Öncelikle çok genel bir konu olmuş
Motorları yakıta göre besleme ve hacimlerine göre ayırırsak daha sağlıklı olur düşüncesindeyim. Buradan yola çıkarak:
Atmosferik benzinli bir motor, aynı hacimdeki aşırı beslemeli bir dizele göre daha çok tüketecektir. Bunun nedeni max güç ve torkunun az olması ek olarak da bu güç ve torku devir bandının sonlarına doğru vermesidir.
Geçtiğimiz yıllarda aşırı beslemeli benzinli motorlar sadece büyük hacimli motorlarda perf amaçlı kullanıldığından çoğu tüketici düşük hacimli ve atmosferik benzinli araçlar tercih ederdi. Bu araçların da min tüketimi 10lt civarı idi. Hal böyle olup da yeni nesil dizel motorları tercih edenler birden bire daha fazla güç ve torkla tanıştı. Ayrıca dizeller tüketimi 5lt lere kadar çekebiliyordu. Nasıl ilk başlarda benzinliden dizele geçiş sancılı olduysa şimdide yeni nesil benzinliyi savunmak oldukça zor
Yine de TSI ve TDI karşılaştırıldığında;
TSI ların atmosferik benzinlilere göre az yaktığı bir gerçek. Ancak aynı kullanım koşulları altında hiçbir zaman bir TDI kadar az yakamayacaktır.
TSI ın az yaktığı durumlar, uzun düz yollar, akan tarfik vb koşullarda olur. Oysa şehir içi dur kalk trafiği, kısa mesafeler söz konusu olduğunda tüketim gayet rahat 9 lu 10 lu litrelere çıkabilmektedir. Aynı koşullarda TDI ise 6,5-7lt görecektir. PErf lı kullanımlarda ise TSI da gaz pedalına bastığınız doğrultuda tüketim de artacak bu sefer de 10lt üstü rakamları görmeniz kaçınılmaz olacaktır. Ama yine TDI da aynı perf lı kullanımda tüketim max 8lt olacaktır.
Kısaca TSI evet ekonomiktir ancak aynı kullanım koşullarında hiç bir zaman TDI dan az yakmaz.
Asıl önemli olan nokta TDI ile TSI arasındaki tüketim farkının araçlar satın alınırken ki fiyat farkına deyip deymiyeceğinin hesaplanmasıdır. Ki bu durumda işin içine birçok parametre girer. Yıllık yapılan km, 2. elde satış fiyatı ve süresi farkı, benzin ve dizele yapılan yıllık zamlar, eğer varsa bakım fiyatları arasındaki farkalr vs vs.
Yukarıda bahsettiğim nedenler yüzünden insanların ülkemizde dizele bağlılıkları, firmaları dizel otoları benzinlileri çok büyük fiyat farkları ile satmalarına neden olmuştur. Örneğin B8 PAssat TDI Highline araç 112.400TL iken aynı donanım TSI 104.100 tL dir. Oysa Almanya sitesine baktığınızda bu motorlar için fiyatın aynı olduğunu görürsünüz.
Bu durumda kişi doğal olarak aradaki 8bin Tl lik farkın yakıt ve saydığım faktörler ile kaç yılda amorti edileceğini hesaplayarak kararını vermelidir. Bazıları için bu fark uzun yıllarda amorti edilmekte ve arabaya peşinen bu farkı vermektense aradaki farkı azar azar benzin tüketimine vermek daha mantıklı gelmektedir. Bazıları için ise tam tersi bir durum söz konusudur.
Buradan yola çıkarak herkesin isteği, kulanım tarzı ve amacına göre ve tabii en önemlisi bütçesine göre alacağı araç farklı olacaktır. Önemli olan aldığımız aracı objektif olarak değerlendirebilmektir. Ama ülkemizde maalesef çoğu kişi kendi aldığı malın en iyisi olduğunu düşünerek o malın ve markanın bedava avukatlığına soyunur.
TSI alan adam sorarsın yakıtı nasıl diye çok iyi çok tasarruflu dizele gerek yok der. Ama kime göre, hangi veriye göre. Belki senin koşulların ve beklentilerin benimkinden farklı
biraz uzun uzun yazdık, toparlıyayım. Özet olarak:
1- TSI ların atmosferik benzinlilere göre az yaktığı bir gerçek. Ancak aynı kullanım koşulları altında hiçbir zaman bir TDI kadar az yakamayacaktır.
2-Tercihte önemli olan kullanım koşulu, amacı ve kişinin zevk ve bütçesidir.
3- dizel ve benzinli tercihi de aradaki tüketim farkının kişi için önemli olan diğer parametreler de hesaba katılarak kaç yılda amorti edileceği, ve bu sürenin araçlar arasındaki fiyat farkına deyip deymeyeceğine göre yapılmalıdır