise muhtemelen ayaklarınızdan sağlanıyor :)

İçinde 1-2 HP 'lik motor varmış sanırım.Onun sayesinde hareket eden tekerlekli mekanizma, büyük silindir içerisinde hareket ederek çemberin dönmesini sağlıyormuş..
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI